تعداد بازدید: 2616

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 آبان 1387-0:0

مچ گیری و افشاگری

سرمقاله روزچهارشنبه روزنامه جمهوري اسلامي


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز چهارشنبه خود با اشاره به اطلاعات موثق خود  از تلاش موافقان و مخالفان وزارت کردان برای مچ گیری و افشاگری در قبال یکدیگر  در روز استیضاح وزیر کشور  ، از کردان خواست تا از سمت خود کناره گیری کند.

 این روزنامه همچنین با اشاره به اظهار نظر اخیر رییس جمهور مبنی بر دفاع از کردان در روز استیضاح نوشته است : بر فرض که آقای رییس جمهور از این صحنه پیروز خارج شود (ابقای کردان) در آنصورت با افکار عمومی چه خواهد کرد؟

متن کامل سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی بشرح زیر است:


ماجراي وزارت آقاي علي كردان بعد از فراز و نشيب هاي تند و پياپي سرانجام به استيضاح كشيده شده و قرار است روز سه شنبه آينده در صحن علني مجلس مطرح شود. با توجه به شرايط خاص كشور از يكطرف و ضرورت حفظ حرمت اشخاص از طرف ديگر حق اين بود كه با تدبير بزرگان كار به استيضاح نمي كشيد و اين موضوع به نحو ديگري فيصله پيدا مي كرد.

بهترين شكل حل و فصل اين بود كه خود آقاي كردان استعفا ميداد و كنار ميرفت تا خساراتي كه تاكنون از رهگذر افشاگري ها طنزها سخنان جدي بيانيه هاي گروه ها و جمعيت ها و بحث ها و جدال هاي فراوان به كشور و نظام وارد شده وارد نمي شد. هم اكنون نيز هنور فرصتي براي اين كار وجود دارد و در روزهاي باقيمانده مي توان از اين راه جلوي خسارت هاي بيشتر را گرفت .

دلايل روشني براي اين اقدام وجود دارد كه اميد است آقاي كردان به آنها توجه كند و بزرگان نيز با عنايت به اين دلايل به آقاي وزير كشور توصيه كنند قبل از مطرح شدن استيضاح در صحن علني مجلس با تصميم خود كنار برود و به اين ماجرا خاتمه دهد. بعضي از روشن ترين دلايل از اينقرارند :

1 ـ اطلاعات موثق حكايت از تلاش دو طرف براي تضعيف همديگر و حتي به تعبير خودشان مچ گيري و افشاگري دارد . طبع چنين ماجرائي نيز همين اقتضا را دارد و هر يك از دو طرف براي آنكه پيروز ميدان جلوه كنند از هيچ اقدامي كوتاهي نخواهند كرد.

شايد پيش آمدن چنين وضعيتي خوشايند مخالفان دولت و معاندان نظام و كشور باشد ولي وفاداران به انقلاب و نظام و علاقمندان به حيثيت و اعتبار كشور قطعا چنين چيزي را نمي پسندند و از ضايعات زيانبار آن ابراز نگراني مي كنند. براي دولت نيز چنين وضعيتي خسارت بار است و نبايد به آن راضي شود.

2 ـ حتي اگر وزير كشور از جلسه استيضاح پيروز خارج شود و در اين مسند بماند از اعتبار لازم براي اداره وزارتخانه اي كه قرار است امنيت داخلي و كار بزرگي همچون انتخابات را انجام دهد

رخوردار نخواهد بود. زيرا اكنون اين فقط نمايندگان مجلس نيستند كه به عدم صلاحيت آقاي كردان براي ماندن در وزارت كشور معتقدند بلكه افكار عمومي كشور نيز بر همين اعتقاد است . بنابر اين باقي ماندن آقاي كردان در مسند وزارت كشور در عين حال كه اگر با راي اعتماد مجدد مجلس باشد امري قانوني است اما چون خلاف انتظار و نظر عموم است اعتبار لازم را نخواهد داشت .

3 ـ طراحان استيضاح و طرفداران آن همگي از حاميان دولت هستند و اين اقدام آنها نه تنها براي ضربه زدن به دولت نيست بلكه با هدف جراحي دولت و جدا كردن يك عضو نامتناسب با آن صورت ميگيرد. اين جراحي هرچند ممكن است براي دولت نقاهتي به همراه داشته باشد اما قطعا به نفع دولت و به توانمندتر شدن و افزايش اعتبار دولت تمام خواهد شد.

