تعداد بازدید: 2242

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 8 ارديبهشت 1388-0:0

ماجرا چيست؟

 نقدي بر عملکرد استاندار مازندران


 بنده نقد را هدیه خداوند و ناقد را مامور باری تعالی برای اصلاح رفتار و کردار و کارکرد مسئولان و شخص خود می دانم. نقد استاندار محترم نیز از این زاویه صورت می پذیرد.

ذیلاً برخی از موارد این نقد به عرض می رسد:

1- به جای تخریب عملکرد نقد عملکرد را داشته باشیم. واقعاً حرف بسیار به جا و درستی است. سوال این است که آیا شخص استاندار محترم هم همین کار را می کند؟ یعنی دستگاه آمره و راس هرم مدیریتی استان واقعاً نقد عملکرد می کند یا به انسداد و تهدید و ارعاب می پردازد؟

حتماً خبر دارید که با ارعاب تعدادی از روزنامه ها و هفته نامه ها و سایت ها مانع از نشر نقدها می شوند و در چند مورد راس هرم مدیریت استان برخوردهای جسورانه و مستکبرانه ای را از خود بروز داده اند.

اگر این عرض بنده را به عنوان نقد عملکرد پذیرا باشید و تحمل نقد را هم داشته باشند عرضم این است که عالی ترین مقام اداری استان باید در حراست از قانون و عدم تخلف از قانون پیشگام باشد و به بهانه ساخت مسکن مهر در کمیته یا کمیسیون مسکن و شهرسازی استان دیگر مدیران را تشویق به تخلف و حتی پنهان کاری نکند.

 شما در کدام استان سراغ دارید به بهانه ای واهی زمینی را که مطابق ماده 37 قانون واگذاری اراضی منابع ملی در سال 1353 به دانشگاه واگذار شده را بر خلاف حقوق قانونی دانشگاه و با استفاده از ابزار تحکم مدیریتی بدون حضور نماینده دانشگاه توسط مقام فاقد اختیار قانونی (مدیرکل محترم منابع طبیعی در ماده 37 اختیار خلع ید از دانشگاه را ندارد) خلع ید نموده و بلافاصله با ارائه گزارش هاي ناقص و به دور از واقعیت به مقامات بالادستی مقدمات صدور سند از طریق اداره ثبت اسناد و املاک را فراهم و خارج از نوبت نسبت به صدور سند به نام سازمان مسکن و شهرسازی استان اقدام و پس از صدور سند فقط مراتب را به اطلاع دانشگاه برسانند. آیا نباید این زیر پا گذاری قانون مورد نقد قرار گیرد؟

 در کجا شما می توانید پیدا کنید که دستگاه متعفن تولید کمپوست را با تائید یک زمین شناس به عنوان کارشناس در منطقه ای که پتانسیل تبدیل به استفاده های توریستی دارد مستقر نمایند؟

 حال بگذریم از ادعاهایي که استاندار محترم برای ساختن اقطاب شش گانه در بدو ورود نمودند و بسیار هم بر روی آنها تبلیغ کردند و نهایتاً چیزی از آنها برای این استان نماسید.

2- چندي پيش يکي از مديران کل استان فرمودند استاندار فعلی عملکرد مثبت داشته و نسبت به استاندار قبلی عملکرد مثبت تری داشته است. من با توجه به اطلاعاتی که از کارکرد استاندار قبلی داشته و ارتباطات تنگاتنگی که با ایشان داشته ام- اگرچه نامبرده را نیز قابل نقد می دانم- ولی حجم فعالیت های ایشان را به مراتب بیشتر و برتر از آقای کریمی می دانم.

 چه در دوره استاندار قبلی و چه در دوره استاندار فعلی در امر اجرای پروژه های سفر رئیس جمهوری اغراق شده و گزارش هاي خلاف واقع و غیر منطبق با حقیقت ارائه شده است.

 اینکه پروژه ها اساسی و زیربنایی نبوده و موجب رفع معضلات جامعه مازندران نشده بحث دیگری است که اهمیت آن در واقع از بحث حاضر بیشتر است، ولی حتی با این وضعیت پروژه های اجرا شده، گزارش شده و افتتاح شده ناقص هستند و الآن مدت ها است که بلا استفاده باقی مانده اند.

 دو مثال زیر می تواند بیانگر روحیات دوستان ما در استانداری و نحوه نگاه آنها به پروژه ها باشد:

 الف ـ در مورد ورزشگاه 15 هزار نفری فوتبال شهرستان ساری در اواخر دوره آقای خاتمی توسط آقای مهرعلیزاده با عجله، در حالی که هنوز بسیاری از کارهای آن باقی مانده بود، افتتاح آن اعلام شد.

 در سفر اول هیات دولت به مازندران جزء مصوبات سفر قرار گرفت که تکمیل شود. پس از مدتی با نصب صندلی ها (که همین کار هم به نظر ناقص انجام شده) با عجله به عنوان یک موفقیت بزرگ توسط آقای علی آبادی و با تبلیغات فراوان مجدداً افتتاح می شود.

 از زمان افتتاح مجدد تاکنون بیش از یکسال و نیم می گذرد ولی هنوز هیچ بازی و حتی تمرینی در آن صورت نگرفته است و ساری از بهره برداری آن بی نصیب است.

