تعداد بازدید: 2416

توصیه به دیگران 1

جمعه 6 دی 1387-0:0

نماينده ساري:بايد واقعيت ها را به مردم گفت

شجاعي:دولت هاي قبلي در تصميم‌گيري‌ها مازندران را زنگ تفريح حساب كردند- هيچ يك از زيرساخت هاي توسعه گردشگري در استان ما فراهم نيست -به وزير كشاورزي گفتيم اگر استان‌هاي شمالي نباشند شما وزير نيستيد-محروميت‌هاي مازندران كمتر از سيستان و بلوچستان نيست-بحث آزادسازي سواحل فقط در تيتر روزنامه‌ها خلاصه شد-با نشستن و جلسه و همايش مشكلي حل نخواهد شد.


 سيد رمضان شجاعي -نماينده مردم ساري و عضو كميسيون فرهنگي مجلس- گفت: صنعت گردشگري در مسير توسعه نيازمند زيرساخت‌هايي است كه سنگ بناي آن راه ها (اعم از زميني، ريلي، هوايي و دريايي) است اما متاسفانه اين زيرساخت مهم و حياتي نه تنها در مازندران بلكه در كشور نيز با مشكلات اساسي مواجه است.

 شجاعي به عنوان نمونه به مجموعه تاريخي فرح آباد ساري و اهميت تاريخي و توريستي آن اشاره كرد و گفت: اين مجموعه همزمان با سي و سه پل و عمارت عالي قاپو در اصفهان (در دوره شاه عباس صفوي) تأسيس گرديده اما بايد تصريح كنم در مقايسه با آثار تاريخي شهري مثل اصفهان، نگاه ما به هويت تاريخي مازندران، تأسف بار است.

وي با تأكيد بر اين كه بايد واقعيت ها را با مردم در ميان بگذاريم، تصريح كرد: هيچ يك از زيرساخت هاي توسعه گردشگري در استان ما فراهم نيست و در راستاي برنامه ريزي براي اين صنعت پرسود، نه از لحاظ نرم‌افزاري يعني شناساندن فرهنگ و باورهاي مردم استان و نه از جهت سخت‌افزاري نظير ايجاد موزه‌اي براي معرفي تمدن تاريخي مازندران، كاري صورت نگرفته و در واقع همه اين موضوعات مغفول مانده است.

وي افزود: مازندران در بحث گردشگري تاكنون در حد و قامت خود هيچ تحركي نداشته و آنچه انجام شده تنها ده درصد توانايي هاي استان را تشكيل مي‌دهد.

 وي يادآور شد: يكي از مباحثي كه در مقوله‌ي گردشگري مازندران همواره روي آن مانور داده مي‌شود اين است كه مي‌گويند سالانه ميليونها نفر مسافر وارد استان مي‌شوند. در اين خصوص بايد گفت ورود مسافر به استان ربطي به برنامه‌ريزي مسوولان ما ندارد به عبارت ديگر آمدن مسافر اصولاً‌ نمي‌تواند حاصل برنامه‌ريزي مسوولان باشد چون مردم ايران به طبيعت بكر و جاذبه‌هاي طبيعي و خدادادي گردشگري مثل دريا و جنگل و دشت و رودخانه و چشمه‌هاي آب معدني و... علاقه مندند و به خاطر اين مواهب به استان مي آيند، لذا بايد پرسيد براي بهره‌برداري از اين مواهب و توسعه اقتصاد استان چه كاري انجام شده است؟

شجاعي گفت: صرف ورود 14 ميليون مسافر مهم نيست. اين امر وقتي برنامه‌ريزي نباشد، نه تنها خوشحالي ندارد بلكه باعث نگراني است.

