تعداد بازدید: 2564

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 خرداد 1387-0:0

بابا آب ندارد!

رئیس شورای اسلامی مازندران با انتقاد از فعالیت لاک پشتی احداث سد البرز و کانال آب چالوس گفت: نباید در برابر خشکسالی انتظار معجزه داشت.

 


 رئیس شورای اسلامی مازندران گفت: متأسفانه استان مازندران با برخورداری از بیشترین میزان بارندگی در کشور کمترین مهارورزی آب را دارد ، پس در مقابل خشکسالی نباید انتظار معجزه داشت.

 رضا محسن پور با اشاره به اینکه حدود 200 هزار هکتار از اراضی مازندران با 40 درصد تخریب ناشی از خشکسالی مواجه هستند اظهار داشت : ساز و کارهایی به شرکت آب منطقه ای مازندران پیشنهاد شده است که اجرای این ساز و کارها به جرأت مدیران توزیع آب و نحوه مدیریت آنان بر می گردد .

وی با تأکید بر اینکه مدیران آب استان باید سقف ساعت توزیع آب را به ویژه در مناطق آمل و بابل رعایت کنند افزود: این امر میسر نمی شود مگر اینکه سد لار باز شود.

محسن پور تصریح کرد : سد لار برای تأسیس آب کشاورزان مازندرانی بنا شده بود ولی عملاً برای آب شرب تهران مصرف می شود .

وی ادامه داد : اگر مردم تهران در مصرف آب شرب 10 درصد صرفه جویی کنند به کشاورزی مازندران نیز لطمه ای وارد نمی شود .

 محسن پور با طرح این سوال که شرکت آب منطقه ای در صورت طلبکار بودن از کشاورزان چرا طلب خود از آنها به موقع وصول نمی کند ،افزود : متأسفانه زمانی اقدام به وصول آب بها می کنند که کشاورز نیاز شدیدی به آب داشته و تنها اهرم فشار این شرکت قطع یا عدم توزیع بهینه آب است .

 وی در خصوص وضعیت آب شرب در مازندران گفت : در سال های گذشته که خشکسالی نبود مردم با کمبود آب شرب مواجه بودند ، هر چند شرکت آب و فاضلاب برای بهبود این مساله گزارش هايي را ارائه داد ولی مردم چیزی را عملاً مشاهده نکردند .

 رئیس شورای اسلامی استان با اشاره به اینکه بعضی از مسئولان امور آب علت عقب ماندگی پروژه های آب و فاضلاب را عدم هماهنگی توسعه شهری با سیاست های تأمین آب در کشور عنوان می کنند گفت : این توجیه مسئولان غیر منطقی است زیرا دلیلی ندارد به دلیل عدم کارآمدی سیستم تامین و توزیع آب در شهر و روستا با عدم توسعه مواجه شود.

محسن پور همچنین افزود : اگر بخواهیم کشاورزی استان را فراموش کرده و فقط به جنبه گردشگری آن بپردازیم قطعا نبود آب شرب مناسب این رویکرد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 وی به توزیع ناعادلانه آب در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه هر شهری از لحاظ سیاسی دارای قدرت بیشتری باشد بهره بیشتری از آب برده و در مقابل شهرهای ضعیف را دچار چالش می کند .

محسن پور با انتقاد از کندی پروژه های تأمین آب که از 12 سال گذشته همچنان در حال پیگیری است افزود : سهل انگاری در این خصوص باعث می شود برخی از روستاها از 15 خرداد به بعد آبی برای مصرف نداشته باشند .

 وی با بیان اینکه در مقابل خشکسالی نباید انتظار معجزه داشت، گفت : متأسفانه استان مازندران با برخورداری از بیشترین میزان بارندگی در کشور کمترین مهارورزی آب را دارد که امیدوارم در سفر دوم ریاست جمهوری به این قضیه نگاه ویژه ای شود .

 وی تأکید کرد : اگر توزیع آب عادلانه باشد مردم وارد درگیری و ناآرامی و تعرض به یکدیگر نشده و قطعاً بحران در مازندران نیز به وجود نمی آید .

محسن پور در خصوص تغییر کاربری کشت و فروش زمین های کشاورزی گفت : به دلیل اینکه تاکنون جهاد کشاورزی الگوی مناسبی برای نوع کشت ارائه نداده است کشاورزان خود نوع کشت را تعیین داده و متأسفانه دچار خسارت هایی نیز در این زمینه شده اند .

 وی در ادامه افزود : کشاورزان در مازندران یکسال به دلیل ارزان شدن برنج به سمت کشت باغی روی می آورند و در سال بعد که قیمت برنج افزایش یافت سرمایه های میلیونی یا همان درختان را قطع کرده و به کشت برنج روی می آورند .

محسن پور در ادامه خواستار شد : مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی از اتاق های سرد و خنک خود بیرون آمده و از نزدیک کشاورزان را با کشت مناسب آشنا کنند .

 وی با تایید افزایش قیمت ابزار آلات کشاورزی، گفت : قیمت پمپ آب از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان و قیمت کود و سموم کشاورزی نیز به سه برابر قیمت سال گذشته افزایش یافته است .

 محسن پور اثر روانی خشکسالی و هجوم کشاورزان به حفر چاه های غیرمجاز را از دلایل افزایش قیمت عنوان کرد و افزود : اگر مسئولان به فکر تأمین آب از طریق ذخیره آب سد لار نباشند این مشکلات بیشتر نیز خواهد شد . وی خاطرنشان کرد: با روانه کردن آب سد لار به سمت مازندران و یک مدیریت صحیح 12 روزه می توان بحران کمبود آب را به حداقل رساند .

 رئیس شورای اسلامی استان با انتقاد از فعالیت لاک پشتی احداث سد البرز و کانال آب چالوس یادآور شد: متأسفانه سد شهید رجایی نیز برای توزیع آب به خوبی مدیریت نمی شود.( isna)

مازندنومه:هيئت دولت بالاخره در روز چهارشنبه تصويب کرد که آب سد لار به سمت باغات و زمين هاي مازندران هدايت شود. 


  • پنجشنبه 9 خرداد 1387-0:0

    بهتر است مسئولین مازندران از همین امروز مصرانه به دنبال ساخت هرچه سریعتر سد هراز جهت تامین آب و برق باشند و سدهای دیگر را نیز برای آینده در دستور کار قرار دهند. هراز و تجن در مازندران از پتانسیل بالایی برخوردارند که بلااستفاده مانده است


    ©2013 APG.ir