تعداد بازدید: 2740

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 14 اسفند 1387-0:0

سه هزار سال تاريخ

رئيس پايگاه پژوهشي كجور گفت:كجور در مطالعات باستان شناسي يك تاريخ 3 هزار ساله دارد كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.

 


رئيس پايگاه پژوهشي كجور توجه به تاريخ 3هزار ساله اين منطقه را ضروري دانست و خواستار تدوين برنامه‌هايي در اين زمينه شد.

 سيدرضا موسوي ميركلائي درگفتگو با محمدحسين ملايي كندلوسي-خبرنگار ما در کجور گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده، پايگاه پژوهشي كجور به مركزيت روستاي فرهنگي، تاريخي و گردشگري كندلوس، آغاز به فعاليت كرد.

 وي ادامه داد: به‌دليل ظرفيت‌هاي فرهنگي ـ تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري كندلوس مانند بافت با ارزش و موزه فرهنگي و تاريخي و بسيار غني، واحدهاي اقامتي و پذيرايي متعلق به مجتمع تفريحي توريستي، موجب شد تا مركزيت پايگاه پژوهشي كجور در اين روستا استقرار يابد.

 رئيس پايگاه پژوهشي كجور تصريح كرد: اين پايگاه يكي از پنج پايگاه پژوهشي تعريف شده براي استان مازندران است كه از اين تعداد دو پايگاه در غرب مازندران و در منطقه كلاردشت و كجور به مركزيت روستاي فرهنگي، تاريخي و گردشگري كندلوس است و سه پايگاه پژوهشي ديگر در شهرهاي آمل، بابل و سوادكوه قرار دارند.

 موسوي ميركلائي درباره فعاليت‌هاي اين پايگاه پژوهشي اظهار داشت: اين پايگاه وظيفه‌ شناسايي ظرفيت‌هاي هر سه حوزه موجود در فعاليت‌هاي سازمان شامل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را دارد كه هر سه حوزه خود داراي سه زير مجموعه هستند.

وي افزود: در حوزه ميراث فرهنگي، بررسي و شناسايي آثار و بناهاي تاريخي، كاوش‌هاي علمي و باستان‌شناسي، بررسي زبان و گويش، مرمت بناها و اماكن تاريخي و باستاني است.

رئيس پايگاه پژوهشي كجور گفت: با توجه به اينكه در اساسنامه پايگاه پژوهشي آمده است، يك پايگاه پژوهشي بايد يك گروه راهبردي داشته باشد، بهره‌مندي از نخبگان علمي، فرهنگي و متخصصان مرتبط با موضوع فعاليت‌هاي سازمان، مي‌تواند به ارتقاي كيفي خدمات ارائه شده كمك بسياري كند.

موسوي‌ميركلائي گفت: دولت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري علاقه مند به توسعه پايگاه‌هاي پژوهشي است تا از نظر سطح اداري با فعاليتي بيشتر ارتقا يابد و هر كشوري كه در دو حوزه پژوهشي و آموزش فعاليت‌هايي را انجام دهد و به اين دو بخش در تصميم‌گيري‌هاي كلان توجه ويژه‌اي شود، برآيند توسعه علوم مختلف، حفظ و صيانت از ميراث فرهنگي و علاقه مندي به گردشگري و در نهايت احياي صنايع دستي و مهارت‌هاي سنتي گذشته كشور مي‌شود.

وي ادامه داد: با وجود فعاليت‌هايي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حال انجام دارد، به‌دليل كثرت صنايع دستي و سنتي و كمبود امكانات نيازمند نگاه ويژه به اين بخش شده است.

 رئيس پايگاه پژوهشي كجور درباره اهداف معنوي پايگاه پژوهشي كجور اظهار داشت: يكي از اهداف معنوي اين پايگاه شناسايي ميراث معنوي همچون مشاهير و نامداران حوزه‌هاي مختلف علمي و ديني كه در كجور بسيار حضور دارند و شناسايي اعتقادها، باورها و برگزاري برنامه‌هاي پيشنهادي نظير برگزاري مراسم‌ها و اعياد مذهبي، باستاني و محلي است.

موسوي‌ميركلائي ادامه داد: پايگاه پژوهشي كجور آماده برگزاري همايش‌ها و سمينارهاي علمي با موضوع‌هاي تخصصي، به‌منظور شناسايي ظرفيت‌هاي بالقوه منطقه فرهنگي و تاريخي كجور است.

وي با اشاره به قابليت‌هاي فرهنگي و تاريخي كجور افزود: كجور با وسعت يك‌هزار و 186 كيلومتر مربع در مطالعات باستان شناسي يك تاريخ 3 هزار ساله دارد كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.

رئيس پايگاه پژوهشي كجور اظهار داشت: منطقه تاريخي كجور مي‌تواند با شناساندن قابليت‌هاي مختلف شامل تاريخ، فرهنگ، اقتصاد، كشاورزي و صنايع مختلف نه تنها مشكلات معشيتي حوزه جغرافيايي خود را تامين كند، بلكه مي‌تواند به شهرستان نوشهر در رسيدن به يك شهر مطلوب كه تمام نيازهاي آن در خود شهرستان نوشهر تامين مي‌شود، كمك كند.

 موسوي‌ميركلائي درباره مزيت‌هاي ايجاد پايگاه پژوهشي كجور در كندلوس گفت: يكي از مزيت‌هاي ايجاد اين پايگاه در كشور ارائه اطلاعات درست و علمي به علاقه مندان حوزه علمي و فرهنگي است، زيرا مطالعات انجام شده توسط پايگاه پژوهشي بر اساس استانداردهاي موجود در حوزه پژوهش صورت مي‌گيرد.

رئيس پايگاه پژوهشي كجور افزود: اين پايگاه پژوهشي به كتابخانه مجهز مي‌شود كه موضوع‌هاي آن حول محور وظايف پژوهشي پايگاه در سه حوزه سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي است و كتاب‌هاي آن نيز از طريق كتابخانه و مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي كشور تامين مي‌شود.

موسوي‌ميركلائي ادامه داد: سعي داريم در اواسط هر سال براي انجام پژوهش‌هاي مختلف و برگزاري همايش‌هاي علمي و پژوهشي اعتبارات لازم را پيشنهاد و پس از بررسي و تصويب برنامه‌ها و اعتبارات لازم از سوي سازمان ميراث فرهنگي آن را عملي كنيم.

 وي درباره چگونگي اشتغالزايي پايگاه پژوهشي كجور اظهار داشت: با توجه به شرايط جغرافيايي و زيست محيطي منطقه تاريخي و فرهنگي كجور، اين پايگاه پژوهشي مي‌تواند با شناسايي مناطق نمونه گردشگري انگيزه لازم را براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري با ساخت واحد هاي اقامتي، پذيرايي و كمپينگ‌هاي ارزان قيمت توسط بخش خصوصي ايجاد كند.

 رئيس پايگاه پژوهشي كجور در پايان خاطرنشان كرد: استفاده از ظرفيت‌هاي آموزشي شهرستان نوشهر و حتي كشور، مي‌تواند در انجام صحيح خبرنامه‌هاي پژوهشي كمك قابل توجهي كند. (mazandnews@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir