تعداد بازدید: 2767

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 آبان 1387-0:0

اگر کردان برکنار شود،مسئول دفتر رييس جمهور مي شود

تازه ترين خبرها و تحليل ها از استيضاح وزيرکشور


وزير كشور در ديدار با سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي گفت: استعفاي من به مصلحت نظام نيست.

به گزارش farsnews علي كردان بعد‌ازظهر سه‌شنبه با محمد حسن ابوترابي فرد سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي ديدار كرد كه در اين جلسه بحث استيضاح وي مطرح ‌شد.


در اين ديدار ابوترابي نظر قطعي فراكسيون اصولگرايان براي استيضاح وي را اعلام كرد و به كردان ‌پيشنهاد داد تا خود پيش از استيضاح مجلس، استعفا دهد.


علي كردان وزير كشور نيز گفت: احساس مي‌كنم استعفاي من به مصلحت نظام نيست لذا استعفا نخواهم داد.


شوراي مركزي فراكسيون اكثريت مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز گذشته خود موضوع استيضاح كردان را بررسي كرد و اعضاي اين فراكسيون به استيضاح وي در صحن علني مجلس راي مثبت دادند.


سه شنبه هفته آينده طرح استيضاح كردان در صحن مجلس بررسي خواهد شد.

*همه بر استيضاح مصر هستند!

يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي از برگزاري جلسه هماهنگي استيضاح كنندگان كردان خبر داد.


فراكسيون اصولگرايان افرادي كه در روز استيضاح كردان صحبت مي‌كنند را مشخص مي‌كند.


بهروز جعفري اسلامي در گفت‌وگو با isna در خصوص جلسه امضاكنندگان استيضاح وزير كشور گفت: حدود 22 نفر از 28 نماينده امضا كننده استيضاح كردان در جلسه حاضر بودند و پيرامون محورهاي استيضاح و آخرين اطلاعات راجع به لابي‌هايي كه صورت گرفته صحبت شد.


وي افزود: بعضا از داخل وزارت كشور يا حوزه‌هاي انتخابيه افرادي با نمايندگان تماس مي‌گرفتند، به گونه‌اي كه موضوع استيضاح را منتفي كنند اما خوشبختانه همه افراد بر استيضاح مصر هستند.


نماينده مردم سميرم در خانه ملت تصريح كرد: اطلاعات جديدي هم راجع به محورهاي استيضاح در جلسه‌ي امروز مطرح شد و قرار شد مواردي كه نياز به مدرك دارند مدارك لازم در مورد آن‌ها جمع‌آوري شود و در جلسه‌اي كه فردا برگزار مي‌شود افرادي كه بايد موافق استيضاح صحبت كنند مشخص شود.


وي گفت: در جلسه‌اي امروز تنها كساني حضور داشتند كه استيضاح را امضاء كرده‌اند و در جلسه‌ي فردا هم مشخص مي‌شود چه افرادي در روز استيضاح صحبت كنند. در واقع مي‌توان گفت حال و هواي مجلس موافق استيضاح وزير كشور است.

* جلسه مشترك با رييس جمهور و وزير كشور برگزار نشده است
همچنين يك عضو كميته پيگيري‌كننده استيضاح كردان از سوي فراكسيون اصولگرايان با بيان اين كه جلسه مشترك با رييس جمهور و وزير كشور برگزار نشده است، گفت: در اين زمينه هماهنگي‌هاي لازم صورت نگرفته و در صورت نياز جهت برگزاري جلسه هماهنگي‌هاي لازم را انجام خواهيم داد.


اين عضو كميته پيگيري كننده استيضاح كردان افزود: اين جلسه در صورتي برگزار مي‌شود كه نياز و ضرورتي باشد و احتمال تاثير در موضوع، وجود داشته باشد.


به گفته‌ي وي، رايزني براي استعفاي كردان تاكنون جواب نداده و اگر احتمال تاثير پيگيري‌ها در اين زمينه را بدهيم قهرا آن‌ را دنبال خواهيم كرد.

