تعداد بازدید: 2859

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 18 شهريور 1387-0:0

فراموش شدگان

يک گزارش ناتمام درباره وضعيت نامناسب صنايع دستي جويبار


 صنايع دستي و ايجاد آثار هنري در هر شهر و منطقه استان مازندران نشان دهنده هويت تاريخي آن مكان بوده است كه توسط هنرمندان خوش ذوق با ايجاد طرح‌هاي ناب به مردم عرضه مي‌شد.


كلاگر محله شهرستان جويبار يكي از اين مناطق است كه در گذشته آوازه‌اي در توليد آثار هنري به ويژه كوزه‌گري داشته كه اين محله به كوزه‌گر محله معروف بود.


در اين بخش از شهرستان جويبار شغل بسياري از افراد، كوزه‌گري و سفال‌گري بوده به طوري كه بسياري از اين افراد با يك دستگاه كوچك سفال گري انواع پارچ آب، كوزه، ليوان، استكان و گلدان‌هاي سفالي توليد و به وسيله آن امرار معاش مي‌كردند.


در اين بين افرادي همچون چيني‌ساز و فكوري در اين منطقه توانستند در زمينه‌هاي سفال، طرح‌هاي هنري از خود به نمايش بگذارند كه اين آثار در استان مازندران و ديگر شهرهاي كشور مشتريان ويژه خود را داشت.
اما امروز در شهرستان جويبار و كلاگرمحله تنها فرزند مرحوم استاد چيني ساز به صورت گذرا اين هنر را ادامه مي‌دهد و با توجه به عدم استقبال از اين ظروف و نبود حمايت مسئولان از هنرمندان سفال‌گر، هنر اين منطقه از ياد رفته و تنها آثارشان در برخي از منازل به يادگار مانده است.


به سراغ رمضانعلي چيني ساز تنها بازمانده هنرمندان سفال‌گري در جويبار رفتيم كه دلش پر از درد و عدم حمايت مسئولان اين بخش بود و حاضر به هيچ صحبتي در اين باره نشد.(farsnews)



    ©2013 APG.ir