تعداد بازدید: 1650

توصیه به دیگران 0

جمعه 28 مرداد 1401-18:27

27 مرداد در روستای اساس سوادکوه؛

دومین سوگ‌یاد استاد ایران‌منش برگزار شد

یادمان دومین سوگ‌یاد معلم اخلاق و انسانیت، زنده‌نام قاسمعلی ایران‌منش، پنج‌شنبه ۲۷ مرداد در آرامگاه روستای اساس سوادکوه برگزار شد.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: یادمان دومین سوگ‌یاد معلم اخلاق و انسانیت، زنده‌نام قاسمعلی ایران‌منش، پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در آرامگاه روستای اساس سوادکوه برگزار شد.

در این برنامه، حجت‌الاسلام دکتر محمود دیانی-عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران- به تشریح برخی وظایف کمتر توجه‌شده اصحاب فرهنگ و هنر در پاسداشت قیام کربلا پرداخت و از اهالی فرهنگ و هنر دعوت کرد تا علاوه‌ بر بُعد حماسی واقعه عاشورا و ایجاد حس مصیبت‌خوانی‌های عاطفی، به توصیه طلاگونۀ شهید مرتضی مطهری عمل کنند.

وی با اشاره به ابعاد اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و... زندگی حضرت سیدالشهدا(ع)، گفت: امام حسین پیش و بیش از آن‌که یک فرمانده نظامی بوده‌ باشد، معلم زندگی است.

این استاد دانشگاه افزود: قاسمعلی ایران‌منش مرد به‌ظهور رساندن صفات اخلاقی و انسانی زیادی در بین اطرافیان خود بود که این امر ناشی از تلقی متفاوت آن مرحوم از شخصیت و قیام امام حسین (ع) و فرهنگ ماندگار کربلا بوده است. 

در بخش دیگری از این مراسم، شعبان زلیکانی به مرثیه‌خوانی در رثای سیدالشهدا(ع) پرداخت. اجرای غم‌نامه توسط سجاد پاریاو فلاح نیز بخش دیگری از این سوگ‌یاد بود.

دکتر دلاور بزرگ‌نیا -از مدیران فرهنگی اسبق مازندران- نیز در سخنان خود سوگ را برای بزرگانی چون قاسمعلی ایران‌منش، واژه‌ای درخور ندانست و ابراز داشت: در فرهنگ دینی و سپهر ادبی ما از زبان مولانای بزرگ، "سور" را باید به‌جای "سوگ" نشاند؛ چون حیات جاری قاسمعلی ایران‌منش را می‌توان از همین اجتماع امروز فهمید و باید در داشتن چنین والامردانی شادمان بود!

در ادامه مراسم مادر زنده‌یاد قاسمعلی ایران‌منش لحظاتی نواجش سر داد و پس‌از آن، خانم عاطفه شورزندی در ستایش همسرش زنده‌نام ایران‌منش سخن گفت.

بخش دیگر این یادمان، رونمایی از کتاب «مردی شبیه باران» بود. این کتاب در ۱۲ فصل به تبیین ابعاد مختلف سلوک شخصیتی و حیات اجتماعی مرحوم ایرانمنش از دیدگاه یاران هم‌دل پرداخته که به‌زودی در شمارگان وسیع چاپ و پخش خوهد شد.

گفتنی است پیش از برنامه که اجرای آن را علی حسن نژاد بر عهده داشت، به ابتکار گروه دوستی همنوردان قاسم آیین همنوردی با هدف پاکسازی محیط زیست در اطراف روستای اساس تا ورودی آرامگاه (محل برگزاری سوگ‌یاد) انجام شد.

قامسعلی ایرانمنش متولد بیستم فروردین سال ۱۳۴۵ در روستای اساس پل‌سفید، دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری و چهره‌ای سیاسی و فرهنگی با سابقه حضور در جبهه بود که در سال‌های اخیر به علت برخی تنگ نظری‌ها، از کارهای سیاسی فاصله گرفته، بر روی کارهای فرهنگی تمرکز کرده بود.

او با ایجاد اقامتگاه بومگردی در روستای اساس سوادکوه، میزبان گردشگران بود. ایرانمنش تحلیلگر، طراح و ایده پرداز سیاست و فرهنگ بود. در زمان فرمانداری احمد حسین زادگان در ساری، تابستان 1395 او حدود 70 برنامه فرهنگی را در قالب «تابستان شاد» طراحی، مدیریت و اجرا کرد. برگزاری چندین دوره شونیشت‌های چله‌شو از اقدامات فرهنگی ایرانمنش بود.

وی در سال ۹۶ کاندیدای انتخابات شورای شهر ساری شد که ابتدا ردصلاحیت و در روزهای پایانی تایید صلاحت شد. ایرانمنش در آخرین کارهای خود، طرح گنجه را پیگیری می‌کرد که ایجاد کتابخانه در مراکز بومگردی بود. او بنیانگذار بنیاد تبری بود و سه سال سررسید بومی مازندران را منتشر کرد.

ایرانمنش سه بار به جبهه اعزام شد و هم رزم و دوست نزدیک سردار شهید کمیل ایمانی بود، اما هیچ وقت ادعایی در این زمینه نداشت و طلبکار کسی نبود.
 
وی سال‌ها به دیابت پیشرفته مبتلا بود و پیش از ظهر 25 مردادماه 99 به دلیل سکته قلبی، دعوت حق را لبیک گفت.

 



    ©2013 APG.ir