تعداد بازدید: 5042

توصیه به دیگران 2

شنبه 3 اسفند 1387-0:0

پسر خوانده ها

يادداشت ادبي از:محمد لوطيج - تنکابن


 شاید تا به حال شما هم به این نتیجه رسیده باشید ، که بچه ی شاعر ، آدم حسابی بار نمی آید.

 نمونه ؟

نمونه زیاد است اما فعلا این دو نمونه ی معروف را ...

شراگیم، فرزند نيمايوشيج

سیروس شاملو،فرزند احمد شاملو و...

نمونه هایی که تا به حال دیده ایم بچه های تنی بوده اند، وجاذبه ی ارث و میراث هم بی تاثیر نبود . مخصوصاً آن که بدانیم کتاب های نیما و کلکسیون های شاملو چقدر می ارزند .

 اما تازگی ها ، نمونه ی تازه ای ظهور کرده ، که می تواند سوژه ی جالبی باشد:حسین منصوری ، فرزند خوانده ی فروغ

 حسین منصوری آخرین جمعه ی بهمن که مصادف با سالروز درگذشت فروغ هم بوده ، در صدای آمریکا حاضر شده و چیز هایی گفته که من ، اهداف تبلیغی و برداشتن کلاه احساسات مردم را زمینه ساز چنین حضوری می دانم . این که منصوری تا به حال حرفی نزده و حالا تصمیم گرفته ، پرده از حقایق مهمی بردارد ، از آن حرف هاست که زیاد شنیده ایم و بعد به اندازه ی کافی به خوش باوری مان خندیده ایم .

نکته ی حساس و مرکزی حرف های منصوری ، عاطفی و احساساتی نشان دادن فروغ است . این که فروغ هر وقت می خواست شعر بگوید ، داخل اتاق می رفت و می نشست و زار زار گریه می کرد و بعد با چند صفحه شعر بیرون می آمد ، رمز آلود کردن شعر و شاعر است که به زعم من هدفی جز عوام فریبی نمی تواند داشته باشد .

 نیز همه می دانیم که مه آلوده نشان دادن هر پدیده ای ، زمینه را برای تقدس آرایی مهیا می کند . به خصوص که ما ایرانی ها ، استعداد عجیبی برای این جور قهرمان پروری ها داریم.اما فروغ فرخ زاد به اندازه ی کافی بزرگ هست و مردم شعر خوان  به اندازه ی منزلتش ، او را می شناسند . تیراژ و نوبت چاپ کتاب هایش به خوبی این امر را نشان می دهد . موقعیتی که در شعر معاصر تنها نصیب دو - سه تن شده است وَاصلاً نیازی به این جور رمانتیک بازی ها ندارد مگر این که اهداف تازه ای در کار باشد.

1  - نکته ی مهمی که می توان گفت این که : حسین منصوری شش ساله بود که به خانه ی فروغ آمد  و این به سال 41 بر می گردد. اوایل – شاید 1 سال – کاملا با فروغ زندگی کرد . اما بعد ها ؛ به واسطه ی سفرهای فروغ به نقاط مختلف کشور و نیز خارج از کشور و کار در موسسه ی گلستان فیلم، حسین بیشتر اوقات نزد مادر فروغ زندگی می کند و به ندرت فروغ را می بیند .

به خصوص از زمانی که به خانه ی خریداری شده توسط گلستان آمد ، کمتر حسین را می دید . اسناد و مدارک ، نامه ها ، خاطرات و... به اندازه ی کافی برای این ادعا وجود دارد . بچه ی هفت ساله، آن هم بچه ای که فروغ را فرشته ی نجات می داند و به چشم انسان عادی و معمولی به او نگاه نمی کند ، آیا می تواند تحلیلی واقع بینانه از رفتار و کردار او داشته باشد؟طبیعی است که تصوری ماورایی از او به دست می دهد.اما فکر نمی کنم این تمام ماجرا باشد .

2  -زنده یاد هوشنگ گلشیری در فیلمی که صفاریان در باره ی فروغ ساخته ، از دیدارش با حسین منصوری می گوید . من در همان ایام سرگرم نوشتن زندگی نامه ی فروغ بودم . از گلشیری در باره ی دیدارش با حسین منصوری پرسیدم .

گلشیری می گفت : او چیز زیادی از فروغ به یاد ندارد ، چیز هایی هم که به من گفته ، بیشتر مطالب دیگران است و پیش ترها در نشریات و کتاب ها به چاپ رسیده است . حرف آخر زنده یاد گلشیری این بود که اگر ناگفته ی مهم و تکان دهنده ای درباره ی فروغ وجود داشته باشد ، یا پیش ابراهیم گلستان است و یا با شاپور ...

