تعداد بازدید: 2611

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 21 شهريور 1387-0:0

کردان:شريعتمداري مطالب دروغي را به خادمان كشور نسبت داد

وزير کشور گفت:روزنامه كيهان اقدام به انتشار مطلبي نادرست درباره قرارداد گاز كرسنت نموده كه جا دارد ابراز تاسف خود را از نادرستي بخش هاي عمده اين مطلب ابراز نمايم.


وزير کشور و قائم مقام سابق وزير نفت به يادداشت کيهان درباره قرارداد  گاز كرسنت پاسخ داد.

kayhannews نوشت:در پاسخ به يادداشتي با عنوان «جلسه ساعت 12» كه در ستون نكته كيهان سه شنبه 19/6/87درج شده بود، آقاي كردان وزير محترم كشور جوابيه اي ارسال داشته اند كه متن كامل آن همراه با پاسخ كيهان را ملاحظه مي كنيد.

 

جناب آقاي حسين شريعتمداري
مديرمسئول روزنامه كيهان
سلام عليكم

 

روزنامه كيهان روز سه شنبه 1387.6.19 در ستون نكته صفحه دوم به قلم شما مطلبي را منتشر كرده است كه به موجب قانون مطبوعات مطلب ذيل را در همان ستون و صفحه منتشر نماييد.

 

روزنامه كيهان روز سه شنبه با ادعاي يك خبر موثق اقدام به انتشار مطلبي نادرست درباره قرارداد گاز كرسنت نمود كه جا دارد ابراز تاسف خود را از نادرستي بخش هاي عمده اين مطلب ابراز نمايم.

 

حداقل انتظار از مدير مسئول محترم روزنامه كيهان اين بود كه به خود اجازه مي داد تا قبل از نگارش مقاله و طرح اتهاماتي واهي، اندكي تامل كرده و با تحقيق بيشتري مطالبي را منتشر مي كرد كه ناچار نمي شد در ماه مبارك رمضان مطالب دروغ و غيرواقعي را به خادمان كشور نسبت دهد.

در مقاله روزنامه كيهان ادعا شده مديرعامل شركت اماراتي كرسنت وارد تهران شده و قرار است در جلسه اي با وزير كشور قرارداد خريد گاز را نهايي كند، جهت اطلاع مديرمسئول روزنامه كيهان و همه خوانندگان گرامي عرض مي كنم كه بحث هيچ قراردادي در حال حاضر مطرح نيست بلكه مذاكرات براي تامين هر چه بهتر منافع جمهوري اسلامي در حال برگزاري است و هيچ فرد و مقامي قصد فعاليت خارج از چارچوب حقوقي و قانوني ندارد و اين جلسه قرار بود با حضور وزير محترم نفت برگزار شود ولي ايشان به دليل حضور در اجلاس اوپك خارج از كشور بودند و آقاي جشن ساز به نمايندگي از ايشان در اين جلسه حضور پيدا كردند.

شبهه ديگري كه مديرمسئول كيهان از روي بي اطلاعي مطرح كرده است بحث مسئوليت اينجانب در بحث گاز كرسنت مي باشد كه جهت اصلاح اطلاعات جناب آقاي شريعتمداري عرض مي كنم كه مسئوليت مذاكرات در ارتباط با گاز كرسنت از سوي وزير محترم نفت به بنده سپرده شده بود و گزارش جلسات نيز مستمراً به استحضار ايشان مي رسيد و از آن طريق نيز به مراجع ذيصلاح اطلاع داده مي شد.

 در مقاله كيهان به موضوع حضور آقاي رحيمي در جلسه مذاكره با مديرعامل شركت كرسنت اشاره شده است و ذكر اين نكته ضرورت دارد كه آقاي رحيمي در يكي از روزهايي كه با شركت كرسنت جلسه داشتم به دفتر اينجانب آمده بودند و هيچ اطلاعي از جلسه مذكور و محتواي آن نداشتند و به طور تصادفي با مهمانان جلسه موضوع كرسنت مواجه شدند و از قضا چون از سابقه تخلفات صورت گرفته از قرارداد اوليه گاز كرسنت را در ديوان محاسبات اطلاع داشتند و به طور صريح و شفاف به تخلفات گذشته و نادرست بودن مسير كار در قرارداد اوليه و زيان هايي كه متوجه كشور شده بود اشاره و به مديرعامل شركت كرسنت اعتراض كردند و فضاي مواجهه آقاي رحيمي با مديرعامل گاز كرسنت به قدري تلخ شد كه هيچ گونه قراري براي جلسه عمومي و خصوصي مطرح نشد و اين نكته از مطالب، كاملاً نادرست مقاله مديرمسئول روزنامه كيهان مي باشد.

