تعداد بازدید: 2571

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 30 تير 1387-0:0

كي بود،كي بود، من نبودم!

رحيم مشايي اظهارات خود را تكذيب كرد:"منظور من از اسرائيل مردم فلسطين و يهودي‌هايي است كه در سرزمين فلسطين زندگي مي‌كنند، نه يهودي‌هاي مهاجر و صهيونيست‌ها، چرا كه ما اصلا صهيونيست‌ها را قبول نداريم."


 رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به farsnews گفت: منظور من از اسرائيل مردم فلسطين و يهودي‌هايي است كه در سرزمين فلسطين زندگي مي‌كنند، نه يهودي‌هاي مهاجر و صهيونيست‌ها؛ چرا كه ما اصلا صهيونيست‌ها را قبول نداريم. 
   
  اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خصوص اظهارات اخير خود مبني دوستي ملت ايران با مردم همه كشورها تاكيد كرد: عين جمله‌ من در يك بحث كلي، اين بود كه عنوان كردم امروز بين ملت‌هاي دنيا، افتخار ملت ايران اين است كه هيچ دشمني ندارد، نه ايران دشمني با ملتي دارد و نه مردم هيچ كشوري در دنيا حتي اسرائيل.


وي با اشاره به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي برگزاري رفراندوم در سرزمين‌هاس اشغالي، تصريح كرد: منظور من از اسرائيل مردم فلسطين و يهودي‌هايي است كه در سرزمين فلسطين زندگي مي‌كنند، نه يهودي‌هاي مهاجر و صهيونيست‌ها، چرا كه ما اصلا صهيونيست‌ها را قبول نداريم.


رحيم‌مشايي بيان داشت: مسائل و مواضع جمهوري اسلامي ايران كاملا روشن است و آن اينكه اسرائيل به رسميت شناخته نمي‌شود. بنده دو روز پيش سخنراني داشتم و عنوان كردم كه رژيم اسرائيل اصلا مرده است و تنها تشييع جنازه آن را عقب انداختند و البته اين سرپا نگاه داشتن براي آنها بسيار هزينه دارد.


وي بيان داشت: موضع نظام اين است كه همه ساكنان فلسطين از همه اديان خود بتوانند سرنوشت خود را با برگزاري رفراندوم انتخاب كنند.همه يهودي ها صهيونيست نيستند.


مشايي افزود: ما با اسرائيل جنگ نداريم، اما اگر بخواهد به فكر تجاوز به ايران باشد به‌ آنها پاسخ دندان شكني مي‌دهيم، مثل پاسخي كه به رژيم بعثي داديم كه در واقع ما آغاز كننده جنگ نبوديم و از كشور خود دفاع كرديم.

 *آن ها كه نشنيدند


fardanews نوشت:برخي رسانه‌هاي داخلي اظهارات رحيم مشايي را منتشر نکردند. شايد آنها مي‌دانستند که رحيم مشايي امروز خواهد گفت: «من اين حرف‌ها را نزدم و اين برخي خبرنگاران هستند که دنبال اين حرف‌ها هستند».

 در حالي که اظهارات رحيم مشايي درباره مردم رژيم اشغالگر قدس بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي داخلي و خارجي داشت، اما برخي رسانه‌هاي مکتوب و اينترنتي ايران در اين باره سکوت اختيار کردند.

بنا بر اين گزارش، روزنامه‌هاي کيهان، رسالت، جمهوري اسلامي، دنياي اقتصاد، جوان، جام جم و سياست روز از جمله روزنامه‌هايي بودند که اظهارات رحيم مشايي در آنها منعکس نشد.

isna در خبري که از ابتدا روي خروجي خود قرار داده بود، اشاره‌اي به صحبت‌هاي رحيم مشايي نکرده بود.
اين در حالي است که  farsnews مرجع استناد رسانه‌ها براي اظهارات رحيم مشايي بود.

گفتني است، رحيم مشايي اخيرا در اظهارنظري گفته است: «ايران امروز با مردم آمريكا و اسرائيل دوست است. هيچ ملتي در دنيا دشمن ما نيست اين افتخار است . ما مردم آمريكا را از برترين ملت‌هاي دنيا مي‌دانيم».

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه مطرح كرد، چرا در سخنان خود در همايش روز گذشته، بحث دوستي ملت ايران را با همه ملت‌ها، حتي مردم اسرائيل مطرح كرديد؟ اظهار داشت: اصلا بحث من اين نبود؛ شما خبرنگاران هميشه به‌دنبال چيزهاي خاصي هستيد و شما اين چيزها را منتقل مي‌كنيد.

اما رحيم مشايي در پاسخ به مسائل مطرح شده صبح امروز گفت: عين جمله‌ي من در يك بحث كلي، اين بود كه عنوان كردم، امروز بين ملت‌هاي دنيا، افتخار ملت ايران اين است كه هيچ دشمني ندارد، نه ايران دشمني با ملتي دارد و نه هيچ ملتي در دنيا حتا اسراييل.

