تعداد بازدید: 2633

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 5 اسفند 1387-0:0

دیگران کاشتند و ما خوردیم!

يادداشتي از: ولی الله پاشا،شاعر و روزنامه نگار نوشهري


 سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی پشت سر گذاشتیم که همانند عرف سال های پیش مدیران دستگاه های اجرایی ازتریبون های مختلف به ارائه ی گزارش عملکرد خود اقدام کردند.

 آنچه امسال را با سال های پیش در این خصوص متفاوت می نماید، قیاس اقدامات دولت نهم طی سه سال اخیر با عملکرد دولت های پیشین دربیست و هفت سال گذشته است.

پیش از این رسم بر این بود که دولت ها اقدامات خود را در مقابله با قبل ازانقلاب به ترازوی قیاس می گذاشتند، اما امسال به گونه ی دیگری شد.

 اگر چه منکر تلاش و دستاوردهای دولت نهم نیستیم ، باید بپذیریم و عقل نیز حکم می کند بسیاری از پروژه هایی که در این سال ها به ثمر نشست محصول مطالعه ، تحقیق و اقدامات انجام شده در دولت یا دولت های گذشته است.

به عنوان مثال می توان به موضوع انرژی هسته ای ، پرتاب ماهواره ی امیدبه فضا و پروژه ی عظیم پارس جنوبی و ده ها پروژه ی دیگراشاره کرد که از مهم ترین اقدامات دولت های پیشین طی دو دهه ی گذشته بود و در ماه های اخیر تکمیل و بهره برداری شد.

 حال باید منتظر ماندو دید تا دولت نهم چه اقدامات و پروژه های مهم و زیر بنایی را آغاز کرد تا در آینده توسط دولت های وقت به بهره برداری برسد.

 به قول فرزانه ای در جهان هیچ چیزی محصول خودش نیست . نتیجه خود و پیرامونش است. با این همه شاید انکار گذشته در ضمیر ناخودآگاه ما نقش بسته است و به مرور به صورت عادت تاریخی در وجود ما بروز می کند ؛غافل از این که آیندگان نیز ما را انکار خواهند کرد و این دور تسلسل هزینه های سنگین و گاه جبران ناپذیری را بر ما و نسل های آینده تحمیل خواهد کرد.

باید همواره این بیت معروف را آویزه ی گوش جان کنیم که: دیگران کاشتند و ما خوردیم ، ما بکاریم و دیگران بخورند. (v-pasha@sahelesabz.com)


  • چهارشنبه 7 اسفند 1387-0:0

    سلام جناب پاشا
    كاش نقد و بررسي از اوضاع ادبي به ويژه شعر معاصر داشته باشيد. يا دست كم از سروده‌هاي تازه خود و ديگران سخني بگوييد. سپاس


    ©2013 APG.ir