در مقاله كيهان از فردي به عنوان رابط اصلي ماجراي قرارداد گاز كرسنت با ايران نام برده شده كه در اين زمينه بايد بگويم كه قرارداد اسير دعواي دو دلال بزرگ از كشورهاي اسپانيا و امارات متحده عربي بوده است و از هنگامي كه بنده مسئوليت كار را بر عهده گرفتم با تمام توان و قدرت تلاش كردم كه جمهوري اسلامي ايران را از اين مرحله خارج كنم تا آنها براي كشورمان تصميم گيرنده نباشند.

لازم به ذكر است در تمامي مراحل كار كه طرف مقابل مي خواست به شيوه ديگري بحث را ادامه دهد با كمك دوستان وزارت اطلاعات مسير كار را به سوي منافع ملي كشورمان هدايت كردم و براي رسيدن به اين هدف حدود سه ماه وقت صرف شد تا طرف مقابل دريافت كه بايد از مسيري سلامت مذاكره را ادامه دهد و در اينجا مزيد اطلاع جنابعالي عرض مي كنم تا اين لحظه كه مذاكرات را ادامه داديم مبلغ يك ميليارد و دويست ميليون دلار به نفع جمهوري اسلامي ايران كارسازي شده است و قيمت گاز هم 5 برابر قيمت اوليه در اين قرارداد رسيده است و البته هنوز اين رقم قطعي نيست و مذاكرات را براي تامين كامل و بيشتر منافع جمهوري اسلامي ايران ادامه خواهيم داد.

 

جهت اطلاع جنابعالي و مردم عزيزمان عرض مي كنم به هنگامي كه مسئوليت پرونده شركت گاز كرسنت به اينجانب محول شد يكي از شخصيت هاي محترم كشور به من گفت شما در اين پرونده غيرفعال شويد و من به ايشان پاسخ دادم اين پرونده گاز كرسنت يك پرونده سرطاني شده است و بايد در چارچوب منافع جمهوري اسلامي حل و فصل شود و اگر اصل كار من دقيق و قانوني و شرعي باشد آبروي بنده هيچ ارزشي ندارد و من معتقدم حجم اين پرونده به قدري بزرگ است كه من براي خودم حق تصميم گيري قائل نيستم و در نهايت گزارش جلسات و مذاكرات از طريق وزير محترم نفت مي بايست به مراجع ذيصلاح تقديم شود.

 

از برادر عزيز و ارزشي جناب آقاي شريعتمداري انتظار هوشياري سياسي بيشتري داشتم زيرا جالب است كه بدانيد چهار روز قبل از انتشار مقاله كيهان، فردي محتواي اين مطالب را در جايي رد وبدل نموده كه سوابق فكري و شخصيتي اين فرد هيچ سنخيتي با افكار و مرام كيهان و به ويژه مديرمسئول محترم آن ندارد.

 

اما اين نكته كه چرا بنده با وجود مسئوليت سنگين در وزارت كشور اين جلسات را پيگيري مي كنم بايد به اين موضوع اشاره كنم كه چون مسئوليت مذاكرات اوليه با بنده بود براي اينكه تعدد مديريت صورت نگيرد از بنده خواسته شد همچنان مسئوليت اين پرونده بزرگ را بر عهده داشته باشم و من هم اين كار اضافه را براي حفظ و صيانت از منافع ملي پذيرفتم.

 

در خاتمه به آقاي شريعتمداري عرض مي كنم شبهه اي نداشته باشند كه قطعاً دلسوزي بنده براي منافع كشور كمتر از شما نخواهد بود و لذا از شما درخواست داريم در اين مورد و ساير مواردي كه با منافع ملي و حيثيت كشور و افراد سر و كار دارد و يك طرفه به قاضي نرويد و اين احتمال را بدهيد كه شما هم ممكن است اشتباه برداشت كنيد و يا عوامل موذي پيام اختلاف و سوءظن را از كانال هاي خاص و از قلم و زبان شما در جامعه منتشر كنند.

علي كردان

 

كيهان اين گونه پاسخ داد: اگرچه بعد از واكنش متعهدانه برخي از مسئولان كه درپي يادداشت كيهان از ماجرا باخبر شده بودند و با اقدام به موقع و سريع آنها قرارداد مورد نظر كرسنت منعقد نشد و مديرعامل اين شركت درحالي كه يادداشت كيهان را باعث ناكامي خود مي دانست عصر همان روز سه شنبه با هواپيماي اختصاصي خود به امارات بازگشت و... از اين روي نيازي به ادامه ماجرا نمي ديديم ولي در جوابيه آقاي كردان مطالب خلاف واقعي مطرح شده كه پاسخ به آنها براي پيشگيري از موارد مشابه ضروري است.

