تعداد بازدید: 1266

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 13 بهمن 1400-7:3

بررسی حضور سینماگران مازنی در چهلمین جشنواره فیلم فجر

ترانه عشق و زندگی در سال‌های سخت بلا

حضور سینماگران مازنی در این دوره از جشنواره فیلم فجر مانند ادوار گذشته، پررنگ و تاثیرگذار است.


 مازندنومه،علی احسانی: چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی از 12 بهمن آغاز به کار می‌کند که بعد از دو سال برگزاری جشنواره به شکل نیم‌بند، خبر مسرت‌بخش احتمال اکران فیلم‌های جشنواره چهلم در مراکز استان‌ها نیز اعلام شده است.  البته این مهم نیز اینک در سایه اومیکرون قرار گرفته است. با توجه به سمبه پرزور سویه امیکرون در روزهای اخیر شاید مشتاقان هنر هفتم در مازندران امسال هم از تماشای فیلم‌ها محروم بمانند. با این حال حضور سینماگران مازنی در این دوره جشنواره مانند ادوار گذشته، حضور پررنگ و تاثیرگذاری است که در این گفتار نقبی کوچک به این رخداد مهم زده‌ایم.

زخمِ پُرکاری

در حالی روز دوشنبه 11 بهمن سانس 21:30 در خانه جشنواره (برج میلاد) فیلم  128 دقیقه‌ای «مرد بازنده» اثر «محمدحسین مهدویان» اکران شد که این سینماگر بابلی در دهه 90 حضور درخشانی در دوره‌های مختلف جشنواره داشت و اینک در تقویم یک‌هزار و چهارصدی نیز اسب خود را زین کرده که به این حضور مستمر در هر دوره جشنواره تناوب و تداوم دهد.

«شیشلیک» واپسین اثر جنجالی این فیلمساز مازنی که در دوره سی‌و‌نهم جشنواره حضور داشت هنوز رنگ پرده را به خود ندیده است. فیلمی که یک چرخش آشکار در مسیر فیلمسازی این سینماگر در تجربه ساخت یک اثر کمدی محسوب می‌شود.

مهدویان سال 1400 را با نخستین تجربه سریال‌سازی خود در عرصه نمایش خانگی با سریال جنجالی «زخم کاری» آغاز کرد. سریالی که با اقتباس از یک رمان وطنی رخدادهایش را رقم زد که در نهایت نویسنده رمان از نتیجه این اقتباس به شدت ناراضی بود.

«زخم کاری» به گونه‌ای ماحصل ریتم پرشتاب و پرکاری مهدویان است، که شتاب‌زدگی از وجنات اثر بیرون می‌زند. با این حال نخستین تجربه سریال‌سازی این سینماگر مازنی با استقبال مخاطبان نمایش خانگی مواجه شد.

آذر ماه امسال به فاصله دو ماه مانده به آغاز جشنواره، مهدویان فیلمبرداری «مرد بازنده»را با همان گروه بازیگران سریال «زخم کاری» در مازندران و تهران آغاز کرد که این پروسه تا اوایل بهمن تداوم داشت. هیئت انتخاب جشنواره در حالی نسخه نصف و نیمه و 75 دقیقه‌ای فیلم را پسندید که گروه همچنان مشغول فیلمبرداری بود و این مهم جنجال زیادی در رسانه‌ها و میان اهالی سینما رقم زد. با التفات به این موضوع که نسخه نهایی فیلم که در روز نخست جشنواره اکران می‌شود 128 دقیقه در جدول حشنواره ثبت شده از هم اکنون باید منتظر اعتراض و واکنش سایر سینماگران باشیم.

از نکات مهمی که می‌توان به آن اشاره داشت حضور «جواد عزتی» در نقش یک کاراکتر ۵۶ ساله در این فیلم است. عزتی در این پروژه گریم سنگینی داشت که تقریباً روزی ۵ تا ۶ ساعت زمان می‌برد. در کنار جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی و ملیکا پازوکی دیگر بازیگران «مرد بازنده» هستند.

خبرهای به شدت خصوصی

دارنده سیمرغ بهترین بازیگری نقش اول زن برای فیلم «ابد و یک روز » قرن تازه را با حضور در نقش نخست فیلم «ملاقات خصوصی» بر پرده نقره‌ای ثبت کرد. «پریناز ایزدیار» بانوی بازیگر بابلی این فیلم را در سکوت کامل خبری پیش برد. او در این فیلم مقابل «هوتن شکیبا» دیگر بازیگر صاحب سیمرغ بلورین بازیگری نقش نخست مرد، تجربه تازه‌ای را رقم زده است.   

فیلمنامه «ملاقات خصوصی» که بصورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده روایتگر داستانی عاشقانه است . بهمن ارک کارگردان فیلم تحسین شده «پوست» به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی حضور دارد و علی مجیدی سرمایه‌گذار فیلم است.

بانوی بازیگر مازنی، پرونده کاری خود را در سال 1400با ایفای نقش نخست سریال تاریخی و جنجالی «جیران» تکمیل کرده است. سریالی به کارگردانی «حسن فتحی» که گرفتار حاشیه‌های فراوانی برای نمایش در شبکه خانگی شده است.

