تعداد بازدید: 3677

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 26 آبان 1401-7:3

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران:

عملیات عمرانی کتابخانه مرکزی ساری تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود

آرزو ولیپور گفت: پروژه کتابخانه مرکزی ساری در حال حاضر فعال است و طبق قولی که پیمانکار به وزیر داد، تا پایان سال عملیات عمرانی آن به پایان می‌رسد و پس از آن کار تجهیز توسط نهاد کتابخانه‌ها آغاز خواهد شد.


مازندنومه، اشکان جهان‌آرای: مدیرکل کتابخانه‌های مازندران گفت: با نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل اعتباری تکمیل پروژه مهم کتابخانه مرکزی مازندران برطرف شده و به گفته پیمانکار پروژه، عملیات اجرایی ساختمان کتابخانه تا پایان امسال پایان می‌یابد.

 آرزو ولیپور در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار که روز چهارشنبه -۲۵ آبان- در کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی برگزار شد، گفت: یکی از مطالبات جدی اهالی فرهنگ و دانش و ادبیات در مازندران تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی است که طی بیش از یک دهه اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفت و خوشبختانه در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به تکمیل و بهره‌برداری آن شده است.

وی افزود: در هفته‌های پایانی دولت دوازدهم و سفر دکتر نوبخت اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته شد که تخصیص یافت. در دولت سیزدهم نیز در سفر رئیس‌جمهور به استان 30 میلیارد تومان دیگر اختصاص یافت.

به گفته ولیپور، پروژه در حال حاضر فعال است و طبق قولی که پیمانکار به وزیر داد، تا پایان سال عملیات عمرانی آن به پایان می‌رسد و پس از آن کار تجهیز توسط نهاد کتابخانه‌ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های مازندران با اشاره به اهمیت تکمیل کتابخانه مرکزی ساری تصریح کرد: طی 6 سال اخیر 16 کتابخانه در مازندران به مرحله بهره‌برداری رسیده که مجموع مساحت این 16 کتابخانه حدود 6 هزار متر مربع است. اما با افتتاح این مجموعه 7 هزار و 600 متر مربع به فضای کتابخانه های استان افزوده می‌شود که رقم قابل توجهی است. نکته مهم تر این‌که در کتابخانه‌های مرکزی 47 خدمت فرهنگی قابل ارائه است که اهمیت این مجموعه‌ها را نشان می‌دهد.

این مسئول از در نظر گرفتن برخی تغییرات در نقشه اجرایی کتابخانه مرکزی مازندران نیز خبر داد و گفت: با توجه به گذشت حدود بیش از یک دهه از زمان کلنگ‌زنی و تغییر کردن برخی شاخص‌های کیفی و فضاسازی در مجتمع‌های کتابخانه‌ای و همچنین ساخت‌وسازهای انجام شده در اطراف ساختمان، پروژه به تغییراتی هم نیاز داشت. پس از رایزنی‌های متعددی که در این ززمینه داشتیم خوشبختانه با همراهی مسئولان در نظر گرفتن این تغییرات نیز لحاظ شد.

33 پروژه کتابخانه‌ای نیمه‌کاره در مازندران

وی با بیان این‌که طی یک سال گذشته 5 کتابخانه عمومی با زیربنای تقریبی 1800 متر مربع به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: در حال حاضر 33 پروژه نیمه‌کاره کتابخانه‌ عمومی با زیربنای تقریبی 21 هزار متر مربع در استان وجود دارد که از این تعداد 14 پروژه فعال است. برای اتمام این پروژه‌ها به ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
ولیپور درباره مجموع فضای کتابخانه‌ای موجود در مازندران نیز گفت: ۱۱۹ کتابخانه عمومی داریم که از این تعداد ۹۴ کتابخانه نهادی، 24 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است. مجموع زیربنای این 119 کتابخانه ۵۴ هزار و ۷۰۸ متر مربع است.

وی افزود: طبق استاندارد در نظر گرفته شده به ازای هر 100 نفر 3 متر فضای کتابخانه‌ای نیاز است. یعنی برای جمعیت ثابت 3 میلیون و 300 هزار نفری مازندران به حدود 98 هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای نیاز داریم که کمبود حدودا 44 هزار متر مربعی فضای کتابخانه‌ای در مازندران را نشان می‌دهد.

این مسئول به نقش نیکوکاران حوزه فرهنگ در گسترش فضاهای کتابخانه‌ای استان نیز اشاره کرد و گفت: اعتماد خیران باعث شد خیلی از پروژه‌ها را تمام کنیم. پارسال ۴۶ هزار نسخه کتاب به ارزش ۱۴ میلیارد ریال از سوی نیکوکاران به کتابخانه‌ها هدیه شد و بیش از ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی به کتابخانه‌های عمومی استان داشتند.
تحقق اجباری سهم 0.5 درصدی شهرداری‌ها

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران درباره پرداخت سهم 0.5 درصد شهرداری‌ها از درآمدها به کتابخانه‌ها نیز که یکی از مطالبات همیشگی این دستگاه طی سال های اخیر بود گفت: طی یک سال گذشته 7 میلیارد 200 میلیون تومان بابت سهم 0.5 درصدی شهرداری‌های استان به حساب کتابخانه‌های عمومی واریز شد. اما متاسفانه همان اتفاقی که بارها هشدار داده بودیم افتاد و به جای این‌که خود شهرداری‌ها این سهم را واریز کنند، به دلیل تعلل طولانی در پرداخت 0.5 درصد، این سهم از حساب‌شان کسر شد و بخشی از آن به مازندران اختصاص یافت.