رحيم‌مشايي بيان كرد: اين يك مسأله بسيار روشن است و توضيح دادم كه اين يك بخش، از افتخارات ملت ايران است كه هيچ دشمني با مردم هيچ كشوري ندارد. در واقع، ملت يعني مردم و نقطه مقابل آن هم همين است، يعني دشمنان ما امروز در دنيا شقاوتمندترين و ناجوانمردانه‌ترين دشمنان هستند كه اين دو با هم نشان مي‌دهند كه ملت ايران، يك ملت بسيار شايسته است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: مسائل جمهوري اسلامي ايران روشن هستند و اين روشن است كه اسرائيل به رسميت شناخته نمي‌شود. اسرائيل اساسا رژيم نيست. بنده دو روز پيش سخنراني داشتم و عنوان كردم كه رژيم اسرائيل اصلا مرده است و تنها تشييع جنازه آن را عقب انداختند، چطور اين را نمي‌نويسيد؟

وي تصريح كرد: به دروغ نوشتند و به‌جاي اين‌كه از قول من بنويسيد كه عنوان كردم، ما با كسي دشمني نداريم، گفته‌اند كه بنده گفته‌ام، ما با ملت اسرائيل دوست هستيم كه من اصلا چنين حرفي را نزده‌ام.

*بازتاب در اسراييل

به نوشته asriran سخنان اخير اسفنديار رحيم مشايي، معاون رئيس‌جمهور و «دوست خطاب کردن» مردم اسرائيل توسط وي در نشريات اسرائيلي بازتاب داشت.

 روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارنوت» نوشت: در حالي که محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، همواره اسرائيل را يک رژيم دشمن خطاب مي‌کند، اسفنديار رحيم مشايي، معاون وي اعلام کرده است ايران هيچ دشمني ندارد و دوست مردم آمريکا و اسرائيل است.

اين روزنامه نوشت: جهان به خوبي با القاب غيردوستانه محمود احمدي‌نژاد عليه «موجوديت صهيونيست» آشناست، اما جاي شگفتي است که معاون رئيس‌جمهوري در اظهاراتي شگفت انگيز اعلام مي‌کند ايران دوست ملت اسرائيل و آمريکاست.

رحيم مشايي در طول برگزاري يک همايش گردشگري در تهران گفت: هيچ ملتي در جهان دشمن ما نيست، ايران دوست ملت آمريکا و اسرائيل است و اين يک افتخار است. ما به ملت آمريکا به عنوان يکي از بزرگترين ملت‌هاي جهان نگاه مي‌کنيم.

به نوشته «يديعوت آحارنوت»، اظهارات رحيم مشايي، توجه اندک رسانه‌هاي ايران را به خود جلب کرد و اين اظهارات تنها در وب سايت رسمي‌اش ظاهر شد.

اين گزارش مي‌افزايد: در گذشته، مقامات ايراني اظهارنظرهايي درباره دوستي کشورشان با مردم آمريکا عنوان و اغلب بر موضع خود درباره تعميق روابط بين دو کشور تأکيد کرده‌اند، اما هرگز چنين اظهاراتي از سوي هيچ يک از مقامات ارشد درباره اسرائيل گفته نشده بود.

مشايي که مدير سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي ايران به شمار مي‌رود، همچنين گفت: ايران خواهان جنگ با هيچ کشوري نيست.

«يديعوت آحارنوت» اضافه کرد: هرچند مشايي هيچ سمتي در امور خارجي ايران ندارد، اما اظهارات وي به عنوان يک مقام رسمي ايراني، داراي اهميت است؛ حتي اگر غيرمترقبه عنوان شده باشد.

اين گزارش مي‌افزايد: سخنان دوستانه مشايي در تضاد آشکار با اظهارات اخير احمدي‌نژاد است که در آن وي پيش‌بيني کرده بود: اسرائيل بدون نياز به هر گونه اقدامي از سوي ايران به سمت نابودي حرکت مي‌کند.

در همين حال، روزنامه ‌«هاآرتص» نيز به انعکاس سخنان اخير معاون رئيس‌جمهوري پرداخت و نوشت: اين اظهارات پس از آن عنوان شد که برخي مقامات ايراني، هفته گذشته هشدار دادند در صورت حمله آمريکا و اسرائيل به سايت‌هاي هسته‌اي ايران، موشک‌هاي دوربرد اين کشور مي‌تواند به سرزمين يهود برسد.

اين گزارش مدعي است: احمدي‌نژاد با نطق‌هاي ضد اسرائيلي خود، جنجال بين‌المللي به پا نموده، نسبت به نابودي اسرائيل از خاورميانه، ابراز اميدواري کرده، خواهان تغيير مکان اسرائيل به اروپا يا آلاسکا شده و ترديدهايي نسبت به ابعاد تاريخي واقعه هولوکاست در طول جنگ دوم جهاني مطرح کرده است.



    ©2013 APG.ir