تعداد بازدید: 2954

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 14 مرداد 1387-0:0

در آستانه

تازه ترين اخبار،تحليل ها،نظرات و موضع گيري ها درباره وزير پيشنهادي کشور


مازندنومه:روز سه شنبه وزرای پيشنهادي رييس جمهوري در مجلس بررسي مي شوند.ما امروز نيز،چون روزهاي گذشته تازه ترين خبرها،يادداشت ها،نقطه نظرات و تحليل ها را راجع به موقعيت وزير کشور پيشنهادي آماده و گردآوري کرده ايم که در زير از نظرتان مي گذرد.البته وزير اقتصاد پيشنهادي يعني دکتر حسيني نيز متولد تنکابن است و مازندراني قلمداد مي شود؛اما حساسيت رسانه ها و کانون هاي سياسي کشور بر روي دکتر کردان متمرکز شده است و تنها اوست که مخالفاني در ميان گروه هاي وابسته به دولت دارد.به همين دليل مطالب اين صفحه را به دکتر کردان اختصاص داده ايم.

*احتمال رای آوردن كردان بيشتر است

عضو فراكسيون اصول‌گرايان مجلس شورای اسلامی تصريح كرد: «احتمال رای آوردن كردان بيشتر از بهبهانی و حسينی است».

 سيروس ساز‌دار عنوان کرد: «صلاحيت  سه وزیر پیشنهادی،  از سوی مجلس تشخيص داده می‌شود، اما نمی‌توان گفت آنها از وزرای قبلی قوی‌تر هستند».

نماينده‌ مردم مرند و جلفا درباره وضعيت مجلس برای رای‌‌دادن به وزرای پيشنهادی هم گفت: «با توجه به اين كه سه‌شنبه گذشته اين افراد به مجلس معرفی شده‌اند و قبلاً بحثی از اين سه‌ نفر نبود و چند روز هم بيشتر برای بررسی وضعيت آنها فرصت نبوده، نمی‌توان نظر قطعی مجلس را در اين باره پيش‌بينی كرد».

سازدار تاكيد كرد: «تقريبا دو نفر از آنها برای مجلس ناشناخته بوده‌اند و مجلس پيش‌بينی نمی‌كرد آن‌ها برای وزارت معرفی شوند».

وی ادامه داد: «جو مجلس تا حدودی حساس است و مجلس نيز اين وزرا را با وزرای قبلی اين سه وزارتخانه مقايسه خواهد كرد».

اين نماينده اصول‌گرای مجلس تصريح كرد: «با توجه به اين ‌كه سه‌شنبه در مورد وزارت اين سه‌ نفر رای‌گيری مي‌شود، به نظر نمي‌رسد فرصت كافی وجود داشته باشد كه فراكسيون‌ها و مجمع نمايندگان استان‌ها جلسه‌ای با سه ‌فرد معرفی شده برای آشنايی داشته باشند.»

سازدار به aftabnews گفت: «پيش‌بينی می‌شود كردان از مجلس رای اعتماد بگيرد، ولی ارزيابی در مورد بهبهانی و حسينی مشكل است، در واقع جو مجلس برای رای‌دادن به كردان مناسب است، ولی دو نفر ديگر برای مجلس زياد شناخته شده نيستند».

*صف کشي اصولگرايان تحول خواه و حاميان دولت!

"صبا آذرپيک"-گزارشگر etemaad -تحليلي را درمورد اختلاف دو گروه از اصول گرايان نوشته و آورده:صف کشي اصولگرايان تحول خواه و حاميان دولت در برابر علي کردان وزير پيشنهادي کشور سبب شد روز گذشته برخي از نمايندگان اصولگراي مجلس خواستار بازپس گيري گزينه پيشنهادي وزارت کشور از سوي دولت شوند.

 از سوي ديگر به دليل افزايش مخالفت هواداران دولت با کردان، رايحه خوش خدمتي ها جلسه فوري تشکيل دادند.

