تعداد بازدید: 4979

توصیه به دیگران 1

شنبه 2 شهريور 1387-0:0

ميراث مشايي براي زريبافان و هاشمي

گزارش خبري Roozna درباره استعفاي قريب الوقوع رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري.


احمدي‌نژاد تحت تاثير فشارها قرار نمي‌گيرد مگر اينكه اين فشارها پرفشار باشد. اين‌بار نيز گويا اين فشارها به گونه‌اي بوده كه سفر به استان مركزي آخرين سفري است كه مشايي احمدي‌نژاد را همراهي مي‌كند و پس از آن مشايي از ساختمان تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در خيابان آزادي به ساختمان جديد مركز جهاني شدن و گفت‌وگوي تمدن‌ها رفته و ساكن مي‌شود.

 براساس شنيده‌ها قرار است كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يكشنبه استعفاي خود را تقديم رئيس‌جمهور كند.

در متن استعفايي كه مشايي تهيه كرده جلوگيري از بهانه‌جويي‌ها براي حمله به دولت نهم و حمايت از دولت از جمله دلا‌يل اين استعفا ذكر شده است. ‌

 مشايي نشست‌هايي را نيز با مسعود زريبافان و سيدمهدي هاشمي داشته است كه اين ظن را تقويت كرده كه يكي از اين دو جانشين مشايي باشد.

 اين دو جانشين مطرح البته برخلا‌ف مشايي كه سوابق فرهنگي در كارنامه خود داشت تنها سوابق عمراني و سياسي در كارنامه خود دارند.

اگر زريبافان جانشين مشايي باشد، يكي از ديگر اعضاي حلقه كردستان جانشين مشايي خواهد شد. مشايي، زريبافان و ثمره‌هاشمي سه عضو اين حلقه‌اند كه از ساليان آغازين انقلا‌ب اسلا‌مي سابقه رفاقت با احمدي‌نژاد داشته‌اند و معمولا‌ هميشه در سخنان خود حضور خود در كردستان را يادآور مي‌شوند.

 از اين چهار نفر مشايي علا‌قه بيشتري به طرح حضورخود در كردستان دارد به گونه‌اي كه همايش آشنايي سفراي كشورهاي خارجي در ايران با سياست‌هاي گردشگري را در كردستان برپا كرد و در آن همايش دقايقي را به زبان كردي سخن گفت.

 ‌ همزمان با حضور مشايي در كردستان مسعود زريبافان كه اينك مرز 50 سالگي را سپري كرده است سمت‌هايي چون شهردار و معاون فرماندار مهاباد و معاون عمران استانداري كردستان را در اين استان تجربه كرد.

زريبافان پيش از راهيابي به شوراي شهر تهران سمت‌هايي چون قائم‌مقام معاون عمران بنياد مستضعفان و جانبازان و معاون اجرايي منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي را عهده‌دار بوده است.

‌ او با عضويت در شوراي شهر دوم راه را براي شهردار شدن احمدي‌نژاد هموار كرد و در هنگامه تكاپوي احمدي‌نژاد براي انتخابات رياست‌جمهوري رئيس ستاد او بود. زريبافان پس از پيروزي احمدي‌نژاد دبير هيات دولت و مشاور رئيس‌جمهور شد. ‌

حضور زريبافان در هيات دولت همزمان با شوراي شهر تهران براي زريبافان دردسرساز شد و مطالب بسياري درباره دو شغله بودن او بالا‌ گرفت. دو شغله بودن زريبافان تا انتخابات شوراهاي سوم ادامه يافت و او البته پيش از اين انتخابات استعفا داد اما با وجود اين نتوانست در شوراي شهر سوم حضور پيدا كند.

 ‌ زريبافان با وجود اينكه چندان اهل مصاحبه نيست اما اگر سخن بگويد سخنانش مانند سخنان مشايي چالش‌برانگيز است. در روزهاي ابتدايي دولت زماني كه او در مصاحبه‌اي از عدم تعيين سخنگو توسط دولت سخن گفت، سخنان او به گونه‌اي چالش‌برانگيز شد كه او ضمن تكذيب سخنانش به دبيرخانه هيات دولت دستور بررسي مطالب منتشرشده از خود را داد. ‌

 زريبافان برخلا‌ف مشايي كه سوابق فرهنگي مانند حضور در صدا و سيما و رياست سازمان فرهنگي، هنري شهرداري را داشت سوابق فرهنگي چنداني را در كارنامه خود ندارد. ‌ يكي از روزنامه‌هاي اصولگرا در مصاحبه‌اي كه با زريبافان داشته او را اينگونه توصيف كرده است: "داراي مدرك فوق‌ليسانس شهرسازي، صاحب 3 فرزند دختر، به گفته خودش عاشق خدمت و مظلوم، ظاهري آراسته ولي ساده، برتن‌كننده هميشگي كت، اغلب در جلسات شورا ساكت، البته به گفته خودش اين اقدامش دليل داشت"!

سيدمهدي هاشمي ديگر جانشين احتمالي مشايي است. او هر چند كه در حلقه كردستان و در رده اول ياران احمدي‌نژاد نبوده اما از معتمدترين افراد او است.

 سيدمهدي هاشمي نيز پيش از اين سوابق فعاليت فرهنگي بارزي ندارد و بيشتر به عنوان يك چهره اجرايي شناخته مي‌شود. سيدمهدي هاشمي متولد سال 1342 در تهران و در حال ارائه پايان‌نامه كارشناسي ارشد خود در رشته معماري است. ‌هاشمي با انتخاب احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهور در تاريخ 23 مرداد 1384 براي تصدي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به مجلس هفتم معرفي شد. اما با مخالفت نمايندگان از دستيابي به اين سمت بازماند.

 وي سپس به سمت معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور منصوب شد. ‌ سيدمهدي هاشمي سپس در تاريخ 13 دي 1386 با حكم رئيس‌جمهور به سمت رياست ستاد تبصره 13 نيز منصوب و در تاريخ 28 ارديبهشت سال جاري طي حكمي از جانب رئيس‌جمهور به سرپرستي وزارت كشور منصوب شد.

‌ او جانباز 50 درصد است . با وجود مطرح شدن استعفاي مشايي تلا‌ش مديران سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري براي جلب نظر مراجع تقليد همچنان ادامه دارد. جمعي از مديران سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با حضرت آيت‌الله العظمي بهجت ديدار و گفت‌وگو كردند. ‌

 در اين جلسه حضرت آيت‌الله راشد يزدي نيز حضور داشت و گزارشي از خط مشي كلي و عملكرد سازمان در دولت خدمتگزار كه توسط رياست سازمان ترسيم شده بود، به حضور حضرت آيت‌الله‌العظمي بهجت تقديم شد.



    ©2013 APG.ir