تعداد بازدید: 2207

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 2 بهمن 1387-0:0

اجلاس مردگان

يادداشتي از:دكتر سيف الرضاشهابي،كارشناس سياست خارجي - بابل


اصحاب رسانه معتقدند رسانه اي مو فق است كه آخرين رويدادها را به طور سريع و صحيح به اطلاع مخاطبان برساند؛در غير اين صورت آن خبر مرده است .

در جهان سياست هم سياستمداران و دولتمرداني موفقند كه در مقابل رويدادها و بحران ها بتوانند سريع وصحيح موضعگيري كنند و تصميم بگيرند .

با آغاز حمله اسرائيل به غزه در روز 7/10/1387 بسياري از صاحب نظران معتقد بودندمي بايست بلادرنگ اجلاس فوق العاده سران عرب تشكيل و با فكر جمعي تصميمات صحيح و عاجل اتخاذ مي شد تا مانع ادامه حملات مي شدند.

 متاسفانه تا بعد از20 روز چنين اجلاسي تشكيل نشد تا اينكه قطر سران كشورهاي عربي را  براي اجلاسي در روز جمعه 27/10/1387 در  دوحه   فراخواند.

 در ابتدا 16 كشور عرب براي حضور اعلام آمادگي كردند كه در نهايت فقط سران 10 كشور حضور بهم رساندند و سران مصر و عربستان كه علي القاعده مي بايست پيشقدم برگزاري اجلاس سران عرب باشند از شركت در اجلاس  دوحه به بهانه اجلاس كويت در 30/10/ 1387 امتناع ورزيدند.

 به نظر مي رسد انگيزه قطر در برپائي اين اجلاس بيشتر به خاطربه چالش كشيدن سران عربستان بود،چرا كه در شوراي همكاري خليج فارس قطر در رقابت با عربستان قرار دارد ( نا گفته نماند قطر از نادر كشورهاي عربي است كه با اسرائيل روابط تجاري و بازرگاني دارد ) مع الوصف اجلاس دوحه  به علت حضور رهبران فلسطيني از جمله :حماس و جهاد اسلامي از شور و حرارت و احساس مسئوليت برخوردار بود؛ در حالي كه اجلاس كويت از مدت ها قبل به خاطر مقابله با بحران اقتصادي اخير در غرب برنامه ريزي شده بود و يك روز بعد از اعلام آتش بس يك جانبه اسرائيل تشكيل شد و  تحت الشعاع حمله اسرائيل به غزه قرار گرفته بود.

اين اجلاس در غياب گروهاي مقاومت فلسطيني به اجلاس مرده اي تبديل شده بود كه يك عده از سران عرب اظهارات كليشه اي و هميشگي را تكرار كردند؛ همان سراني كه در 22 روز حمله اسرائيل به غزه در مظان  اتهام همدستي با رژيم صهيونيستي قرار گرفتند و خروجي اين اجلاس و عده كمك دو ميليارد دلاري براي باز سازي غزه بود كه آن هم به نطر مي رسد عملي نباشد؛ زيرا قرار شد كمك ها از طريق دولت خودگردان فلسطين ( محمود عباس ) پرداخت شود، در حالي كه  : اولا عمر دوره رياست محمود عباس در 8/1/2009 به پايان رسيد، ثانيا دولت خودگردان در باريكه غزه قدرت و امكانات ندارد  وثالثا مديريت در غزه در دست حماس  است و حماس هم به اجلاس كويت دعوت نشده بود .



    ©2013 APG.ir