تعداد بازدید: 2590

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 21 مهر 1387-0:0

لاريجاني:از این دکتراهای قلابی در کشور کم نداریم!

علي لاريجاني گفت:در انتخابات رياست جمهوري دهم نامزد نمي شوم.


دکتر علي لاريجاني عصر روز جمعه در نشست تشکل هاي سياسي استان فارس شرکت کرد و به سئوالات حاضران در اين جلسه پاسخ داد.

در اين جلسه از رئيس مجلس سئوال شد که رابطه شما به عنوان يک شخص حقيقي با دکتر احمدي نژاد به عنوان يک شخص حقيقي چگونه است که لاريجاني پاسخ داد ما از سابق با هم دوست هستيم خيلي هم صميمي هستيم. اختلاف نظر در مسائل اداره کشور بود اما از نظر شخصي حقيقي سئوال کرديد بايد بگويم در نهايت دوستي هستيم.

 

لاريجاني در پاسخ به اين سئوال که رابطه شما از نظر حقوقي با احمدي نژاد چگونه است، تصريح کرد : مجلس شوراي اسلامي يک هويت براي خود دارد که موضع آن در برخورد موارد هويداست، مجلس در مبنا قصد همکاري با دولت را دارد و اگر بداند مي تواند معضلات کشور را برطرف کند ، اقدام مي کند. اما اگر احساس کند تشخيص دولت به نفع کشور نيست ،  رودربايستي ندارد و اين را نشان داده است.

 

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا کانديداي رياست جمهوري دوره دهم خواهيد شد، اظهار داشت: برنامه اي براي اين موضوع ندارم.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سئوال که چرا مجلس از هدفمند کردن يارانه ها حمايت نمي کند، گفت: مسئله اين است که اگر طرح تورم زا باشد با احتياط مورد بررسي قرار مي گيرد ، حقوق ملت اين اقتضا را دارد، نگراني ما اين است اين طرح نتواند در شرايط فعلي يک پويايي اقتصادي بوجود آورد تورم را سامان دهد.

 

رئيس مجلس افزود: البته برخي از نکات اين طرح مثبت است از جمله اينکه يارانه ها هدفمند شوند و از اين وضع خارج شويم ، اما راه هاي آن بايد بررسي شود و اين موضوع در مجلس در حال بحث است.

 

فردي پرسيد در شرايط فعلي با وجود تحريم هاي پي در پي آيا اجراي طرح تحول اقتصادي به صلاح است، که لاريجاني گفت: اگر دقيق عمل شود و ما بتوانيم در يک فرصت معقول به اجراي اين طرح برسيم مي تواند به صلاح باشد. اما اينکه يک مرتبه يک کار غير کارشناسي انجام دهيم، موفق نمي شويم لذا بايد با دقت عمل کرد.
مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی های انجام شده درباره مدرک تحصیلی علی کردان تاکید کرد: به او توصیه کردم خودش درباره این موضوع تصمیم گیری کند چرا که مجلسی ها هم در خصوص موضعی مشخص دارند.

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خود با تشکل های دانشجویی که در دانشگاه شیراز برگزار شد، به پرسش های دانشجویان حاضر در این جلسه پاسخ داد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اقدامات مجلس و دولت در برخورد با تورم و گرانی اظهار داشت: به اعتقاد ما می توان آرام آرام وضعیت یارانه ها را سامان داد و فشار تورمی را یک باره ایجاد نکرد؛ البته ما در مورد 50 -60 هزار تومان نظر نمی دهیم چرا که مجلس هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته است اما باید بررسی کنیم تا بدانیم اگر این اتفاق پیش آید گرانی و تورم تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

