تعداد بازدید: 2175

توصیه به دیگران 1

شنبه 12 آبان 1386-0:0

براي من مهم نيست كه درباره‌ام چه مي‌گويند-لاريجاني

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي گفت:كنار رفتن من ناشي از اختلاف ديدگاه بود.


اندکی پس از انتشار مصاحبه  نسبت داده شده به علی لاریجانی که در آن کمی مشروحتر به دلایل استعفای او پرداخته بود، دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: مصاحبه نسبت داده شده به من در يك روزنامه كويتي داستان سرايي و اقدامي غيراخلاقي است.
  
وي تصريح كرد: من پس از استعفا تاكنون هيچ مصاحبه‌اي با رسانه‌ها نداشته‌ام و تنها پس از سفر به اروپا و ديدار با سولانا در يك مصاحبه مطبوعاتي حضور پيدا كردم و جز ان تاكنون با هيچ رسانه‌اي مصاحبه‌اي نداشته‌ام.
لاريجاني خاطرنشان كرد: اين اقدام روزنامه كويتي غيراخلاقي است و رسانه‌ها بايد همواره به اخلاق پايبند باشند.
 
دو هفته پس از اعلام استعفاي بحث‌برانگيز علي لاريجاني، هفته‌نامه كويتي «المُشاهد السياسي» براي نخستين بار به انتشار مصاحبه ای درباره اختلافاتش با محمود احمدي‌نژاد پرداخت.

به ادعای این نشریه کویتی وي در اين گفت‌وگو ضمن تأييد تلويحي احتمال دست زدن آمريكا به حمله نظامي، توضيحاتي نيز درباره پيشنهاد مطرح‌شده از سوي پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، به ايران داد.

 لاريجاني در گفت‌وگويي تفصيلي با هفته‌نامه كويتي «المُشاهد السياسي» كه امروز (شنبه) منتشر شده است، هدف از بركناري خود را تغيير ادبيات ايران در تعامل با غرب ذكر و تصريح كرد: آمريكايي‌ها ادبيات مرا نمي‌فهميدند بنابراين دولت تصميم گرفت افراد ديگري را با ادبيات ديگري جايگزين من كند.


وي با بيان اين‌كه همچنان به كار براي خدمت به كشور ادامه خواهد داد، سياست‌هاي آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران را تقبيح كرد.

خبرنگار اين نشريه كه از لاريجاني 49 ساله به عنوان يكي از نمايندگان جريان بازهاي محافظه‌كار ايران در مقابل اصلاح‌طلبان و سردمداران عمل‌گرايي نام مي‌برد، از او پرسيد: آيا با كنار رفتن شما از مسئوليت دبيري شوراي عالي امنيت ملي و خارج‌شدن پرونده هسته‌اي و امنيت ملي از دست شما، كار شما هم پايان يافته است، خاطرنشان كرد: جايي براي سخن‌گفتن از «پايان» نيست زيرا عرصه براي فعاليت سياسي همچنان باز است.

وي گفت: «من آنچه را بر عهده‌ام بود انجام دادم و مي‌توانم به كار براي خدمت به كشورم ادامه دهم اما من نه خطايي مرتكب شده‌ام و نه تغيير خواهم كرد و اگر باز هم به همان جايگاه بازگردم تمام هم و غمم اين خواهد بود كه هر گونه مشكل و خطري را از كشورم دور كنم».


دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اين‌كه كنار رفتن من ناشي از اختلاف ديدگاه بود و نه چيز ديگر، تصريح كرد: «چه‌بسا شرايط تغيير كرده كه قطعاً اين گونه هم هست و دولت ترجيح داده با ديگران اعم از اتحاديه اروپا و آمريكا با زبان ديگري تعامل داشته باشد و چه‌بسا حق داشته باشند زيرا واشنگتن ادبياتي را كه من براي گفت‌وگو با آنها استفاده مي‌كردم نمي‌فهميد اما صرف‌نظر از اين‌كه چه كسي به نمايندگي از ايران انتخاب شود بايد گفت اگر آمريكايي‌ها به تهران گوش ندهند دچار اشتباه مي‌شوند».

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جليلي مي‌تواند نتايجي را بهتر از آنچه شما در دوره خود به دست آورديد محقق سازد، گفت: «شايد بتواند و شايد هم نه؛ اما دست‌يافتن به آن دشوار است زيرا اين كار نياز به اعتمادسازي دارد تا تفاهم را تسهيل كند».

لاريجاني تصريح كرد: «البته اين اعتماد از سوي ديگران وجود ندارد اما گويا ايران با توجه به اعتمادهاي گذشته و تكيه‌كردن به وعده‌هاي‌ آنها از اقناع‌شان خسته شده است كه اين مشكل آنها (غربي‌ها)است».