 در حالي که احمد توکلي، الياس نادران و عليرضا زاکاني از چهره هاي شاخص اصولگرايان تحول خواه پرونده کردان در گزارش تحقيق و تفحص از صدا و سيما را روز گذشته به عنوان دليل اصلي مخالفت مطرح و اعلام کردند در حال پيگيري اتهاماتي هستند که در اين گزارش به کردان وارد شده است؛ روح الله حسينيان، اسماعيل کوثري و عليرضا مرندي نمايندگان تهران و اعضاي رايحه خوش خدمت در مجلس هم اعلام کردند نمي پذيرند يک محافظه کار سنتي و باسابقه يي مانند کردان وزير کشور شود.

در همين راستا پرويز سروري و اسماعيل کوثري نماينده تهران و حميد رسايي نماينده قم و از نمايندگان شاخص هوادار دولت اعلام کردند حاميان دولت خواهان بازپس گيري وزير پيشنهادي کشور شده اند.

 البته روز گذشته علي کردان به سرعت در مقام دفاع از خود در مجلس برآمد و خطاب به نمايندگاني که مساله پرونده وي را در صدا و سيما مطرح کردند، گفت؛ «قوه قضائيه در اين پرونده براي همه راي برائت صادر کرد.» اما در عين حال عليرضا زاکاني از اعضاي طيف اصولگرايان تحول خواه اعلام کرد مدارک و اسنادي در مورد کردان در اختيارشان قرار گرفته است که در حال بررسي آنها هستند.

 علاوه بر مخالفت هاي اصولگرايان طيف تحول خواه که به نوعي حاميان حدادعادل در مجلس محسوب مي شوند، هواداران دولت يکي از جدي ترين مخالفان وزير پيشنهادي خود رئيس جمهور شده اند، اين طيف معترض هستند که گزينه هايي بهتر از کردان در دايره نزديکان احمدي نژاد وجود داشته و انتخاب فردي مانند کردان با سابقه نزديکي به علي لاريجاني و محافظه کاران سنتي در يک سال باقي مانده از عمر دولت در وزارت کليدي مانند کشور يک اشتباه استراتژيک است.

در حالي که اين طيف از هواداران رئيس جمهور نگران هستند که چنين امتيازي به جناح سنتي راست در کابينه داده شود اما برخي از حاميان دولت در مقام توجيه برآمده اند که کردان در سال هاي اخير تغيير موضع داده و ديگر چهره يي وابسته به علي لاريجاني، محمدرضا باهنر يا اين طيف از محافظه کاران سنتي نيست.

 تا آنجا که مرتضي آقاتهراني نماينده تهران روز گذشته در راهروهاي مجلس عنوان کرد؛ «اگر قرار بود علي کردان همان کردان سابق باشد، انتخاب آقاي احمدي نژاد به يقين اشتباه بود اما مطمئن هستيم اظهاراتي که در مورد وابستگي کردان به اين طيف مطرح مي شود، صحت ندارد.»

اين اظهارات در حالي است که اين شنيده حتي در ميان نمايندگان هم به سرعت منتشر شد که علي لاريجاني رئيس مجلس هشتم اعلام کرده کردان از سوي وي به رئيس جمهور پيشنهاد نشده و مورد حمايت وي هم نيست.

 حتي اين شنيده تا آنجا ميان نمايندگان گسترش يافت که کردان هم نتوانست در برابر شنيدن آن واکنش نشان ندهد. وي در پاسخ به اين شنيده ها گفت؛ «بي خود مي گويند. آقاي لاريجاني چنين چيزي نگفته است. چرا بي خود چنين مساله يي را مطرح مي کنيد.»

در حالي که کردان با اين اظهارات سعي کرد بر دفاع لاريجاني از وزارتش تاکيد کند اما اظهارات حميد رسايي نماينده قم و از حاميان دولت که موافق کردان است هم مانند اظهارات آقاتهراني حکايت از آن داشت که به واقع کردان در يک سال اخير تغيير موضع داده و به لاريجاني و محافظه کاران گرايش ندارد. رسايي حتي اعلام کرد نمايندگان حامي دولت تصميم دارند يک جلسه فوري تشکيل دهند تا اصولگرايان رايحه خوشي را که مخالف کردان هستند قانع کنند دست از مخالفت بردارند؛ «مي خواهيم به دوستان بگوييم که نبايد به استناد سوابق قبلي کردان داوري کنند.