*توکلي:استيضاح راي مي آورد

رئيس مركز پژوهشهاي مجلس پيش بيني كرد كه استيضاح علي كردان در مجلس حتما راي خواهد آورد.

farsnews نوشت: احمد توكلي در حاشيه جلسه علني روز چهارشنبه مجلس در پاسخ به سوالي در خصوص استيضاح علي كردان وزير كشور و احتمال استعفاي وي گفت: از استعفاي آقاي كردان خبري ندارم. اميدوارم اين كار را بكند تا زحمت مجلس كم شود و با اتحادي كه در مجلس پيدا شده اگر استيضاح در صحن مجلس مطرح شود حتما راي خواهد آورد.


وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزير كشور اعلام كرده كه استعفاي من به مصلحت كشور نيست، گفت: تشخيص ايشان را قبول نداريم. مصلحت نظام اين بود كه اصلا ايشان وزير نشود و حال كه وزير شده، كمترين هزينه اين است كه استعفا دهد.


نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سواري مبني بر اينكه استانداران مامور شدند تا با نمايندگان مجلس صحبت كنند و نظر موافق آنها را در خصوص كردان بگيرند، با بيان اينكه اين خبر صحيح است و تعجبي هم ندارد، افزود: اگر دولت تلاش مي‌كند تا نظرش را به نمايندگان ابلاغ و آنها را اقناع كند كه تا زماني بحث استدلال و اقناع مطرح باشد، اشكالي ندارد اما زماني كه روشهاي نادرستي مثل وعده و وعيدهاي غير منطقي داده مي‌شود، به شكل قابل محكوم كردن در مي‌آيد.


توكلي در پاسخ به اين سوال كه شما در جلسه راي اعتماد به وزير كشور در خواست جلسه غير علني داديد، آيا در روز استيضاح وزير هم اين درخواست را مطرح خواهيد كرد، با بيان اينكه راز از پرده برون افتاد، گفت: خير، چنين درخواستي مطرح نمي‌كنيم.


وي افزود: الان مهم اين است كه عدم صداقت وزيري بر نمايندگان مجلس ثابت شده و وي تلاش اغواگرانه داشته است. به رغم اينكه وي مي‌دانست مدرك تحصيلي ليسانس و فوق ليسانس ندارد، مدعي شد كه اگر مي‌دانسته به مدارك ليسانس و فوق ليسانسش خدشه اي وارد مي‌شود مدارك خود را به همراهش در جلسه راي اعتماد مي‌آورد.


رئيس مركز پژوهشهاي مجلس تاكيد كرد: گزارش كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نشان داد كه وي مدرك تحصيلي ليسانس و فوق ليسانس ندارد.


توكلي تصريح كرد: وقتي كردان از اغوا استفاده كرده الان بايد تاوان آنرا پس دهد.


وي در پاسخ به اين سوال كه آيا كردان مي‌تواند نمايندگان را در جلسه استيضاح قانع كند، گفت: من چنين فكري نمي‌كنم.


عضو فراكسيون اكثريت مجلس در پاسخ به اين سوال كه شنيده شده دولت نام مسئولاني كه مدرك تحصيلي آنها مشكل دارد را به مجلس ارائه مي‌كند، گفت: اينكه مدارك غير معتبر هرچه زودتر از مدارك معتبر جدا شود كار خوبي است و ما از آن استقبال مي‌كنيم.


البته كثرت مدارك غير معتبر به فرض صحت آن هيچ كمكي به ما نمي‌كند و سياستمداراني كه از مدارك غير معتبر استفاده كردند، معلوم نيستند و از اغوا استفاده نكردند كه بخواهند از مجلس راي بگيرند.

*سليماني بعد از کردان!

جعفر زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از پیگیری استیضاح وزیر ارتباطات پس از انجام استیضاح کردان وزیر کشور خبر داد.

سلیمان جعفر زاده درگفتگو با mehrnews اظهار داشت: از آنجا که نخواستیم استیضاح علی کردان وزیر کشور تحت الشعاع طرح استیضاح وزیر ارتباطات قرار بگیرد، مقرر شد پیگیری طرح استیضاح سلیمانی پس از انجام استیضاح وزیر کشور انجام شود.

نماینده ماکو وچالدران تاکید کرد: 12 نفر از امضا کنندگان این طرح نمایندگان آذربایجان غربی هستند که به هیچ عنوانی امضای خود را پس نخواهند گرفت و این طرح با همین 12 امضا نیز اعلام وصول خواهد شد

*کردان خداحافظي کند!
يك عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با اشاره به جلسه روحانيون مجلس گفت : در اين جلسه علما و روحانيون مجلس خواستار خداحافظي رئيس جمهور با كردان وزير كشور شدند.

