تعداد بازدید: 2905

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 25 مهر 1386-0:0

به افتخار تولد پوتین!

حاشیه هايي از اجلاس خزر


دومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر صبح امروز پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید با سخنرانی دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان آغاز به کار کرد؛ این همایش که با توجه به خصوصیات آن از اهمیت رسانه ای و سیاسی ویژه ای برخوردار بود، حواشی قابل توجهی نیز داشت .


- بر اساس برنامه ارائه شده به خبرنگاران، قرار بود اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر صبح امروز و راس ساعت 9 صبح آغاز شود که به دلیل بروز تاخیر در فرود هواپیمای اختصاصی ولادیمیر پوتین در تهران، اجلاس با یک ساعت و نیم تاخیر و راس ساعت 10:15 صبح آغاز شد.

- موضوع حفاظت از سران 5 کشور حاشیه دریای خزر و هیات های همراه آنان از جمله مسائل قابل توجه در همایش سران خزر در تهران بود؛ بنا بر شنیده ها ، 5 حلقه حفاظتی برای حفاظت از مرکز برگزاری اجلاس سران خزر یعنی مجموعه حافظیه کاخ سعدآباد در نظر گرفته شده بود.

- برخی از خبرنگاران روسی که گویا گوی سبقت را از سربازان یگان حفاظت ریاست جمهوری ربوده بودند، ضمن عکس برداری از تک تیراندازهای مستقر در طبقات بالای ساختمان های کاخ سعدآباد، به تدوین این تصاویر و ارسال آن برای مراکز خبری خود مشغول بودند.

- سگ های حساس به مواد منفجره که در چند مکان نزدیک به مجموعه حافظیه به همراه یک محافظ حضور داشتند، دیگر نکته حفاظتی قابل توجهی بود که نظر بسیاری از خبرنگاران خارجی را نیز به خود جلب می کرد.

- پس از برگزاری مراسم افتتاحیه اجلاس سران خزر و ورود روسای جمهور به جلسه خصوصی، فضای سبز مجموعه حافظیه و آبشارهای دست ساز آن به محیطی مناسب برای تفریح و گذران اوقات خبرنگاران خارجی و گرفتن عکس یادگاری تبدیل شده بود.

- متاسفانه روند اطلاع رسانی در اجلاس خزر با مشکلاتی همراه بود که نارضایتی برخی نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی را در پی داشت؛ در همین راستا مدتی قبل از برگزاری کنفرانس خبری 5 رئیس جمهور، کارت هایی به عنوان سهمیه هر رسانه به نمایندگان آن ها ارائه می شد. به گفته یکی از مسئولان بخس اطلاع رسانی دولت، در این بخش سهمیه ای یکسان و عادلانه! برای تمام رسانه ها اعم از روزنامه و خبرگزاری ها اختصاص داده شده بود و در حالی که حتی برخی روزنامه های غیرسیاسی نیز در اولویت دریافت این کارت ها قرار داشتند، خبرنگاران خبرگزاری های اصلی کشور از این مسئله محروم شده بودند.

- غیر از رئیس جمهور آذربایجان که سخنرانی خود را به زبان آذری ایراد کرد، روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان هم چون رئیس جمهور روسیه به زبان روسی سخنان خود را بیان داشتند.

- محل پذیرایی و غذاخوری خبرنگاران داخلی و خارجی به دلایل نامشخص از هم جدا بود و از حضور خبرنگاران داخلی در محل پذیرایی خبرنگاران خارجی یا بالعکس جلوگیری می شد.

- قطع مکرر برق در آغاز و قطع مکرر سرویس اینترنت خبرنگاران داخلی با شروع مراسم که در کنار محدوده خبرنگاران خارجی قرار داشت، موجب نارضایتی اغلب خبرنگاران کشورمان و ناتمام ماندن کار آن ها با سرویس های اینترنت درنظر گرفته شده در این مجموعه شده بود.

- دوربین هایی که مراسم استقبال دکتر احمدی نژاد از ولادیمیر پوتین را به طور زنده برای خبرنگاران پخش می کردند در اقدامی عجیب تمام این مراسم را از پشت روسای جمهور ایران و روسیه پخش کردند که این امر تعجب خبرنگاران روسی حاضر در جایگاه خبرنگاران را برانگیخته بود و برخی از آنان نیز از این صحنه که از مانیتورهای این بخش پخش می شد، فیلمبرداری می کردند.

- مراد عنادی، از دست اندرکاران گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که اجرای کنفرانس خبری 5 رئیس جمهور را برعهده داشت، در آغاز سخنانش ضمن تبریک به مناسبت سالگرد تولد ولادیمیر پوتین از حاضران در این مراسم خواست به این مناسبت برای رئیس جمهور روسیه کف بزنند.

- نکته قابل توجه در کنفرانس خبری سران خزر، نوع سئوالاتی بود که از روسای جمهور این کشورها پرسیده می شد؛ مکانیسم پرسش سئوالات به گونه ای بود که از رئیس جمهور هر کشور، صرفا خبرنگار یکی از رسانه های رسمی همان کشور سئوالی درباره برگزاری اجلاس خزر می پرسید که متاسفانه فرصت محدود و مناسبی که برای طرح سئوالات خاص و حساس از روسای جمهور حاضر در این جلسه فراهم شده بود، به نحو صحیحی مورد بهره برداری قرار نگرفت؛ از میان 300 خبرنگار حاضر در این کنفرانس خبری، تنها اجازه طرح 5 سئوال به نحو مذکور داده شد.

- موضوعی که برخی خبرنگاران رسانه های خارجی نیز به آن می پرداختند، برگزاری این مراسم و مذاکرات حاشیه آن، در محل کاخ سعدآباد، علیرغم تاکیدات پیشین رئیس جمهور بر عدم حضور در این مجموعه بود .

-نکته دیگری که توجه خبرنگاران را به خود جلب می کرد، وجود خودروهای مخصوص رئیس جمهور روسیه جنب محل برگزاری اجلاس بود؛ یکی از این خودروها، خودروی مخصوص تشریفاتی پوتین و حامل وی و دو خودروی دیگر مخصوص سیستم کنترل ماهواره ای سپر موشکی روسیه بود.(mehrnews)

  • كريم ريزهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 25 مهر 1386-0:0

    اي مردان سختكوش مازني شما را چه به اخبار سياسي برويد كته ماست درست كنيد كه زيبنده تر است شما را


    ©2013 APG.ir