تعداد بازدید: 2481

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 7 فروردين 1399-10:6

جهان پس از کرونا

ظهور ویروس نو ظهور "کووید ۱۹" و پاندومی شدن آن در سطح جهان و درگیر کردن همه کشورها و همراه با تلفات، جنگ سوم جهانی است با این تفاوت که به جای جنگ انسان با انسان، جنگ انسان با موجود ریزی به نام ویروس است. قطعا این جنگ که جهان بشریت را درگیر کرده تاثیرات منفی و مثبت بر کل جهان و در داخل کشورها بر جای خواهد گذاشت و طلیعه پساکرونا از اکنون پدیدار شده است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، دکتر سیف الرضا شهابی: معمولا بعد از پایان هر جنگ، یک سری تحولات در کشورهای ذینفع و یا حتی برخی از دیگر کشورها رخ می دهد برای مثال در خلال جنگ اول جهانی، انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹۱۷ به وقوع پیوست که در جای خود تحولی بزرگ در معادلات بین المللی به وجود آورد.

بعد از پایان جنگ، غرور ملی آلمانی ها که در جنگ شکست خوردند آسیب دید و سپس، هیتلر ظهور کرد که جنگ دوم جهانی را راه انداخت.

در جنگ جهانی  اول، حکومت عثمانی متلاشی شد و جغرافیای سیاسی خاورمیانه تغیر پیدا کرد و بر اساس قرار داد "سایکس-پیکو" کشورهای متعدد در خاورمیانه عربی ایجاد و مقدمه تاسیس اسرائیل فراهم شد.

جنگ اول سبب شد تا آمریکا از قدرت بیشتری برخوردار شود و گام های اولیه برای ورود به عرصه امپریالیستی بر دارد .

در جنگ دوم جهانی، علاوه بر این که حکومت های آلمان و ایتالیا سرنگون شدند، کشورهای استعمارگر ضعف شدید پیدا کردند و در بسیاری از کشورهای تحت استعمار کشورهای اروپایی، نهضت های استقلال طلبانه تشکیل و به استقلال کشورهای مستعمره منجر شد. هم چنین اسراییل در خاورمیانه تاسیس و در چین انقلاب و آمریکا جدی تر وارد عرصه امپریالیستی شد و حوادث بی شمار دیگری به وقوع پیوست.

به نظر نگارنده، ظهور ویروس نوظهور "کووید ۱۹" و پاندومی شدن آن در سطح جهان و درگیر کردن همه کشورها و همراه با تلفات، جنگ سوم جهانی است با این تفاوت که به جای جنگ انسان با انسان، جنگ انسان با موجود ریزی به نام ویروس است. قطعا این جنگ که جهان بشریت را درگیر کرده تاثیرات منفی و مثبت بر کل جهان و در داخل کشورها بر جای خواهد گذاشت و طلیعه پساکرونا از اکنون پدیدار شده از جمله:

اقتصاد جهانی را با آسیب جدی روبرو ساخته، بازارهای بزرگ بورس در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را مورد تهدید قرار داده و بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. طبیعی است وقتی اقتصاد جهانی با مشکل روبرو شود کشورهای جهان آبستن حوادثی خواهند بود .

بعید نیست تداوم وضع موجود، بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد و رای نیاوردن احتمالی ترامپ می تواند تحولاتی در روابط بین الملل بر جای بگذارد.

تلاش های ترامپ، مبنی بر کم اهمیت جلوه دادن کرونا و تبلیغاتش مبنی بر این که همه چیز در آمریکا تحت کنترل است را در این چارچوپ باید ارزیابی کرد.

در عرصه ورزشی، بر روی زمان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو تاثیر گذاشت و آن را به تعویق انداخت. تعویقی که تا کنون بی سابقه یا کم سابقه بود.

تمام اجتماعات مذهبی، ورزشی، هنری، سیاسی، اقتصادی و... را در سراسر جهان به تعطیلی کشاند و برای اولین بار کعبه در مکه بدون طواف کننده شد.

قرنطینه شهرهای بزرگ و حتی کشورها و قطع ارتباطات بین کشورهای دنیا، از موارد بی سابقه در تاریخ بشر است که حتی در جنگ های اول و دوم جهانی به این حد سابقه نداشت.

بسیاری از حکومت ها، در خلال درگیری با این بیماری و بعد از آن با تحولاتی بنیادی و ساختاری روبرو خواهند شد و بسیاری از باورها و اعتقادات دستخوش تحولاتی خواهد شد.

 در این جنگ ثابت شد ژورنالیست ها، دیپلمات ها و نظامیان کاره ای نیستند و قطعنامه های شورای امنیت سازمان عریض و طویل ملل متحد هیچکاره است و پر کردن زرادخانه از تسلیحات، کاری عبث و بیهوده است و نیروهای جدید "سفید پوش"اند. پزشکان و داروسازان و پرستاران می توانند این جنگ را به پایان برسانند.

مورد دیگر تحول در علم پزشکی و داروسازی است. دیر یا زود ، واکسن یا داروی آن کشف خواهد شد که در جای خود تحولی شگرف در علم، همانند کشف پنی سیلین است.

قطعا هر قدر جنگ جهانی سوم بیشتر به درازا بکشد تاثیراتش بر زندگی بشر و ارتباطات اجتماعی و روابط بین الملل و تحولات جهانی و کشورهای مختلف بیشتر خواهد شد.

 


  • پنجشنبه 7 فروردين 1399-12:5

    خیلی وقت مطلبی از دکتر شهابی نمی دیدیم.
    مقاله جالبی بود واقعا جنگ سوم شروع شده .متشکرم آقای دکتر


    ©2013 APG.ir