تعداد بازدید: 2558

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 30 فروردين 1388-0:0

همسران: پتانسیل مغفول میرحسین و کروبی

يادداشتي از رضا مياندره،کارشناس وزرات خارجه و وبلاگ نويس گرگاني


  بانگاهی به رقابتهای انتخاباتی در کشورهای خارجی به خصوص آمریکا آنچه چشم نوازی می کند یاری رسانی همسران کاندیداها در گردونه رقابتهای انتخاباتی است. میشل اوباما همسر اوباما نقش برجسته ای در مناظره انتخاباتی در روزهای میانی رقابتهای ریاست جمهوری آمریکا ایفا کرد.

گرته برداری از این پدیده شایع در جوامع خارجی در جامعه مردسالار ایرانی امری عجیب و غریب می نماید اما سیره اصلاح طلبان بخصوص دو کاندیدای اصلی آن یعنی آقایان کروبی و میرحسین در طول سالهای بعد از انقلاب خلاف این امر را ثابت کرده است. چه همسران این دو پا به پای این دو رجل سیاسی مدیریتهای متنوع سیاسی و فرهنگی را آزموده اند.

از همه بیشتر می توان به حضور خانم نویسنده ای مانند زهرا رهنورد در کنار میرحسین اشاره کرد که هیچ کدام نتوانستند دیگری را در حاشیه و یا در سایه خود قرار دهند. هنرمندی میرحسین و سیاست خوانی رهنورد گوئی بالعکس تقسیم بندی شده است. ولی ناگفته پیداست این عنصر اصیل و موثر در میان اصولگرایان بکلی غائب و حتی مضموم و مطعون است و مهمترین کاندیداهای آنان از این عنصر بی بهره اند.

زهرا رهنورد همسر میرحسین با نوشتن مقاله ای درخصوص وضعیت زنان راه خود را در این امر باز کرده است و نشان داده است که می خواهد و می تواند در این رقابتها در کنار اصلاح طلبان باشد. این یک خبر خوش برای فعالان حقوق زن در ایران و نیمی از جمعیت ایرانی یعنی بانوان به شمار می رود.

بی شک حضور فعال این قشر از زنان می تواند بسیاری از پتانسیل‌های مغفول و استفاده نشده را به حساب اصلاح طلبان واریز کند و انتخابات را از هیبت مردسالارانه خود بیرون آورد و ادبیات غامض آن را با لطافت زنانه ایرانی توامان کند.

تصورش را بکنید که همسر رئیس جمهور آینده ایران زنی فرهیخته و روشنفکر و موثر در امور بشردوستانه و ارائه چهره و نمادی کامل از یک زن ایرانی به دنیا باشد اگر چه تصور کردنش سخته!!(miandareh)



    ©2013 APG.ir