سيد سلمان ذاكر كه با mehrnews گفتگو مي كرد اظهار داشت : در جلسه روحانيون مجلس هشتم بحث استيضاح علي كردان مطرح شد و روحانيون مجلس به اين نتيجه رسيدند كه چون احمدي نژاد مجبور است در مجلس از كردان دفاع كند و اين ممكن است باعث شود كه رئيس جمهور در مقابل مجلس قرار گيرد راه معقول اين است كه خود آقاي كردان اقدام به استعفا كند.

نماينده مردم اروميه در مجلس هشتم ادامه داد : روحانيون مجلس معتقد بودند كه بهتر است رئيس جمهور با آقاي كردان خداحافظي كند و يا اينكه از كردان بخواهد استعفا بدهد. وي اضافه كرد : « درصورتي كه آقاي كردان در اين چند روز استعفا ندهد نظر روحانيون مجلس بر استيضاح است و در اين صورت قطعا نمايندگان روحاني به عدم صلاحيت كردان راي خواهند داد » .

در همين حال رمضان شجاعي كياسري نماينده ساري در مجلس در گفتگو با irna ضمن مخالفت با استيضاح كردان گفت : اگر مجلس به استيضاح راي ندهد كردان وزير با اقتداري است !


*پست علي کردان در صورت برکناري 

 يک منبع نزديک به وزير کشور از تصميم رئيس جمهور براي دفاع قاطعانه از علي کردان و حمايت از او حتي در صورت برکناري اش در جريان استيضاح خبر داد.وي به asriran گفت؛ رئيس جمهور همچنان معتقد است که کردان يکي از بهترين گزينه ها براي وزارت کشور بوده و جريان هاي اخير در اعمال فشار بر وي ريشه هاي سياسي دارد و غيرمنصفانه است.

به گفته اين منبع مطلع، حمايت شخص احمدي نژاد از کردان به حدي قوي است که اگر مجلس به استيضاح او راي دهد و برکنارش کند، رئيس جمهور همچنان از کردان استفاده خواهد کرد و احتمالاً وي را به سمت رئيس دفتر خويش منصوب خواهد کرد و به علاوه حکم مشاوره هم براي او خواهد زد.

وي در پايان گفت؛ هم اکنون رايزني هاي سنگيني براي متقاعد کردن نمايندگان براي ابقاي کردان در حال انجام است و تيم سياسي و پارلماني او هنوز از کسب راي اعتماد مجدد از مجلس هشتم نااميد نيستند، هرچند طراحان اصلي استيضاح تاکنون کوتاه نيامده اند.

*نتيجه‌ي استيضاح به بگو و مگوها پايان مي‌دهد

دبير كل حزب موتلفه‌ي اسلامي با تاكيد بر اين كه استيضاح حق نمايندگان است درباره استيضاح وزير كشور گفت: نتيجه‌ي استيضاح به بگو و مگوها پايان مي‌دهد.

 محمدنبي حبيبي افزود: حضرت علي (ع) در نامه به مالك اشتر روي سلامت كارگزاران و امرا اصرار دارند، لذا ما بايد كساني را كه امانت‌دار مردم هستند از ميان افرادي برگزيده باشيم يا برگزنيم كه معيارهاي اسلامي در آنها لحاظ شده باشد. ان‌شاءالله نمايندگان محترم مجلس فارغ از هر گونه حب و بغض در روز استيضاح به اين مهم خواهند پرداخت.

*مجلس پیروز میدان رقابت است

یک خبرنگار اصلاح طلب معتقد است علی کردان قربانی ماجرای مشایی است.

 اکبر منتجبی از خبرنگاران اصلاح در وب سایت شخصی خود درباره ماجرای علی کردان وزیر کشور می نویسد: داستان استيضاح آقاي علي كردان به لحظات پاياني خودش نزديك مي شود. به نظرم استيضاح كردان از سوي دو طيف در حال انجام است و قطعا در اين استيضاح مجلس پيروز خواهد شد. هر چند كه من فكر مي كنم ماندن و بودن كردان در وزارت كشور بهتر از هر كس ديگري است كه احمدي نژاد معرفي خواهد كرد.

