تعداد بازدید: 1854

توصیه به دیگران 6

يکشنبه 20 شهريور 1401-22:0

تاکسی هوایی مازندران؛ وعده‌ای روی هوا؟!

خط تاکسی هوایی مازندران که حدود هشت ماه پیش، مراسم آغاز فعالیت آن برگزار شد عملا هنوز وجود خارجی ندارد تا پس از کشتی کروز، نمادی از شعارزدگی در اقتصاد گردشگری مازندران باشد.


مازندنومه، اشکان جهان‌آرای: برای مازندرانِ پر از استعدادهای اقتصادی شعارهای زیادی داده می‌شود. در هر دوره‌ای از مدیریت یک سری کلیدواژه‌ها برجسته می‌شوند و پس از مدتی روی دور تکرار می‌افتند. این روند آن‌قدر در برخی موارد تکرار شده که حالا از آن می‌توان به عنوان یک عرف مدیریتی در مازندران یاد کرد. چرا که در آخرین مورد آن، کار از وعده هم گذشت و به افتتاحِ نمادین رسید؛ تاکسی هوایی!

22 بهمن پارسال در فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری مراسمی به عنوان افتتاح خط پروازی تاکسی هوایی در مازندران با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استاندار مازندران و تعدادی از مسئولان این استان برگزار شد.

طبیعتا ابعاد خبری این رویداد برای مازندرانی‌ها قابل توجه بود. هم در رسانه‌ها به شکل برجسته‌ای به این موضوع پرداخته شد و هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. زیرا کمتر کسی در این استان انتظار داشت که طی کمتر از سه ماه، وعده «سید محمود حسینی‌پور» نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران بابت راه‌اندازی تاکسی هوایی در این استان عملی شود. 20 دی پارسال حسینی‌پور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم مازندران وعده داده بود که 22 بهمن تاکسی هوایی در این استان راه‌اندازی شود و دقیقا در تاریخی که وعده داده بود مراسم افتتاحیه برگزار شد.

وعده‌ای روی هوا

روز افتتاح ویژگی‌های این خط پروازی‌ هم توسط «سعدالله وطن‌خواه» مدیرکل فرودگاه‌های مازندران اعلام شد. قرار بود یک فروند هواپیمای سبک و یک فروند بالگرد فعالیت تاکسی هوایی در مازندران را آغاز کنند. یک بالگرد با 15 صندلی V.I.P برای مسافران و هواپیمایی با ظرفیت 11 نفر مسافر که گفته شده بود به تازگی وارد ایران شده است. مسیر پروازی را هم در گام نخست حد فاصل فرودگاه‌های ساری، نوشهر و رامسر اعلام کردند. البته این هم گفته شد که قرار است این خط پروازی در آینده بین مازندران، گلستان و گیلان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 طبق این اظهارات، یکی از رخدادهای مهم گردشگری در مازندران رقم خورده بود. البته یک مشکل تقریبا کوچک هم وجود داشت؛ این‌که هواپیمای 11 نفره خریداری شده برای تاکسی هوایی مازندران به دلیل زمان‌بر شدن انجام کارهای قانونی و اداری به مراسم رونمایی نرسید و به همین دلیل اعلام شد که خط پروازی تا رسیدن این هواپیما، با یک فروند هواپیمای 6 نفره فعال خواهد بود.

از روز افتتاح تاکسی هوایی مازندران تا آغاز تعطیلات نوروز کمتر از 40 روز زمان وجود داشت و همین فاصله اندک این امیدواری را ایجاد کرده بود که برای نخستین بار در نوروز 1401، پروازهای تفریحی و مسافری درون‌استانی هم در مازندران برقرار شود. اما از همان روز افتتاح تا کنون، عملا هیچ خبری از تاکسی هوایی در مازندران نشد. نه هواپیمای 11 نفره‌ای که وعده‌اش داده شده بود وارد مازندران شد و نه مسافر و شهروندی در این استان سوار شدن در بالگرد دارای صندلی‌های V.I.P را تجربه کرد. طی این هشت ماه نیز هیچ کدام از مسئولانی که در آن روز حضور داشتند حتی جمله‌ای درباره آخرین وضعیت تاکسی هوایی در مازندران حرف نزدند.

با این حساب اگر پروازهای درون‌استانی بالگردی که گاهی استاندار مازندران و همراهانش را در مسیر ساری به مناطق غربی این استان جابه‌جا می‌کند به حساب فعالیت تاکسی هوایی نگذاریم، عملا تاکسی هوایی در مازندران وجود خارجی ندارد و دست‌کم تا اینجای کار فقط یک وعده مانند سایر وعده‌های مشابه قبلی مطرح شده است. وعده‌ای که این بار کمی پیشرفته‌تر از قبلی‌ها بود و برای آن پیش از تحقق یافتنش مراسم افتتاح هم برگزار شد.

تکرارِ تجربه کروز

طی ماه‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هر از گاهی کاربران با نگاهی طنز و انتقادی دیدگاه‌های متعددی مانند «چه خبر از تاکسی هوایی؟»، «بلیتش کجا فروخته میشه؟» و موارد دیگر نوشته‌اند. پرسش‌ها و جمله‌هایی که نشان می‌دهند مازندرانی‌ها به واسطه تجربه‌های مشابهی که داشتند تقریبا از همان ابتدا این افتتاح را جدی نگرفته‌اند و تا زمانی که پرواز تاکسی‌های هوایی در استان را به چشم نبینند، هیچ مراسم و افتتاحیه‌ای را هم باور نمی‌کنند.

در این استان وعده‌های مشابه تاکسی هوایی کم داده نشد؛ ایجاد خط ریلی غرب به شرق، اجرای خط متروی تهران-آمل، راه‌اندازی مسیر دریایی بین شهرستان‌های ساحلی، ساخت مونوریل در مرکز استان و پرتکرارتر از همه این وعده‌ها، خریداری و ورود کشتی تفریحی کروز به مازندران برای رونق اقتصاد گردشگری دریایی در این استان نمونه‌های مشابه وعده راه‌اندازی تاکسی هوایی در مازندران هستند که گوش مازندرانی‌ها از آن پر شده است.

مروری بر خبرها با کلیدواژه «کشتی کروز مازندران» تعداد زیادی از وعده‌های مسئولان مختلف طی سال‌های اخیر با محتوای خریداری و آغاز به کار کشتی کروز در آب‌های این استان را نشان می‌دهد.

اسفند 1393 «دلاور بزرگ‌نیا» مدیرکل وقت میراث فرهنگی مازندران گفته بود که یک فروند کشتی کروز با 140 سوییت مجهز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خریداری شده و طی دو سه ماه قرار است وارد مازندران شود.

 اسفند 1396 هم «محمد اسلامی» استاندار وقت مازندران از برنامه‌ریزی برای فعالیت یک ماهه یک فروند کشتی کروز برای مسافران نوروزی استان خبر داد و اعلام کرد که رایزنی برای وارد کردن دو فروند کشتی کروز به استان در حال انجام است.

 نمونه‌های این دست وعده‌ها و اظهارنظرها را در آرشیو رسانه‌ها می‌توان یافت. اما آن‌چه که در نهایت دیده شد، همان نتیجه‌ای است که اکنون از راه‌اندازی تاکسی هوایی در مازندران به چشم می‌خورد؛ وعده‌‌های هوایی، بی‌پایه و بدون خروجی!



    ©2013 APG.ir