تعداد بازدید: 3998

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 29 مرداد 1386-0:0

رای تاثیرگذار،نه سمبليک

دکتر علي کریمی مله-استاد دانشگاه مازندران- گفت:اگر حاکمیت فضای رقابتی را باز نکند طبیعتا مشارکت رخ نخواهد داد.


عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت:اگر دولت و حكومت اقداماتي انجام بدهند كه مانع از مشاركت موثر مردم و دلسردي و مأيوس شدن آنها از اثربخشي آراي خودشان شود ،مي تواند يكي از تهديدهاي جدي باشد.

دکتر علی کریمی مله ، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: من فکر نمی کنم کسی در این رابطه به خودش تردیدی راه بدهد که آن اقدام انجام شده یک کودتای فریب آشکار و با اهداف مشخص و از پیش تعیین شده بود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است چون منافع قدرت های بزرگ آن زمان ،خصوصا امریکا و انگلستان از اقدامات رهبر ملی شدن صنعت نفت مورد مخاطره قرار گرفته بود و هم دفاع از هم پیمان استراتژیک منطقه ای خود که رژیم پهلوی بود را بر خود فرض و کاملا منطبق با منافع سیاسی ، استراتژیک و امنیتی خود می دیدند چاره اي جز انجام کودتا و براندازی نهضت مقاومت ملی و ناکام گذاشتن جنبش ملی شدن صنعت نفت ندیدند .


وی اضافه کرد: قطعا می شود به این نکته توجه کرد که چنانچه مردمی آگاه و هوشمند و وفادار به منافع و آرمان های خودشان در هر جامعه ای وجود داشته باشد همه کودتاها ، چه آنهایی که با مشارکت و مداخله حمایت خارجی باشد و چه صرفا بوسیله نیروهای ضدملی داخلی هدایت شود نمی تواند راه به جایی ببرد ،در عین حال چنانچه مردم حضوری آگاهانه و هوشمندانه در صحنه های سیاسی نداشته باشند و نخواهند از آرمان های ملی خود دفاع کنند کودتاگران چه آنهایی که مستلزم حمایت خارجی باشند یا نباشند می توانند به اهداف خود دسترسی پیدا کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد:من فکر می کنم یک راه برای جلوگیری از مداخله فشارهای خارجی بیشتر وجود ندارد و آن اتکاء واقعی به مردم و برخورداری از پشتیبانی قاطبه ملت های جهان سوم است.

وی در ادامه گفت:هر دولتی که بتواند پایه های حمایت داخلی خودش را گسترش دهد آسیب پذیری در مقابل فشارهای خارجی ، چه در شکل کودتا و چه در شکل تحریم و امثال این اقدامات کاهش پیدا کرده و ضریب امنیتی افزایش پیدا می کند ،بنابراین من تنها و مهمترین راه برای مقابله با فشارهای خارجی را اقبال و اتکا به پایگاه های مردمی مي دانم.

 دکتر کریمی مله تاکید کرد:فکر می کنم چنانچه مردم احساس کنند رای شان تاثیرگذار است و مشارکت آنان یک مشارکت واقعی است نه سمبلیک ، طبیعتا آنان همانند گذشته از مشارکت استقبال می کنند و در صحنه ها حضور پیدا می کنند.

وی اذعان داشت:چنانچه امروز حکومت و حاکمیت اقداماتی به منظور اتحاد واقعی ملی و انسجام اجتماعی انجام بدهد و نخواهد صرفا برای مشارکت مقطعی از مردم در انتخابات استفاده کند و آنها را باور کند ، می تواند راه مناسبی برای مقابله با فشارهای خارجی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران یادآور شد:یکی از مهمترین راه ها و زمینه های مشارکت جدی مردم ،گشایش فضای سیاسی و باز کردن فضای رقابت واقعی بوده و از تنگ نظریها و اعمال سلیقه هایی که به نحوی ممکن است دلسوزان و وفاداران اصلی انقلاب را از تاثیرگذاری در سرنوشت خود مایوس و محروم کند باید بپرهیزیم .