3   - این که  حسین منصوری به عنوان فرزند خوانده ی فروغ ، توانسته کمپانی های هالیودی را متقاعد سازد تا فیلمی از فروغ بسازند، خوب است؛ اما عنوان کردن حرف های خلاف واقع ، آن هم چهل سال پس از مرگ فروغ ، شایسته ی او نیست . فروغ اصلا و ابداً اهل این جور ادا و اطوار ها نبوده است . شاید اگر باکسی دعوا می کرد یا مشکلی پیش می آمد ،سیم تلفن را می کشید یا درِ اتاق را قفل می کرد ( کاری که همه ی ما هم می کنیم )، اما این که هر موقع می خواسته شعر بگوید حالاتش عوض می شده ...نمی دانم...!

بعید نیست یک کمپانی امریکایی ، با اهداف پشت پرده ای حسین را علم را کرده باشد(حسین منصوری هم نشان داده که استعداد این کار را دارد. )

شاید این مصاحبه ، نقطه ی شروع تبلیغات گسترده ی فیلمی هالیوودی باشد. برای فروغ آرزوی سلامتی می کنم و امیداوارم از این آزمایشی که با / به واسطه ی فرزند خوانده اش به راه افتاده ، سر بلند بیرون بیاید.


  • hossein mansooriپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 17 فروردين 1392-0:0

    salam esme man ham hossein mansoorie

    • آرش از باباباغی بچه جذامیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      جمعه 21 بهمن 1390-0:0

      به ایران خودت هم یه روز هم دل تنگ میشی

      • جمعه 27 آبان 1390-0:0

        چرا فکر میکنید یه بچه 6-7 ساله هیچی نمیفهمه یا یادش نمیاد.ما این چیزا رو از خیلیا شنیدیم وتو کتاب خوندیم وتو فیمهای مستند دیدیم.
        دشمنی شما با حسین منصوری چیه/اینو بگین..

        • چهارشنبه 12 مرداد 1390-0:0

          باید این تیپ آدم ها یا خیلی بی کار باشن یا خیلی ساده لوح که تصورات یه کودک اون زمان رو الان باور کنن!!! ؛ همه اهل قلم، دشمن و دوست، فروغ رو یه جور بیان کردن، حالا این نمک نشناس(البته اگه این گفته ی حسین باشه)یه جور دیگه میآد فروغ رو حلاجی می کنه؟!؛ پس همه دروغ می گن حتی زنده یاد گلشیری، اون وقت حسین راست می گه؟!؛ امیدوارم اگه فیلمی هم باشه همش در شأن بزرگی فروغ باشه؛ والا حسین شخصیتش برای همه ی ما ایرونیا لگدمال می شه.اینم یه نوع جذام فکریه؛ چون فروغ اهل مطالعه بوده و نه رمانتیک بازی؛ اگه تمام آثارشو با گفتگوهاش بخونید یه جور حرف های خیلی بکر و زیبایی توشونه، پس باید این آقا واسه گفتگوهاشم بگه که زار زار گریه کرده بعد گفتگویی انجام داده!!!!!!...

          • دوشنبه 29 فروردين 1390-0:0

            من خودم یک شاعرم و اگر حسین منصوری گفته که حالات فروغ عوض می شده عین حقیقته...این برای من هم در بیشتر مواقع اتفاق می افته..

            • سه شنبه 8 دی 1388-0:0

              جناب لوطيج
              يك خصلت بين خيلي از ما ايراني ها هست كه وقتي نميتوانيم به انسان بزرگي برسيم سعي ميكنيم لجن مالش كنيم و او را در سطح خودمان پايين بكشيم
              اميدوارم شما اينگونه نباشي!!!

              • پنجشنبه 3 دی 1388-0:0

                یه جای شما بدجوری سوخته...

                • دوشنبه 30 شهريور 1388-0:0

                  با درودی پاک
                  من موافق این نیستم که خانوم فروغ موقعی که می خواستن شعر بگن حالاتشون عوض می شده!!!!!!!! فروغ یک خانوم بسیار با هوش و پر تلاش بوده که با زحمت و پشتکار و نبوغی که داشته موفق شده من عاشق فروغم اون نابغه اس...........

                  • دوشنبه 12 مرداد 1388-0:0

                    اقای لوطیج بی قصد و غرض،یه بار این فیلم رو ببین فقط یه بار.

                    • يکشنبه 11 مرداد 1388-0:0

                      فقط یکبار دیگه این فیلمو نگاه کن

                      • يکشنبه 4 مرداد 1388-0:0

                        دوست عزیز آیا شما فیلم ماه خورشید ٔگل بازی را دیده اید؟ اگر ندیده اید لطفا این فیلم را ببینید بدون شک در پیش داوری خود تجدید نظر خواهید کرد.

                        • يکشنبه 25 اسفند 1387-0:0

                          چقدر ازجذام وباباباغي تبريز ميدوني؟

                          • يکشنبه 4 اسفند 1387-0:0

                            با سلام نظر را اینجا ببینید.
                            http://ashianefakhte.blogspot.com/


                            ©2013 APG.ir