وی در ادامه به وجود دو طیف در مجلس در این خصوص اشاره می کند و می افزاید: فكر مي كنم دوطيف در مجلس به دنبال بركناري علي كردان هستند. گروه اول اصولگرايان مخالف احمدي نژاد هستند و گروه دوم اصوگرايان حامي رييس جمهور. البته هر دو طيف نيت و انگيزه متفاوتي دارند.

اکبر منتجبی درباره طیف اول می نویسد: گروه اول كساني هستند كه انتقادات بسياري از عملكرد اقتصادي و سياست خارجي احمدي نژاد دارند اما به هر دليل در طول مجلس هفتم و هشتم نتوانستند دولت را رام خود كنند، آنها مكررا به دنبال تضعيف احمدي نژاد بودند واز هر فرصتي استفاده مي كردند و مي كنند. پس ماجراي كردان نه تنها اولين بلكه ادامه رفتار هاي گذشته آنهاست. ضمن آن كه ماجراي مدرك كردان و پس زمينه ذهني جامعه درباره اين اتفاق و ماجراي جعل مدرك را بهترين زمان براي نيش زدن به احمدي نژاد مي دانند.

این روزنامه نگار اصلاح طلب درباره طیف حاضر در مجلس می نویسد: گروه دوم اما اين هدف و انگيزه را ندارد. اين گروه از دوستان و حاميان احمدي نژاد در مجلس هستند. آنها مي خواهند بغض فروخفته خود را كه در ماجراي رحيم مشايي خفه شد ، اين بار با صداي بلند فرياد بزنند. اگر احمدي نژاد در ماجراي مشايي درايت به خرج مي داد و سر سختي از خود نشان نمي داد، امروز كردان حاميان بيشتري در مجلس داد. به همان نسبت اگر در ماجراي راي اعتماد كردان ، از رهبري براي خود خرج نمي كرد وضع امروز اين چنين حاد نبود. بالاخره عدم توجه احمدي نژاد به منتقدان اصولگراي خود يك جا سر باز مي كرد و اكنون بهترين موقعيت است كه هم موافق و هم مخالف احمدي نژاد در مجلس، قدرت نظارتي خود را به رخ او مي كشند.

اکبر منتجبی در ادامه نوشته خود تحلیل خود را درباره چرایی ماجرای برخورد مجلس با علی کردان اینگونه ارائه می دهد: به همين خاطر من فكر مي كنم علي كردان درحال قرباني شدن است. قرباني احمدي نژاد و مشايي . و اين البته جوانمردانه نيست. اگرچه اخلاق به سياست راهي ندارد. ضمن آن كه در اين بازي و جنگ قدرتي كه بين مجلس و احمدي نژاد آغاز شده، آن كسي كه پيروز است احمدي نژاد است. در واقع بازي براي احمدي نژاد برد – برد است. به خاطر اين كه اگر استيضاح كردان راي بياورد ، احمدي نژاد وزير ديگري را كه قطعا تندروتر از كردان است معرفي مي كند و مجلس به علت اين كه كردان را انداخته ناچار از اين است كه به وزير پيشنهادي راي اعتماد بدهد.فراموش نكنيم كه احمدي نژاد مي خواست سيد مهدي هاشمي را براي وزارت كشور معرفي كند اما مجلس پيام داد كه مخالف اوست و او كردان را با خواست همين نمايندگان معرفي كرد.

وی درباره ابقای کردان در وزارت کشور می نویسد: اما اگر كردان بماند و راي استيضاح او راي نياورد ، باز احمدي نژاد برنده بازي است. چرا كه توانسته يكبار ديگر مقابل مجلس ايستادگي كند.

منتجبی در پایان مجلس را پیروز میدان رقابت می داند و تاکید می کند: مجلس تنها بازنده اين بازي است و كردان قرباني بزرگ آن.


  • چهارشنبه 8 آبان 1387-0:0

    راستی اگر موضوع آقای کردان مطرح نبود و یا تا چند وقت دیگه مشکل حل شود سایت مازند نومه چیزی برای نوشتن و بیان کردن دارد . سایت شده یکسره کردان کردان کردان


    ©2013 APG.ir