تعداد بازدید: 3032

توصیه به دیگران 1

جمعه 8 آذر 1387-0:0

همدلی و همزبانی

يادداشتي به بهانه آغاز ساخت مجتمع فرهنگی ، عبادی مازندرانی های مقیم تهران-ولی اله پاشا،نوشهر


 اولین شناسه ی هر قوم و ملتی از طریق عنصر زبان پدیدار می شود.زبان شناسان تعاریف گوناگونی تا کنون از این عنصر ارائه کردند که معمول ترین تعریف آن کارکرد ارتباطی زبان می باشد.بشر از بدو آفرینش و آغاز حیات اجتماعی ، خود را نیاز مند همزیستی، تعامل وایجاد ارتباط احساس نمود بنابراین جهت پاسخگویی به این نیاز اولیه و دست یابی به خواسته های ثانویه به کشف اصلی ترین عنصر ارتباطی یعنی زبان و به طبع آن شاخصه ی بیانی دست یازید.

 زبان و دیگر فرآورده های آن همچون گویش ، لحن و لهجه که از آغازین و اساسی ترین معرف و مولفه های هویت و اشتراکات زیستی و فرهنگی انسانها محسوب می شود حتی در تعیین و تبیین جغرافیا ، تاریخ ، نگرش های فکری و کنش های فطری تاثیر گذار است. این تاثیر گذاری گاه به اندازه ای پیش می رود که به احساسات ناسیونالیستی می انجامد.

اما اگربه شکل عقلانی و انسانی هدایت شود ، می توان از آن در آغاز برای درک و یاری همنوعان در جغرافیایی محدود و مشخص و سپس بی حد و مرز بهره جست و اینجاست که زبان از دهان به سینه انتقال می یابد و به طرح موضوعات انسانی و شرح درد ها و دغدغه های بشری می پردازد.

برای درک درد های انسانی و رسیدن به اندیشه های جهانی ، لازم است تا ابتدا درک درستی از موقعیت و پیرامون خود داشت،به داشته ها ی خود اعتنا و اعتماد کرد و سپس آن را تعمیم و گسترش داد. تنها با بهره مندی و تلفیق دو عنصر همزبانی و همدلی ست که می توان هم به اصل و اصالت خویشتن وفادار بود و هم به کرامت و مفاهیم بشری ارادت داشت.

 در جهانی که می رود تا مصالح سیمانی بر مصالح انسانی غالب شود و انسان را از خود و هویت و سرشتش جدا سازد و در بوغ و دود و آسمان خراش ، کر وکور و گم نماید، بازیابی و توجه به اشتراکات انسانی با محوریت همدلی و همزبانی موثرترین شیوه قلمداد می شود.

 مازندرانی های مقیم پایتخت سال هاست که این شیوه را در پیش گرفتند و با گردهمایی ها و نشست های مختلف به یاری هم برخاستند. ورود و حمایت شخصیت های مهم دینی ، سیاسی و اجتماعی به این عرصه نوید بخش آینده ای روشن در ساحت این همدلی ها و همزبانی هاست.

مجتمع فرهنگی – عبادی مازندرانی های مقیم تهران می تواند طلیعه ی مناسب وسرآغازمبارکی باشد تا درمحیط آن با تمرین ، تعامل و فراگیری مفاهیم بلند انسانی به کشف ظرفیت های موجود وخلق راهکارهای موثر برای سربلندی و توسعه مادی و معنوی زادبوم خود همت نماییم.  (v-pasha@sahelwsabz.com)


  • شنبه 9 آذر 1387-0:0

    سلام
    آقاي پاشا سپاس.
    لطفا بفرماييد اين مجتمع فرهنگی – عبادی مازندرانی های مقیم تهران در كجاي تهران اندكي بزرك!! واقع شد؟ و به قول رئيس مجلس توپ‌خانه چه كسي يا كساني خواهد بود؟


    ©2013 APG.ir