تعداد بازدید: 12280

توصیه به دیگران 7

جمعه 30 آذر 1386-0:0

آي گلنسا جان!

سید عبدالحسین مختاباد براي نخستین بار آثاری از موسیقی زادگاه خود- مازندران- را بازخوانی خواهد کرد.


سید عبدالحسین مختاباد که به اتقاق گروه رودکی در روزهای اول و پنجم ( 30 اذر و 4دی) جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می پردازد.

 او برای نخستین بار آثاری از موسیقی زادگاه خود، مازندران را بازخوانی خواهد کرد.

 در این کنسرت که در ساعت 20و 30 دقیقه روزهای یاد شده در تالار اریکه ایرانیان اجرا می شود،گروه یازده نفره رودکی به سرپرستی محسن حسینی (نوازنده سنتور) در دو بخش سنتی و محلی به اجرای برنامه می پردازند.

حسینی (سرپرست و آهنگساز گروه) ضمن اعلام این مطلب گفت: بخش اول اجرای گروه رودکی به اجرای قطعات و تصانیفی در دستگاه اصفهان اختصاص دارد و در بخش دوم نیز آقایان جمال و جابر محمدی ، نوازندگان موسیقی محلی مازندرانی آقای مختاباد رادر اجرای کنسرت همراهی می کنند.

همین گزارش حاکیست که پیش ازاین در مراسمی که  در ميانه هاي دهه هفتاد در ساری  و به مناسبت نکوداشت زنده یاد محمد دنیوی ، شاعر و هنرمند برگزار شده بود، کنسرتی از قطعات موسیقی مازندرانی رااجراکرد.

نوازندگان گروه عبارتند از نوازنده تار (مهدی وحدتی)، آرش فلاح (نی)، مسلم علی پور (کمانچه)، مجید محیط (کمانچه)، هومن مهدویان (بم تار)، یعقوب نوروزی (عود)، رضا دربندی(دف)، احسان بزرگمهر (تمبک).

زندگينامه سيد عبدالحسين مختاباد

سيد عبدالحسين مختاباد يكم فروردين ماه 1345 در روستاي امره از توابع شهر ساري متولد شد

پدر بزرگ پدري‎اش ني‎نواز قهاري بود و پدرش نيز صدايي حماسي داشت. وي ازكودكي و در دبستان به خواندن تصنيفهاي موسيقي ايراني علاقه مند شد.

دوران دبستان و راهنمايي و دبيرستان را در شهر ساري گذراند وهمزمان به تعزيه خواني در گروههاي تعزيه محله اش هم پرداخت.

از سال‎هاي اوليه انقلاب با شنيدن آلبوم‌هاي گروه چاووش و صداي محمد رضا شجريان به موسيقي سنتي علاقه مند شد و تمرين و رديف خواني را با سرمشق قرار دادن كارهاي شجريان پي گرفت.

سال 1363 با قبولي در رشته جامعه شناسي دانشگاه تهران به اين شهر آمد و از همان زمان به كلاس درس استاد كريم صالح عظيمي در راديو رفت و آموزش رديف آوازي را نزد ايشان تا سال 70 ادامه داد.

مختاباد از يك سال بعد به واحد موسيقي حوزه هنري پيوست و همراه حسام‌الدين سراج و محسن نفر در شكل دهي به اين بخش نقشي جدي ايفا كرد.

آشنايي و نواختن سازهاي سنتور و سه تار از ديگر تلاش‎هاي مختاباد در موسيقي سنتي بود.

اجراي كنسرت هاي متعدد در تالارهاي انديشه و وحدت با گروه صبا نخستين تحركات صحنه‌اي مختاباد بود.

اواسط سال هفتاد وي نخستين آلبوم خود باعنوان تمناي وصال را به بازار موسيقي عرضه كرد. در اين آلبوم كه با آهنگسازي زنده ياد حسين فرهاد پور ضبط شده بود، مختاباد برخي از ملودي‌هاي تصانيف را هم خود پرداخت كرد.

بعد از اين آلبوم وي به عنوان يكي از خوانندگان خوش آتيه موسيقي ايراني مطرح شدو با آلبوم بوي گل به آهنگسازي فريدون شهبازيان و آلبوم شكوه با آهنگسازي مهيار فيروز بخت جلوه هاي ديگري از موفقيت هاي خود را به تماشا نهاد.

مختاباد در فاصله سال‌هاي 72 تا 77 بيش از 10 آلبوم موسيقي راخواند وآهنگسازي كرد و دراين مدت هم نزد محسن الهاميان، كامبيز روشن روان و برخي ديگر از اساتيدموسيقي با علومي چون سلفژ، هارموني و آهنگسازي آشنا شد.

در ميانه‌هاي سال 77 مختاباد براي ادامه تحصيل به كانادا رفت و پس از اقامت دوساله در اين كشور به دانشگاه گلد اسميت انگليس آمد و زير نظر جان بيلي، موسيقي‌دان شهير انگليسي، دوره‌هاي فوق ليسانس و دكتري خود را گذراند.

مختاباد اخيراً براي دفاع از پايان نامه دكتري خود به انگليس رفت و همزمان كار عملي خود باعنوان سمفوني صبا را نيز ارائه داد.

در اين فاصله وي با گروههاي باربد به سرپرستي محمد ساعد كنسرت هاي متعددي را اجرا كرد كه يكي از اين آثار اجراي تصنيفي با فرمي نو روي شعر معروف استاد محمد رضا شفيعي كدكني( هزاره دوم آهوي كوهي) بود كه همين تصنيف با اركستر ملي به رهبري فرهاد فخر الديني در تالار وحدت و باصداي مختاباد اجرا شد.

آلبوم بهشت من كه حاصل همكاري وي را سامان احتشامي ( نوازنده پيانو وآهگساز) است از جمله ديگر كارهاي وي در زمينه موسيقي است. آخرين آلبوم مختاباد، ماه مجلس است كه اخيرا به بازار موسيقي عرضه شده است.(hamshahri)


  • جویا(قهرمان مازنی شاهنامه)پاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 7 تير 1387-0:0

    سلام به مه مازنیهای عزیز
    شمه خسته تنه بلاره, اگه بتوننی مطالب مازنی شعر یا ضرب المثل ره شه سایت دله بلین.

    • دوشنبه 3 دی 1386-0:0

      سلام

      سایت شما رو لینک کردم ... اما ...

      از شما گله دارم ... شما که سایتی به این خوبی دارید ، با اینهمه بازدید کننده ، چرا بیشتر به فرهنگ و موسیقی مازندرانی و اصالت ها و ... نمیپردازید .

      www.mahmood-salehi.blogfa.com ( موسیقی ایرانی )

      ( آمل ) www.amoly.blogfa.com

      خوشحال میشم بهم سر بزنید .

      • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 1 دی 1386-0:0

        مطمئنا نام تو مثل بسیاری از خوانندگان و نوازندگان که فرهنگ زادگاهشان را فراموش نکردند، یا مثل نیمای بزرگ ما، با این کارت ماندگار خواهد شد.


        ©2013 APG.ir