تعداد بازدید: 2683

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 18 ارديبهشت 1387-0:0

حمایت 100نماینده از ریاست لاریجانی

ناطق نوری از ریاست لاریجانی حمايت کرد.


در حالي كه تنها بيست روز تا زمان آغاز به كار رسمي مجلس هشتم باقي است، اخبار رسيده از منابع خبري گوناگون، از اجماع برخي چهره‌هاي نظام بر سر رياست لاريجاني بر مجلس هشتم حكايت دارد.

به گزارش tabnak مدتها پيش، خبري منتشر شد که آيت‌الله مهدوي کني، مدافع رياست لاريجاني و جامعه روحانيت مبارز نيز پشتيبان اين انتخاب است. هرچند به باور برخي، مصلحت نبود جامعه روحانيت، رسمي و علني در اين ماجرا مداخله کند، اما گفته مي‌شود در جلسه اين جامعه كه به بحث درباره رياست مجلس آينده اختصاص داشته، به غير از چند نفر، ديگران بر حمايت از لاريجاني نظر مثبت داشته‌اند.

همچنين لاريجاني که به دعوت مراجع قم و جامعه مدرسين براي کانديدا شدن به قم رفت و انتخاب شد، از سوي شماري از مراجع و برخي اعضاي جامعه مدرسين براي رياست مجلس مورد حمايت است. گرچه جامعه مدرسين مصلحت را در اين ديده است تا در اين امر دخالت آشکار نکند، اما پشتيباني از رياست لاريجاني به آيت‌الله يزدي واگذار شده تا هرگونه که مصلحت مي‌داند، عمل کند.

از سوي ديگر، طيفي از رايحه خوش نيز اعلام حمايت از رياست لاريجاني کرده‌اند و اين اقدام مورد تأييد برخي از سران جريان رايحه خوش قرار گرفته و خبر آن نيز در برخي از مطبوعات انعکاس يافت.

در همين حال، شنيده مي‌شود، حجت‌الاسلام و المسلمين ناطق نوري نيز پشتيبان رياست لاريجاني بوده و در چند هفته اخير در اين زمينه پشتيباني خود را اعلام كرده و با نمايندگان مختلف تماس گرفته است.

حمايت از رياست لاريجاني همچنين از سوي مجموعه بزرگي از نمايندگان شهرها قرار گرفته و گويا، اين روزها دفتر علي لاريجاني، محل رفت‌وآمد شمار بسياري از آنان است.

در اين زمينه، گفته مي‌شود يكي از مهمترين مخالفان، يكي از نامزدهاي پيشين رياست‌جمهوري است كه رابطه فاميلي نيز با لاريجاني دارد.

در اين حال، برخي شواهد حاكي از آن است كه طيف گسترده‌اي از اصولگرايان و حتي گروهي از اصلاح‌طلبان مجلس نيز با هدف شكل‌گيري وحدت در مجلس و شكل‌دهي مجلسي مستقل براي حل مشكلات مردم از رياست لاريجاني حمايت مي‌كنند.

kargozaaran نوشت: هیات 9 نفره‌ای از اصولگرایان راه‌یافته به مجلس هشتم مسوول انتخاب هیات رئیسه مجلس آینده شده است.

 با تغییر اندك در تركیب جمع 6نفره شورای مركزی جبهه متحد اصولگرایان قرار است جمعی 9 نفره متشكل از حسین فدایی، علیرضا زاكانی، اسدالله بادامچیان، شهاب‌الدین صدر، محمدرضا باهنر، روح‌الله حسینیان، غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی با جمع‌بندی نهایی در میان خود كاندیدای ریاست مجلس هشتم را به سایر اصولگرایان راه‌یافته به مجلس آینده معرفی كنند.

 یكی از نمایندگان مجلس با اعلام این خبر به خبرنگار كارگزاران گفت كه مباحثی پیرامون 11 نفره شدن این تركیب مطرح است اما در نهایت این جمع روز پنجشنبه در مورد ریاست مجلس تصمیم می‌گیرند. اصلی‌ترین كاندیداهای ریاست مجلس هشتم غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی هستند.