به هرحال آدم ها تغيير مي کنند و کردان هم قابليت تغيير دارد. همان طور که آقاي لاريجاني هم چند بار تاکنون تغيير رويه داده و اين روزها ديگر مخالف دولت نيستند.»به هرحال در شرايطي که اصولگرايان طيف دولت دو دسته شده و گروهي مخالف حضور کردان هستند و گروهي هم سعي در قانع کردن مخالفان دارند، در طيف اصولگرايان تحول خواه با محوريت نادران و توکلي شرايط تا حدودي متفاوت است؛ از يک سو الياس نادران نماينده تهران، در عين حال که در راهروهاي مجلس خطاب به خبرنگاران اعلام کرد هنوز شبهاتش در مورد کردان رفع نشده است، گفت؛ «ما هم نمي دانيم چه توجيهي هم از لحاظ سياسي و هم سوابق اجرايي براي انتخاب کردان وجود دارد.»

نادران حتي به کنايه کردان را محصول نوآوري دولت نهم دانست و به خبرنگاران يادآور شد؛ «کردان حتي در انتخابات مجلس هفتم به خاطر مخالفت اصولگرايان از کانديدا شدن از شهر ساري منصرف شد و نمي دانم اين روزها چه طور پيشنهاد چنين سمت مهمي را پذيرفته است.»

احمد توکلي هم اگرچه روز گذشته سعي کرد در جمع خبرنگاران در مورد دلايل مخالفتش با کردان سکوت کند اما کردان که مي داند توکلي به عنوان مخالف وي ثبت نام کرده به اين مخالف اصولگرايش اين طور گفت؛ «آقاي توکلي دوست استراتژيک من هستند و از ايشان مي خواهم پيش از مخالفت، در مورد سوابقم مطالعاتي داشته باشند.»

اگر اصولگرايان تحول خواه به همين روال مخالفت هايشان را با کردان ادامه دهند، در نهايت 50 تا 60 اصولگرا ممکن است به عنوان اعضاي اين طيف در روز راي گيري، راي منفي را به جام وزير پيشنهادي کشور بريزند.البته اين پيش بيني را هم نمي توان ناديده گرفت که احمد توکلي در مورد وزير بازرگاني هم از مخالفان جدي بود اما در دقيقه 90 تغيير موضع داد و به جمع طرفداران پيوست.

*من كردان هستم!

مهم ترين سابقه كه موقعيت كردان را براي جلب آراي نمايندگان قوت و اعتبار مي بخشد معاونت امور مجلس و استانهاي صدا و سيما و معاون اداري و مالي سازمان در زمان رياست علي لاريجاني است.

گفته مي شود زماني كه نام او از صحن علني توسط يكي از منشي ها قرائت مي شد نگاه نمايندگان مجلس به سوي لاريجاني معطوف شد. رييس مجلس هشتم به كردان اعتماد بسياري دارد به نحوي كه نمايندگان او را چشم و گوش لاريجاني توصيف مي كنند.


البته وزير پيشنهادي دولت براي تصدي مسئوليت وزارت كشور به farsnews  گفت: از زماني كه براي تصدي مسئوليت وزارت كشور به مجلس معرفي شدم تا اين لحظه با آقاي لاريجاني هيچ مذاكره‌اي نداشته‌ام.

  علي كردان وزير پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي مسئوليت وزارت كشور در حاشيه جلسه علني امروز يكشنبه مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره پرونده مالي وي در صدا و سيما پس از تحقيق و تفحص مجلس از صدا و سيما گفت: قوه قضائيه درباره آن پرونده بر برائت همه راي داد.

خبرنگاري از وي پرسيد كه احمد توكلي نماينده تهران مخالف تصدي شما در وزارت كشور مي‌باشد كه وي در جواب گفت: توكلي از دوستان استراتژيك من است و اميدوارم در اين زمينه مطالعه كند.

كردان در پاسخ به اين سوال كه آيا دوستي شما با علي لاريجاني تاثيري در دادن راي اعتماد به شما در صحن مجلس دارد، گفت: من كردان هستم.