 

1- آقاي كردان نوشته اند برخلاف ادعاي كيهان، مديرعامل كرسنت براي نهايي كردن قرارداد نيامده بود بلكه موضوع جلسه روز سه شنبه بحث و تبادل نظر درباره تأمين هرچه بهتر منافع جمهوري اسلامي ايران بود! كه در پاسخ بايد گفت؛ جناب كردان! ما خبر موثق داريم- و شما هم به خوبي مي دانيد- كه مديرعامل كرسنت پيش نويس نهايي قرارداد را با خود آورده بود و مطابق هماهنگي قبلي حضرتعالي با او، قرار بود در جلسه ساعت 12 روز سه شنبه اين پيش نويس به عنوان قرارداد نهايي امضاء شود. و دقيقاً به همين علت بود كه جنابعالي از آقاي جشن ساز مديرعامل شركت ملي نفت ايران براي حضور در جلسه دعوت كرده بوديد. چرا كه امضاي قرارداد مطابق قانون بايد توسط وزير نفت و يا مديرعامل شركت ملي نفت ايران صورت پذيرد و اگر چنين نبود، حضور مديرعامل شركت ملي نفت ايران در جلسه ضرورتي نداشت و مانند دو جلسه قبلي شما با مديرعامل كرسنت، از كارشناسان وزارت نفت براي حضور در جلسه دعوت به عمل مي آمد. خب! در اين باره چه توضيحي داريد؟

 

2- آقاي كردان نوشته اند كه قرار بود در اين جلسه وزير نفت شركت كند ولي از آنجا كه آقاي نوذري براي شركت در اجلاس اوپك به وين رفته بود، آقاي جشن ساز به نمايندگي از ايشان در جلسه شركت كرده بود. در اين باره بايد گفت؛

 

الف: همين نكته كه جلسه بايستي با حضور وزير نفت و يا مديرعامل شركت ملي نفت تشكيل مي گرديد گواه روشني بر اين واقعيت است كه جلسه مورد اشاره براي نهايي كردن قرارداد بوده است و نه آنگونه كه شما مي فرمائيد براي بحث درباره منافع نظام و...

 

ب: خبر موثق ما حكايت از آن دارد كه برخلاف آنچه آقاي كردان در جوابيه نوشته اند وزير نفت كمترين اطلاعي از تشكيل اين جلسه نداشت و بعد از يادداشت كيهان از طريق يكي از مسئولان وزارت نفت از تشكيل اين جلسه مطلع شده است. آيا اين واقعيت را انكار مي فرمائيد؟!

 

ج: آقاي جشن ساز مديرعامل شركت ملي نفت نيز كه نسبت به تشكيل و اهداف جلسه ياد شده ترديد داشت قصد حضور در جلسه را نداشت ولي درپي اصرار جنابعالي، با مقامات بالاتر خود تماس گرفت و سپس به شرط آن كه هيچ سندي را امضاء نكند اجازه حضور در جلسه را پيدا كرد. اين نيز گواه ديگري بر صحت نظر كيهان و نادرست بودن نظري است كه جنابعالي در جوابيه مطرح فرموده ايد.

 

3- نوشته ايد از آنجا كه قبلاً در جريان مذاكرات با شركت كرسنت بوده ايد، بعد از خروج شما از وزارت نفت و تصدي وزارت كشور، آقاي وزير نفت مسئوليت ادامه مذاكرات را به شما سپرده اند و شما نيز گزارش جلسات را به وي مي داده ايد. در اين باره فقط به اين نكته بسنده مي كنيم كه اگر ادعاي شما صحت دارد، چرا وزير محترم نفت از جلسه روز سه شنبه بي خبر بوده است؟! و از سوي ديگر، چگونه ممكن است كه مسئوليت مذاكره با يك شركت نفتي برعهده وزير كشور نهاده شود؟! البته تصدي اين مسئوليت درحالي كه شما قائم مقام وزارت نفت بوديد، طبيعي است اما وقتي وزير كشور شده ايد ديگر چرا؟!

 

4- درباره حضور آقاي رحيمي در جلسه ياد شده فرموده ايد كه ايشان به علت دوستي ديرينه با جنابعالي، به طور تصادفي آن روز به ديدن شما آمده و در جلسه حضور يافته بود كه بايد عرض كرد، ظاهراً شوخي مي فرمائيد! مگر مي شود پذيرفت شخصي با مسئوليت ايشان- معاون رئيس جمهور- بدون هماهنگي و اطلاع از حضور يا عدم حضور وزير كشور و يا بدون اطلاع از جلسه اي با آن اهميت، به طور تصادفي به ديدن شما آمده باشند؟! و برفرض كه مراجعه ايشان به وزارت كشور صرفاً تصادفي و براي ديدار با شما بوده است، چرا در جلسه حضور پيدا كرده و در مذاكرات نيز به طور جدي شركت كرده اند؟!

