تعداد بازدید: 2029

توصیه به دیگران 1

جمعه 11 آبان 1386-0:0

اميدوار و نگران

يادداشتي درباره آخرين وضعيت انتخابات مجلس هشتم در استان مازندران.


به دنبال استعفاي ناگهاني علي لاريجاني (سرمتحد اصولگرايان) از سمت دبيري شوراي عالي امنيت عالي وانتصاب فردي نزديك به احمدي نژاد به جاي او در محافل سياسي و رسانه اي وابسته به جريان اصولگرا اين طور گفته مي شود كه علت اصلي خروج علي اردشير لاريجاني از هيات دپيلماسي ايران در جريان مذاكرات هسته اي، اختلاف نظر شديد او با احمدي نژاد بوده است

و او اگر چه با ظاهر شدن در تلويزيون و خوش و بش با خبرنگاران به نوعي مي خواست اين واقعيت را مكتوم نگه دارد اما نگاهي گذرا به تحليل ها و تفسيرهاي ارائه شده از سوي بزرگان اصولگرا نشان مي دهد شدت اختلافات بقدري بود كه ادامه همكاري و ماندن را بر علي لاريجاني غير ممكن مي ساخت اما اين قصه سر ديگري دارد و اينكه از لاريجاني خواسته شده است كه بعنوان سر ليست در انتخابات مجلس هشتم كانديدا شود و شايد كه او رئيس مجلس هشتم گردد و غلامعلي حداد عادل نيز رئيس جمهور دوره نهم؟!

 اما چرا از لاريجاني گفته شد. لاريجاني مازندراني است و اصولگرايان مازندران بدنبال توفيق نسبي اصلاح طلبان در انتخابات شوراي شهر و مجلس خبرگان نگران تر شده اند و اگر ائتلاف و همدلي و انسجام بين آنان روز به روز بيشتر شود بيم آن مي رود كه مجلس هشتم از دست اصولگرايان خارج شود و از همين رو تلاش زيادي مي شود تا در بين اصولگرايان (طيف هاي احمدي نژاد، لاريجاني، قاليباف و رضايي) اختلاف و انشعاب به وجود نيايد اما گويا اختلافات نزد اين جريان تمام شدني نيست. ا

صولگرايان مازندران اگر چه در حال حاضر در مجلس هفتم از ساري يك نماينده، نكا و بهشهر يك نماينده، قائم شهر و سوادكوه و جويبار يك نماينده، بابل و بندپي دو نماينده، آمل يك نماينده و نور يك نماينده و تنكابن يك نماينده دارند اما نگران هستند كه به دليل عملكرد نه چندان دلگرم كننده و رضايت بخش حاميان آنها در دولت و مجلس، اين بار مورد توقع و توجه و اقبال مردم واقع نشوند. اما اصلاح طلبان مازندران گويا منسجم تر و اميدوارترند هر چند كه در دو سه حوزه انتخابيه تعدد كانديداها دارند اما اميدوارند كه در قالب ائتلاف اين تعدد برطرف شود.

نگاهي به اخبار دريافتي از محافل رسانه اي و سياسي اجتماعي وابسته به اين دو جريان در مازندران حاكي است كه با پايان گرفتن ماه مبارك رمضان، تلاش و برنامه ريزي كانديداهاي انتخابات مجلس بويژه گروههاي سياسي استان براي شركت قاطع و جدي در انتخابات 24 اسفند ماه 86 بيشتر شده است و از هم اكنون شيوه ها و شكل هاي مختلف تبليغاتي تغيير يافته است.

 نمايندگان كنوني مردم مازندران در مجلس هفتم نيز بيكار ننشستند و حضور خويش در مجالس عمومي را تشديد پيدا كرده اند و بقول معروف كيسه و كادو و كوپن را سر ريز و شل كرده اند!

با اين حال برگزاري نشست هاي انتخاباتي در شب هاي پاييزي، شركت در مجالس ختم و عزا و عروسي و شادي، مسابقات ورزشي، فرهنگي و حضور در بين مردم در ساعات پرترافيك و پررفت و آمد در ميادين و كوچه ها و خيابان هاي عمومي شهر و... از نمونه هاي تبليغات كانديداهاي مجلس هفتم بويژه نمايندگان كنوني است و يا حتي ارائه سخنراني و ايراد نطق و خطابه در مجلس و تذكر به وزيران دولت و حتي رئيس جمهوري نيز شگرد جديد اين نمايندگان است و اعلام دريافت اعتبارات ميليوني و حتي ميلياردي براي توسعه شهر و روستاهاي حوزه انتخابيه در روزها و ماههاي منتهي به انتخابات مجلس هشتم زياد شده است.