 اگر ما این گونه با همه پروژه ها برخورد کنیم مشاهده می شود که عناصر محترم مدیریتی استان و مدیران بالادستی کشوری چه کلاه گشادی بر سر شهروندان ما می گذارند.

 ب ـ طول مدت زمان اجرایی پروژه کمربندی شمالی در ساری می رود که به مرز دو دهه برسد. در سفر اول هیات دولت قرار بود تکمیل شده و افتتاح شود ولی دریغ از یک گام پیشرفت. برای تولید گزارش با عجله تمام در سفر دوم بر روی زمین فشرده نشده و لغزان کشاورزی شن ریزی کرده و یکی دو کیلومتر را آسفالت کردند ولی اصل کار که زدن پل زیرگذر و روگذر بود به امان خدا برای آینده ای نامعلوم رها شده است.

شما می دانید که امروزه زدن پل کار چندان دشوار و وقت گیری نیست مضافاً اینکه این پروژه مشکل اصلی که تملک اراضی بود را نداشته و تمام قسمت های آن از قبل توسط مسئولان قبلی تملک شده بود.

 آیا این تعلل بیش از اندازه در اجرای یک پروژه نه چندان بزرگ در مرکز استان نشان از قوت عملکرد مقامات استان ندارد؟

 با متهم کردن همه به نادانی و بی اطلاعی تاکنون که دردی از استان دوا نشده است. شاید با متهم کردن بنده این درد دوا شود؟!

 3- مديرکل محترم صدا وسيماي مازندران فرمودند:عملکرد استاندار خوب منعکس نشده است وايشان مشاور رسانه اي قوي ندارد. 

در توجیه عدم انعکاس خوب عملکرد استاندار حتی اگر بپذیریم که ایشان مشاور قوی نداشته، خود از ضعف شخص ایشان حکایت می کند که چرا در بین این همه نیروهای قوی در استان (که بنده بدون لحاظ نمودن مباحث دیدگاهی و سلیقه ای و وابستگی های ساختگی جناحی و حزبی می توانم تعداد قابل ملاحظه ای از افراد قوی را معرفی نمایم) ایشان حتی یک مشاور قوی را انتخاب ننموده است.البته قطعاً مطمئن باشید خود ایشان چنین عقیده ای ندارند.

باز هم مثالی را برایتان عرض می کنم. چندی قبل در سایت مازندنومه یک نظر سنجی در مورد عملکرد استاندار و نمره ای که به ایشان باید داد انجام شد و این سوال چند روزی (شاید بیش از یک هفته) بر روی صفحه اول سایت مذکور بود.

 نظر سنجی طوری طراحی شده بود که به محض دادن یک نظر امکان دادن نظر بعدی وجود نداشت و در نتیجه هر فرد با یک IP فقط یک نظر را می توانست بدهد. بلافاصله بعد از نظر دادن سایت آخرین وضعیت نظر سنجی به تفکیک نمرات و تعداد آن ارائه می شد.

به نظر حقیر استاندار و مقامات مربوطه ابتدا خیال می کردند کاربران اینترنتی به ایشان نمره قابل قبولی را خواهند داد و لذا به مدت حدود یک هفته یا بیشتر صبر کردند ولی هر چه گذشت دیدند وضعیت خیلی بد شده است و بیش از 89 درصد افراد نمره استاندار را بین صفر تا پنج ذکر کردند.

 من در یکی از تحلیل های پی نویس(کامنت) با اسم بدان اشاره ای کرده بودم ولی دیدم که این پی نویس منتشر نشد. موضوع را با تلفن پیگیری نمودم و ملاحظه کردم که آقایان به مسئول سایت دستور برداشتن این نظر سنجی را دادند.

بايد گفت انسان صاحب دغدغه برای بهتر شدن وضعیت از مشاوره بزرگان، پیشکسوتان و علمای استان بهره می برد.جمع کردن اساتید فقط به عنوان دکور و این که نظراتی گفته شده باشد و بعد مستقلاً و بدون توجه به آن نظرات کار خودمان را بکنیم دردی را دوا نمی کند.

 من با وجود اینکه تاکنون تقریباً همه استانداران استان را در بعد از انقلاب (منهای یکی دو تای از آنها) از نزدیک تجربه کرده ام اما هنوز این نحوه رفتاری را ندیده ام.

 از اینکه با صراحت خود احتمالاً موجب آزار برخی از دوستان شده ام از قبل پوزش خواه هستم و قطعاً  دوستان هم بر این نوشتار نقد خواهند داشت که جداً از سوی این جانب مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

(امضا محفوظ-استاد دانشگاه از ساري)


  • چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388-0:0

    استاد محترم آیا واقعا نقد این است؟ شما هرچه خواستی اتهام ناکارآمدی وارد کردی؛ بدون آنکه بنشینی و از طرف مقابل پاسخی بخواهی؟ اتهام قانون شکنی و زمین خواری هم که جای خود دارد!!!
    اسیر شدیم از بس در این استان مدیران دار زده می شن! تا میاد یکی یه مقدار خودی نشون بده و کارا بیاد دستش اونقدر اونو هو می کنیم تا خودش فرار کنه!
    ضمن اینکه در نقد از خوبی ها و موفقیت ها هم باید نامی برده بشه.
    و ( امضا محفوظ - دانشجویی از ساری )


    ©2013 APG.ir