وی افزود: اگر حاکمیت فضای رقابتی را باز نکند طبیعتا مشارکت رخ نخواهد داد و با کاهش مشارکت طبیعی است که امنیت ملی و یا حاکمیت در معرض تهدید قرار می گیرد.

دکتر کریمی مله پرهیز از اعمال سلایق ، التزام به قانونمندی در تایید صلاحیت ها و اجتناب از ردصلاحیت های گسترده افراد فارغ از مدار و چارچوب قانون را تضمین کننده مشارکت حداکثری مردم دانست و بیان کرد:چنانچه اعمال سلیقه ها در ردصلاحیت ها بصورت کاملا سلیقه ای و خارج از ضوابط و معیارهای قانونی صورت بگیرد و دایره افراد ملتزم به نظام اسلامی را آنچنان تنگ کند که تعداد اندکی در آن قرار بگیرند ، هیچ کمکی به انتخابات و مشارکت پر شور مردم نخواهد کرد بلکه باید اجازه داد دیدگاه ها و سلایق مختلف و متفاوتی که نظام را می پذیرند و در این چارچوب حاضر به فعالیت و مشارکت هستند ، در عرصه حضور پیدا کنند تا در واقع مردم نمایندگان واقعی خود را در صحنه ببینند و به آنان رای دهند.

وی تهديدات دشمنان را در دو حوزه داخلي و خارجي قابل شناسايي عنوان و بیان داشت: در حوزه هاي خارجي جدي ترين تهديد ائتلافي است كه در در رابطه با فعاليت هاي هسته اي ايران در حال شكل گيري است ، البته اين در رويه داستان است منتهي در هسته داستان به نظر من فعاليت هاي حقوق بشري و برخوردهايي كه در داخل ايران با برخي از دگرانديشان ، مخالفين جريان دانشجويي و اعضاي اپوزوسيون صورت مي گيرد بسيار به شكل گيري آن ائتلاف بين قدرت ها بزرگ كمك مي كند و در مجامع بين المللي مثل سازمان ملل متحد و شوراي امنيت عليه ايران موثراست و نبايد اين موضوع را دست كم گرفت.

دکتر کریمی مله افزود:تدابير و راههایی براي كم كردن اين فشارها و ايجاد رخنه در ائتلاف در حال شكل گيري بايد انجام داد ، اما در داخل هم آنچه كه مي تواند به عنوان يك تهديد جدي و هميشگي باشد و حضرت امام (ره)نیزتاكيد جدي برآن داشته است ، پرهیز از اقداماتي كه باعث كمرنگ شدن مشارکت مردم در صحنه که موجب تضعيف ميزان وفاداري به نظام جمهوري اسلامي ايران می شود ، است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه 28 ساله انقلاب نشان داده است كه مردم سره را از ناسره به درستي تشخيص مي دهند مرز بين خودي و غيرخودي را به درستي مي شناسند و هنگامه هاي حساس و مواقع بحران را به درستي تشخيص مي دهند ، بنابراين خوب است ما به عقل و رأي مردم احترام بگذاريم و به نتايج آراي آنان ملتزم باشيم تا انشاءا...  تهديدات كمتري از داخل يا خارج متوجه جامعه ما شود.(isna)


  • بهزاد غلامیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 23 تير 1388-0:0

    مطالب جالب بود و امیدوارم نظام همکاری کنه چون مردم آماده همکاری و حمایت هستند
    و سران نظام باید بدانند که حفظ نهادهای جامعه مدنی لازمه گسترش دموکراسی است

    • پرنده كوچكپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 9 ارديبهشت 1387-0:0

      سلام و خسته نباشيد
      گفتگوي خيلي جالبي بود.كاش جناب آقاي دكتر آدري پست الكترونيك خودشان رو اعلام مي كردند،تا امكان برقراري ارتباط بهتر و پاسخ بعضي سوالات دانشجويان رو فراهم كنند
      بازم متشكرم

      • دوشنبه 26 فروردين 1387-0:0

        N/A


        ©2013 APG.ir