تعداد بازدید: 3528

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 15 مهر 1387-0:0

بوي جوي موليان

گزارشي ازهمايش هاي برگزار شده به مناسبت سال تولد رودكي در تاجيکستان-زين العابدين درگاهي


به نام خدا خداوند جان و خرد
 به مناسبت بزرگ‌داشت هزار و يك‌صدمين سال تولد رودكي شاعر بزرگ فارسي زبان، در سراسر جهان به‌ويژه در تاجيكستان  برنامه‌هاي مختلفي برگزار شد و مي‌شود. دو همايش بين‌المللي در تاجيكستان برگزار شد:
اولين همايش بين‌المللي با عنوان«رودكي و زبان فارسي در مكالمه‌ فرهنگ‌ها» در روزهاي 7 و 8 خرداد 1387، برابر 28 و 29 مي 2008 ميلادي در شهر خجند برگزار شد. در اين همايش حدود 10 نفر از استادان و پژوهشگران ايراني حضور داشتند كه مقالات خود را در باره‌ي رودكي ارائه كردند.

نيز پژوهشگراني از ازبكستان، هندوستان، قرقيزستان، شوروي و آلمان حضور داشتند. اين‌جانب سعادت حضور در اين همايش را داشتم و مقاله‌ي خود را با عنوان « آثار منتشر شده در باره‌ي رودكي پس از انقلاب اسلامي» در صبح روز دوم همايش در دانشگاه دولتي خجند ارائه كردم.


دومين همايش بين‌المللي با عنوان«رودكي و فرهنگ جهان» در روزهاي 17 و 17 شهريور برابر با 6 و 7 سپتامبر 2008  در شهر دوشنبه برگزار شد. با وجود دعوت شدن به اين همايش، توفيق حضور را نداشتم. هم‌زمان با برگزاري همايش آثار مكتوبي منتشر شد:


الف – چكيده مقالات همايش: چكيده مقالات رسيده به همايش در كتابي با عنوان «فشرده سخنراني‌هاي سمپوزيم بين‌المللي رودكي و فرهنگ جهان» در 233 صفحه به زبان فارسي و دو خط فارسي و سرليك به چاپ رسيد كه حدود 30 چكيده مقاله از ايراني‌هاست. چكيده مقاله اين جانب با عنوان « رودكي و آثارش در نظام آموزشي ايران » به پيوست خدمت شما تقديم مي‌شود.


ب – كتاب «دانش‌نامه رودكي » در دو جلد بيش از 1330 صفحه، در اين كتاب آثار مربوط به رودكي به صورت مقالات دانش‌نامه‌اي تدوين شده است. دو جلد ديگر اين مجموعه در آينده منتشر خواهد شد. در نوشتن اين مجموعه بسياري از استادان و پژوهشگران از كشورهاي مختلف شركت داشته‌اند، از جمله از ايران. مطالب به شيوه‌ي دانش‌نامه‌ها نام نويسندگان ذكر شده است. اين جانب در اين دو مجلد، حدود 10 مدخل را نوشته‌ام.

اينك خلاصه مقاله اين‌جانب در كتاب چكيده مقالات همايش بين‌اللمللي «رودكي و فرهنگ جهان» تقديم مي‌شود.
--------------------

رودكي و آثارش در نظام آموزشي ايران
انتقال ميراث گذشتگان به نسل‌هاي آينده در گروه همت و تلاش دانشي‌مردان عرصه‌ي فرهنگ و ادب است كه مي‌توانند با شناخت دقيق زمانه و برنامه‌ريزي درست عملي گردد.

براي دست‌يابي به اين هدف مهم، آموزش و پرورش (تعليم و تربيت) هر كشوري نقش اساسي دارد. نظام آموزشي ميراث و دانش گذشتگان را با روش‌هاي نوين در پيوند با دانش روزگار به آينده‌سازان مي‌تواند انتقال دهد، تا نوجوانان و جوانان با داشتن اندوخته‌هاي علمي و احساس پشتوانه‌هاي فرهنگي و ادبي هويت علمي و ملي خود را بازيافته، زمينه‌هاي بالندگي، رشد و توسعه فراهم گردد.

در اين مقاله سعي شده است نشان و آثار پدر شعر فارسي / تاجيكي، ابوعبدالله رودكي، در نظام آموزشي ايران (شامل برنامه‌هاي آموزشي وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقيقات و فن‌آوري) بررسي شود، تا روشن گردد برنامه‌ريزان آموزشي و مؤلّفان كتاب‌هاي درسي چه ميزان نسبت به ميراث گران‌سنگ پيشينيان به ويژه آثار رودكي توجه داشته‌، تا چه ميزان جوانان ايراني را با رودكي و آثارش آشنا مي‌كنند.
كليد واژه‌ها: رودكي، نظام آموزشي، آموزش و پرورش ايران،‌‌ كتاب‌هاي درسي


  • چهارشنبه 4 دی 1387-0:0

    خورشید باش که اگر خواستی برکسی نتابی نتوانی.

    • پنجشنبه 25 مهر 1387-0:0

      باسلام.بوی جوی مولیان شمابراستی شمیم خوش آموی را دریادمان زنده کرد. با آرزوی پرنیانی دیگرازشما.

      • ف الف شلدره ايپاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 21 مهر 1387-0:0

        سلام بر دوست دانشورم جناب درگاهي .

        دست مريزاد.


        ©2013 APG.ir