تعداد بازدید: 2568

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 5 اسفند 1387-0:0

یک نگاه و سه اپیزود ازجشنواره شعر فجر در مازندران

يادداشتي از: رحمان جباری


* اصل خبر به نقل ازmehrnews

کمیته داوران جشنواره شعر فجر مازندران، طی گزارشی برگزیدگان این جشنواره را معرفی کرد.  جشنواره شعر فجر مازندران با هدف ترویج و تقویت اشعار دینی و آئینی، حماسی و پویا در استان مازندران در دو بخش شعر جوان، بزرگسالان و پیشکسوتان در سومین دوره خود خوش درخشید که در بخش شاعران جوان از بین متولدین 22 بهمن 57 به بعد محمد سلطانی در شعر سنتی، سولماز سبزی در شعر سنتی و پروانه دلاور نیز در شعر آزاد حائز رتبه های نخست تا سوم شدند.

 در بخش شعر جوان از پنج شاعر جوان تقدیر ویژه صورت گرفت که سحر اسدی از جویبار، یاسر ساجدی از شیرگاه، معصومه لمسو از بهشهر، سکینه خندان از چالوس و نیلوفر نصرتی از چالوس در این جمع قرار دارند.

 هیئت داوران در بخش بزرگسالان و پیشکسوتان از ذبیح الله ذبیحی در شعر سنتی، کیومرث باغستانی در شعر کودک و نوجوان و سیامک بهرام پرور در شعر آزاد تجلیل و تقدیر کردند .

مریم رزاقی، علیرضا دهرویه و جعفر کریمی جویباری ، اعضای هیئت داوران سومین جشنواره شعر فجر مازندران را تشکیل می دهند.

*توضيحات:

 1- متاسفانه در چند سال اخیرنامهربانی های بسیاری بر ساحت کلمه روا داشته شد و قامت نحیف شعر در مازندران خمیده تر و رنگ رخساره اش پریده تر شد.

یارگیری ها و بده -بستان های بر آمده از حب و بغض عده ای خاص ، تمرکز گرایی و حذف چهره های توانمندی که در عرصه های ملی قابلیت خود را نشان دادند و... اگر چه موجب مصداق عرض خود بردن و زحمت دیگران داشتن است ، ادامه ی این کار به تاخیر در روند رو به رشد شعر این استان می انجامد.

 2- داوری در شعر کار بسیار سخت ، پیچیده و البته وابسته به سلیقه و نگرش شعری افراد می باشد.انتخاب سه داور با گرایشی مشترک – صرف نظر از این که تا چه میزان در جریان تحولات ادبی ، هم در حوزه ی غزل معاصر و هم نحله های متعدد و متکثر شعر آزاد قرار دارند- موجب قضاوت نادرست می شود.

با تمام احترامی که برای این عزیزان قائلم ، آقایان دهرویه و کریمی جویباری با جریانات و مولفه های شعر امروز فاصله دارند – اگر چه در دورانی همسو بودند- و خانم رزاقی هنوز در حال تجربه است – اگر چه بشکوه .

 3- نتیجه آن شد که نفرات اول تا سوم بخش شاعران جوان - از بین متولدین 22 بهمن 57 به بعد- دو نفر در حوزه ی شعر کلاسیک و یک نفر درنوع شعر آزاد انتخاب می شوند . این که شعر آزاد و کلاسیک چگونه در یک مسیر و مدار قضاوت شد ، به قول مولانا: «چه دانم های بسیار است لیکن من نمی دانم» از سوی دیگر هیئت محترم داوران از آقای سیامک بهرام پرور- که از جمله شاعران خوب در حوزه ی کلاسیک و البته جوان این سرزمین می باشد- در بخش بزرگسالان و پیشکسوتان و نیزشعر آزاد تجلیل و تقدیر کردند!

 این چه حکایتی است ، نه من می دانم نه مولانا!

 تبصره: برخی از برگزیدگان این جشنواره معترضان اون جشنواره بودند که به نوعی این ور و اون ور شد تا مهرورزی شاعرانه صورت پذیرد!  (sepideh_1093@yahoo.com)


  • سه شنبه 1 دی 1394-9:22

    به خدا این داوران حتی نمیدانند شعر بهرام پرور کلاسیک بود !!! غزل داده بود !!!


    شعر ازاد یعنی رها بدون وزن و قافیه و وسیقی و ........


    ©2013 APG.ir