تعداد بازدید: 1123

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 6 مهر 1402-3:37

با حضور اهالی فرهنگ و اندیشه؛

فصلنامه «چارسوق فرهنگ» در ساری رونمایی شد

اگر قرار است فرهنگ گسترش یابد باید از حمایت اقتصادی برخوردار باشد، چرا که فرهنگ، نرم‌افزاری است که به به سخت‌افزارهایی مانند اقتصاد نیاز دارد.


 مازندنومه، کلثوم فلاحی: دکتر رضا ستاری در مراسم رونمایی از مجله «چارسوق فرهنگ» اظهار کرد: در روزگاری که اغلب به دنبال سود مادی و کسب درآمد هستند و کارهای فرهنگی درآمد چندانی ندارد انتشار مجله جدید را باید فرخنده دانست.

وی افزود: افرادی که انتشار نشریات را بر عهده گرفته و وارد این عرصه هزینه‌بر می‌شوند بر اساس عشق و علاقه، این کار را انجام می‌دهند.

دانشیار دانشکده ادبیات دانشگاه مازندران با بیان اینکه کار فرهنگی نیازمند بنیه اقتصادی و فرهنگی است، گفت: بنیه فکری در هر منطقه و استان وجود دارد اما نمی‌توان هر منطقه را مستعد داشتن بنیه اقتصادی دانست.

این استاد ادبیات فارسی تصریح کرد: اگر قرار است فرهنگ گسترش یابد باید از حمایت اقتصادی برخوردار باشد، چرا که فرهنگ، نرم‌افزاری است که به به سخت‌افزارهایی مانند اقتصاد نیاز دارد.

ستاری با بیان اینکه هر قدرتی در دوره‌های مختلف به گسترش فرهنگ خود مبادرت ورزیده است، ادامه داد: در عصر جهانی شدن، خرده‌فرهنگ‌ها توسط فرهنگ‌های بزرگ در حال بلعیده شدن هستند و فرهنگ مازندران هم یکی از این خرده‌فرهنگ‌های در معرض خطر است.

وی با اشاره به اینکه نرم‌افزار فرهنگی با سخت‌افزار قدرت، پیوستگی دارد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان بدون داشتن قدرت، فرهنگ را گسترش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اظهار کرد: در حوزه فرهنگ نیازمند رنسانس هستیم و مسئولان باید به این باور دست یابند که حمایت از فرهنگ در اولویت قرار گیرد و این حمایت‌ها فقط تبلیغاتی نیست و ملزومات خود را دارد.

ستاری با اشاره به اینکه در عصر فناوری و ارتباطات قرار داریم و رسانه‌های کاغذی و چاپی، کمتر خوانده می‌شود، افزود: منتشر کنندگان مجله چارسوق همسو با این شرایط، مجله را در فضای دیجیتال هم در دسترس مخاطبان قرار دهند، چرا که اگر چه نسل ما از ارتباط با کاغذ و مطالعه سنتی، لذت می‌برد اما فرزندان ما اهل خواندن کتاب به شکل کاغذی آن نیستند.

وی با بیان اینکه موتور تغییر فرهنگ، تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، گفت: در عصر شتاب‌ناک ما که داستان کوتاه و مینیمال گسترش یافته، فرهنگ نه متغیر مستقل بلکه متغیر وابسته محسوب می‌شود.

این استاد ادبیات تصریح کرد: برخی ارکان فرهنگ مثل زبان، دریچه‌هایی هستند که نگاه‌ها را به دنیا باز می‌کند و اینها در حال تهدید است و تلاش‌های ما در راستای حفظ ارکان فرهنگ است.

ستاری با اشاره به اینکه تاریخ صد ساله ما تاریخ ناموزونی فرهنگی بوده که یک پا در سنت و یک پا در تجدد داشتیم و همچنان در مرز قرار داریم، گفت: این مجله می‌تواند بازخوانی سنت گذشته و عناصر برجسته فرهنگ را نشان دهد و امیدوارم انتشار آن مستمر ادامه یابد.

ساختار مدرن چارسوق

در ادامه این نشست نویسنده دانشنامه مازندران، اظهار کرد: محل انتشار چنین فصلنامه‌ای در مازندران خالی بود و حس می‌کردیم مجلات و فصلنامه‌هایی که بازتاب مجموعه تعاملات فرهنگی، هنری و ادبی استان هستند نداشتیم.

جهانگیر نصری اشرفی افزود:  اگرچه مجلاتی در مازندران در حال فعالیت هستند اما چارسوق فرهنگ، اقدام علمی، دقیق و همچنین مبتنی بر پژوهش‌های آکادمیک است.

مدیر نشر درنگستان با اشاره به اینکه این مجله، ساختار مدرنی دارد و همتراز با بهترین مجلات مطرح در کشور است، گفت: تلاش کردیم این فصلنامه معرفی شود و اگر چه می‌دانیم برگزاری مراسم رونمایی با چه سختی‌هایی مواجه است اما از نظر فرهنگخانه تولید بسیار شایسته‌ای است و بهتر است که معرفی شود.

نگاه حمایتی به فعالیت‌های فرهنگی

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست در سخنانی اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نگاه ما به حمایت از فعالان این حوزه و تولیدات فاخر است.

علی علوی با بیان اینکه تولد فصلنامه جدید با شکل و محتوای متفاوت، کمک به حوزه فرهنگ است، افزود: چهارسوق فصلنامه‌ای است که از تولیدات پژوهشی بهره می‌برد و در عین علمی بودن از ادبیات ساده و همه‌فهم، استفاده می‌کند.

مطالب نو مخاطب بیشتر

مدیرمسئول فصلنامه چارسوق فرهنگ در این نشست اظهار کرد: آنچه که ما را بر آن داشت تا به حوزه انتشار فصلنامه قدم بگذاریم کمبود فضای این‌چنینی در استان بود.

ایمان خسروی افزود: مجلات علمی پژوهشی به دلیل ساختار سخت و اتوکشیده، مطالب همه‌فهم برای عموم ندارد و بسیار تخصصی است و برخی مجلات هم اگرچه عمومی هستند اما بهره‌ای از مطالب نو و به روز نبرده‌ند.

وی گفت: در انتشار چارسوق به دنبال مطالب نو در قالب جستارنویسی بودیم که روان‌نویسی شود و مخاطب بیشتری داشته باشد.

 



 



    ©2013 APG.ir