تعداد بازدید: 2810

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 28 اسفند 1399-8:9

«کیوسک» در ایستگاه دوم

عکس‌هایی از امیرعلی رزاقی، مصطفی کاظمی، مصطفی‌شانچی، یاسر عموزاد، اکبر قاسمپور و غلامرضا احمدی در نمایشگاه عکس کیوسک در ساری ارائه شده است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: دومین نمایشگاه عکس کیوسک بیست و چهارم اسفند ماه در مجموعه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ساری با حضور عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و رقیه صفری معاون استاندار مازندران افتتاح شد.

عکس‌هایی از امیرعلی رزاقی، مصطفی کاظمی، مصطفی‌شانچی، یاسر عموزاد، اکبر قاسمپور و غلامرضا احمدی در این نمایشگاه ارائه شده است.

این نمایشگاه از 24 اسفندماه 99 از ساعت 16 تا 19 دائر بوده است و امروز 28 اسفندماه به کارش خاتمه می‌دهد. اغلب عکس‌های این نمایشگاه روایتگر کرونا در یک سال اخیر بوده و به کپشن‌نویسی هم توجه ویژه شده است.

یکی از عکاسان حاضر در این رویداد هنری گفت: این نمایشگاه، ادامه پروژه کیوسک است که از سال گذشته و با حضور 12 عکاس خبری و مستند اجتماعی در مازندران شروع شد. نخستین نمایشگاه کیوسک عکس‌های مهم سال 97 تا مرداد سال 98 بود و بازخورد خوبی هم داشت.

امیرعلی رزاقی با بیان اینکه پس از برگزاری آن نمایشگاه، برای برگزاری نمایشگاه کیوسک دوم فراخوان دادیم، ادامه داد: شیوع کرونا، همه برنامه‌های ما را به هم ریخت و حتی مسیر موضوعی نمایشگاه را هم تغییر داد. قرار بود این نمایشگاه را مرداد ماه برگزار کنیم اما به دلیل وضعیت قرمز کرونا در مازندران و ممنوعیت برپایی نمایشگاه، مجوز برگزاری نداشتیم. عکس‌ها باقی ماند و امروز با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و حمایت بخش خصوصی نمایندگی خودرو حق‌پرست توانستیم این نمایشگاه را برگزار کنیم.

این عکاس مازندرانی با اشاره به اینکه نمایشگاه شامل 41 عکس است که در قالب پنج مجموعه و تک‌عکس ارائه شده، اظهارکرد: مجموعه عکس‌ها روایتگر یک موضوع هستند. آثار  مرتبط با یک مجموعه شبانه‌روزی، خط آهن شمال و کرونا است. اغلب عکس‌ها هم بر محور کرونا در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مبدع نمایشگاه عکس کیوسک با بیان اینکه سعی کردیم در این نمایشگاه، فقظ گزارشگر نباشیم و در این راستا محمد رضایی از عکاسان مطرح مازندرانی، مشاور این طرح بود، ادامه داد: تلاش ما ین است از دید دیگری به سوژه بپردازیم و چگونه دیدن را به مخاطب القا کنیم. هر مجموعه عکس، روایتی دارد و تابلوی متنی هم در کنار آن قرار گرفته است.

*غرفه متفاوت نمایشگاه

غرفه متفاوتی هم در این نمایشگاه وجود دارد که متعلق به امیرعلی رزاقی است. از او خواستیم درباره غرفه‌اش توضیح دهد و اینکه چرا از مخاطبان خواسته با هدست وارد نمایشگاه شوند.

او در این زمینه گفت: همواره تلاش کردم با نگاه متفاوتی به سراغ عکاسی بروم و تجربه‌های متفاوت و حرف جدید برای مخاطب داشته باشم. بنابراین تصمیم گرفتم در این نمایشگاه، عکس‌ها را با صدای صاحبان عکس ارائه کنم. صاحبان عکس‌ها روایتگر خود هستند و مخاطب در کنار دیدن عکس‌ها، روایت آن عکس را می‌شنود.

 رزاقی با اشاره به اینکه درگیر کردن مخاطب به این شکل، تجربه متفاوتی از نمایشگاه عکس است و در روز نخست برگزاری هم بازخورد خوبی داشت، خاطرنشان کرد: برای همین از مخاطبان خواستیم با هدست وارد نمایشگاه شوند تا صدای عکس‌ها را بشنوند. همه این کارها تلاشی است برای ترویج چگونه دیدن تا به مخاطب کمک کنیم عمیق‌تر به سوژه نگاه کند و بداند در پشت هر تصویر، اندیشه‌ای وجود دارد و جهانی پشت آن نهفته است.

*نماد خط آهن

دیگر عکاس حاضر در این نمایشگاه اظهار کرد: در این نمایشگاه تلاشم بر این بود به سوژه‌ای بپردازم که اگرچه در نگاه بصری بسیار دیده شده اما کمتر به آن پرداخته شده است. در عکس‌ها همواره نمادهای ظاهری و زیبایی‌شناسانه از خط راه‌آهن داریم که به عنوان بخشی از نماد مازندران استفاده می‌شود.

مصطفی کاظمی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه نگاه متفاوتی به خط آهن شمال داشتم، افزود: برخلاف اغلب عکس‌ها، به سراغ زیبایی پل ورسک و نمای ظاهری آن نرفتم. سوژه من کارکنان خط ابنیه پل ورسک، سوزن‌بانان و راننده درزین است. هدفم این بود به این جاذبه گردشگری مازندران، از درون نگاه کنم.

وی با بیان اینکه در پشت زیبایی پل ورسک که نمادی از خط آن شمال است، افرادی هستند که این تاریخ 80 ساله را به خود اختصاص داده اما هرگز دیده نشده‌اند، تصریح کرد: سوزن‌بانانی هستند که خستگی را در چهره آنها می‌بینیم اما دیده نشده‌اند و مردم فقط شاهد خروجی کار و حرکت قطارها بوده‌اند و در این نمایشگاه به این افراد پرداخته‌ام.

 



    ©2013 APG.ir