تعداد بازدید: 2180

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 5 اسفند 1387-0:0

جايگاه مصر و ضرورت تجديد رابطه

يادداشتي از:دکتر سيف الرضا شهابي،کارشناس سياست خارجي-بابل


   آنهائي كه در ايران اخبار جنگ 22روزه  و حمله اسرائيل به غزه و مسدود كردن گذرگاه رفح توسط مصر را پي گيري مي كردند اين برداشت براي آنها به وجود آمده بود كه در چنان شرايطي مردم غزه هم هر روز  بر عليه سران مصر تظاهرات مي كنند و شعار هاي آتشين مي دهند و رابطه حماس با قاهره قطع خواهد شد زيرا مشابه تظاهرات فوق و شعارها عليه مصر را در خيابان هاي ايران و خصوصا تهران شاهد بودند؛ در حالي كه در همان زمان مقامات حماس به قاهره سفر مي كردند و با مقامات امنيتي و وزارت خارجه مصر مذاكره داشتند .

   واقعيت اين است که مصر از قدرت قابل توجه در جهان عرب و منطقه برخوردار است. علاوه بر آن كه مقر اتحاديه عرب در قاهره واقع است، مصر مركز ثقل تحركات منطقه  و جهان عرب و فلسطينيان است و قطع رابطه با چنين كشوري به نفع هيچ كدام از كشورهاي منطقه نيست .

   به دور از گزاف گوئي در نقش مصر بايد قبول كرد آن تصوري كه در ايران براي عده اي پديد آمد كه مصر زائيده اي آپانديسي درجهان عرب و منطقه است اين گونه نيست .ممكن است در مصر توده هاي مردم وطرفداران   اخوان المسلمين به عملكرد دولتمردان مصري معترض و منتقد باشند و تظاهرات گسترده بكنند،ولي اين اعتراضات نقش مصر را در معاملات منطقه اي نفي نمي كند .

  براي آگاهي بيشتر از اهميت مصر در ميان فلسطينيان بايد توجه داشت گروه هاي فلسطيني جهت آشتي و دست يابي به توافق با يکديگر راهي قاهره مي شوند و رهبران حماس براي برقراري آتش بس با اسرائيل به قاهره تردد مي كنند .

   آنچه در كشور ما براي ايجاد فاصله بيشتر با مصر هزينه مي شود-نظير ساخت فيلم  اعدام فرعون -اگر جهت تجديد رابطه و نزديکي با قاهره  هزينه شود، هزاران برابر به نفع ايران و مصر و جهان عرب ودنياي اسلام و فلسطينيان خواهد بود.


  • چهارشنبه 7 اسفند 1387-0:0

    آقای شهابی این تحلیل را چطور کرده اید؟ شما روزی می خواستید در بابل نماینده مجلس شوید! با این بینش شما باید عرض کنم هزار آفرین بر مردم فهیم بابل که افسار تصمیم گیری هایشان را به شما نسپردند. .

    • چهارشنبه 7 اسفند 1387-0:0

      آقای شهابی آنچنان از موضوع لزوم رابطه با مصر سخن می گویی که اصلا گویا قصد داری از آنچه مصر در این مدت بر سر مسلمین آورده اغماض کنی. اگر به نیمه پر لیوان نگاه کردی به نیمه خالی اش هم نگاه کن. اینطور که شما نظر می دهی پس چرا ما اصلا رابطه با مصر را گسترش دهیم؛ می رویم با همان رژیم جعلی رابطه را افزایش می دهیم که اگر رابطه ما با آن جانیها درست شود پس اوضاع بهتر می شود!!!!

      • چهارشنبه 7 اسفند 1387-0:0

        حرف درستي است كه جريانات راست و چپ در كشور بر آن توافق دارند ولي اين ما نيستيم كه براي ايجاد اين رابطه شرط مي گذاريم بلكه اين حكومت وابسته مصر است كه قيمت خودش را بالا برده و براي ما شرط مي گذارد. شرط ها هم يكي حذف نام خالد اسلامبولي و ... مبارزان مصري بر عليه فاسد وابسته به صهيونيست هايي همچون سادات از خيابانهاي شهرهاي ايران است كه مردم مصر سالها براي آن مبارزه كردند و دقيقاً ذلت اعراب و تنهايي فلسطينيان از آنجا شروع شد. يا حتي شرط عدم تجاوز ايران به سرزمين هاي عربي از جمله ابوموسي، تنب بزرگ و كوچك و ... شروط آنها بوده است. نويسنده محترم به اين نكات ذلت بار توجه كند كه هيچ آدم عاقلي با اين شروط ذلت بار نمي خواهد با طمع منافع اين ارتباط را برقرار كند. برقراري ارتباط نبايد به منافع موجود ما لطمه وارد آورد و بايد منافع جديدي هم براي ما داشته باشد. اين شرط عقل است كه اگر منافعي را جستجو مي كنيد در خيال و تحليل نباشد بلكه در عمل اين اتفاق نيز بايد واقع شود. اينگونه تحليل ها اين بد آموزي را به دنبال دارد كه انگار مسئولان نظام به دنبال ايجاد دردسر و عدم برقراري رابطه هستند و ايشان از سر دلسوزي به اين مسئولان غافل رهنمود مي دهند كه اگر اين بشود منافع بسيار ي را در پي خواهد داشت و مردم تظاهر كننده از شعور كافي براي فهم منافع خود بر خوردار نيستند و عامل اصلي عدم برقراري رابطه هستند. شما بايد به طرف مصري اين عتاب را داشته باشيد كه چرا براي برقراري رابطه شرط و شروط مي گذارد.


        ©2013 APG.ir