تعداد بازدید: 4147

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 22 آبان 1387-0:0

آقای رئیس جمهور!میراث فرهنگی مازندران را نجات دهید

نامه سرگشاده انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو به رييس جمهوري


اشاره:نامه زير از سوي يک انجمن دوستدار ميراث فرهنگي در مازندران به دست ما رسيده است.از قرار نامه اين انجمن در سفر اول رييس جمهوري مورد بي مهري قرار گرفت واين بار فحواي آن را سرگشاده کردند.

غير از طرح ها و مصوبات اقتصادي واجتماعي؛ بخش فرهنگي وميراث کهن سرزمين مان نيز به توجه نياز دارد.قسمتي از اين مواريث بازمانده از پيشينيان ما در شرق استان -خاصه بهشهر-قرار دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري-جناب آقاي رحيم مشايي-تا کنون بنا به دلايل گوناگون بارها به غرب استان سفر کرده اند.از علاقه مندي معاون رييس جمهوري به زادگاه شان باخبريم اما دانسته است که مهم ترين آثار وبناهاي تاريخي مازندران در شرق استان قرار دارد.چه خوب مي شد جناب ايشان حداقل اين بار و در سفر دوم رييس جمهوري به شرق استان مي رفتند و از نزديک با مشکلات مربوط به حوزه کاري خود آشنا مي شدند.به هر جهت متن نامه سرگشاده انجمن هوتو به ضميمه نامه اول اين انجمن در پي آمده است.

--------------------------

  با سلام و خیرمقدم خدمت شما و هیئت محترم دولت جهت پیگیری مصوبات سفر اول و دیدار با مردم شریف مازندران، به استحضار می رساند که انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو در راستای صیانت از میراث فرهنگی در سفر اول حضرتعالی نامه ای را در صندوق دریافت نامه های مردمی سفر ریاست جمهوری قرار داد تا با عنایت و توجه بیشتری، پتانسیل های تاریخی منطقه به فعلیت نزدیک شود.

 در این نامه ضمن معرفی آثار تاریخی و طبیعی منطقه، معضلات، مشکلات و درخواست های مورد نیاز منطقه طرح شده بود تا به یمن برکت حضور شما، مسائل در سطح کلان و با دستور عالی ترین مقام اجرایی کشور بررسی و حل شود.

نامه ای که هرگز به رویت حضرتعالی و هیئت همراه نرسید و با پاسخی کوتاه از سوی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همراه بود و موجب کدورت آن مدیریت محترم هم شد.

 پاسخ به این نامه طی شماره 26946/143 به تاریخ 1/12/1385 ارسال شد که جناب آقای عباس نژاد مرقوم فرمودند :" در اجرای مفاد مندرج در فرم شماره 85221272953 ستاد ارتباطات مردمی ریاست محترم جمهوری به استان مازندران به استحضار می رساند که بخش اعظمی از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور در دو بخش استانی و شهرستان بهشهر، به رسیدگی آثار تاریخی منطقه مورد نظر شما اختصاص یافته که در حال اجرایی شدن می باشد، لذا برای دریافت اطلاعات بیشتر به معاون محترم حفظ و احیاء سازمان مراجعه یا تماس حاصل نمایید."

تماسی که بی حاصل بود و شرح این پیگیری و مکاتبات، به نامه نگاری و ملاقات با جناب آقای مهندس مشایی، ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ، جناب آقای مهندس شفقت، استاندار سابق مازندران، مدیرکل بازرسی استانداری مازندران ، بازرسی ریاست جمهوری ، فرماندار محترم شهرستان بهشهر ،مدیرکل دفتر ریاست، ارزیابی عملکرد و بازرسی سازمان میراث فرهنگی کشور، نماینده محترم شهرستان بهشهر در مجلس شورای اسلامی و مهندس کریمی استاندار محترم استان مازندران منجر شد.

 آقای دکتر احمدی نژاد !

شرق مازندران به علت شرایط ویژه ای که دارد شایسته است تا به عنوان قطب گردشگری شمال ایران مورد عنایت قرار گیرد. وجود چندین غار تاریخی مربوط به حضور و زیست انسان دوره متفکر دوره ی نئاندرتال، بزرگترین مرکز یکجا نشینی پیش از تاریخ در گوهرتپه، آثار تاریخی منطقه خرگوران و آتشکده کوسان مربوط به عصر ساسانی، بناهای متعدد مربوط به عصر صفوی و ایجاد بهشهر به عنوان پایتخت تابستانی صفویان، وجود گورستان تاریخی سفیدچاه که کهن ترین سنگ نبشته ی آن مربوط به قرن هفتم هجری ست، وجود دهها امامزاده، همجواری با شبه جزیره میانکاله به عنوان یکی از ذخایر بیوسفری جهان، قرار داشتن در میان جنگل های کهنسال هیرکانی و دهها پتانسیل و امتیاز خداداد از دلایل واضحی ست که در هیچ یک از مناطق شمال ایران یافت نمی شود و ما به علل فراوان از پتانسیل ارزشمند بخش گردشگری محروم مانده ایم.

