تعداد بازدید: 2952

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 19 فروردين 1387-0:0

سخني با مسؤولان گردشگري

يادداشتي از:علي كجوري


طبق آخرين آماري كه از سوي مراجع مسؤول گردشگري اعلام گرديد در ايام تعطيلات نوروزي حدود سه ميليون مسافر به مشهد مقدس و مقداري كمتر به بندر عباس و حدود 5 / 1 ميليون نفر نيز به مازندران سفر كردند تا تعطيلات را در اين شهرها سپري نمايند. همچنين طبق همين آمار ميانگين هزينه روزانه هر مسافر در مازندران 40 هزار تومان اعلام گرديد.

در ايام تعطيلات اكثر مهمان پذيرها اعم از هتل، متل – هتل آپارتمان ها، پلاژهاي ساحلي و ويلاهاي شهرك هاي ساحلي و حتي منازل مسكوني مردم پذيراي مسافران بوده است حضور اين تعداد مسافر و گردشگر رونق اقتصادي را بدنبال دارد به همين خاطر نهادهاي اجرايي شهرهاي مختلف مي كوشند با فراهم آوردن امكانات لازم تعداد بيشتري از مسافران را به شهر خويش جذب و بر رونق اقتصادي شهر بيفزايند، اما آيا مردم ساكن و مقيم در اين شهرها از وضعيت موجود يعني ازدياد تعداد مسافر و گردشگر راضي اند؟


آنهايي كه گذرشان به مشهد مقدس يا ديگر شهرهاي مسافر پذير همچون شيراز و اصفهان افتاده باشد بندرت از اهالي آن سامان شنيده يا ديده باشند كه آنها از گراني اجناس و كالاها و ازدياد جمعيت مسافر گله كرده باشند اما وقتي سفري به شهرهاي ساحلي كرده باشيد چه مسافر و چه اهالي مقيم و ساكن از گراني قيمت اجناس و كالاهاي ضروري و نبود نظارت و كمبود مي نالند به راستي چرا چنين است؟

 چرا در استان هاي شمالي بويژه مازندران كه نزديكترين فاصله و بيشتر راه دسترس به مركز جمعيتي كشور يعني تهران را دارد و همچنين مسير اصلي سفر به مشهد مقدس نيز مي باشد بايد چنين حالتي حاكم باشد آيا مسؤولين به اهميت حضور گردشگر و مسافر واقف نيستند؟

 آيا مردم توجيه نمي باشند؟ اگر در ايام منتهي به تعطيلات بويژه تعطيلات نوروزي پيچ راديو و تلويزيون را باز كنيم مي شنويم و مي بينيم كه مسؤولين شهرهاي مسافر پذير چقدر مردم را به سفر به شهرهايشان دعوت مي كنند و شهر و استانشان را براي پذيرايي از مسافران آماده مي كنند در اين ميان بندرت مي توان نشاني از شهرهاي شمالي يافت.


به نظر مي رسد در اين ميان وظيفه سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران بسيار سنگين است. آنها بايد انقلابي را در اين مورد ايجاد كنند، راه حل هاي موقتي چاره ساز نيست.(bashirnews)



    ©2013 APG.ir