خبرنگار «المشاهد السياسي» با بيان اين ادعا كه لاريجاني دست خالي از مسئوليت خود خارج شده است، گفت: «برخي شما را به كوتاهي و ناتواني در رويارويي با بازي‌هاي اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها متهم مي‌كنند». كه لاريجاني در پاسخ اظهار داشت: «براي من مهم نيست كه درباره‌ام چه مي‌گويند بلكه آنچه برايم اهميت دارد اين است كه ايران با سختي‌ها و چالش‌هايي كه ممكن است بهاي آنها براي همه سنگين و سخت باشد مواجه نشود. ما خواستار زندگي در امنيت و صلح هستيم و نمي‌خواهيم ديگران به ما سوء ظن داشته باشند اگرچه فكر نمي‌كنم چنين خواسته‌اي، چيز بزرگ يا دشواري باشد زيرا برخورداري از فعاليت هسته‌اي براي اهداف صلح‌آميز بويژه در عرصه توليد سوخت هسته‌اي حق ماست».

لاريجاني در پاسخ به اين پرسش كه آيا درست است كه شما خبر استعفا يا پذيرش استعفاي خود را از راديو شنيده‌ايد؛ گفت: اين مسأله چيزي را تغيير نمي‌دهد من در مسيري بودم كه استعفاي رسمي خود را تقديم آقاي احمدي‌نژاد [رئيس شوراي عالي امنيت ملي] كنم.

خبرنگار اين نشريه كويتي پرسيد با چه كسي اختلاف داشتيد كه تصميم گرفتيد استعفا كنيد؟ لاريجاني پاسخ داد: «درباره شيوه مذاكره با اروپا و حتي درباره روش مديريت بحران هسته‌اي. من ديدگاه و نظر خاص خودم را داشتم كه از آن كوتاه نمي‌آمدم اما اختلاف در جامعه ما و ديگر جوامع، امري طبيعي است و مهم اين است كه حوادث اسف‌بار رخ ندهد. مهم اين است كه ساز و كار مفاهمه برقرار باشد و همه يقين داشته باشند كه گفت‌وگو بهتر از جنگ است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما به ساز و كار تفاهمي كه بتوان بر اساس آن، آرامش را بازگرداند و شبح جنگ را دور كرد نزديك شده بوديد؛ گفت: «هميشه كه نه؛ اما در برخي موارد معدود به اين ساز و كار نزديك شديم اما برخي ديدگاه‌هاي داخلي از سوي طرف ديگر و چه‌بسا فشارهايي كه از سوي واشنگتن وارد مي‌شد ساز و كاري را كه مي‌شد از طريق آن به تفاهم دست يافت از بين برد».

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: «يك بار با طرف اروپايي به اين ساز و كار بسيار نزديك شديم و بطور ويژه آقاي البرادعي اين را درك مي‌كند اما فشارهاي آمريكا، تفاهم را به تعويق انداخت، سايه دوري از يكديگر را باز گرداند و به اختلافات دامن زد و من هنوز نمي‌فهمم چرا آمريكايي‌ها اين‌قدر بر تشديد تنش اصرار دارند و بسوي جنگ يا رويارويي پيش مي‌روند؟»

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نقش شما به عنوان مذاكره‌كننده، پس از كنار رفتن از مسئوليت پرونده هسته‌اي به پايان رسيده است، گفت: ما به كشورمان خدمت مي‌كنيم. به نظرم در شرايطي كه در آن قرار داريم نيازي نيست كه از من بخواهند در جايگاه خدمت به برنامه مذاكرات ايران و اروپا حضور داشته باشم و نيستم. حساسيتي هم در همكاري يا در سطوح ديگر با هيأت رسمي ايران وجود ندارد و مسئول جديد پرونده هسته‌اي هم دوست و همكار من است و من بهترين ياور او خواهم بود و همه با هم در خدمت ايران هستيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شايعات منتشرشده در برخي رسانه‌ها مبني بر اين‌كه اختلاف شما با احمدي‌نژاد در مورد طرح پيشنهادي ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه مزيد بر علت شده است، گفت: اگرچه اين‌كه مي‌گوييد بر من و ديگران يا ديگراني كه با سمت و جايگاه من در ارتباط بوده‌اند تطبيق نمي‌كند اما مي‌خواهم در پاسخ شما اذعان كنم كه تمامي اختلافات، ناشي از شيوه‌ها و راه‌هاي تعامل با ديگران بوده كه همين مسأله، جلوي نزديك‌شدن واقعي من و آقاي احمدي‌نژاد را گرفت. در هر حال، همگي ما در نهايت براي يك هدف واحد و منافع واحد كار مي‌كنيم كه خدمت به ايران و حمايت از كشور است و حتي اگر اختلافي هم داشته باشيم، بر روي اصول اتفاق‌نظر داريم؛ اما هر كدام، نظريات و ديدگاه خاص خود را نسبت به مسائل داريم ولي مصلحتي كه همه تلاش داريم آن را تأمين كنيم حمايت از امنيت ملي ايران است كه پرونده هسته‌اي نيز بخشي از اين هدف است».