اما طبق آخرين اخبار منتشره در اردوگاههاي اين دو طيف اصلي حاكم بر روند تحولات سياسي اجتماعي مازندران (اصولگرايان و اصلاح طلبان)، در حوزه انتخابيه بهشهر و نكا و گلوگاه يكي از كانديداهاي سرشناس منسوب به طيف اصلاح طلبان شركت خويش در انتخابات را منوط به عدم شركت كانديداهاي همسوي ديگر كرد و گويا هنوز بطور جدي روي اين موضوع اصرار دارد اما كانديداي مورد نظر نيز به واسطه عدم حضور رقيب ديرينه اش در انتخابات حاضر به پذيرش و تمكين اين شرط نيست و قرائن و شواهد نيز خلاف اين مدعا را نشان نمي دهند.


اصلاح طلبان در اين حوزه يك كانديداي نسبتاً مستقل اما همسو با خود را دارند و اگر در حوزه فرعي نكا كانديداي اصلي در دوره آينده حاضر نشود مي توان ارزيابي كرد كه وضعيت اين حوزه با دوره هاي گذشته فرق خواهد كرد و رقابت شديدتر و معنادارتر خواهد بود. اگر چه اصلاح طلبان نيز بر سر حمايت از كانديداي خاص هنوز به توافق عمومي نرسيده اند.

 در طيف اصولگرايان دو سه چهره كه پيشتر نيز به نوعي در صحنه بودند اين بار تشكيلاتي و با قوت بيشتري حاضر شده اند كه سه نفر آنان مكلائي باشند و يك نفر نيز روحاني است با اين حال هنوز از آمدن يا نيامدن نماينده كنوني اين حوزه در مجلس هفتم خبر دقيقي منتشر نشده است مخالفين سياسي و ناحيه اي او مي گويند كه فلاني نمي آيد اما برخي از حاميان پرنفوذ او از آمدنش مي گويند. با اين حال به نظر مي رسد كه نتيجه انتخابات مجلس در اين حوزه متفاوت از دوره هفتم خواهد بود.


در مركز استان (ساري) اصلاح طلبان چهار گزينه اصلي دارند هر چند كه يكي دو نفر ديگر نيز بي ميل نيستند كه خود را در صورت پيروزي در اين طيف بدانند اما جبهه موسوم به اصلاحات براي پنج نفر برنامه ريزي مي كند و معضل اصلي اين است كه به اين راحتي و سادگي نيز كانديداهاي منسوب به اصلاح طلبان فضا را براي ائتلاف و همراهي با جريان عمومي اصلاحات هموار نمي كنند و مترصد و منتظر تحولات پس از ثبت نام و اعلام نتيجه تعيين صلاحيت ها است

 اگر مكانيزم اصلي و اهرم هاي نظارتي كافي تشويقي به قصد ائتلاف جريان نيابد اصلاح طلبان در ساري با چهار كانديداي اصلي و يكي دو كانديداي فرعي و نزديك به خود در معرض خطر حذف و محروم شدن قرار مي گيرند و بهترين راه اين است كه اصلاح طلبان با پذيرش اين موضوع به حكميت و داوري افكار عمومي و بزرگان اصلاحات احترام گذاشته و به قول معروف اگر مطمئن هستند كه براي قاطع و كافي ندارند بي خيال شوند!

اصولگرايان كانديداي شاخص و اصلي دور هفتم را ندارند كه دوباره عرضه كنند و گويا آنان نيز به اين نتيجه رسيده اند كه مردم شايد به چهره هاي تكراري در عين حال كم انرژي رأي ندهند از اين رو از چهره هاي جديد دعوت به شركت در انتخابات شده است. اصولگرايان نيز به مانند اصلاح طلبان با تعدد كانديدها مواجه شده اند و اگر مكانيزم ائتلاف در اين جبهه شكل نگيرد، شكست سخت در انتظار آنان خواهد بود.