 لذا با حضور مدیریتی کارآمد می توان با استفاده از امکانات موجود، شمال سرسبز ایران را پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی نمود و پیشینه ی فرهگی و تاریخی خود را به رخ جهانیان کشید.

ریاست محترم جمهوری !

 بر اساس گزارش مکتوب مصوبات سفر اول هیات محترم دولت به مازندران، (اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال با مشارکت استانداری جهت مرمت و احیای آثار به جای مانده از باغهای تاریخی دوره صفوی و باغهای مربوط به دوره یاد شده) ذکر شده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بر اساس اعتبار تخصیصی چه عملکردی داشته است و وضع آثار تاریخی ذکر شده چگونه است.

خرید چندین هزار آجر گران قیمت از استانی دیگر که دارای رگه های آهکی بوده و بخش اعظمی از آن در سرمای سال قبل متلاشی شد موجب شد تا بدون حضور ناظر متخصص بر عامل متخصص، میلیون ها ریال از اعتبارات صرف ایجاد چند باره سنگفرش آجری در بخش تاریخی عباس آباد بهشهر شود و این محوطه بسیار باارزش تاریخی به علت نبود کارشناس صفویه شناس دائماً مورد دستکاری ناشیانه قرار گیرد و با تغییرات و ساخت چند باره مسیرهای تاریخی، آجرفرش های عصر صفوی در زیر آجرهای جدید مدفون شود و بخشی از این مسیر با نام مجعول خوانا سازی در زیر سنگ ریزه ها قرار گیرد. علی رغم هشدارهای داده شده، خطر شکستن بند دریاچه عباس آباد به علت عبور کامیون های سنگین دور از انتظار نیست و متاسفانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در قبال نگهداری این مجموعه تاریخی سهل انگاری می نماید.

یکی دیگر از ابنیه های تاریخی عصر صفوی در شهرستان بهشهر با نام کاخ چشمه عمارت پس از سالها محرومیت از ساخت و ساز در زمستان سال گذشته مورد عنایت قرار گرفت. این کاخ تنها مکان واقعی عصر صفوی است که توسط معماران متخصص چهارصد سال پیش ساخته و به یادگار مانده است. حضور سه فرد مدعی ساخت طاق میان بنا از زمستان سال گذشته تاکنون و عدم توفیق این افراد موجب شد تا بیش از 20 تن گچ برای مساحتی کمتر از 100 متر نصب و تخریب شود.

 استفاده از آجرهای نامرغوب، سنگین وزن و فشار به بنای چهارصد ساله و نبود ناظر و دلسوز موجب شد تا طاق ساخته شده از قوس لازم برخوردار نباشد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در روزنامه رسمی ایران ویژه نامه مازندران به تاریخ 9 آبان ماه اعلام نمود که بازسازی چشمه عمارت بهشهر به پایان رسیده است.

 اما در تاریخ 14 آبان ماه با محصور نمودن بنا برای چندمین بار سقف کاخ چشمه عمارت تخریب شد و باز هم میلیون ها ریال بودجه های تخصیص یافته در اثر بی مبالاتی و عدم مدیریت شایسته به نخاله تبدیل شد. از ذکر دیگر قول های انجام نشده در این بخش صرف نظر نموده و بخش مهمی از مشکلات نگران کننده از وضعیت تاریخی را به نامه ی سفر اول حضرتعالی ارجاع می دهیم و با بررسی ساده ای می توان عملکرد میان دو سفر ریاست جمهوری را دریافت. تنها ذکر یک مورد را ضروری می دانم که پس از 17 سال چشم انتظاری و قول های مکرر هنوز به انجام نرسیده است.

خانه ی نیما، پدر شعر نوین ایران در روستای یوش، هر سال به مشتاقان شعر ایران وعده تبدیل شدن به موزه را می دهد و با توجه به اینکه رسماً وعده افتتاح موزه توسط ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام شد، این مکان همچنان در انتظار وعده ای ست که در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام شده بود.

