تعداد بازدید: 5700

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 30 مهر 1386-0:0

درگیری لفظی لاریجانی و احمدی نژاد

برغم استعفاي علي لاريجاني از سمت دبير شوراي عالي امنيت ملي ، گفته مي شود وي همچنان مديريت پرونده هسته اي ايران را بر عهده خواهد داشت.


 

 لاريجاني كه به عنوان نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي عضويت دارد ، از آغاز كار دولت نهم مسئوليت دبيري اين شورا و نيز مسئوليت  پرونده هسته اي را برعهده داشت . اما "مسائل شخصي" به تعبير سخنگوي دولت و يا "وجود پاره اي اختلافات" موجب كناره گيري وي از دبيري شوراي عالي امنيت ملي شد.

در اين رابطه منابع آگاه مي گويند كه احتمال تداوم مديريت لاريجاني بر پرونده هسته اي به عنوان عضو شوراي عالي امنيت ملي و نماينده رهبري در اين شورا همچنان وجود دارد.

اما روزنامه الشرق الاوسط در شماره یکشنبه خود در مطلبی با عنوان "ایران : استعفای چهره نرم پرونده هسته ای" نوشت:"در شرایط بسیار حساس و یک ماه مانده به ارائه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره میزان همکاری تهران و آژانس ، علی لاریجانی از سمت خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران استعفا داد."

سعید جلیلی جایگزین لاریجانی خواهد شد که به نزدیکی مواضع به احمدی نژاد مشهور است.

این روزنامه می افزاید: به نظر می رسد استعفای لاریجانی بر مذاکرات هسته ای ایران در این دوره زمانی تاثیر خواهد داشت .

با این حال ، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان که روزنامه الشرق الاوسط از لندن با وی با عنوان مشاور آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب گفت و گو می کرد اظهار داشت:" هیچ چیز بر گفت و گو های هسته ای ما تاثیر گذار نخواهد بود. استراتژی هسته ای ما تاثیر پذیر نخواهد بود. امکان توقف غنی سازی به هیچ عنوان وجود ندارد . این خط قرمز ماست. غنی سازی را حتی برای یک ساعت هم متوقف نمی کنیم.

الشرق الاوسط اضافه می کند:" علی لاریجانی از تابستان 2005 میلادی و از زمان انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران با برعهده گرفتن مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی ، پرونده هسته ای ایران را رهبری کرد."

همچنین استعفای لاریجانی در حالی صورت می گیرد که قرار است خاویر سولانا مسئول سیاستگذاری اتحادیه اروپا در اواخر ماه نوامبر گزارشی را درباره روند مذاکرات خود با طرف ایرانی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند.

کشورهای پنج به علاوه یک متشکل از اعضای دائم شورای امنیت و آلمان پس از استماع گزارش سولانا و محمد البرادعی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اینکه آیا باید تحریم های ایران را افزایش داد یا خیر تصمیم خواهند گرفت.

لاریجانی خود کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران بود و در رقابت فشرده ای با محمود احمدی نژاد مشارکت کرد.

به ادعای الشرق الاوسط ، از نخستین رویارویی های لاریجانی و احمدی نژاد می توان به زمانی اشاره کرد که احمدی نژاد از لاریجانی خواست تا نتایج دور اول مذاکرات با سولانا را تسلیم وی کند اما لاریجانی گزارشی از این مذاکرات را به رهبری ارائه داد.

همچنین پس از آنکه اختیارات لاریجانی توسط رهبری افزایش یافت و وی مامور شد تا با طرف های سعودی درباره موضوع لبنان وعراق و فلسطین گفت و گو کند و مذاکراتی را با مقامات ارشد عراق نیز داشت این موضوع با اعتراض احمدی نژاد روبه رو شد.

در این میان دعوت نکردن احمدی نژاد از لاریجانی برای حضور در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که هفته گذشته به تهران سفر کرده بود نیز دوباره به موضوع اختلاف این دو تبدیل شد.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چهارشنبه شب در نشست فوق العاده شورای عالی امنیت ملی درگیری لفظی شدیدی میان لاریجانی و احمدی نژاد صورت گرفت و لاریجانی از سوی احمدی نژاد به فعالیت ضد کابینه و دولت متهم شد.

پس از این درگیری لفظی لاریجانی نشست شورای عالی امنیت ملی را ترک کرد و به دفتر رهبری رفت و پس از گفت و گوهایی که دو ساعت به طول انجامید استعفای خود را تسلیم رهبری کرد. رهبری نیز استعفای وی را به رئیس جمهوری ارائه کرد.

روزنامه الشرق الاوسط همچنین به نقل از یک مقام مسئول ایرانی که خواست نامش فاش شود نوشت:" استعفای لاریجانی خبر بدی بود واین اتفاق نشان داد که میزان اختلاف نظرات میان لاریجانی و احمدی نژاد به سطح غیر قابل تحملی رسیده بود."

این روزنامه ادامه داد: تلویزیون رسمی ایران نیز خبر استعفای لاریجانی را به عنوان خبر درجه 3 منتشر کرد و این امر نشان داد که دولت به دنبال کم اهمیت نشان دادن این اتفاق است. (noandish+asriran)



    ©2013 APG.ir