 البته نبايد ظهور و بروز برخي چهره هاي مستقل به اين دو طيف را دست كم گرفت چرا كه اين افراد نيز با طرح برخي ايده ها و نيز به دليل سوابق ارزنده در دوران انقلاب و دفاع مقدس، از منظر مردم خوش نام خواهند بود.
از حوزه انتخابيه قائم شهر و سوادكوه و جويبار و كياكلا خبر مي رسد گويا از قرار مسموع يكي از نمايندگان كنوني اين حوزه و مجلس هفتم قصد كانديداتوري در انتخابات مجلس هشتم را ندارد او كه به لحاظ فكري و سياسي به طيف اصولگرايان نزديك تر است، چندان انگيزه اي براي فعاليت هاي دوباره انتخابات را از خود بروز نداده است و به دليل اينكه در مجلس هفتم و دولت نهم با اين قبيل عناصر آكادميك و علمي برخورد درخور تحسين نشده بود، چندان راغب نيست كه اين بار كانديداي مجلس شود .

ضمن آنكه مطالبات معوقه مردم اين حوزه چندان سنگين است كه شهروندان قائم شهري، سوادكوهي و جويباري و كياكلاهي بارها اعتراضات خود را به تحقق نيافتن خواسته هاي خود اعلام كردند با اين حال معلوم نيست كه در صورت عدم قطعي حضور او در انتخابات آينده، آراي او متوجه چه كانديدايي مي شود.

 از ديگر كانديداي شاخص و مطرح اين حوزه به مديرعامل شركت گاز مي توان اشاره كرد كه او پس از جدا شدن از منصب مديرعاملي شركت گاز با تشكيل كميته راهبردي سخت مشغول برنامه ريزي براي تبليغات مجلس است و برخي محافل و گروهها و افراد ذي نفوذ او را يك پاي فينال مي دانند.

 او به لحاظ سياسي نه در طيف اصلاح طلبان قرار مي گيرد و نه در طيف اصولگرايان و به عبارتي مي توان او را برآيندي از اين دو طيف و في الواقع عملگرا دانست. وضع و حال نماينده اول مردم اين حوزه كه همزمان عضو شوراي مركزي يكي از احزاب مهم دوم خردادي كشور است، چندان بد نيست او توانسته است با هوشياري و موقع شناسي، عمل كند و اگر چه هم اكنون به منتقد جدي سياست هاي دولت نهم تبديل شده است اما پيگيري ها و حضور فعال او در عرصه هاي تصميم گيري اين حوزه را نبايد ناديده گرفت. ضمن آنكه اصلاح طلبان ميانه رو و سنتي و برخي از طيف هاي مستقل و ناحيه اي نيز از او حمايت مي كنند.

 اصلاح طلبان غير از او از يكي دو تن از مديران فرهنگ و هنر و آموزش و پرورش نيز حمايت مي كنند. اين دو بايد بيشتر بدوند تا به رقيبان اصلي خود برسند.

در اردوگاه اصولگرايان نيز جسته و گريخته خبر مي رسد كه نماينده سابق اين حوزه در مجلس به همراه يكي از كانديداهاي چهارگانه راه يافته به مرحله دوم در انتخابات مجلس هفتم نيز مي خواهند بار ديگر بخت خود را بيازمايند.

 يكي از اين او در مركز سياسي كشور رئيس سازمان دولتي است و ديگري چند ماهي است كه دوره دكتري خود را از هندوستان به پايان رسانده است. در اين حوزه يكي دو نفر كانديداهاي مستقل و قبيله اي نيز وجود دارند كه جدي بودن آنها را نبايد دست كم ناديده گرفت.


در سياسي ترين حوزه انتخابيه استان مازندران - شهرستان بابل - خبر مي رسد كه اصولگران و اصلاح طلبان رقابت سختي را آغاز كرده اند و تاكنون يك تن از كانديداي شاخص و سرشناس اين حوزه سخت مشغول كار و برنامه ريزي است و از طرفي اصولگرايان نيز سه كانديداي خود را روانه رقابت كرده اند.

در ميان اين سه نفر (دو نفرشان) نماينده كنوني مردم بابل و بندپي در مجلس هفتم هستند و يك تن ديگر فعال سياسي و مدير وزارت آموزش و پرورش مي باشد. به لحاظ جغرافيايي خاستگاه يكي از آنها از بندپي، ديگري از لاله آباد و نفر سوم از اميركلا و نفر بعدي نيز از شهر بابل مي باشد. با اين حال بندپي ها در نتيجه نهايي انتخابات بابل چنانچه متحد و يكپارچه عمل كنند مي توانند موثر باشند و حداقل يك تن را راهي مجلس كنند با اين حال كانديداي وابسته به اصلاح طلبان نيز به دليل دارا بودن سوابق نمايندگي و مديريتي در سطح منطقه اي و استاني بنظر مي رسد در اين دوره از نشاني و اقبال بيشتري برخوردار باشد.