خبرنگاري از وي پرسيد كه آقاي لاريجاني گفت كه شما مورد حمايت وي نيستيد كه كردان در جواب وي گفت: آقاي لاريجاني چنين مطلبي را نگفته چرا چنين مسئله‌اي را مطرح مي كنيد. لاريجاني رئيس مجلس است و از اين موضع صحبت مي‌كند. كردان افزود: از زماني كه براي تصدي مسئوليت وزارت كشور به مجلس معرفي شدم تا اين لحظه با آقاي لاريجاني هيچ مذاكره‌اي نداشته‌ام.

 

*کردان:شجاعت رییس جمهوري ستودنی است

 وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت كشور شجاعت آقای احمدی‌نژاد در شكستن حلقه بسته مدیریتی و به كارگیری جوانان مستعد و توانمند را ستودنی دانست و تاکید کرد رییس جمهور با اجرای شعار جوانگرایی تجربه موفقی را در كشور ایجاد كرد.

علی كردان جوانگرایی را از بركات دولت نهم دانست و به irna گفت: آسیب حضور جوانان تحصیلكرده و متعهد در مدیریت كشور از فوائد و بركات آن بسیار كمتر است.

وی، شجاعت رییس جمهور در شكستن حلقه بسته مدیریتی و به كارگیری جوانان مستعد و توانمند را ستودنی دانست و افزود: در حال حاضر بخش اعظم مدیران كشور جوانانی هستند كه سال‌های گذشته با تدبیر رییس جمهور، خلاقیت و مدیریت خود را بروز دادند و البته این به معنای این مطلب نیست كه مدیران جوان خود را بی‌نیاز از تجربه آموزی پیشكسوتان بدانند.

کردان همچنین تاکید کرد: رییس جمهور با اجرای شعار جوانگرایی تجربه موفقی را در كشور ایجاد كرد.

*كردان: مي‌خواهم با "تدبير، تعامل و اقتدار" در وزارت كشور خدمت كنم

 علي كردان وزير پيشنهادي كشور در برنامه پيشنهادي خود به نمايندگان مجلس ابراز اميدواري كرد كه با راي اعتماد نمايندگان مجلس بتواند با شعار تدبير، تعامل و اقتدار در وزارت كشور خدمت كند.

 در بخشي از برنامه ارائه شده از سوي علي كردان به نمايندگان مجلس، طرح هاي اجرايي وزير پيشنهادي كشور بدين شرح تشريح شده است:

 * امور سياسي:

 1- فضاسازي براي مشاركت فراگير و آگاهانه مردم در فعاليت‌ها و تصميم سازي در زمينه‌هاي گوناگون

 2- ساماندهي مشاركت‌هاي سياسي نهادينه توسط تشكل‌ها و گروهها در راستاي تحقق اهداف نظام مردم سالاري ديني

 3- شفاف سازي و روان سازي نظام انتخاباتي كشور در چارچوب قوانين و تقويت اعتماد متقابل بين دولت و ملت از راه صيانت از آرا مردم با استفاده از فناوري‌هاي نوين و كارآمد

 4- پيگيري جهت اجراي طرح جامع آمايش سرزميني و تقسيمات كشوري

 5- رعايت اصل شايسته سالاري در انتخاب مديران در سطوح مختلف

 6- افزايش پاسخگويي مديران و مسئولان كشور با استفاده از ظرفيت‌هاي دولت الكترونيك

 7- پاسداري از حقوق سياسي و اجتماعي شهروندي در چارچوب قانون اساسي

* امور اجتماعي، فرهنگي و شوراها

1- اهتمام به مقوله‌‌هاي اجتماعي و فرهنگي در همه شئون تصميم‌گيري

 2- بازشناسي سرمايه و ظرفيت‌هاي پايان‌ناپذير اجتماعي كشور

 3- تلاش براي ارتقاء همبستگي اجتماعي و وفاق ملي با تكيه بر ظرفيت‌هاي وحدت بخش ديني و ملي

4- تقويت و تحكيم بنياد خانواده براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي

 5- ايجاد پيوند كارآمد بين دانشگاه‌ها و مراكز علمي و تحقيقاتي با سياست‌گزاران امور اجتماعي

 6- راه‌اندازي سامانه الكترونيكي و مكانيزه اطلس اجتماعي و فرهنگي كشور به عنوان گامي مهم در جهت رسيدن به اهداف بلند دولت الكترونيك.