دانشجویی که پرداخت وام 100 میلیون تومانی به نمایندگان مجلس را اقدامی مخفیانه توصیف می‌کرد، از لاریجانی خواست تا در این خصوص توضیح دهد و لاریجانی نیز در این باره پاسخ داد: خواهش می کنم منصفانه فکر کنید؛ ما دنبال مخفی کاری نبوده‌ایم و این قضیه‌ای نیست که بتوان پنهانش کرد؛ من خودم در این چارچوب یک ریال هم نگرفته‌ام اما نمایندگانی هستند که از یک استان وارد مجلس شده ولی مکانی برای زندگی در تهران ندارند؛ این وام برای این قبیل افراد بوده تا بتوانند در تهران خانه‌ای را اجاره کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تنها برای اجاره یک خانه 120 متری در جنوب تهران 80-70 میلیون تومان پول لازم است، افزود: شما که بیشتر از ما از وضعیت مسکن در تهران اطلاع ندارید ولی ما در خصوص احداث خانه‌های سازمانی برای نمایندگان مجلس تلاش می‌کنیم.

وی با انتقاد از افرادی که به بزرگنمایی این موضوع پرداخته‌اند، ادامه داد: گاهی یک حرف نارسی زده می شود و ذهنیت هایی را هم ایجاد می کند؛ بنده خبر دارم که برخی نمایندگان با زن و فرزندشان در هتل زندگی می کنند چرا که هنوز نتوانسته اند خانه ای در تهران اجاره کنند و این موضوع چیز پنهانی نبوده که بخواهیم پنهانش کنیم.

لاریجانی در واکنش به به انتقاد یکی از دانشجویان نسبت به اقدام مجلس در افزایش ده درصدی ظرفیت دانشگاه ها، گفت: شما جایگزین شورای نگهبان شده اید؟! پس از مسائلی که در این خصوص پیش آمد، مجلس برای حل موضوع پیش قدم شد و نمایندگان شما حق دارند در این موارد طرح دهند؛ اصلا چه کسی گفته این خلاف قانون است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرح مجلس برای دولت نباید بار مالی داشته باشد که ما این موضوع را هم حل کرده‌ایم. طرح می گوید همین ظرفیت سرجای خود باشد هر چند بومی گرایی به این شدت را قبول نداریم. ما نمی گوییم با این طرح همه چیز حل می شود اما این طرح یک ترمیم است و این اقدام از نظر قانون اساسی هم اشکالی ندارد؛ مجلس اگر نقصی در کشور می بیند که به ملت صدمه می زند، حتما می تواند درباره آن نظر دهد.

در ادامه این نشست، دانشجویی از لاریجانی درباره علت دستگیری عباس پالیزدار سئوال کرد که وی در پاسخ درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احضار قاضی این پرونده به خانه ملت، گفت:‌ قاضی پرونده پالیزدار به مجلس احضار نشده بلکه صرفا پیشنهاداتی در این خصوص وجود داشته که طی روزهای اخیر مطرح شده است.

وی افزود: من در مورد پالیزدار نمی توانم قضاوت کنم؛ فقط می دانم در اعترافاتی که این فرد داشته نکاتی را بیان کرده که با حرفهای اولیه او که در دانشگاه متفاوت بوده و طبعا محکمه باید در این باره نظر دهد.

رئیس مجلس در پاسخ به سئوالی دیگر در خصوص علت استعفایش از دبیری شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: البته من در آن دوره هم ریاست موضوع هسته ای را بر عهده نداشتم؛ من دبیر شورای عالی امنیت ملی ونماینده رهبری در این شورا بودم؛‌اما به طور کلی این مسئله ابعاد مختلفی دارد.

لاریجانی ادامه داد: من از نظر مدیریتی با رئیس جمهور اختلاف نظر داشتم و پس از بررسی‌هایی که انجام دادم، حس کردم این اختلافات می تواند به مجموعه کار لطمه بزند؛ احساس کردم می توانم در گوشه ای دیگر پستی بگیرم اما نباید به کشور لطمه زده شود و لذا خود پیشنهاد کردم شخص دیگری جای بنده گذاشته شود البته من هم به او کمک خواهم کرد. از شما هم می خواهم به این مسئله کمک کنید چرا که تلاش دشمن گرفتن این دانش از شماست.