بنا به اظهارات شورای مركزی جبهه متحد و اصولگرایان مجلس قرار است در نهایت یك نفر از این كاندیداها در صحن علنی مجلس برای تكیه بر كرسی ریاست كاندیدا شود. از ابتدای قطعی شدن حضور لاریجانی در انتخابات مجلس آنچه مشخص شد حضور رقیبی قدر برای غلامعلی حدادعادل بود.

در تمام این مدت نیز رقابت نزدیكی میان این دو چهره اصولگرا برای تكیه بر كرسی ریاست صورت گرفت اما از همان ابتدا وزنه لاریجانی نسبت به حدادعادل سنگین‌تر بود. لاریجانی با عزیمت از تهران به قم و كاندیداتوری از این شهر حمایت قاطع علما و مراجع را با خود همراه ساخت اما حمایت از لاریجانی تنها به علمای قم محدود نشد، بلكه مهمترین خبری كه روز گذشته خبرنگار كارگزاران از راهروهای پارلمان كسب كرد حمایت علی‌اكبر ناطق‌نوری روحانی شاخص و بلندپایه راست سنتی از او است، كه روزی خود در مجلس چهارم و پنجم در جایگاه ریاست بوده است.

براساس شنیده‌ها اكنون كمیته‌ای با ریاست ناطق‌نوری در حال رایزنی و فعالیت برای ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم است. اما شرایط زمانی برای حدادعادل سخت‌تر می‌شود چراكه شنیده شد محمدرضا باهنر نایب حدادعادل در مجلس هفتم با حضور در این كمیته برای ریاست لاریجانی تلاش می‌كند. محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی كه اخیرا در مورد ریاست مجلس داشت تلویحا به این موضوع اشاره كرده و گفته بود نمی‌توان از مجلسی كه تركیب دوسوم نمایندگان آن تغییر كرده است انتظار داشت تركیب هیات رئیسه حفظ شود.

برخی از نمایندگان اصولگرا مهم‌ترین برگ برنده حدادعادل برای جلب آرای نمایندگان برای حفظ جایگاه ریاست مجلس را حمایت مقام معظم رهبری از او می‌دانند و این در حالی است كه روز گذشته برخی از نمایندگان عنوان كردند مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی در خصوص ریاست مجلس فرموده‌اند، دخالتی در این قضیه ندارند و نمایندگان خود باید رئیس مجلس را تعیین كنند.

با انتشار این خبر در راهروهای مجلس فضا كاملا به نفع علی لاریجانی چرخید. بسیاری از نمایندگان راه‌یافته به مجلس هشتم با استناد به نحوه ریاست حدادعادل در مجلس هفتم انتقادات جدی به عملكرد وی دارند. در همین رابطه براساس اخبار شنیده شده نمایندگان مجلس آینده در جمع‌های مختلف جلسات متعددی را با علی لاریجانی داشته‌اند.

اگر غلامعلی حدادعادل با برپایی مهمانی زودهنگام برای منتخبان دور اول انتخابات كوشید آرای نمایندگان را جلب كند علی لاریجانی در فضای سكوت خبری خود را برای ریاست آماده می‌كرد. رایزنی‌های لاریجانی برای ریاست مجلس از ایام نوروز و در دیدوبازدیدهای عید با مراجع آغاز شد اما یكی از نمایندگان مجلس گفت كه صادق لاریجانی برادر بزرگتر علی لاریجانی به كمك او آمده و رایزنی‌هایی را با مراجع و علما در قم داشته است؛ در همین رابطه شنیده شد علی بنایی دیگر نماینده قم نیز مسوول پیگیری امور مربوط به روحانیت در بحث حمایت از كاندیداتوری علی لاریجانی است.

شنیده شد رایزنی‌های لاریجانی محدود نبوده و او در هفته‌های گذشته دیداری با برخی مراجع تقلید داشته است. لاریجانی بارها در مصاحبه‌های خود گفته است: «باید یك فضای بازی در مجلس وجود داشته باشد و تضارب آرا به‌طور جدی برای حل این مسائل باشد.» لاریجانی و فعالیت برای تصدی ریاست او محدود به این موارد نیست كه گویا برخی از نمایندگان شاخص راه‌یافته به مجلس هشتم كه در استان خود از نفوذ برخوردار هستند مسوول رایزنی و جلب آرای سایر نمایندگان هم‌استانی خود شده‌اند.

