تعداد بازدید: 2765

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 18 فروردين 1399-22:7

یادداشت فرماندار سوادکوه

جابه جایی روستای پیت سرا به بررسی نیاز دارد/ نباید عجولانه عمل کرد

قطعه زمین معرفی شده برای  جابه جایی، مورد بازدید کارگروه لغزش و رانش قرار گرفت که برای تصمیم گیری نهایی  جابه جایی کل یا قسمتی از روستا در انتظار پاسخ کارگروه لغزش و رانش هستیم. پیشنهاهای متفاوتی نظیر استقرار کامل روستا در بخش جنوبی که خطری آن منطقه را تهدید نمی کند، مطرح شده است که  بعد از ارسال پاسخ کارگروه لغزش و رانش در مورد  بسته های پیشنهادی و رایزنی با منابع طبیعی تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. همه‌ی موارد پیشنهادی به بررسی کارشناسی نیاز دارد و نباید عجولانه عمل کرد.



 مازندنومه؛ سعید یزدانی، فرماندار شهرستان سوادکوه: 1-پس از بروز حادثه سقوط سنگ در نخستین روز امسال در روستای پیت سرای سوادکوه، پیگیری ها و جلسات مختلفی برگزار شد.

از ساعت اولیه ریزش سنگ، دستگاه های متولی در روستا حاضر و با جدیت پیگیر حل  مشکلات شدند و در حال حاضر مشکلی درباره‌ی تاسیسات زیر ساختی مانند  برق و آب وجود ندارد و راه های  ارتباطی نیز وصل است.

  2- در راستای کمک و کاهش خسارات اهالی آسیب‌دیده در این حادثه، دو بسته اعتباری برای پرداخت تسهیلات بلاعوض و وام کم بهره  تدارک دیده شده است.

قابل ذکر است در حادثه پیت‌سرا،  4 منزل مسکونی به طور کامل تخریب شد و چندین منزل مسکونی نیز در معرض خطر قرار گرفته است.

هم‌چنین فهرست مالکان 4  منزل تخریبی و 12 منزل مسکونی که در معرض خطر قرار داشتند،  از سوی شورای روستا تهیه، طبق مصوبه ستاد بحران شهرستان سوادکوه، به  بنیاد مسکن تحویل داده  شدکه در هفته جاری، تسهیلاتی در قالب وام معیشتی  5 میلیون تومانی  برای این خانوارها واریز شد.

اضافه کنم که تسهیلات بلاعوض معیشتی به  خانوارهایی که اقلام معیشتی خانواده‌شان دچار خسارت شده  باشد، تعلق می گیرد، به عبارت دیگر تسهیلات بلاعوض معیشتی جهت کاهش مشکلات اهالی به حساب تمام خانوارهای تخریب شده و معرض خطر واریز می شود.

خاطرنشان می کنم که وام حمایتی 10 میلیون تومانی به این خانواده ‌ها اعطا خواهد شد. این وام  در راستای  کمک هزینه رهن خانه در اختیار آسیب دیدگان قرار خواهد گرفت تا در شهر پل سفید یا هر شهری که تمایل دارند، خانه ای اجاره کنند.

3-بر اساس بررسی کارگروه لغزش و رانش استان در خصوص جابه جایی قسمتی یا کل روستا، ضلع شرقی و غربی رودخانه در روستا منطقه پرخطر اعلام شده که باید تخلیه شود. طبق نظر کارشناسان به جز توده سنگ‌هایی که در روزهای نخست سال حرکت کرده مابقی فعلاً بالقوه پایدار است، اما جهت رفع خطرهای احتمالی دو طرف رودخانه  به عنوان منطقه پرخطر شناسایی شده که باید تخلیه شود.

3 قطعه زمین معرفی شده برای  جابه جایی، مورد بازدید کارگروه لغزش و رانش قرار گرفت که برای تصمیم گیری نهایی  جابه جایی کل یا قسمتی از روستا در انتظار پاسخ کارگروه لغزش و رانش هستیم.

پیشنهاهای متفاوتی نظیر استقرار کامل روستا در بخش جنوبی که خطری آن منطقه را تهدید نمی کند، مطرح شده است که  بعد از ارسال پاسخ کارگروه لغزش و رانش در مورد  بسته های پیشنهادی و رایزنی با منابع طبیعی تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. همه‌ی موارد پیشنهادی به بررسی کارشناسی نیاز دارد و نباید عجولانه عمل کرد.

درباره‌ی اسکان اضطراری  خانواده های آسیب دیده، این نکته قابل ذکر است که با مشورت و اعلام رضایت 4 خانواده آسیب دیده، مدرسه دادگر که از تاسیسات زیر ساختی آب، برق وگاز برخوردار است، برای اسکان موقت این عزیزان آماده و هماهنگ  شد، ولی این خانواده‌ها برای اسکان  اضطراری در مدرسه مستقر نشدند. این خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس بودند که باید عنوان کنم ستاد بحران شهرستان پیش بینی و تدابیر لازم را در صورت نیاز نسبت به جابه جایی مکان اسکان اضطراری اتخاذ کرده بود.



4-دامداران پرتلاش روستا در روزهای نخست ریزش سنگ دغدغه هایی داشتند. به همین دلیل دامداری موقتی در متراژ مورد نیاز با نصب داربست احداث و با همکاری پرسنل شبکه برق، عملیات برق رسانی با کابلی به طول 250  متر به محل دامداری موقت اجرا شد.

 نیز در کنار هر دامداری چادری برای استقرار دامداران جهت مراقبت از دام ها در نظر گرفته شده است. پر واضح است که محل دامداری موقت عشایری همه‌ی امکانات برای اسکان تمام اعضای خانواده را ندارد.

این توضیح را هم درباره‌ی راه دسترسی به محل دامداری موقت بدهم که دامداران از ضلع جنوبی روستا وارد دامداری و خوراک دام ها نیز از این مسیر منتقل می شود.

در همین راستا با رایزنی و پیگیری از طریق جهاد کشاورزی 10 تن  سبوس به ارزش 25 میلیون تومان بین دامداران توزیع شد.

مطلب مرتبط:

جابه‌جایی «پیت‌سرا» میسر نیست/ دولت وام می‌دهد



 



    ©2013 APG.ir