 7- مديريت بسامان و هدفمند سازمان‌هاي مردم‌نهاد با استفاده از سيستم مكانيزه

8- توانمندسازي شوراهاي اسلامي شهر و روستا از طريق آموزش‌هاي فراگير و ايجاد بانك اطلاعاتي جامع، كارآمد و به‌روز شوراها

 9- تلاش براي ارتقا سطح امنيت اجتماعي و اخلاقي با رعايت همه اصول و بايسته هاي كرامت انساني

 10- تلاش براي ايجاد زمينه هاي مساعد جهت استفاده از روح ابتكار خلاقيت و نوآوري جوان ايراني با تكيه بر تقويت هويت ديني و ملي در حوزه هاي مختلف

* امور عمراني

1- اجراي قانون تشكيل سازمان مديريت بحران به منظور مديريت يكپارچه حوادث غيرمترقبه در همه سطوح اعم از پيش گيري، آمادگي، مقابله، بازسازي و بازتواني

 2- توازن و تعادل در فرآيند توسعه كشور براي جلوگيري از مهاجرت بي رويه به كلان شهرها

 3- اهتمام به توسعه و آباداني شهرها و روستاهاي كمتر توسعه يافته براي اجرايي شدن طرح مهاجرت معكوس

 4- اهتمام ويژه به مسئله حمل و نقل درون شهري

 5- توسعه بنيادهاي الگوي شهر مجازي و دولت الكترونيك به منظور كاهش هر چه بيشتر مسافرت‌هاي درون شهري

 6- تقويت سامانه ملي نظارت عمومي بر طرحها و پروژه‌هاي عمراني كشور به منظور دسترسي آسان و روزآمد نمايندگان و مسئولان به جزئيات پيشرفت طرح ها

 7- استفاده از الگوهاي معماري اسلامي و ايراني در ساختار و سازهاي عمومي كشور جهت احياي نمادهاي هويت اصيل اسلامي ايراني

 8- سامان دهي مديريت خدمات شهري

 * امور امنيتي

 1- بهره گيري هدفمند و برنامه‌ريزي شده از مرزنشينان غيور جهت تامين امنيت مرزها و ارتقا هرچه بيشتر اطلاعاتي در مرزهاي كشور

 2- ايجاد امكانات و موانع فيزيكي متناسب با ويژگي‌ اقليمي، جغرافيايي و بومي مناطق مرزي

 3- كنترل و ساماندهي مرزها با بهره گيري از فناوري هاي الكترونيكي

 4- تقويت و گسترش مهارت‌ها و انگيزه‌هاي مرزبانان

 5- تقويت و گسترش همكاري‌هاي امنيتي با كشورهاي همسايه به ويژه در حوزه جرايم سازمان يافته مواد مخدر و تهديدات مشترك

 6- اجراي طرح‌هاي توسعه و بهبود وضع معيشتي مرزنشينان در قالب شوراهاي توسعه شرق و غرب كشور

 7- استمرار مبارزه جدي با پديده قاچاق مواد مخدر

 8- تداوم تعيين تكليف براي سلاح هاي غير مجاز

 9- ساماندهي و مديريت اتباع غير مجاز خارجي

 10- ارتقا منزلت و كارآمدي هر چه بيشتر نيروي انتظامي

 11- تعريف جديد از حوزه علم و خدمت‌رساني نيروي انتظامي به ويژه در حوزه خدمات غير مسلح

 12- روان سازي ارائه خدمات انتظامي به مردم

 * ثبت احوال و نظام جامعه اطلاعات اجتماعي

 1- پاسداري از مرزهاي تابعيتي كشور و مقابله با تهديدات متوجه اسناد سجلي ايرانيان

 2- استمرار برنامه هاي مكانيزاسيون فرآيند ارائه خدمات سجلي و هويتي با حداكثر بهره گيري از فناوري جديد

 3- قابليت بخشيدن به كارت هوشمند ملي براي ارائه خدمات به صورت شبانه روزي و در ايام تعطيل و همچنين تامين امنيت اسناد و اوراق رسمي در مقابل جعل از طريق افزايش كاركردهاي كارت هوشمند