جناب آقای دکتر احمدی نژاد !

 از شما به عنوان ریاست محترم جمهوری تقاضا داریم تا با بررسی دقیق بر عملکرد چند ساله و درخواست های مکتوب مرحله اول سفر ارزشمند شما به استان مازندران، پتانسیل توانمند و یگانه ی سرزمین علویان را به فعلیت شایسته رهنمون فرمایید.

 با سپاس انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو 21/8/1387 -----------------------

ضميمه:

متن نامه پيشين انجمن هوتو که طي سفر نخست دکتراحمدي نژاد عرضه شد:

 حضور گران قدر رياست محترم جمهوري جناب آقاي دكتر احمدي نژاد با سلام و خوش آمدگويي

 حضور حضرتعالي به سرزمين تاريخي ـ باستاني مازندران كه در طول تاريخ ديرسال خود، نشانه ي آشكار شهامت، شجاعت و شهادت بوده است. شهرستان بهشهر به عنوان شرقي ترين شهر مازندران افتخار آن را دارد تا با غار هوتو و كمربندش به عنوان مادر مكاني در جهان شناخته شده و انسان متفكر دوره ي نئاندرتال را در دامان خود بپروراند.

 تلاش ما به عنوان عضو كوچكي از جامعه ي بزرگ فرهنگي كشور، معرفي و تقويت پتانسيل هاي باستاني ـ تاريخي منطقه در قالب نهاد مردمي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو مي باشد كه در طول مدت فعاليت خود توانسته است با انجام همايش هاي مختلف و همكاري نزديك با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران، نسبت به شناسايي و شناساندن منطقه و جذب گردشگران داخلي و خارجي همت گمارد.

 لذا انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو با توجه به ضرورت ها و كاستي هاي موجود در منطقه و گسترش فعاليت هاي مرتبط با ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تقاضا دارد تا با لطفي ويژه به استان مازندران، نسبت به حل مشكلات موجود در منطقه دستورات لازم را مبذول فرماييد.

 1- غار كمربند و هوتو به عنوان نمادي از تاريخ كهن جهاني، در ابتداي جاده ي ورودي غربي شهر بهشهر واقع شده و با توجه به كاوش هاي انجام شده در پنجاه سال پيش نيازمند به كاوش و كارشناسي بيشتر و دقيق تر دارد. طرح ايجاد اولين غار موزه ي كشور در چند سال گذشته، توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اعلام شده بود كه متاسفانه با توجه به ايجاد دفتري به نام پايگاه غارهاي باستاني مازندران هيچگونه اقدامي صورت نگرفته و حتي مورد حفاري هاي غيرمجاز نيز واقع شده است. انجام پروژه ي غار موزه و بهره برداري از محوطه ي آن مي تواند علاوه بر حضور گردشگران داخلي و خارجي، نشانه هاي تمدني اين منطقه ي تاريخي را بيش از پيش آشكار سازد.

 2- شهرستان بهشهر به عنوان پايتخت تابستاني صفويان و حضور ابنيه هاي تاريخي، از قدمتي چهار صد ساله برخوردار بوده و مي تواند پس از اصفهان مكاني براي حضور گردشگران محسوب شود. پارك ملت، كاخ صفي آباد، كاخ چشمه عمارت، مجموعه عباس آباد و چند پل تاريخي موجود در اين شهرستان قابليت آن را دارد تا مهمان پذير مشتاقان تاريخ و تمدن عصر صفوي باشد.

3- پارك ملت كه در طول تاريخ خود با نام هاي ديوان خانه و كاخ چهل ستون، منزلگاهي براي پادشاهان عصر صفوي، افشاريه و قاجاريه بوده است، با باغي فرحبخش و درختان سرو كهنسال در اختيار شهرداري بوده و قابليت تبديل به موزه را دارد. با توجه به قول هاي گهگاهي مسئولين نسبت به تحويل اين مكان به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، هنوز اقدامات جدي در اين باره انجام نشده و اين شهرستان از بازسازي باغ صفوي و ايجاد موزه اي شايسته از كشفيات تاريخي اين منطقه بازمانده است.

 4- كاخ صفي آباد به عنوان سمبل و نشانه اي از شهر بهشهر بر ارتفاع پيشكوه جهان مورا واقع شده و در اختيار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار نگرفته است و با توجه به اِشراف آن به شهر از قابليت برجسته اي جهت حضور گردشگران برخوردار مي باشد.