در ميان ساير كانديداهاي مطرح در اين دوره مي توان به دو نفر از اين افراد اشاره كرد كه مي توانند گرمابخش انتخابات شوند اما رقابت بين چهار نفر دوره هفتم شكل مي گيرد اما اگر اصلاح طلبان بتوانند جواز ورود به رقابت ها را از كانال هاي مربوطه بگيرند قادر خواهند بود تا با متقاعد كردن يك نفر از بين دو كانديداي شاخص خويش، هر دو نماينده اصلاح طلب را در 24 اسفندماه برگزينند.

با اين اوصاف باز هم نظر كانديداها را به كانديداي شاخص ديگري جلب مي كنيم كه در مركز استان فعالانه در خدمت مردم و علم و دانشگاه مي باشد و اخيراً در مدت زمان كوتاهي بزرگترين خدمت را به مردم مازندران و با ساخت مجتمع دانشگاهي ارائه داده است. حضور آيت ا... هاشمي رفسنجاني و رئيس اين دانشگاه را در مراسم افتتاح نبايد بصرف حضور در مراسم يك افتتاحيه تلقي كرد و از اين نظر مردم درخواست كننده از وي جهت حضور در انتخابات حق دارند كه او را در جمع كانديداها يافته تا رنگ و بوي انتخابات و انتخاب وكيل را طور ديگري تعريف نمايند.


در بابلسر و فريدونكنار كه شاهد حوادث تلخ و تأسف بار در دوره گذشته بوديم اين بار برخي اخبار از نيامدن نماينده فعلي مردم اين حوزه به گوش مي رسد و او تصميم دارد كه يكي از هم پيمانان فكري و دوستانش را تشويق كند تا وارد انتخابات شود اما بخش هايي از مردم بويژه نيروهاي مستقل و اصلاح طلبان همچنان خواستار نامزدي نماينده فعلي و حمايت از او هستند.

در عين حال نماينده جناح اصولگرا كسي نيست جز نماينده ادوار سابق اين حوزه كه در رقابت هاي مجلس هفتم با رقيب اصلاح طلب، ناكام ماند اما او پس از اين ناكامي درصدد بر آمده است به طرق ممكن دوباره به مجلس باز گردد و اصولگرايان (سنتي ها و آبادگران) از او حمايت مي كنند. در ديگر سو خبرها حاكي است كه يكي از سرداران سپاه از اين حوزه مي خواهد وارد رقابت ها شود. او عنصري معتدل، ارزشي و خوش نام مي باشد كه در صورت نامزدي مي تواند آراء هر دو جريان سياسي و اجتماعي را متوجه خود كند اگر چه آمدن او براي نخستين بار با وجود رقباي سخت و ديرينه اي چون نماينده كنوني و نماينده سابق، كار را براي او چندان آسان نمي كند.


از حوزه انتخابيه آمل و لاريجان خبر مي رسد كه اصلاح طلبان تاكنون نتوانسته اند به يك گزينه با وزن و قابل طرح براي انتخابات مجلس هشتم برسند و گزينه اصلي آنها (استاندار سابق زنجان) كه هم اكنون مشاور وزير كشور است، به دلايلي از كانديداتوري امتناع ورزيد. هر چند كه نام كانديداي دوره هاي هفتم و ششم كه در طيف اصلاح طلبان قرار دارد نيز به گوش مي رسد اما اجماع حول يك نامزد واحد در بين اصلاح طلبان آمل بدست نيامده است.

با اين حال از برخي ها به عنوان كانديداي احتمالي اصلاح طلبان آمل نام برده مي شود و حتي در يك نشست يك نفر مورد اتفاق و اجماع قرار گرفت اما كانديداتوري او باز هم منتفي شد. زمان براي اصلاح طلبان آمل به تندي مي گذرد و اگر اين جماعت در اسرع وقت به اجماع روي كانديداي واحد واجد شرايط نرسند بيم آن مي رود كه اصولگرايان در انتخابات پيش رو در آمل برنده شوند.

در اردوگاه اصولگرايان نيز خبرها حاكي است كه بخشي از اين جريان از نامزدي نماينده كنوني اين شهر در مجلس حمايت مي كنند و برخي هم بدنبال افرادي ديگر هستند. اگر چه در بين اصولگرايان آمل تفرق وجود دارد اما تركيب و آرايش نهايي آراء ‌اين حوزه پيشتر صبغه قومي و قبيله اي و ناحيه اي دارد و بنابراين عوامل سياسي تاثير چنداني در نتيجه انتخابات ندارد با اين حال اصلاح طلبان و اصولگرايان اگر هر يك كانديداي اختصاص و اصلي داشته باشند، رقابت ميان آنها در اين حوزه معنادار و پرشورتر خواهد بود.