در این لحظه دانشجویان یکصدا فریاد زدند "انرژی هسته ای حق مسلم ماست."

در بخش دیگری از این نشست،‌ یکی از دانشجویان خطاب به لاریجانی گفت: آیا فردی که به راحتی درباره مدرک تحصیلی اش سرش کلاه می رود، صلاحیت صیانت از کشور را دارد؟ که رئیس مجلس در پاسخ به او تاکید کرد: فراموش نشود که ما از این دکتراهای قلابی در کشور کم نداریم؛ در این باره هم اولین مسئله ای که باید در مجلس روشن می شد این بود که مباحث پیرامون این موضوع صحت دارد یا خیر که بر اساس آن کمیته ای تشکل شد و از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستیم موضوع را بررسی کند که نهایتا گزارش این بررسی هم در مجلس قرائت شد.

وی با تاکید بر اینکه دلیلی برای پنهان کردن این موضوع وجود ندارد، گفت: حتی در زمان رای اعتماد به وزیر کشور نیز عده ای خواستند جلسه غیر علنی برگزار شود اما من گفتم که هر کس هر چه می خواهد بگوید چرا که مردم باید همه چیز را بدانند؛ به هر حال نهایتا بررسی ها نشان داد که صحبت ها درباره مدرک وزیر کشور درست بوده است.

لاریجانی افزود: پس از قرائت گزارش مذکور، وزیر کشور ملاقاتی با من داشت که بنده در آن دیدار خطاب به ایشان تاکید کردم که لازم است شما تصمیمی در این خصوص بگیرید و اگر این موضوعی است که اشتباهی در آن پیش آمده، شما باید حقیقت را بیابید.

رئیس مجلس ادامه داد: مسئله ایشان هم این بود که کسی از آن اطلاع نداشت؛ البته در این موارد اصل بر اعتماد است و اگر کسی استاندار شد و گفت من دکترا دارم ما باید به او اطمینان کنیم چرا که طبعا او نباید خلاف بگوید؛ در موقع رای اعتماد هم اشکال از مجلس نبود، ایشان اشکال داشتند که باید آن را رفع می کرند؛ ایشان حتما باید می گفتند که موضوع چیست. به هر حال برسی های ما نشان داد که مدرک دکترای کردان واقعی نیست بنابراین من به او توصیه کردم خودش تصمیم بگیرد چرا که مجلسی ها هم در این باره موضع مشخصی دارند.

در این هنگام دانشجویان با صدای بلند شعار "استعفا - استعفا" را تکرار کردند که رئیس مجلس در واکنش به آنان گفت: ما خود راه را بلد هستیم و نیازی نیست شما به ما بگویید؛ افراد باید خود بدانند مطابق مصالح کشور چه کار باید کنند.

لاریجانی همچنین به موضوع دانشگاه هاوایی در دولت هشتم پرداخت و تصریح کرد: در دولت های قبل هم چنین مواردی وجود داشت و دانشگاه های قلابی به وجود آمده بود که یک سری دکتراهای بی خودی ارائه می کرد که البته با عوامل آن برخورد شد؛ اگر کسی می خواهد درس بخواند مثل بچه آدم برود و درس بخواند دیگر!

لاریجانی در واکنش به سئوال یکی از دانشجویان که با لحنی توهین آمیز به انتقاد از دکتر احمدی نژاد پرداخت، گفت: شما حق ندارید به رئیس جمهوری که اکثریت مردم به او رای داده اند، توهین کنید؛ شما می توانید بگویید کار مجلس را قبول ندارید اما نباید بگوئید این مجلس را که مردم به نمایندگان آن رای داده اند قبول ندارید؛ خیالتان راحت باشد، مجلس هشتم از مجالس ششم و هفتم بهتر است.(mehrnews)



    ©2013 APG.ir