 یكی از نمایندگانی كه در استان خراسان مسوول پیگیری موضوع است، گفت: «واقعیت این است حتی دوسوم اصولگرایان مجلس هفتم برای مجلس آینده رای نمی‌آورند. پیام مهمی را مردم به اصولگرایان داده‌اند و آن پیام این است؛ اگرچه ما به سمت اصولگرایی گرایش داریم اما نسبت به اصولگرایان مجلس هفتم انتقاداتی داریم كه برای دور بعد به آنها رای نمی‌دهیم.»

این نماینده گفت نتیجه چنین تحلیلی این می‌شود كه مردم از تركیب هیات‌رئیسه فعلی مجلس نیز ناراضی هستند. تحلیل این نماینده در شرایطی كه آرای حداد عادل به عنوان اولین منتخب تهران در دور اول انتخابات را ملاك قرار دهیم به واقعیت نزدیك‌تر می‌شود.

 حدادعادل بیش از 700 هزار رای از حوزه انتخابیه بزرگ تهران نداشت اما آرای حدادعادل در مقام ریاست مجلس هفتم نیز دستخوش تغییر و تنزل بود. او كه در سال اول توانست 226 رای از نمایندگان كسب كند در سال دوم و سوم با 160 و 150 رای سمت ریاست را حفظ كرد و در سال پایانی مجلس بیش از 170 رای اصولگرایان را نداشت. براساس اخبار شنیده شده در راهروهای پارلمان جبهه متحد اصولگرایان نیز نسبت به كاهش آرای حدادعادل در مجلس نگرانی دارد و از این‌رو احتمال چرخش از او به سمت كاندیدای دیگر وجود دارد. اكنون طیف حامیان حدادعادل در مجلس محدود به چهره‌هایی چون احمد توكلی، حسین فدایی و الیاس نادران است؛ گرچه حدادعادل به صراحت كاندیداتوری خود برای مجلس هشتم را اعلام كرده و گفته است قصد انصراف از مسوولیت ندارد.

 اما به نظر می‌رسد علی لاریجانی با برنامه‌ریزی‌ای كه مخصوص خانواده لاریجانی‌هاست تلاش كرد تا روزهای پایانی موضع‌گیری صریحی نسبت به كاندیداتوری خود نداشته باشد اما اكنون زمان علنی شدن رقابت است. لاریجانی در نشست مطبوعاتی در شهر ساری گفته است انتخاب رئیس مجلس باید دموكراتیك باشد، همه نمایندگان در این مورد می‌توانند صاحب نقش باشند تا موضوعات قابل طرح در مجلس را پیگیری كنند.

وی درباره اجماع اصولگرایان برای انتخاب رئیس مجلس هشتم نیز گفت: این یك روش متعارف در دنیا محسوب می‌شود كه جریان‌های مختلف كاندیداهای موردنظر خود را معرفی می‌كنند. لاریجانی شرایط حال حاضر در مجلس هشتم را از جنس دیگری توصیف كرد و گفت: به‌رغم اینكه احزاب كاندیداهای مختلفی را مطرح می‌كنند گرایش من در ساختار اداره مجلس این است كه به جای نگاه حزبی نگاه ملی جایگزین شود. وی از دعوت شدن خود در جلسه جبهه متحد اصولگرایان كه روز پنجشنبه همین هفته تشكیل می‌شود خبر داد و افزود: اگر موانعی برای من به وجود نیاید قطعا در این جلسه شركت می‌كنم.

 گرچه لاریجانی در مهمانی رقیب خود حدادعادل برای راه‌یافتگان به مجلس شركت نكرد اما گفته است: «حتما در جلسه پنجشنبه حاضر می‌شود» پنجشنبه روز مهمی برای حدادعادل و لاریجانی است و تكلیف كرسی ریاست مشخص می‌شود. مطمئنا تعیین ریاست مجلس نقش مهمی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نیز خواهد داشت زیرا علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل هر دو از كاندیداهای احتمالی جناح اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند بود.