 

5- فرموده ايد فردي بنام «همايون انصاري شيرازي» را كه در يادداشت كيهان به او اشاره شده است نمي شناسيد. و در پاسخ بايد گفت اگرچه بسيار بعيد است كه حضرتعالي نام ايشان را نشنيده باشيد ولي برفرض قبول نظر جنابعالي، اولاً؛ سؤال اين است كه چگونه ادعاي اشراف بر پرونده كرسنت را داريد و از اصلي ترين مهره پشت صحنه آن يعني يك عنصر مفسد و ضد انقلاب نظير انصاري شيرازي بي خبريد؟ و ثانياً؛ اگر شما او را نمي شناسيد، نشانه كم اطلاعي شماست چرا كه برخي ديگر از دست اندركاران اين ماجرا به خوبي او را مي شناسند و كيهان آماده است نام آنها را فاش كرده و از مراودات آنان با آقاي همايون انصاري شيرازي پرده بردارد.

 

6- آقاي كردان درباره اشاره كيهان به قيمت بسيار اندك- بخوانيد ثمن بخس- كه براي گاز صادراتي به شركت كرسنت پيشنهاد شده بود اين خبر كيهان را نفي كرده مي نويسد بلكه قيمت پيشنهادي گاز صادراتي به كرسنت 5برابر قيمت اوليه در اين قرارداد بوده است! و بايد گفت؛

اولاً؛ خبر كيهان كاملاً موثق و مستند است به طوري كه كمترين زمينه اي براي انكار آن نيست.


ثانياً؛ برفرض كه قيمت گاز پيشنهادي به قول آقاي كردان 5 برابر قيمت قبلي باشد. خب! قيمت قبلي مربوط به چندين سال قبل است و برپايه قيمت آن زمان نفت يعني بشكه اي 18 دلار محاسبه شده بود، ولي امروزه قيمت نفت 6 برابر شده است، بنابراين اگر هم قيمت اندك و ثمن بخس آن زمان 5 برابر شده باشد، هيچ اتفاق تازه اي نيفتاده است بلكه باز هم قيمت گاز را با ثمن بخس به شركت كرسنت پيشنهاد كرده ايد. يعني باز هم مفت و مجاني! آيا غير از اين است جناب آقاي كردان؟

 

ثالثاً؛ مطابق اطلاع دقيق كيهان كه كاملاً مستند و غيرقابل انكار است، قيمت جديدي كه پيشنهاد كرده ايد به هيچوجه 5 برابر نبوده است، بلكه فقط 1.81 دلار به قيمت قبلي افزوده ايد.

 

7- جناب آقاي كردان آيا موافقيد كه قيمت پيشنهادي براي فروش گاز ايران به شركت كرسنت را با فرمول فروش گاز به تركيه و ساير قراردادهاي اخير مقايسه كنيد تا تفاوت فاحش و غيرمنطقي و غيرقابل توجيه آن مشخص شود و سپس توضيح بفرمائيد كه چرا و با چه انگيزه اي درپي فروش گاز ايران به كرسنت با اين قيمت بسيار اندك و ناچيز بوده ايد؟

 

و آيا حاضريد قيمت پيشنهادي فروش گاز به كرسنت را با قيمت خريد گاز از تركمنستان نيز مقايسه بفرمائيد و بعد توضيح بدهيد كه چرا بايد گاز وارداتي را با آن قيمت كلان از تركمنستان خريداري كنيم و در همان حال گاز صادراتي را با اين بهاي اندك و ناچيز به كرسنت بفروشيم؟!

 

اكنون بايد از برادر محترم جناب آقاي كردان كه كيهان را به انتشار مطالب دروغ و غيرواقعي در ماه مبارك رمضان متهم كرده اند، پرسيد؛ برادر عزيز! آيا هنوز هم متقاعد نشده ايد كه حضرتعالي بايد به خاطر تلاش براي انعقاد قرارداد غيرقانوني و مغاير با منافع ملي و بيان خلاف واقع در ماه مبارك رمضان، استغفار كنيد، نه كيهان كه از منافع ملي دفاع كرده است؟

 

البته، همانگونه كه در يادداشت (نكته) روز سه شنبه كيهان آمده بود باور اوليه ما اين است كه آقايان كردان و رحيمي در اين ماجرا مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند و حريف با بهره گيري از ساده انديشي اين برادران آنها را فريب داده است و صد البته كيهان كمترين نسبت سويي را متوجه آقايان نكرده و نمي كند، بلكه مانند همه مردم انتظار توجه بيشتر از جانب آنان را دارد.

 

8- و بالاخره، ماجراي كرسنت، علاوه بر ابعاد اقتصادي، داراي برخي از جنبه هاي سياسي و امنيتي نيز هست كه كيهان از پرداختن به آن اجتناب مي ورزد با اين اميد كه مسئولان ذيربط، خود پي گير ماجرا باشند.



    ©2013 APG.ir