تعداد بازدید: 3964

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 21 خرداد 1387-0:0

تورنگ:دولت نمي تواند همه خسارت ها را بپردازد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت:قسم می خورم خسارت سرمازدگي پارسال هزار و 300 میلیارد تومان بوده است!


رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: قیمت کود شیمیایی در سال جاری به هیچ عنوان افزایش نیافته و به همان قیمت سال گذشته به کشاورزان ارائه می شود .

عنایت ا... تورنگ با بیان اینکه سرمای شدید در سال گذشته لطمه بزرگی به استان وارد کرده است گفت : موضوع خسارت کشاورزان از طرف دولت به مجلس هفتم به عنوان طرح دو فوریتی ارائه شد که متأسفانه مجلس هفتم فوریت آن را تصویب نکرد که امیدواریم این لایحه با پیگیری نمایندگان مجلس هشتم به تصویب برسد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با ابراز تأسف از اینکه طبق ارزیابی سازمان هواشناسی کشور مازندران  جزء 14 استان خسارت دیده ناشی از خشکسالی قرار نگرفته است گفت : ارزیابی هواشناسی بر اساس کاهش بارندگی در سطح کشور بوده که این سنجش می بایست از نظر کاربردی و رویکرد کشاورزی ارائه می شد .

وی نداشتن سد مخزنی مناسب برای ذخیره روان آب را از مشکلات عمده مهار آب در استان اعلام کرد و افزود : وجود یک سد شهید رجائی بالطبع نمی تواند ذخیره آب مناسبی را عهده دار شود .

تورنگ به کوتاه بودن رودخانه های مازندران اشاره کرد و گفت : آب رودخانه ها به محض ورود به دشت مستقیماً وارد دریا شده و سفره های زیرزمینی را نیز نمی تواند به طور مناسب تغذیه کند .

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی 10 میلیارد و 300 میلیون تومان را به طور کامل برای جبران خسارت های ناشی از خشکسالی به مازندران اختصاص داده است افزود : این اعتبار صرف حفر و تجهیز چاه های آب ، مرمت آب بندانها ، بهسازی کانال ها ، کاهش خسارت دامداران با تخصیص علوفه یارانه ای به ازای کیلویی 100 تومان و اختصاص پنج کیلو شکر به 260 هزار کلونی کندوی عسل خواهد شد .

تورنگ خاطر نشان کرد : مجموع اعتبار تخصیصی به جهاد کشاورزی مازندران 15 میلیارد تومان بوده که 10 میلیارد و 300 میلیون تومان آن مربوط به اعتبارات جبران خشکسالی و مابقی از اعتبارات ملی است .

وی با اشاره به اینکه پنج درصد از اعتبارات استانی صرف تأمین ضربتی آب برای مقابله با خشکسالی اختصاص یافته است افزود : اگر نوبت بندی آب ، آبیاری تناوبی و مدیریت مزرعه به خوبی انجام شود با همین مقدار آب موجود می توان مشکل کشاورزان به ویژه برنجکاران را حل کرد .

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از تأمین هزینه کشت سویا در زمین هایی که امکان کشت برنج به خاطر خشکسالی وجود ندارد خبر داد و گفت : در این زمینه هزینه بذر و کود ، شخم و شیار زمین را این سازمان به عهده دار می شود.

وی در خصوص اختلافات نظر وزیر کشاورزی نسبت عدد و ارقام خسارت کشاورزان ناشی از سرمازدگی سال گذشته تصریح کرد : همچنان میزان خسارت هزار و 300 میلیارد تومانی اعلام شده از جهاد کشاورزی استان را قبول داریم و بر آن قسم می خوریم .

تورنگ ادامه داد : سرمای سال گذشته فقط 700 هزار تن محصول باغی را از بین برده که به ازای کیلویی 300 تومان ، 210 میلیارد تومان ضرر به کشاورزان وارد شد.

وی با اشاره به اینکه 30 هزار هکتار از باغات استان در سرمای شدید سال گذشته به طور کامل از بین رفته است ، گفت :البته بخش عمده ای از خسارت ها ناشی از عدم رعایت اصول فنی در احداث گلخانه ها ، مرغداری ها و دامداری ها بوده است .

وی پرداخت کلیه این خسارت ها توسط دولت را امری غیر ممکن دانست و گفت : در این رابطه راهکارهایی از قبیل بخشیدن سود بانکی و تسهیلات جدید برای راه اندازی و احیاء واحدهای تولیدی ، زراعی و باغی در نظر گرفته شده است .

تورنگ در خصوص تغییر کاربری اراضی و تبدیل شالیزار به باغ گفت : طبق قوانین و مقرراتی که در اختیار داریم ایجاد باغ تغییر کاربری محسوب نمی شود ولی اکیپ های بسیاری در این سازمان برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز تشکیل شده و طی دو هفته اخیر 14 مورد از این بناها تخریب شده است .

وی با ابراز تأسف از اینکه مازندران 20 درصد سموم کشور در بخش کشاورزی را مصرف می کند گفت : باید به سمتی برویم تا شیوه استفاده سموم توسط کشاورزان تحت کنترل قرار گیرد زیرا در غیر این صورت تبعات زیست محیطی خاص خود را نیز دارد.(isna)


  • سه شنبه 21 خرداد 1387-0:0

    زمین را بفروشید و مانند تهرانیها به سفر دوبی بروید و اتومبیلهای خارجی سوارشوید و در شمال ویلا بخرید و ...... چرا باید کشاورز و خانواده اش در سختی زندگی کنند و نگران آینده فرزندانشان و شهریه دانشگاه آزاد ، مسکن ، اشتغال و ....باشند ؟ مگر تهرانیها برنج می کارند که اینقدر رفاه دارند ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!


    ©2013 APG.ir