تعداد بازدید: 1269

توصیه به دیگران 0

جمعه 23 تير 1402-21:8

مراسم نکوداشت استاد احمد داداشی در ساری برگزار شد

نیم قرن پرسه‌نگاری

سبک نگارش روایت‌های داداشی را می‌توان در کنار شرح‌حال نویسی، خاطره‌نویسی، سفرنامه‌نویسی و مواردی از این دست افزود و آن را «پرسه‌نویسی» نامید.


مازندنومه، کلثوم فلاحی: عصر پنجشنبه، بیست و دوم تیرماه، آیین نکوداشت استاد «احمد داداشی» نویسنده و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش مازندران با حضور استادان و پژوهشگران حوزه فرهنگ، هنر و موسیقی برگزار شد.

داداشی علاوه بر پیشینه معلمی و تدریس در دبیرستان‌ها، دانشسراها و دانشگاه‌ها، دستی در پژوهش و نگارش مطالب مختلف ادبی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی دارد. 

استاد احمد داداشی بیش از نیم قرن در حوزه ادبیات فعالیت داشته و از سال 1345 به تدریس ادبیات پرداخته است.

او متولد 1319 در محله میرمشهد ساری است. نوشته‌های داداشی در اثری سلسله‌وار به نام «پرسه» منتشر شده است.

وی در سال 1340 با شرکت در کنکور ورودی دانشگاه در رشته ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و به عنوان همکلاسی در کنار دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی نشست.



پرسه‌نویسی، میراث ماندگار داداشی

نویسنده مازندرانی در این مراسم درباره آثار استاد داداشی، گفت: «پرسه» نویسی‌های استاد داداشی، سبکی خاص در گونه‌های نگارش ادبیات غیرداستانی را پیش روی ما قرار می‌دهد.

محمدعلی تقی‌زاده پاسندی اظهار کرد: سبک نگارش روایت‌های داداشی را می‌توان در کنار شرح‌حال نویسی، خاطره‌نویسی، سفرنامه‌نویسی و مواردی از این دست افزود و آن را «پرسه‌نویسی» نامید.

وی افزود: این استاد ادبیات کوشیده از پرسه، مفهومی عمیق در شناخت جامعه ایجاد کند و از این رو در تلاش بوده در زیست با همه صنف‌ها، گروه‌ها و آدم‌ها در پیوند، آشنایی و هم‌صحبتی با آنها، گوشه‌های پندآموز زندگی را به شیوه خاص خود روایت کند.

تقی‌زاده گفت: پرسه‌نویسی سبکی است که در آن، شناخت فرهنگ، شیوه زیست ذهنی و کرداری جامعه به شیوه‌ای مبتکرانه و جذاب روایت می‌شود.

این نویسنده مازندرانی خاطرنشان کرد: روایت‌های استاد داداشی نه تاریخ‌نگاری است و نه نثر داستانی ادبی و یا شاعرانه و خیال‌انگیز؛ او سعدی‌وار در پی بر کشیدن نکته‌ای در پس هر رخدادی در گلستان پل گل و خار جامعه است.

وی ادامه داد: داداشی روایتگر نکاتی از زندگی روزمره انسان‌ها است که تجربه‌هایی مفید برای هر خواننده در پی دارد، او راوی سرنوشت و چگونگی سرانجام پندارها، گفتارها و کردار نیک و بد مردم دیروز و امروز پیرامون خود است.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه پرسه‌نویسی، سبک خاص قلم داداشی است و او در چند جلد، این قالب نو برای نوشتن و روایت کردن را به صورت عملی نشان داده است، یادآور شد: پرسه‌نویسی، یکی از میراث‌ ماندگار زیست ادبی و فرهنگی احمد داداشی خواهد بود.



همسفری پر ارزش

در بخش دیگری از این نشست مدیرمسئول نشریه «اباختر» در سخنانی گفت: احمد داداشی، همسفر پرارزشی است که وقتت را نمی‌کشد.

 سیروس مهدوی با اشاره به اینکه به آسودگی می‌توان به او تکیه داد و داداشی در اندیشه گشودن گره زندگی تو باشد، اظهار کرد: احمد درونش را به یاری دانش و معرفت، آراسته است و آثار او همه درس است.

وی با بیان اینکه بسیار دیده‌ایم کسانی که با دانش بیگانه بودند اما چنان بزرگ‌شان کردند که بی‌مایگی‌شان را باور نمی‌کنیم، تصریح کرد: بزرگ شدن کار دشواری است و راه دشواری را باید رفت و داداشی در این مسیر قرار دارد.



سفارش اهالی قلم و کتاب به میانه‌روی

در این مراسم احمد داداشی اظهار کرد: نویسندگان و پژوهشگران را به میانه‌روی و توجه به بخش دیگر زندگی سفارش می‌کنم.

این استاد ادبیات افزود: برخی نویسندگان چنان شیفته قلم و فراگیری می‌شوند که بخش دیگری از زندگی را فراموش می‌کنند و به نیاز گرفتار می‌شوند، شیرینی و شیفتگی فراگیری آموختگی و آموزاندن نباید پژوهندگان را مانع از توجه به خانواده شود.

داداشی گفت: اگرچه خلق کردن مقدس و گرامی است هر دو جنبه زندگی باید رعایت شود، اهالی قلم و کتاب به تربیت فرزند و آسایش خانواده هم توجه کنند.



رونمایی ارج‌نامه

در این مراسم از «ارج نامه» رونمایی شد، این کتاب به کوشش یوسف الهی و محمود محمدی تدوین شده که شامل مقالات و اشعاری در وصف استاد احمد داداشی و همچنین مزین به مقاله‌ای از دکترشفیعی کدکنی با عنوان «مقام یا گوشه خلیلی در موسیقی ایرانی» است که در وصف همکلاسی سال‌های دور خود نوشته است.


  • جمعه 23 تير 1402-22:53

    ممنون از جناب صادقی و خانم فلاحی در ثبت وقایع مهم فرهنگی در استان مازندران


    ©2013 APG.ir