ولیپور گفت: سهم 0.5 درصدی شهرداری‌ها مربوط به بازه زمانی 1385 تا 1393 هنوز پرداخت نشده است. اما نهاد کتابخانه‌های کشور مطالباتش از شهرداری‌های مازندران از سال 1393 تا کنون را طبق قانون از حساب شهرداری‌ها برداشت کرد. اما در این فرآیند طبق مقررات به جای این‌که کل پول به شهر و استان اختصاص یابد، بخشی از آن به حساب کتابخانه‌های استان واریز می‌شد. بارها در این زمینه به شهرداری‌ها هشدار دادیم، اما جدی گرفته نشد.

افزایش 8 برابری امانت کتاب با طرح کتابرانه

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران اشاره‌ای هم به اثرگذاری دوران کرونا در مراجعه به کتابخانه‌های استان کرد و افزود: کرونا افت زیادی در تعداد اعضای کتابخانه‌های کشور رقم زد. اما با طرح کتابرانه و ارائه کتاب به اعضا در منزل، این فرصت فراهم شد که اعضای کتابخانه‌های ما بدون مراجعه به کتابخانه کتاب به امانت بگیرند.

به گفته ولیپور، اجرای طرح کتابرانه سبب شد که با وجود کاهش تعداد اعضا، میزان امانت کتاب امسال 8 برابر افزایش یابد و به 660 هزار نسخه برسد.

این مسئول اظهار کرد: با فروکش کردن کرونا عضوگیری کتابخانه‌های ما دوباره رونق گرفته و امسال شاهد افزایش 91 درصدی عضوگیری نسبت به سال گذشته هستیم. تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه های استان نیز با 5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 2 میلیون و 200 هزار نسخه رسید. امسال ۱۰ هزار برنامه آموزشی، فرهنگی و ترویجی را با

مشارکت یک میلیون و 400 هزار نفری مردم استان برگزار کردیم.

استمرار درخشش مازندران در هفته ملی کتاب

وی با اشاره به برگزاری مراسم سی‌اُمین هفته ملی کتاب و کتابخوانی در تالار وحدت گفت: دیروز 24 آبان- مراسم هفته ملی کتاب با حضور رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد و بسیاری از مسئولان ملی در تهران برگزار شد که مازندران با کسب هفت رتبه در بخش‌های مختلف برترین استان در این برنامه بود و در صدر قرار گرفت. به طوری که رئیس‌جمهور نیز در سخنانش به مازندران اشاره کرد.

ولیپور اظهار کرد: کسب رتبه نخست کتابخانه‌سازی در کشور، کسب بیش از 20 عنوان ملی در مسابقات کشوری با محوریت کتاب و کتابخوانی، کسب 6 عنوان منتخب ملی در جشنواره‌ روستاها و عشایر دوستدار کتاب، کسب عناوین مسئول، خدمت‌گزار، کتابخوان نوجوان و بزرگسال منتخب ملی، کسب دو عنوان منتخب ملی در جشنواره سرود آوای کتابخانه، کسب 4 عنوان منتخب ملی در جشنواره کتاب و کسب یک عنوان منتخب ملی در جشنواره نقالی طی یک سال اخیر عناوینی هستند که مازندران در حوزه کتاب از رویدادهای مختلف مرتبط با کتاب توانست کسب کند.

وی با گلایه از دیده نشدن موفقیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی مازندران به ویژه روستاها در رسانه‌ها اظهار کرد: امسال از 10 روستای برتر جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب، دو روستا متعلق به مازندران بود. این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و میزان نفوذ کتاب در جامعه روستایی مازندران را نشان می‌دهد. در پنج سال اخیر هم هر سال یک روستا از مازندران در جمع روستاهای برتر وجود داشت. اما این موضوع در رسانه‌های ما و در استان چندان برجسته نشد.

جلسات انجمن عمومی کتابخانه‌ها طی یک سال؛ 160 جلسه شهرستانی و یک جلسه استانی

ولیپور از برگزاری مستمر جلسات انجمن‌ عمومی کتابخانه‌های استان در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: امسال ۱۶۰ جلسه انجمن عمومی کتابخانه‌ها در شهرستان‌ها تشکیل شد. در سطح استان فقط یک جلسه با حضور معاون سیاسی داشتیم. اما جلسات دیگر به دلیل مشکلات و مسائل دیگر در اولویت قرار نگرفت. البته در عین حال هیچ کاری بر زمین نماند.
وی افزود: با همراهی استاندار محترم مسیر برای از پیش رو برداشتن مشکلات بدون برگزاری جلسات انجمن عمومی کتابخانه‌ها نیز هموار بود. اما در شهرستان‌ها این جلسات به طور منظم برگزار شد و این روند ادامه دارد.

ولیپور در این نشست به برخی پرسش‌های خبرنگاران در حوزه کتاب و مدیریت خود نیز پاسخ داد و در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره نظرش پیرامون مسائل و چالش‌های اخیر کشور اظهار کرد: ضمن محکوم کردن این ناامنی‌ها و هزینه‌هایی که با سوءاستفاده از هیجان‌های نوجوانان و جوان‌های پاک ما ایجاد شد، معتقدم هر جا در بستر فرهنگ کم گذاشتیم دچار چالش شدیم. اکنون هم چالش‌ها و حاشیه‌ها ریشه در فرهنگ هم دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران تصریح کرد: درست است که معیشت و اقتصاد مسائل مهم کنونی مبتلابه کشور هستند. ولی ما باید از کوچه‌های فرهنگ بگذریم تا به دروازه‌های اقتصاد و معیشت برسیم. این شرایط به هر صورت کنترل می‌شود. اما با نگاه ویژه به حوزه فرهنگ می‌توان از بروز چنین حاشیه‌های پیشگیری کرد.



    ©2013 APG.ir