شجاعي استدلال كرد: سالانه 14 ميليون نفر به 3 ميليون جميعت ساكن در مازندران اضافه مي‌شوند. اين امر چه بهره‌اي براي مردم ما دارد وقتي كه نتوانيم از اين هجوم مسافران درآمدزايي داشته باشيم و يا از طريق مصرفي هويت تاريخي خود، به نحوي از آن بهره‌مند شويم؟

اين نماينده مجلس افزود: اين مسأله نه تنها استفاده‌اي براي ما ندارد بلكه در بسياري موارد مردم استان را هم در مضيقه قرار مي‌دهيم. چون افزايش چشم‌گير جمعيت در حالي كه تداركات و تدابير لازم انديشيده نشده منجر به بروز كاستي‌ها و مشكلاتي همچون صف‌هاي طولاني در نانوايي‌ها و پمپ‌هاي بنزين و محدوديت در ارايه خدمات اجتماعي، درماني، رفاهي و... مي‌گردد و اينها نشان مي‌دهد كه ما هنوز نتوانسته‌ايم از صنعت گردشگري كه سهل‌الوصول‌ترين راه براي توسعه اقتصاد است، استفاده كنيم؛ در صورتي كه در استانهايي چون اصفهان و فارس هم مسافران و گردشگران از خدمات خوبي بهره‌مند مي‌شوند و هم اين استان‌ها از قبل ورود مسافر، درآمدزايي دارند و فشاري هم به مردم وارد نمي‌شود چون زيرساخت‌ها فراهم شده است.

 شجاعي ضمن انتقاد از دولت هاي پيشين تصريح كرد: دولت هاي قبلي در تصميم‌گيري‌ها مازندران را زنگ تفريح حساب كردند و آن را منطقه‌اي برخوردار تلقي نمودند چون اگر غير از اين بود بايد شاهد توسعه‌اي همه جانبه در استان مي‌بوديم.

نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اگر مازندران قطب كشاورزي است، چرا كشاورزي ما نابود شد طوري كه امروز نه كشاورز انگيزه‌اي براي تداوم توليد دارد و نه باغدار؟ در قطب كشاورزي كشور، اثري از صنايع تبديلي و تكميلي نيست و اكنون كه فصل برداشت محصول مركبات است، زير درختان مركبات به ارتفاع 20 سانتي‌متر، محصول مركبات ريخته و ضايع مي‌شود و كارخانه‌اي براي فراوري و تبديل آنها وجود ندارد. در صورتي كه در استان‌هاي ديگر، همگام با كشا ورزي، صنايع وابسته نيز تقويت شده است.

وي ادامه داد: احداث چندين كارخانه براي استان در دست مطالعه و بررسي است كه به دليل موانع پيچيده زيست محيطي و ديوان‌سالاري آزاردهنده، متوقف مانده و سرنوشت نامعلومي دارند بنابراين صرف برداشتن ممنوعيت سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي نمي‌تواند آينده‌اي خوش و روشن براي استان ما رقم بزند بلكه بايد اتفاقي بيفتد كه به عينه ثمرات رفع اين ممنوعيت لمس شود.

 شجاعي خاطرنشان كرد: كشاورزي ما تاوان بي‌برنامگي مسوولان ذي ربط در كشور را مي‌پردازد و عمده مطالبات مردم از رييس جمهور در سفر اخیرش به مازندران نيز در همين رابطه بوده و بنده به وزير كشاورزي هم گفتم كه اگر استانهاي شمالي نباشند شما وزير نيستيد!

نماينده ساري تصريح كرد:وزير كشاورزي بايد حداقل ماهي يك بار به مازندران (قطب كشاورزي كشور) سر بزند. كشاورزي ما طي ماه‌هاي اخير دچار حوادث ناگواري شد كه همين امر انگيزه كشاورزان را از بين برد و متاسفانه حمايت‌هاي جدي هم صورت نگرفت.

 وي تصريح كرد: در شرايط كنوني تنها صنعتي كه مي‌تواند مازندران را از اين وضعيت بغرنج نجات دهد، صنعت گردشگري است و البته اين صنعت هم در صورتي مي‌تواند كمك كننده باشد كه زيرساخت‌هاي توسعه آن فراهم شود و به جايي برسيم كه اين صنعت براي استان درآمدزايي و ارزآوري داشته باشد.

وي اضافه كرد: تصور كنيد اگر زيرساخت‌هاي مهمي چون راههاي مواصلاتي فراهم نباشد، يك مسافر بويژه اگر خارجي باشد بايد از كجاي استان ما ديدن كند؟ كنار دريا كه امكانات رفاهي فراهم نيست، بسياري از اماكن تاريخي هم علاوه بر عدم سامان يافتگي، فاقد راه‌‌هاي دسترسي‌اند، خيلي از امكانات و فضاهاي لازم در اين بخش نيز در حد نياز نمي‌باشد.

 عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه با تاكيد بر اين كه محروميت‌هاي مازندران كمتر از استان محرومي چون سيستان و بلوچستان نيست، افزود: بايد نگاه مسوولان عاليرتبه كشور به استان ما عوض شود. مازندران فقط پلاژهاي رنگارنگ سواحل دريا نيست، قسمت جنوبي استان ناحيه‌اي كوهستاني قرار دارد كه از فقر امكانات اوليه رنج مي‌برد. م

شجاعي گفت:مازندران تماماً به صورت يك مجموعه قابليت پذيرش گردشگر را دارد و امكانات و حمايت‌ها نيز بايد در همه جاي استان توزيع شود. روستا، جنگل، دشت، دريا و حتي فرهنگ مردم مازندران براي توريست‌ها جالب و قابل استفاده است؛ هر چند دريا هم فاقد برنامه‌ريزي مدني است.

 وي يادآور شد: ما به رئيس جمهور نيز گفتيم كه معلوم نيست متولي دريا كدام سازمان يا وزارتخانه است؟ هر سال صدها نفر انسان در دريا غرق شده و جان خود را از دست مي‌دهند اما هيچ دستگاهي پاسخگو نيست! از طرفي 94 درصد سواحل در اختيار بخش خصوصي و دستگاه‌هاي دولتي است و تنها 6 درصد آن در اختيار مردم است كه آن هم از لحاظ امكانات جاي بحث و تأمل دارد.

 بحث آزادسازي سواحل هم فقط در تيتر روزنامه‌ها خلاصه شده در حالي كه هيچ اقدام جدي براي استفاده عموم مردم از اين بخش‌ها صورت نگرفته است. ضمن اين كه بخشي از آزادسازي‌ها براي حضور سرمايه‌گذاران انجام شده اما هيچ حمايتي از سرمايه‌گذار به عمل نمي‌آيد.

شجاعي اظهار داشت: وقتي مي‌گوييم محيط زيست هم بايد در توسعه گردشگري همكاري كند معنايش اين نيست كه محدوديت‌هاي زيست محيطي در نظر گرفته نشود و ضوابط زيست محيطي در استانهاي شمالي، كويري و كوهستاني را اداره كرد و قطعاً محدوديت‌ها و ضوابط بايد با توجه به شرايط اقليمي هر استان اعمال شود. بايد فهم خود از قانون را وسعت دهيم .

وي با اشاره به لزوم حمايت از سرمايه‌گذاري و سرمايه‌گذاران،گفت: بايد نظرسنجي كنيم كه چند درصد از سرمايه‌گذاران در استان ما موفق بوده و چند درصد موفق نبوده‌اند و دلايل ناكامي آنها چه بوده است. بايد خيلي از اين موارد را با تصميم‌گيري صريح و صحيح حل و فصل كنيم. با نشستن و جلسه و همايش مشكلي حل نخواهد شد. اگر مشكل قانوني وجود داشته باشد كه معمولاً‌ به شيوه اجرا مربوط مي‌شود، مجلس حاضر به همه گونه همكاري است.

 وي تصريح كرد: استفاده از دريا فرهنگي دارد كه ما هنوز آن را درست نكرديم و هنوز مشخص نيست كه متولي اين امر كيست؟ در دنيا فرايند جديدي براي بهره‌برداري از پتانسيل‌هاي گردشگري در جريان است كه با آنچه در كشور و استان توريستي ما مي‌گذرد قابل قياس نيست.

وي صحبت هايش را بااين مثال تمام كرد كه: اگر صد سال بر مشكي زني دوغ، همان دوغ است همان دوغ است همان دوغ.


  • نایب الله اصغری پاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 8 دی 1387-0:0

    سایت مازند نومه که جرات ندارد نظرات را منعکس کند بهتر است آنرا تعلیل کند؟؟

    • شنبه 7 دی 1387-0:0

      با احترام بعنوان یک فرهنگی :
      از مطبوعات و سایت خبری شما نسبت به معرفی آقای جعفر قربان پور کاندیدای مستقل فرهنگی مجلس هشتم شهرستان ساری که بخاطر حفظ شان و منزلت فرهنگیان و انتخابات مشکلات و محرومیت زیادی را برای حضور سالم در تبلیغات انتخاباتی تحمل نمود ، تشکر می نمایم .


      ©2013 APG.ir