5 – كاخ چشمه عمارت به عنوان مظهر چشمه هاي بهشهر و تجلي سيستم آبرساني عصر صفوي، نيمه كاره رها شده و سالها در چنگال داربست هاي فلزي در انتظار لطف مسئولين مي باشد تا با احيايي شايسته، زمزمه هاي مجدد آب را در حوضچه هاي خود، به گوش رهگذران و مشتاقان برساند.

 6- مجموعه عباس آباد واقع در 9 كيلومتري جنوب شرقي بهشهر، با استخري بي بديل، بنايي چهارطاقي در ميان آب و سدي مستحكم، علاوه بر جلوه ي زيباي خود، نيازهاي كشاورزان پايين دسـت خود را در فصول كشـاورزي مـرتفع مي سازد و گردشــگران فراواني را به سوي خود دعـوت مي نمايد.

 در سال هاي اخـير اين مــكان به عنوان دهـــــــكده توريستي قابليت آن را يافت تا با ايجاد مجتمع هاي پذيرايي، پذيراي مهمانان گرانقدر باشد. ايجاد پايگاه باستان شناسي در عباس آباد نيز موجب شد تا پايه هاي ساختمان عصر صفوي نمودار گردد و ضرورت تحقيق در سيستم آب رساني و مهندسي آن دوره را لازم گرداند. متاسفانه با توجه به ايجاد پايگاه پژوهشي و ضعف كاوش و كارشناسي در عباس آباد، تنها هزينه هاي گزاف و گزارش هاي ناقصي ارائه شده و با اعلام هفت فصل كاوش، نتيجه ي مطلوبي به دست نيامده است.

در حوزه ي گردشگري، واحدهاي خدماتي موجود، محصول مديريت قبلي سازمان ايرانگردي و جهانگردي بوده و هيچ ساخت و ساز جديدي صورت نگرفته است. نبود راهنما و بروشور براي گردشگران و عدم ارائه محصولات فرهنگي، نبود مبلمان و سرويس هاي اوليه استراحت و نور اوليه براي استخر، بديهي ترين مشكل موجود در اين منطقه مي باشد.

جهت رفع اين مشكل اينجانب با توجه به حوزه ي كار پژوهشي و تحقيقي اين انجمن، طرحي را جهت ايجاد مجتمع خدمات فرهنگي در سال 1383 به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران ارائه نموده و رياست وقت سازمان با استقبال از اين طرح، دستور نهايي شده آن را در اولين جلسه داده و معاونت وقت گردشگري با تاكيد خيلي فوري و تشكيل جلسه در اولين وقت، تقاضانامه را به مسئول پايگاه عباس آباد ارجاع نمودند كه متاسفانه هنوز پاسخي داده نشده است و مراجعات مكرر اينجانب با وعده هاي آتي بلاتكليف مانده است. اين تقاضانامه با شماره 17689-143 در سازمان، ثبت شده است.

 7 – شبه جزيره ميانكاله به عنوان يكي از تالاب هاي بين المللي با قدمت طبيعي و تاريخي، هر ساله مهمان پذير هزاران قطعه پرندگان مهاجر بوده و اين خليج، منبعي بسيار غني در توليد و تكثير ماهيان بـوده و قابليت فــــــــراواني در ايجاد اكـوسيستم جهاني دارد. متاسـفانه در سال هاي اخير، افـزايش پسآب هاي صنعتي و نفوذ مواد نفتي در درياي مازندران سبب شده است تا توليد و رشد ماهيان در معرض خطر قرار گرفته و براساس نظر كارشناسان متخصص، با شرايط موجود، نسل ماهيان تا 40 سال آينده منقرض خواهند شد و طرح ايجاد پالايشگاه نفتي بر اين نگراني افزوده است.

 8 – در بخش هزارجريب كه منطقه اي وسيع و بسيار كهن مي باشد، دهها آثار تاريخي و ديني وجود دارد كه مي تواند مواهب طبيعي را با اين آثار، پيوند زده و پل زيبايي جهت ارتباط بين دريا و كوير ايران محسوب شود. وجود گورستاني با قدمت حداقل هشتصد ساله و حضور امام زادگاني عاليمقام و مورد تـــوجه خاص اهالي منطقه در روسـتاي سفيدچاه (ســــفيدجاه)، نيازمند توجه ويژه و ضروري مي باشد. قبرستاني پر از سنگ قبور ايستاده و پر نقش و نگار كه از منظر اسطوره شناسي حائز اهميت مي باشد، در معرض خطر تخريب و تغيير شكل مي باشد كه اينجانب طي نامه شماره 5-1004 به تاريخ 25/5/1384 گزارش مشروح آن را به رياست وقت سازمان مازندران ارائه نمودم كه متاسفانه هنوز اقدام شايسته اي انجام نشده است.

