تعداد بازدید: 2094

توصیه به دیگران 1

شنبه 2 شهريور 1387-0:0

شواليه خسرو

«خسرو سينايي»-فيلم ساز مازندراني- از رئيس‌جمهور لهستان «نشان شواليه» مي‌گيرد.


 «لخ كاچينسكي» رئيس جمهور لهستان، نشان شواليه كشورش را به فيلمساز پيشكسوت ايراني «خسرو سينايي» اعطا مي‌كند.
  
 
«خسرو سينايي» گفت: رئيس جمهور لهستان روز دهم ژوئن اين خبر را اعلام كرده است و گويا قرار است طي مراسمي كه توسط انجمن بزرگ بازماندگان اردوگاه سيبري ترتيب داده مي‌شود، اين نشان هم در آن مراسم اهدا ‌شود.


اين کارگردان ساروي ادامه داد: به نظر مي‌رسد كه اين نشان به دليل ساخته شدن فيلم «مرثيه گمشده» درباره لهستان توسط من در 25 سال پيش به من اختصاص يافته است كه سال گذشته هم در لهستان به نمايش در آمد.
بنابراين گزارش، سفارت لهستان نيز اعلام كرد كه نشان شواليه لهستان توسط لخ كاچينسكي‌ (رئيس جمهور لهستان) به خسرو سينايي اعطا خواهد شد.


 سينايي در «مرثيه گمشده» موضوع مهاجرت هزاران لهستاني (بنابر برخي اسناد، 300 هزارنفر) به ايران در سال‌هاي 1941 و 1942 را بررسي مي‌كند.


اين فيلم، وقايع رخ داده براي مردم لهستان در جنگ جهاني دوم را از خلال عكس‌هاي به جا مانده از آن دوره (1320 و 1321)، مصاحبه با افرادي كه آن دوره را به خاطر دارند، و به ويژه مصاحبه با خانم آنا كه خود جزو همين مهاجران لهستاني بود، بررسي كرده است. آنا كه برادرش را در اردوگاه‌هاي سيبري از دست داده بود، در تهران با مردي ايراني ازدواج كرده و براي هميشه در اينجا ماند، شوهر وي پس از چند سال مرد و غلامرضا، تنها پسرشان برايش به يادگار ماند.


سينايي كه در سال 1349 متوجه موضوع مهاجرت لهستاني ها به ايران شده بود، از سال 1350 ساخت اين فيلم را شروع كرد كه پس از زحمات فراوان، نهايتا در سال 1362 به پايان رسيد. اما هرگز نه از تلويزيون پخش شد و نه اكران عمومي يافت.


بنابراين گزارش، سال گذشته «مرثيه گمشده» در جشنواره گيدنياي لهستان پخش و با استقبال گسترده‌اي روبرو شد.(farsnews)



    ©2013 APG.ir