تعداد بازدید: 4966

توصیه به دیگران 1

شنبه 3 اسفند 1387-0:0

مهررضا به گنج رسيد!

در قطعه زميني که به فاصله 200 متري از تپه گردكوه قائم شهر در اختيار موسسه مهررضا قرار داده شده بود، آثاري از اوايل دوران اسلامي تا قرون ميانه اسلامي به دست آمد.


 يك باستان‌شناس و كاوشگر گفت: در شش گمانه به فاصله 10 متري از يكديگر آثاري از اوايل دوران اسلامي تا قرون ميانه اسلامي در منطقه گردكوه قائمشهر به ‌دست آمد.

آرش عابديني اظهار داشت: شهرداري قائمشهر قطعه زميني به مساحت 16 هزار و 920 مترمربع به فاصله 200 متري از تپه گردكوه را در اختيار موسسه مهررضا براي احداث شهركي 400 واحدي قرار داده بود.


وي افزود: بر اساس مصوبه‌هاي رياست جمهوري مبني بر كسب مجوز از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پيش از هرگونه فعاليت عمراني از سازمان‌ها، سازمان ميراث فرهنگي مازندران براي آگاهي از وضعيت لايه‌هاي باستاني احتمالي در اين محل اقدام به گمانه‌زني كرد.


عابديني تصريح كرد: در پي اين گمانه‌زني كه از فاصله 120 متري از عرصه اثر آغاز شده، در شش گمانه به فاصله 10 متري از يكديگر آثاري از اوايل دوران اسلامي تا قرون ميانه اسلامي به‌ دست آمد.


وي با اشاره به اينكه تپه و محوطه گردكوه با وسعت تقريبي 50 هكتار در جنوب قائمشهر قرار دارد، افزود: اين محوطه از سمت شرق به رودخانه سياهرود و از دو جهت شمال و غرب به خيابان و منازل مسكوني و از جنوب به زمين‌هاي كشاورزي محدود مي‌شود.‌


اين باستان‌شناس و كاوشگر خاطرنشان كرد: اين محوطه در دو دهه اخير به ‌علت گسترش شهرسازي و تخريب آن توسط شهرداري قائمشهر مورد تجاوز قرار گرفته و قسمت‌هايي از اين محوطه به‌ صورت كامل از ميان رفته است.


به گفته وي اين محوطه در قسمت دشت‌هاي رسوبي كه حاصل آبرفت رودخانه سياهرود است، قرار گرفته و پوشش گياهي محوطه در گذشته جنگلي بوده اما امروزه قسمتي به صورت باغ‌هاي مركبات و بخشي به ‌صورت مسكوني درآمده است.


عابديني يادآور شد: اين تپه و محوطه اطراف آن در سال 82 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده و بر اساس بررسي‌هاي سطحي انجام گرفته در محوطه تپه گردكوه سابقه استقرار انسان در عصر آهن دو تا دوره ايلخاني استمرار داشته و به اثبات رسيده است.


وي گفت: اين احتمال نيز مي‌رود كه با گمانه‌زني و لايه‌نگاري تپه مركزي اين محوطه آثار قديمي‌تري از سكونت انسان نيز به‌دست آيد.


فرماندار قائم شهر نيز پيشتر در نشستي خبري با اشاره به مصوبه اخير شوراي باستاني استان مازندران گفته بود؛ بر اساس اين مصوبه، تاريخ و گذشته شهرستان قائمشهر بررسي و شناسايي مي‌شود.


حسن قليزاده افزود: نخستين منطقه‌اي كه براي اين امر مورد اكتشاف و تحقيق قرار مي‌گيرد، منطقه گردكوه است، اين كار تاريخي و تحقيقاتي از سال آينده آغاز مي‌شود و سال 88 با عنوان سال اكتشافات، تاريخ و گذشته شهرستان قائمشهر در نظر گرفته شد.


  • روابط عمومی صندوق مهرامام رضا (ع) اپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 5 اسفند 1387-0:0

    زمین فوق به طرح مسکن مهرواگذارشده نه به صندوق مهرامامرضا(ع)لطفا اصلاح نمائید


    ©2013 APG.ir