لاريجاني درباره اين‌كه آيا پوتين پيشنهاد خاصي را در سفر به تهران مطرح كرده است، تصريح كرد: «رئيس‌جمهوري روسيه، يك سري ايده‌هاي قابل توجه مطرح كرد و ايران هم آنها را رد نكرد و اختلاف، تنها بر سر كيفيت تعامل با اين ايده‌ها بود. البته همان طور كه مي‌دانيد روسيه منافع خود را دارد كه ضرورتاً با منافع ما تطبيق ندارد اما منافع فراواني هست كه ما را با مسكو مرتبط مي‌كند كه از جمله آنها مي‌توان به پژوهش‌هاي علمي و زمينه‌هايي چون نفت، گاز و برخي صنايع اشاره كرد».

خبرنگار «المشاهد السياسي» پرسيد: «آيا مسكو تعهدي به شما داده كه در صورت بروز هر گونه بحران نظامي يا حمله به تأسيسات هسته‌اي ايران، در كنار تهران بايستد يا خير؟» لاريجاني گفت: «كشورهاي بزرگ، پيش از هر چيز، حساب منافع خود را مي‌كنند و اگر هم به مسائل ديگر مي‌پردازند براي اين است كه اوضاع را آرام يا اصلاح كنند تا از وقوع هر گونه مشكلي براي منافع يا امنيت‌شان جلوگيري كنند».

وي افزود: «روسيه همچنان به تعهدات خود مبني بر نقش‌آفريني در هر جايي كه بتواند اقدامي بكند پايبند است و تمام تلاش خود را كرده تا هر مصوبه‌اي را كه ممكن است شوراي امنيت درباره مجوز حمله نظامي به ايران بدهد باطل كند. آنها اين را گفته‌اند و به آن پايبند بوده‌اند و تا امروز هم به اين تعهد خود وفادار مانده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند مانع تحريم‌هاي جديد شوند و جلوي تشديد روزافزون تنش از سوي آمريكا را بگيرند».

لاريجاني درباره احتمال حمله نظامي قريب‌الوقوع آمريكا به ايران اظهار داشت: «آمريكايي‌ها از هيچ اقدامي كه به هر قيمتي آنها را به اهداف‌شان برساند باكي ندارند و تا كنون هم حماقت‌هاي فراواني را در منطقه و خارج از آن مانند عراق، فلسطين، لبنان، افغانستان، پاكستان و بسياري از مناطق ديگر مرتكب شده‌اند».

وي افزود: «در هر حال ما هوشيار هستيم و اميدواريم مجبور نشويم وارد مواجهه با آمريكا شويم زيرا اين مسأله، خسارات فراواني را به همه وارد خواهد كرد كه هيچ كس حتي طرف آمريكايي كه در خليج فارس هم حضور دارد چنين چيزي را نمي‌خواهد. اگر آنها بخواهند به هر گونه اقدام نظامي عليه ايران دست بزنند حضور آنها در منطقه خليج فارس، خسارت خواهد ديد.

لاريجاني در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين جملات شما، تهديد كشورهاي خليج فارس است يا تهديد آمريكا، تأكيد كرد: «روابط ما با كشورهاي همسايه، برتر از آن است كه نقشه‌ها و برنامه‌هاي واشنگتن بخواهد آن را تخريب كند. اين كشورها همسايه، دوست و برادر ما هستند. ما نمي‌خواهيم بر سر آنان فرياد بكشيم يا اهداف و رويكردهاي نامناسبي را در قبال آنها اعمال كنيم و هرگونه اظهاراتي كه دربردارنده اين مضمون نباشد نادرست است».

وي ادامه داد: «ما به همه كشورهاي منطقه احترام مي‌گذاريم و نمي‌خواهيم آنها آسيبي ببينند و اگر هم قرار باشد جنگي رخ دهد كه اميدواريم رخ ندهد جنگ با كساني خواهد بود كه بخواهند ما را اذيت كنند و فكر نمي‌كنم هيچ يك از كشورهاي همسايه چنين نيتي در مورد ما در دل داشته باشند».

خبرنگار اين نشريه كويتي پرسيد:«اين حرف شماست اما آيا حرف جانشين شما هم همين است؟» لاريجاني بلافاصله جواب داد: «به نظر من‌، همه ايراني‌ها خير كشورهاي منطقه را مي‌خواهند و جز صداقت، تفاهم و همكاري، انتظار چيز ديگري از آنها ندارند. چند لحظه پيش اشاره كردم كه هر اظهار نظري كه با اين موضع در تناقض باشد اظهار نظري نادرست است و كسي كه آن را به زبان مي‌آورد بايد مؤاخذه شود زيرا موضع رسمي ايران، بر حمايت از خليج فارس و تقويت محبت، همكاري، احترام متقابل استوار است و نه دشمني، مكر، تروريسم و ويراني منطقه».(tabnak)



    ©2013 APG.ir