 9- پايگاه تاريخي گوهرتپه با محوطه اي بزرگ، نويدبخش كاوش هاي بنيادي و حائز اهميت در كشور مي باشد كه نيازمند حمايتي جدي و فوري ست. با توجه به وسعت منطقه و كمبود بودجه و استفاده كشاورزان از زمين هاي موجود، آثار با ارزش تاريخي منطقه در ميان تيغه هاي فولادي ماشين هاي كشاورزي، مثله مـي شود و نسل فعلي و آتـي را از رازهاي سـربه مهر تاريخ ســرزمين مان محروم مي سازد. حمايت از اين پايگاه فعال پژوهشي و آزادسازي اين تپه، نيازمند عزمي ملي مي باشد كه اميدواريم با توجه و عنايت خاص شما به تحقق بپيوندد.

 رياست محترم جمهوري، آقاي دكتر احمدي نژاد اينجانب افتخار آن را داشته ام تا با حضور و سخنراني در بيش از سي همايش داخلي و بين المللي، تحقيقات منطقه اي در حوزه ي تاريخ، زبان بومي و شعر، خصوصاً نيماشناسي و تاليف كتب ادبي و تاريخي، تحقيق در ساخت فيلم هاي مستند، معرفي هرچند كوچك در سرزمين مازندران باشم.

انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو در راستاي تحقيقات مازندران شناسي، به جمع آوري اعتقادات، باورها و آنچه را كه در علوم انساني به عنوان فرهنگ، فولكلور و تاريخ ناميده مي شود، نيازمند حمايت جدي متوليان فرهنگ مي باشد. ما بر اين باوريم كه نسل جوان ما بايد از هويت تاريخي و فرهنگي خود باخبر شود و با تكيه بر پيشينه ي خود، چراغ فرداي ايران عزيز را روشن تر از امروز نمايد. پژوهشگران گمنام و پرتلاشي هستند كه بايد مورد حمايت هاي مادي و معنوي قرار گيرند و اين ميراث فرهنگي و معنوي با عدم توجه، در معرض خطر و آسيب جدي قرار دارد.

 ايجاد كتابخانه مازندران شناسي در هر منطقه، مي تواند نسل جوان ما را از خطر هجوم فرهنگ هاي بيگانه مصون بدارد و موجب رشد كتابخواني شود. شهرستان بهشهر با توجه به فراواني ابنيه ي تاريخي و گستردگي منطقه، نيازمند ايجاد اداره ي سـازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گـردشگري در منطقه مي باشد، تا با نظارتي بيشتر، از كاوش هاي غيرمجاز و تخريب آثار تاريخي جلوگيري نمايد و به ساماندهي مناطق مرتبط با گردشگري بپردازد.

 آقاي دكتر احمدي نژاد ما توانسته ايم با اتكاء به فرزندان اين ديار، تحقيقات تاريخي و فرهنگي خود را در حد بضاعت محدود و عشق وافر خود، سازماندهي نماييم و چندين همايش را در معرفي مفاخر فرهنگي و صنعت گردشگري و ميراث فرهنگي، برگزار نماييم. حمايت دولت در گسترش گردشگري و توسعه تورهاي ارزان قيمت در اين منطقه مي تواند ما را علاوه بر ايجاد اشتغال، با تداوم پژوهش ها ياري نمايد و فرهنگ شفاهي در معرض خطر را به فرهنگي مكتوب و ماندگار مبدل سازد.

 اميدواريم با توجه ويژه ي شما به ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، بتوانيم فرزندان شايسته اي در گسترش فرهنگ اين ديار باشيم.

 با سپاس انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو (hotongo.blogspot.com)


  • سه شنبه 10 شهريور 1388-0:0

    امیدوارم مسئولین بفهمند که اصفهانی دیگر در شمال ایران قرار دارد.

    • حسین صادقی‌مرشتپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 6 آذر 1387-0:0

      هوالعزیز
      هر زمان که تحمل نمودید تا لفظ تاریخی تپورستان به جای لفظ مجعول طبرستان بنشیند، مطمئن باشید که همه چیز به جا و مکان خویش اصلاح و مرمت خواهد شد.

      • سه شنبه 28 آبان 1387-0:0

        به دست توانای آقای مشایی ......


        ©2013 APG.ir