 * امور اقتصادي استان‌ها و روابط بين المللي

 1- توسعه بازارچه‌هاي مرزي

 2- توسعه نمايشگاههاي مشترك و افزايش مشاركت هاي بازرگاني و تجاري با كشورهاي همسايه

 3- پيگيري و تسريع در مكانيزه نمودن گمرك‌هاي مرزي و تسهيل صادرات و واردات با هماهنگي گمرك، نيروي انتظامي و وزارت بازرگاني

 4- تدوين مزيت هاي نسبي اقتصادي استانها با هدف شناسايي و صادرات كالاها و خدمات فني و مهندسي 

به گزارش farsnews  علي كردان در پايان برنامه ارائه شده خود به نمايندگان مجلس، اظهار داشته است: اينجانب پس از گذراندن تجربيات گوناگون در عرصه‌هاي متفاوت كارشناسي و مديريتي اكنون معتقدم يك مدير موفق ضرورتا بايستي تسليم، ملتزم و مجري قانون باشد، مديريتهاي توانمند را تثبيت و تقويت نمايد، صرفه‌جو و از نظر مالي منضبط باشد، مديريت زمان و استفاده از لحظه ها، رويه او گردد و مديريت خود را بر روندهاي اداري، شبكه نظارتي و مراقبتي هوشمند مستقر سازد. كردان ابراز اميدواري كرد كه در صورت اعتماد نمايندگان مجلس، بتواند دوران خدمت خود را در وزارت كشور با شعار تدبير، تعامل، اقتدار به انجام و فرجامي بايسته برساند.

*چند کلمه درباره وزير دوم!

 ديگر وزير مازندراني كه احمدي نژاد در آخرين ساعات او را به مجلس معرفي كرد سيد شمس الدين حسيني است كه براي وزارت امور اقتصادي و دارايي در نظر گرفته شده است. سيد شمس الدين حسيني اهل تنكابن مازندران است او اگرچه به عنوان چهره اي شناخته شده در عالم اقتصاد نيست اما دبير كار گروه تحول اقتصادي دولت نهم است.


حسيني مدرك دكتري اقتصاد خود را از دانشگاه آزاد اسلامي در سال 1384 اخذ كرد. او همچنين سمت هايي از قبيل مديريت روابط عمومي سازمان برنامه و بودجه (سابق)، مديركل روابط عمومي و امور بين الملل وزارت نيرو دولت خاتمي و مديركل مطالبات اقتصادي معاونت برنامه ريزي وزارت بازرگاني دولت خاتمي را در كارنامه كاري خود دارد.

 از فعاليت هاي علمي حسيني نيز مي توان به تدريس در دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي اشاره كرد. حسيني نيز در رشته ورزش كشتي فعاليت داشته است ضمنا رييس گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامي نيز در سوابق نامبرده ديده مي شود. او مي خواست در رقابت هاي انتخاباتي مجلس هفتم وارد صحنه شود كه از اين كار منصرف شد.


bashirnews استدلال کرده:چنانچه مجلس هشتم به اين دو وزير مازندراني در روز سه شنبه اين هفته رأي اعتماد دهد، دو وزارتخانه مهم و كليدي كشور در دست نيروهاي مازني قرار خواهد گرفت.

 اگر چه جايگاه خدمتي اين افراد فراتر از يك اقليم يا جغرافياي خاص است اما در رأس قرار گرفتن مديراني برخاسته از ديار مازندران مي تواند در روند رشد و توسعه و بالندگي استان تغييرات مثبت و اميدوار كننده اي را ايجاد كند. بايد منتظر ماند كه نمايندگان مردم درباره اين دو نفر چه تصميمي مي گيرند؟ حضور مازندراني در رأس دو قوه مجريه و مقننه مي تواند يك فرصت خوبي را براي پيشرفت استان فراهم كند. پيشتر حسن قشقاوي ( اهل بابل) به عنوان سخنگوي وزارت امور خارجه منصوب شده بود.


  • م.امیری اندیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 15 مرداد 1387-0:0

    اگه لاریجانی ساربونه میدونه شترشو کجا بخوابونه!!!


    ©2013 APG.ir