تعداد بازدید: 3335

توصیه به دیگران 0

جمعه 2 خرداد 1399-12:3

آیا پوشش دست‌کش برای عموم مردم ضروری است؟

استفاده از دستکش برای مردم در فضای عمومی و هنگام بیرون رفتن از منزل به منظور اجرای کارهای روزمره، توصیه نمی شود و در چنین مواردی پوشیدن دستکش یک اقدام پیشگیرانه به حساب نمی‌آید. به جای آن، باید اقدامات پیشگیرانه روزمره مانند رعایت فاصله اجتماعی از دیگران، شستن دست‌ها با آب و صابون (یا استفاده از ضدعفونی‌کننده دست با پایه الکلی) انجام شود


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، دکتر محمدعلی ززولی، استاد مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مازندران: یکی از روش‌های انتقال بیماری کووید-19، از طریق دست‌های آلوده است.

مردم اغلب بدون این‌که متوجه باشند، تمام اوقات، صورت خود را لمس می‌کنند. بنابراین فرد آلوده می‌تواند ویروس را از روی دهان یا بینی خود بگیرد و آن را یا مستقیم (از طریق دست دادن) یا با آلوده کردن سطحی که بعدا دیگران لمس خواهند کرد، مانند دستگیره‌ در، نرده‌ها یا صفحه کلید رایانه، به دیگران انتقال دهد.

رعایت بهداشت دست بسیار مورد تاکید مقامات بهداشتی و ترجیحا از طریق شستشوی صحیح با آب و صابون و در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، استفاده از ضدعفونی‌کننده دست با پایه الکلی ضروری است.

 در حال حاضر، همه باید در شستن دست‌های خود مانند یک پزشک جراح مهارت داشته باشند. امّا دیده می شود که عموم مردم دستکش یکبار مصرف بر دست می گذارند. ، آیا پوشیدن دستکش برای عموم مردم ضروری است؟

سازمانهای معتبر بین المللی نظیر سازمانهای بهداشت جهانی(WHO) و مرکز مدیریت بیماریهای آمریکا استفاده از دستکش را برای مردم در فضای عمومی و هنگام بیرون رفتن از منزل به منظور اجرای کارهای روزمره، توصیه نمی کنند. در چنین مواردی پوشیدن دستکش یک اقدام پیشگیرانه به حساب نمی‌آید. به جای آن، باید اقدامات پیشگیرانه روزمره مانند رعایت فاصله اجتماعی از دیگران، شستن دست‌ها با آب و صابون (یا استفاده از ضدعفونی‌کننده دست با پایه الکلی) انجام شود.

پوشیدن دستکش در فضای عمومی به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین نیاز به بهداشت دست‌ها باشد و نمی‌تواند به عنوان یک اقدام افزایش دهنده حفاظت در برابر کووید-19 نسبت به شستن دست‌ها در نظر گرفته شود.

علاوه بر این استفاده از دستکش، ممکن است به انتقال عامل بیماری‌زا از یک سطح به سطح دیگر از طریق تماس دست پوشیده با دستکش منجر شده و یا حتی به دلیل لمس صورت موجب انتقال عامل بیماری‌زا به دهان، بینی و چشم‌ها شود.

برای عموم مردم در موارد زیر استفاده دستکش توصیه می‌شود:

-تمیز کردن و گندزدایی منازل
-مراقبت از فرد بیمار در منزل
-تمیز کردن و گندزدایی سطوح در تماس با فرد بیمار
-تماس با خون، ترشحات و یا مایعات بدن فرد بیمار مانند بزاق، مخاط، استفراغ، مدفوع و ادرار

دستکش‌های یکبار مصرف پس از استفاده را باید داخل سطل زباله دارای کیسه زباله انداخت و هرگز دستکش گندزدایی یا استفاده مجدد نشود.

حتما پس از برداشتن دستکش، دست‌ها با آب و صابون شستشو شوند.

باید توجه داشت که کووید- 19 یک بیماری ویروسی تنفسی است و عمدتاً از طریق قطراتی که شخص آلوده هنگام سرفه، عطسه یا صحبت ایجاد می‌کند، انتشار می‌یابد، بنابراین با رعایت فاصله اجتماعی (حدود2 متر) از دیگران، رعایت بهداشت تنفس و شستشوی مکرر دست‌ها  با آب و صابون به مدت 20 ثانیه (یا استفاده از ضدعفونی‌کننده دست با حداقل 60٪ الکل) در مواقع ضروری و انجام اقدامات پیشگیرانه روزمره، می‌توان از ابتلا به این بیماری  جلوگیری کرد.

 



    ©2013 APG.ir