در حوزه انتخابيه نور و محمودآباد گويا تقدير بر اين است كه باز هم نماينده كنوني براي دوره بعد هم ابقاء شود، تا او عنوان نماينده مادام العمر را به خود اختصاص دهد. عملكرد حساب شده و نوع مديريت سياسي اين نماينده چنان بوده است كه رقبا هر چند او را تا مرحله دوم نيز كشانده بودند اما موفق نشدند.

 او نماينده اي است كه توانسته با عملگرايي و كاركردهايش، اعتماد مردم را براي شش دوره متوالي متوجه خود كند. اگر چه عده اي از نزديكان او مي گويند كه او براي دور آينده كانديدا نخواهد شد اما با اين حال اين نماينده مجلس، همچنان پرشور و حال است. رقباي او بخصوص از جناح اصلاح طلب نتوانستند براي او خطر جدي ايجاد كنند و در انتخابات گذشته تنها يك كانديداي همشهري او توانست او را به دور دوم بكشاند.

تاكنون از اين حوزه كانديداي شاخص وابسته به جريان اصلاح طلب مطرح نيست و در اين ميان تنها يكي از افراد موسوم به طيف چپ تحركات انتخاباتي را شروع كرده است.

البته نماينده كنوني، رقيب سرسختي داشت كه او نيز به رياست سازمان آموزش و پروش مازندران در اين مقطع رضايت داد و فضا را براي ماندن نماينده كنوني هموارتر كرد. رقابت ديرينه بين نور و محمود آباد همواره وجود داشته است اما در اين مصاف گويا برد با نوري ها است چرا كه تفرق كانديداي غير نوري و نيز جمعيت كم محمودآباد و بعبارتي انسجام نوري ها عامل اصلي در توفيق كانديداي بومي اين حوزه بوده است.


از نوشهر و چالوس نيز خبر مي رسد كه نماينده فعلي اين حوزه همچنان بعنوان كانديداي شاخص و اصلي است كه مورد حمايت بخش هاي زيادي از اصلاح طلبان نيز مي باشد. او دو دوره متوالي است كه نماينده اين حوزه است. رقيبان او چندان قدرتمند نيستند كه بخواهند آراء او را متوجه خود كنند. اگر چه در اين دوره جريان اصولگرا در اين حوزه يكي از چهره هاي نسبتاً ملي (معاون يكي از وزارتخانه ها) را كانديدا كرده است ولي برآوردها حاكي از آن است كه اين نماينده كماكان از شانس نسبتاً بالايي براي جلب آراء‌ برخوردار است.

 البته به غير از او فرماندار سابق چالوس نيز مي خواهد وارد عرصه انتخابات شود و موقعيتي نسبتاً خوبي هم در بين رأي دهندگان دارد. مديركل اسبق فرهنگ و ارشاد مازندران نيز يكي از كانديداهاي اين حوزه است كه در طيف اصلاح طلبان قرار دارد اما فاصله او با كانديداي اصلي زياد است.


در حوزه انتخابيه تنكابن و رامسر (غربي ترين نقطه مازندران) خبرها حكايت از موقعيت نسبتاً خوب نماينده كنوني اين شهرستان دارد. اگر چه او در جناح موسوم به اصلاح طلبان قرار ندارد اما في الواقع او را مي توان نماينده اي بينابيني قلمداد كرد كه بيشتر مستقل و البته تا حدودي متمايل به طيف معتدل اصولگرايان است.

 اما اصلاح طلبان اگر چه كانديداي دوره قبل را آماده كرده اند اما شانس براي موفقيت او چندان زياد نيست و پيش از او نام نماينده دور چهارم نيز مطرح است كه آراء چندان ضعيفي هم ندارد و مي توان او را يكي از نفرات مدعي براي ورود به مجلس هشتم قلمداد كرد. اصلاح طلبان اين حوزه بايد يا بصورت يكپارچه و منسجم از كانديداي معرفي شده حمايت كنند يا دنبال گزينه جديدتري بروند. در غير اينصورت اصلاح طلبان در اين دوره نيز ناكام خواهند ماند. هر چند كه انتخاب مجدد نماينده كنوني اين حوزه مورد رضايت جناح اصولگرا بخصوص دولتي ها نيست اما اصلاح طلبان نيز بدنبال تقويت وضع موجود حركت كنند.(bashirnews)



    ©2013 APG.ir