تعداد بازدید: 8171

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 14 شهريور 1386-0:0

نمايشگاه بين المللي مازندران ؛ از ساري تا قائم شهر!

كوروش غفاري چراتي،روزنامه نگار


 ترديدي وجود ندارد كه نمايشگاه يكي از زير ساخت هاي توسعه تجارت و مولفه اي تأثير گذار در فرآيند رونق اقتصادي يك منطقه به شمار مي رود. با اين وجود استان مازندران از زمره معدود استانهايي است كه به دلايل گوناگون از جمله غلبه ديدگاههاي غير بهينه شهرستاني و قومي و قبيله اي هنوز فاقد يك مجتمع نمايشگاهي مدرن، مجهز و آبرومند است به گونه اي كه چند نمايشگاه نيم بندي كه در طول ساليان گذشته در استان برگزار گرديد اغلب در سوله هاي فاقد هرگونه امكانات و تجهيزات نمايشگاهي برپا شد و جز شگفتي شركتهاي حاضر در اين نمايشگاهها و شرمندگي مسوولين چيزي عايد استان نشد!

با اين وجود نگاهي به وضعيت استانهاي مختلف كشور نشان مي دهد كه تقريبا در تمامي استانهاي ايران مجتمع هاي نمايشگاهي بزرگ، مجهز و مدرن از وراي وحدت رويه مسوولان و به دور از هرگونه حب و بغض سياسي و دخالت گرايش هاي سياسي، منطقه اي و يا قومي و قبيله اي شكل گرفته و هر ساله شاهد برپايي چندين نمايشگاه بين المللي در استانهاي موصوف هستيم كه نتيجه آن يقينا باعث رشد و توسعه اقتصادي منطقه خواهد شد.


با اين توصيف در استان مازندران كه انگاره هاي قومي و قبيله اي و منطقه اي سالهاست مانع از تحقق هرگونه ساز و كاري در خصوص پروژه هاي بزرگ اقتصادي شده است در مقوله احداث مركز نمايشگاهي استان نيز متأسفانه چند سالي است كه شاهد كشمكش و بگو و مگوها و مشاجرات لفظي برخي مقامات استان با يكديگر از يك سو و با مجريان پروژه هاي نمايشگاهي از سويي ديگر هستيم.


در حالي كه كلنگ مركز نمايشگاه بين المللي استان با تمهيد كليه شرايط از جمله اراضي مناسب، دسترسي آسان به فرودگاه، بندر و جاده هاي مواصلاتي در شمال شهر ساري بر زمين زده شده و طرح هاي اين پروژه توسط گروه مهندسان مشاور و با صرف هزينه هاي زياد تهيه گرديده است. متأسفانه برخي مسوولان شهرستاني سخناني را بر زبان مي آورند كه نتيجه آن جز تشديد اختلافات سليقه اي و عقب ماندگي اقتصادي استان چيز ديگري نخواهد بود در حالي كه بررسي چندين ماهه كارشناسان در خصوص ايجاد مجتمع نمايشگاه بين المللي مازندران در ساري مؤيد امكان سنجي درست و علمي با رويكرد راهبردي و دراز مدت و با محوريت مركز استان است، معلوم نيست به كدامين دليل حواشي نامناسب و نا ايمن رودخانه تالار در قائم شهر وجهه همت برخي مسوولان براي احداث پروژه بزرگ نمايشگاه بين المللي مازندران شده است.

منطقه اي كه فارغ از برخي ديدگاههاي منطقه اي و قومي و قبيله اي از نظر فاكتورهاي علمي و اقتصادي نظير دسترسي و نزديكي به فرودگاه، بندر، محورهاي مواصلاتي مناسب فاقد هرگونه زير ساخت اصولي و نمايشگاهي است.
قنبر رهي رييس سازمان بازرگاني مازندران با انتقاد شديد از مجريان پروژه نمايشگاه قائم شهر مي گويد: مجريان نمايشگاه قائم شهر به هيچ رو صلاحيت ادامه كار را ندارند و حتما بايد از اين گروه خلع يد شود و ادامه پروژه به افراد ذيصلاح واگذار شود.