قرار در غربت

بازیگر فریدونکناری سینمای ایران با فیلم «بدون قرار قبلی» در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلم حضور خواهد داشت. «مصطفی زمانی» سال گذشته در فیلم  جنایی «روز ششم» با نقش متفاوتی ظاهر شد که در جشنواره پذیرفته نشد و هنوزم هم فرصت اکران پیدا نکرده است. هنرمند مازنی در فیلم «بدون قرار قبلی» تجربه تازه‌ای را به کارنامه کاری خود افزوده است. «بدون قرار قبلی» پنجمین ساخته بهروز شعیبی محسوب می‌شود که روایتگر زندگی هنرمندانی است که در غربت زندگی می‌کنند. وی که سال گذشته با «روز بلوا» در جشنواره فجر حضور داشت، این بار با موضوع تازه‌ای خود را در معرض قضاوت اهل فن قرار خواهد داد.

فیلمنامه اثر توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است. علاوه بر بازیگر فریدونکناری، «پگاه آهنگرانی» به عنوان شخصیت اصلی زن فیلم، «الهام کردا» و «صابر ابر» نیز در این فیلم حضور دارند.

 «بدون قرار قبلی» در برلین، تهران و مشهد فیلمبرداری شده است. از دیگر لوکیشن‌های فیلم می‌توان به تایباد، سرزمین زیبای خواف و نشتیفان اشاره کرد. این فیلم در میان آثار تعدادی کارگردان فیلم اولی و ناشناس جشنواره از آثار مهم فجر چهلم محسوب می‌شود.  

داور تنکابنی

واپسین، تازه‌ترین و داغ‌ترین حاشیه جشنواره با اعلام اسامی هیئت داوران جشنواره رقم خورد. با حضور «شهاب‌الدین حسینی» بازیگر بین‌المللی سینمای ایران میان داوران جشنواره و اعلام انصراف «مسعود کیمیایی» فیلمساز کهنه‌کار و با سابقه از قضاوت شدن اثرش، تنور حاشیه‌های جشنواره داغ‌تر شد.  کیمیایی امسال با فیلم «خائن‌کشی» در بخش مسابقه حضور دارد.
 چالش بازیگر مازنی با فیلمساز قدیمی سینمای ایران 2 سال پیش در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «آن شب» شهاب حسینی رقم خورد که بازیگر فیلم تحسین شده «فروشنده»، مسعود کیمیایی را به خاطر تحریم جشنواره 38 فجر مورد پرسش قرار داد. کلید چالش بازیگر تنکابنی با فیلمساز کهنه‌کار وطنی به تازگی زده شده و حاشیه‌های آن تا پایان جشنواره و اعلام آرای داوران به احتمال زیاد تداوم خواهد داشت.

مسافران کرونایی هنر هفتم

طی دو سال اخیر که بلای کرونا بر جهان نازل شد. شیشه عمر افراد زیادی شکسته شد و خانواده‌های زیادی داغدار شدند. سینماگران زیادی هم مقهور و مغلوب این ویروی منحوس شدند. برگزارکنندگان جشنواره چهلم فیلم فجر نکوداشت چند تن از سینماگران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نشست‌های نکوداشت خسرو سینایی (فیلمساز باسابقه ساروی)،  اکبر عالمی، کامپوزیا پرتوی، رحیم رحیمی‌پور و فرشته طائرپور، سینماگرانی که سال گذشته بر اثر کرونا درگذشتند، در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد.

نشست‌های نکوداشت سینماگران فقید با نام «نقش ماندگار» به میزبانی امیرحسن ندایی، فیلمساز و عضوهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در بخش فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر برنامه‌ریزی شده است.

در این نشست‌ها، یاد و خاطره خسرو سینایی با سخنرانی شاهین فرهت، اکبر عالمی با سخنرانی شهاب‌الدین عادل و سیف‌الله صمدیان، کامبوزیا پرتوی با سخنرانی جابر قاسمعلی، رحیم رحیمی‌پور با سخنرانی هوشنگ توکلی و فرشته طائرپور با سخنرانی منوچهر شاهسواری برگزار خواهد شد .این نشست‌ها، در جریان چهلمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شوند.

بازخوانی خاطرات

یکی از بخش‌های جانبی جشنواره امسال، نمایش فیلم‌های قدیمی با عنوان «قاب‌های ماندگار» است. در بخش «قاب‌های ماندگار» علاوه بر نمایش آثار، نشست‌های مفهومی پیرامون این فیلم‌ها با اجرای «اکبر نبوی» نویسنده و کارشناس سینما برگزار خواهد شد.

در این بخش فیلم‌های «دیده‌بان» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «خانه دوست کجاست؟» (عباس کیارستمی)، «گاو» (داریوش مهرجویی)، «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی)، «عقاب‌ها» (ساموئل خاچیکیان)، «دست‌نوشته‌ها» (مهرزاد مینویی)، «جاده‌های سرد» (مسعود جعفری‌جوزانی)، «پرده آخر» (واروژ کریم‌مسیحی)، «نیاز» (علیرضا داوودنژاد)، «بچه‌های آسمان» (مجید مجیدی) در خانه جشنواره چهلم [سالن همایش‌های برج میلاد] روی پرده خواهد رفت .آثار مورد اشاره از جمله فیلم‌هایی است که در سال‌های گذشته از سوی فیلمخانه ملی ایران و بنیاد سینمایی فارابی بازبینی و مرمت شده‌اند.

 



    ©2013 APG.ir