تعداد بازدید: 2268

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 آبان 1387-0:0

خدایا تو شاهد باش

يادداشتي از علي اکبرجوانفکر،مشاور رييس جمهوري


…. اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى….

کمتر از سه ماه پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به آقای علی کردان برای تصدی وزارت کشور ، طرح استیضاح وی روز یکشنبه پنجم آبانماه با امضا ۳۰ تن از نمایندگان مجلس ، تسلیم هیات رئیسه  شد.

به این ترتیب ، با فراخوانی وزیر کشور به مجلس شورای اسلامی و بررسی موضوع مدرک تحصیلی وی ، در باره ادامه حضور آقای کردان در مصدر امور وزارت کشور یا رد صلاحیت او برای این مسوولیت مهم و حساس تصمیم گیری خواهد شد.

در طرح استیضاح ، آقای کردان به بی صداقتی ، بی کیاستی و امانتدار نبودن متهم شده است . اقامه چنین اتهاماتی علیه وزیر کشور ، بدون تشکیل محکمه ، شهامتی و استنادی فراتر از مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را طلب می کند. طرح اینگونه اتهامات ، پیش از اثبات سوء نیت وی در دادگاه ، جرم محسوب می شود و بدون تردید مستوجب پیگردهای قضایی است.

در ماجرای رسوایی بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا ، او در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفت و بازپرس توانست دروغگویی وی را به اثبات برساند ، بنابراین منطق و احترام به اصول و ارزشها ، ایجاب می کند که نمایندگان مجلس، سووال خود را از وزیر کشور بدون طرح هرگونه اتهامی به وی و پیش از اثبات آن در مراجع ذیصلاح مطرح نمایند زیرا حق مجلس در این زمینه ، چیزی فراتر از فراخوانی یک وزیر و طلب توضیح و تنویر نسبت به ابهامات و سووالات نیست.

در عملکرد ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی چنین سابقه ای وجود ندارد که نمایندگان مجلس در یک فاصله کوتاه زمانی پس از دادن رای اعتماد به یک وزیر ، بار دیگر به بررسی صلاحیت او بپردازند. چنین رفتاری بویژه در ارتباط با موضوعی که در هنگام رای اعتماد به وزیر کشور نیز مطرح و مورد سووال بود ، پیش از هرکس ، اقتدار و منزلت مجلس را تضعیف می کند و تصمیمات آن را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

پرهیز رئیس جمهور محترم از عزل آقای کردان و همچنین خودداری وزیر کشور از استعفا، فی نفسه می تواند برای نمایندگان محترم مجلس تامل برانگیز باشد و آنان باید به تبعات ناشی از عملی شدن طرح استیضاح ، توجه نمایند.

علاوه بر این ، در صورتی که نتیجه این استیضاح ، به رد صلاحیت آقای کردان بینجامد ، نمایندگان مجلس باید پاسخگوی سووالاتی باشند که بیش از همه متوجه تعلل آنان در بررسی دقیق صلاحیت وزیر پیشنهادی در سه ماه پیش است . این قاعده کلی را نمی توان نادیده گرفت که تصمیمات متزلزل و شکننده ، همواره هزینه های مادی و معنوی قابل توجهی را متوجه کشور ، مردم و دولت می کند.

پرهیز مجلس شورای اسلامی از ایجاد شائبه های سیاسی در بررسی این موضوع نیز یک ضرورت قطعی است . شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در مجلس که در برگیرنده اکثریت مجلس هشتم است ، پیشاپیش و بدون استماع دفاعیات آقای کردان ، تصمیم گرفته است که تمامی نمایندگان اصولگرا به عدم صلاحیت وزیر کشور رای دهند. چنین رویکردی ، به شائبه سیاسی بودن تصمیم و رفتار آنان در قبال موضوع کردان دامن می زند و طرح استیضاح را پیش از فرارسیدن موعد آن با چالش های جدی مواجه می کند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران ، مجلس شورای اسلامی ، مظهر حق گرایی و دفاع از مظلوم ، پشتوانه اصلی نظام اجرایی و مدیریتی و نیز ایفاگر یک نقش راهبردی در اداره امور کشور است ، بنابراین پرهیز از توسل به رویکردهای غیرحقوقی ، سیاسی و خلاف اخلاق اسلامی ، از لوازم حفظ این جایگاه رفیع محسوب می شود.

اعمال فشار روحی و روانی و تخریب وجهه و شخصیت یک مقام عالیرتبه در حوزه اجرایی کشور و تصمیم گیری پشت درهای بسته برای ساقط کردن وی از مصدر امور محوله، پیش از استماع هرگونه دفاعیه ای ، بازتاب دهنده یک رویکرد حقوقی و قانونمند از دستگاه اصلی قانونگذاری در کشور نیست و چنین رفتاری هم در شان قوه مقننه نیست و هم به اعتبار و جایگاه آن نهاد مهم و حساس ، آسیب وارد خواهد کرد.

از سوی دیگر ، در طرح استیضاح ، مسائل به شکل منطقی به یکدیگر مرتبط نشده است و از این جهت نیز مخدوش به نظر می رسد . این یک سووال جدی است که چگونه امضاء کنندگان این طرح، آقای کردان را با فرض اینکه هدف فریب افراد کلاهبردار قرار گرفته باشد، به راحتی به عدم صداقت و امانت دار نبودن متهم کرده اند؟ اگر چنین رویه ای در قضاوت کردن حاکم شود ، نتیجه آن چه خواهد شد ؟ ظاهرا نمایندگان محترم مجلس تفاوتی میان افراد جاعل و کلاهبردار با کسی که هدف توطئه قرار گرفته است ، قائل نیستند و با نگاهی واحد به هر دو طرف توجه دارند. آیا چنین رویه ای را می توان با عدالت و انصاف همسو دانست ؟

آقای کردان وقتی با سووالات و شبهات نمایندگان مجلس و افکار عمومی درقبال مدرک دکترای خود مواجه شد ، شخصا به بررسی موضوع پرداخت و نتیجه آن را به صورت شفاف به اطلاع مردم رساند. آیا چنین رفتاری شایسته ارزش گذاری و بازتابی از صداقت و شجاعت وی در بیان حقیقت نیست ؟ بی توجهی به این مهم و زدن مهر بی صداقتی به آقای کردان ، آیا به منزله تشویق ناخواسته دیگران به پنهان کاری و قلب واقعیت ها نخواهد بود؟

اجرای عدالت در نظام جمهوری اسلامی ایران ، موجب عزت و سربلندی ملت و آبرومندی این نظام بالنده خواهد شد و بر این اساس ، خدای بزرگ را شاهد می گیرم که با این نوشتار به جز حق و عدالت ، چیز دیگری در اندیشه خویش نمی پرورم و امیدوارم که به اذن الهی ، عدالت در این موضوع محقق شود . انشاءالله



    ©2013 APG.ir