وي مي افزايد: تاكنون بيش از 10 بار مجريان نمايشگاه قائم شهر جلسه گذاشتيم و مراتب اعتراض خود را نسبت به تخلفات و عدم اجراي تعهدات به آنها اعلام كرديم اما متأسفانه تاكنون هيچگونه اقدام موثري در اين راستا انجام نشده است.


رهي گفت: تمامي ساخت و سازهايي كه از سوي اين شركت در منطقه مورد نظر انجام شده غير قانوني و فاقد مجوز مي باشند. وي افزود: شركت مزبور زمين را بصورت ناقص و با قيمت بسيار نازل از آب منطقه اي استان اجاره كرده در حاليكه اين واگذاري يا موافقت واگذاري تنها در حد اختيارات استاني بوده  و امورات ديگر مربوط به تملك قانوني اراضي مورد نظر كه مي بايست در تهران انجام مي شد هنوز انجام نشده است.


رييس سازمان بازرگاني مازندران با اشاره به نارضايتي تمامي شركت كنندگان در اين نمايشگاه بدليل عدم استقرار امكانات و تجهيزات نمايشگاهي گفت: امكانات موجود در اين مكان به هيچ رو در حد و اندازه يك نمايشگاه استاني نيست.


وي همچنين با اشاره به برخي اظهارات مسوولين شهري قائم شهر گفت: متأسفانه مسوولين شهري قائم شهر به جاي كمك و دخالت در فرآيند اجراي پروژه، مسوولين استاني را مقصر مي دانند در حاليكه كار از پايه دچار مشكل است.
رييس سازمان بازرگاني مازندران همچنين در پاسخ به سووالي در خصوص وضعيت نمايشگاه بين المللي استان در ساري نيز گفت: احداث اين نمايشگاه در كار گروه استان تصويب شد. اما كارهاي فني و اخذ مصوبه از تهران در حال پيگيري است.


وي گفت: احداث نمايشگاه ها اساسا از سوي بخش خصوصي اجرا مي شود و دولت موظف به تأمين زير ساختها و خدمات حمايتي است.
وي افزود: سازمان بازرگاني استان از سرمايه گذاران و بخش خصوصي كارآمد در زمينه احداث نمايشگاههاي مجهز حمايت مي كند.


خلاصه كلام آنكه؛ با توجه به شرايط موجود مقرون به صرفه است محل مورد نظر در حاشيه رودخانه تالار قائم شهر بعنوان مكاني براي برپايي نمايشگاهي شهرستاني و فصلي در نظر گرفته شود و پروژه نمايشگاه بين المللي مازندران در مكان اصلي خود كه از هر لحاظ حائز شرايط ويژه است احداث گردد. مسئله اي كه لزوما دخالت و اعمال نظر مديريت ارشد استان را مي طلبد تا از تداوم خسران دائمي بر اقتصاد مازندران جلوگيري گردد.
از سوي ديگر از مسوولان متعهد شهرستان قائم شهر نيز انتظار مي رود به جاي تأكيدات غير كارشناسانه مبني بر ايجاد نمايشگاه بين المللي استان در حاشيه رودخانه تالار كه قطعا در آينده اي نزديك موجبات مشكلات ديگري را براي مديريت شهري قائم شهر فراهم خواهد كرد؛ به نظر كارشناسان و متخصصان امر در اين زمينه عنايت نمايند و دست كم يكبار هم كه شده از محل مورد نظر براي احداث نمايشگاه بين المللي استان در محور خزر آباد ساري بازديد نمايند و امكانات اين منطقه را با منطقه مورد نظر در قائم شهر قياس نمايند، قطعا در اظهارات خود تجديد نظر خواهند كرد.(bashirnews)