در نقطه مقابل كساني كه در مجلس به جناح مخالف دولت معروفند نه در طرح استيضاح حضور داشته اند و نه با آن همراهي مي كنند. آنها آشكارا با استيضاح مخالفت و براي ابقا وزير كشور تلاش مي كنند. اين واقعيت بايد براي دولت و شخص رئيس جمهور پندآموز و پرمفهوم باشد. براي رئيس جمهوري كه به آساني اينهمه وزير عوض مي كند كنار گذاشتن وزيري كه اصرار بر ابقا وي به اعتبار دولت و كشور و نظام لطمه وارد مي كند چه معنائي دارد

4 ـ رئيس جمهور گفته است در جلسه استيضاح از وزير كشور دفاع خواهد كرد . بر فرض كه آقاي رئيس جمهور از اين صحنه پيروز خارج شود و بتواند براي باقي ماندن آقاي كردان در مسند وزارت كشور راي اعتماد بگيرد در آنصورت با افكار عمومي چه خواهد كرد با طرفداران خود در نهادهائي مثل بسيج و بسيج دانشجوئي و مساجد و ساير جوامع چه خواهد كرد هيچيك از اين مجامع تاكنون حاضر نشده اند در جريان كشمكش هاي اين چند ماه از وزير كشور حمايت كنند و عموما خواستار تعويض وي هستند. آنها قطعا خيرخواه دولت هستند و تمايلشان به اينست كه اين ماجرا هرچه زودتر و با هزينه اي هرچه كمتر پايان يابد.

5 ـ براي دولت و شخص رئيس جمهور قاعدتا همراهي آن دسته از نمايندگان مجلس كه آشكارا حامي دولت محسوب مي شوند بايد امري مهم و حائز اهميت باشد. روياروئي با اين نمايندگان در صحن علني مجلس آنهم با وضعيت و شرايط ناخوشايندي كه مطرح است قطعا به ريزش حاميان دولت منجر خواهد شد. اين استيضاح چه راي بياورد و چه نياورد چنين زياني را دربر خواهد داشت . بنابر اين آيا بهتر نيست بدون آنكه دولت چنين خسراني را متحمل شود به اين ماجرا خاتمه دهد

ضمنا توصيه ما به وزير كشور براي استعفا نه تنها بهيچوجه به معناي ذره اي مخالفت با شخص وي نيست بلكه صرفا از باب خيرخواهي است . ما معتقديم ايشان مي تواند با اين استعفا از يكطرف استغناي خود را به اثبات برساند و از طرف ديگر در يكي از مناصب مفيد مشغول خدمت شود. براي آنكه هيچ ترديدي در خيرخواهانه بودن اين توصيه باقي نماند بد نيست به اين نكته نيز اشاره كنيم كه حتي رئيس مجلس كه سالها آقاي كردان از نزديك ترين همكاران وي در سازمان صدا و سيما بود نيز طرفدار كنار رفتن ايشان از وزارت است و بارها همين توصيه را نموده است . اين بهترين راه حل است با اينحال چرا رئيس جمهور و وزير كشور به بدترين راه حل تن ميدهند

اميد است آقاي كردان با توجه به اين واقعيت ها شجاعانه براي حل و فصل اين ماجراي ناخوشايند پيشقدم شود و استعفا بدهد. و اگر ايشان چنين نكند بزرگان تلاش كنند تا دير نشده و ماجرا به بررسي استيضاح در صحن علني مجلس كه بسيار پرهزينه است كشيده نشده جلوي آنرا با راضي كردن آقاي كردان به استعفا يا هر راه ديگري كه صلاح است بگيرند.


  • پنجشنبه 9 آبان 1387-0:0

    اینهمه لاپوشانی برای سیستم اداره کشور درست نیست ... باید کمی باز تر و صادقانه تر با مردم رفتار شود ... همه کثافت کاری ها از همین تفکر ریشه گرفته . و میبینمی که خادمین به ظاهر خادم زیادند و خیلی از مسند ها به دست این قبیل افراد اشغال شده باید این افراد اوضاع را نامناسب ببینند و کم کم خودشان کنار بکشند


    ©2013 APG.ir