در همين راستا دبیر اجرایی ائتلاف و فراگیر اصولگرایان به afatbnews گفت: «در جلسه نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم که فردا برگزار می‌شود حدود 100 نماینده ائتلاف فراگیر اصولگرایان رسماً‌ از ریاست‌ لاریجانی بر مجلس هشتم حمایت خواهند کرد».


علی دورانی، دبیر اجرایی ائتلاف فراگیر اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم درباره جلسه نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم در روز پنجشنبه که به دعوت حداد عادل انجام می‌شود، گفت: «در این جلسه کلیه منتخبین اصولگرای مجلس هشتم به دعوت آقای حداد عادل گردهم می‌آیند تا در مورد مسائل مهمی از جمله بحث ریاست‌مجلس و تعیین هیات رئیسه و انتخاب روسای کمیسیون‌های مجلس و سایر ارکان مجلس تصمیم‌گیری خواهند کرد.


 در این جلسه نیز حدود 100 نماینده از جریان ائتلاف فراگیر و افراد نزدیک به ما حضور دارند و در مورد ترکیب هیات رئیسه مجلس نظرات خود را ابراز خواهندکرد».


وی درباره نظر ائتلاف فراگیر اصولگرایان در مورد ترکیب هیات رئیسه مجلس، گفت: «ما اعتقاد داریم همانطور که مجلس عصاره فضایل ملت است، هیات رئیسه آن نیز باید عصاره نمایندگان باشد و در آن نمایندگان همه جریانات سیاسی و جغرافیایی و سایر تقسیم‌بندی‌های معمول، باید حضور داشته باشند و با هر مکانیزمی که نمایندگان صلاح بدانند این مهم باید محقق شود».


دبیر اجرایی ائتلاف فراگیر اصولگرایان،ادامه داد: «رئیس مجلس باید نگاهی فراجناحی داشته باشد و نسبت به جناح‌های دیگر و حتی احزاب خارج از دسته‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا، نیز باید نگاه وسیع و بازی داشته باشد و در تعامل با قوای دیگر نیز دارای تبحر و مهارت لازم باشد و در حقیقت رئیس مجلس نماینده خانه ملت است».


دورانی درباره نامزد ائتلاف فراگیر اصولگرایان برای ریاست‌مجلس، گفت: «با توجه به جمیع جهات پیشنهادی که رسماً فردا از سوی نمایندگان ما مطرح خواهد شد جناب آقای لاریجانی خواهد بود و ما از ریاست ایشان بر مجلس هشتم حمایت می‌کنیم و ایشان را لنگرگاه محکمی برای مجلس آینده می‌دانیم و عملکرد آقای لاریجانی در گذشته نشان داده است که وی در تعامل با قوای دیگر و ارکان نظام دارای ظرفیت‌های بالایی است و از آن جهت هم که نماینده شهرستان قم می‌باشد ارتباط وی با مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه باعث شده که بهترین گزینه لازم برای ریاست‌مجلس باشد». 


  • دوشنبه 23 ارديبهشت 1387-0:0

    روستای کردخیل جنب شهرک فرهنگیان ساری بعنوان مهدشت شماره 2 ساری برای احداث ویلاهای کوهستانی مورد توجه تهرانیها قرار گرفت ......

    • شهروند سارویپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 19 ارديبهشت 1387-0:0

      آقایان مسئولین استان مازندران : چرا از توانمندی فرزندان با سواد و متخصص ساروی که تجربه ملی و بین المللی نیز دارند مانند آقای جعفر قربانپور (www.jafarghorbanpour.com) که کاندیدای تایید صلاحیت شده مجلس هشتم نیز بوده اند در سطوح مدیریتی استان و کشور با توجه به اصل شایسته سالاری ، استفاده نمی کنید ؟! تا کی انتصابها باید سیاسی و جناحی باشد ؟! کسانی که توانایی نوآوری و شکوفایی دارند را به حاشیه نرانید ؟!
      با تشکر - شهروند ساروی


      ©2013 APG.ir