  • دوشنبه 29 خرداد 1391-0:0

    مگه مازندران نمايشگه بين اللمللي داره نه بابا ساري داره نه بابا خوب چيزه مهمي نيست تمام مراكز استانها مركز نمايشگاه بين اللمللي دارن

    • سه شنبه 26 مهر 1390-0:0

      خاك بر سرت... اگه راست مي گيد بريد از استانهاي ديگه صنايع زير بنايي و مادر رو بيارين مركز استان

      • دوشنبه 10 مرداد 1390-0:0

        آقاي كار بلد،نمايشگاه بين المللي قائمشهر با كار كارشناساني ذبده تر از جنابعالي نزديك به 15سال قدمت دارد ،چي شدتازه متوجه مطلب كردنت،ببخشيد يعني شدي؟
        لابد عرضه واراده اي هم پشت سرش هست.شما هم زياد خودتو ناراحت نكن احتمالا مدير بعدي هم نظرشما نباشه.

        • پنجشنبه 19 خرداد 1390-0:0

          آقاي محترم واقعا متاسفم اگه حضرت عالي راست مي فرمايين همه مي دونن شما هم مي دونين كه بيشترين مشترك تلفن ثابت و سيار و بيشترين استفاده از خطوط ديتا و ساير خدمات اين شركت براي مركز استان مازندران ساري است چطور است كه سرپرستي آن بايد 40 كيلومتر آن طرف تر توي شهرستان بابل باشد علت آن مشخص است زوزتون نمي رسه فقط بلدين ضعيف كشي كنين سرپرستي بانك ملي شركت نفت بانك ملت و سر آخر هم شركت سايپا شمال و محل دائمي نمايشگاه بين المللي و ... رو از قائم شهر مي برين باشه خيالي نيست حقشه قائم شهر بي صاحب شده صاحب اون خيلي وقته مرده!

          • سه شنبه 10 اسفند 1389-0:0

            یکی نیست به این قنبر آقا بگه که آخه حتما کارشناسان زبده ای تایید کردند که نمایشگاه اونجا تاسیس بشه اگه خیلی ادعای آبادانی داری یه کار بهتر برای استان انجام بده نه اینکه بعد از سالها با غرض ورزی مانع پیشرفت بعضی از شهرستانها بشه.

            • يکشنبه 8 اسفند 1389-0:0

              لطفا به آقای رهی بفرمایید اینقدر تعصب ساری و آمل نداشته باشند و اجازه رشد و پیشرفت به سایر شهرهای استان را بدهند مشکل مازندران مدیریت ناکارآمد افرادی مثل ایشون هست.

              • جمعه 16 مهر 1389-0:0

                سلام لطفا جهت شرکت در نمایشگاه غذایی قائم شهر راهنمائی فرمائید

                • چهارشنبه 7 مهر 1389-0:0

                  من برای رییس بازرگانی استان متاسفم آیا فاصله20 کیلومتری با بندر و فرودگاه اینهمه مشکلات دارد یا...... ما مازندرانیها برای مدیرانی با این نوع افکار متاسفیم که هزینه میلیاردی انجام شده کناره رودخانه با طراوت تلارو جاده بین المللی و اماده افتتاح......یک مدیر باید تفکرات استانی.....

                  • سه شنبه 6 بهمن 1388-0:0

                    واقعا انسان متاسف و متاثر میشه وقتی این کشمکش های مسئولان رو میبینه.می خوام این سوال رو از مسئولان قائمشهر بپرسم واقعا وقتی تمام شرایط برای احداث نمایشگاه بین المللی اون هم در مرکز استان وجود داره این همه کارشکنی بازهم جایز هست !؟؟؟؟

                    • سه شنبه 1 مرداد 1387-0:0

                      با سلام ،
                      لطفا شماره تلفن شرکت نمایشگاه های استان مازندران را به ما اعلام نمایید.
                      ما قصد شرکت در نمایشگاه صنعت ساختمان را داریم ولی متاسفانه قادر به یافتن شماره مورد نظر نمی باشیم.
                      با احترام


                      ©2013 APG.ir