تعداد بازدید: 5283

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 10 ارديبهشت 1388-0:0

ورف چال 88

مراسم سنتي ورف‌چال مازندراني‌ها با حضور مردان مازندراني در دره ورف‌چال لاريجان آمل برگزار شد.


 مراسم سنتي و ملي ورف‌چال و يا برف‌چال كه از نمادهاي يك سنت كم‌نظير است، بعد از ظهر روز چهارشنبه در دره برف‌چال اسك بخش لاريجان شهرستان آمل برگزار شد.


برگزاري اين مراسم كه قدمتي 600 ساله در اين منطقه دارد، برخلاف سنت‌هاي گذشته در يك روز غير تعطيل به غير از جمعه برگزار شد.


در اين مراسم كه مردهاي مازندراني حضور داشتند، در پي يافتن قطعات باقيمانده برف و انتقال به سمت چاهي براي تامين آب مودر نياز احشام و عشاير اين منطقه در ايام كم‌آبي تابستان است.


در دوران قديم به منظور تامين آب دام‌ها و حتي انسان به درايت عالم بزرگوار سيد‌حسن ولي چاله‌اي عميق در دامنه كوه دماوند حفر شد تا با پرشدن برف‌هاي دامنه‌هاي قله، مشكل كم‌آبي تابستان كه گريبانگير مردم منطقه مي‌شد را برطرف كند.


اين مراسم همه ساله و قبل از ذوب شدن آخرين برف‌هاي زمستاني با شكوه خاصي و با حضور چند هزار نفري مردم منطقه برگزار مي‌شود و دوستداراني از سراسر كشور براي تماشاي اين مراسم به روستاي اسك مي‌آيند.


تاريخ اجراي اين مراسم از قبل توسط بزرگان محل به عموم اطلاع داده مي‌شود تا در اين روز تمام‌ مردان روستاي اسك در مراسم ورف چال حضور داشته باشند.


در روز مراسم مردان اسك، صبح زود با در دست داشتن ناهار، ميوه و چاي از روستا بيرون مي‌آيند و امور روستا را موقتي به زن‌هاي روستا مي‌دهند تا مراسم زن‌سالاري را با برنامه‌هايي همچون عروس و داماد و شاه و وزير برگزار كنند.


زنان روستا براي تحقق بخشيدن به هدف خويش از ميان خود زني (حاآمي) را بر‌مي‌گزينند تا وي به نظام حكومتي كه به طور موقت در روستا ايجاد شده سروسامان بدهد، حكومت زنان را در قديم مادر شاهي هم مي‌گفتند.


در اين روز ورود هر مردي به داخل روستا جلوگيري مي‌شود، در صورتي كه اگر مردي به تذكرات و اخطارهاي زنان توجهي نكند و داخل روستا شود، به شدت با چوب دستي زنان روستا تنبيه مي‌شود.


مردان روستا پس از رسيدن به محل ورف چال با رفتن به سمت مناطق پوشيده از برف و آوردن قطعه‌هاي بزرگي از برف و ريختن در چاهي مورد نظر كه عمق و ارتفاعي زياد هم دارد، بخشي از مراسم خود را برگزار كرده باشند.


پس از پرشدن چاه از برف و پوشاندن در چاه، در پذيرايي گروهي در اطراف چاه با غذايي با خود آورده بودند، شركت مي‌كنند، نماز جماعت مي‌خوانند و پس از يك روز شاد و خاطره‌انگيز به روستا برمي‌گردند.

 
در اين برنامه كه هر ساله برگزار شود، با سودجويي برخي گروه‌‌ها براي ايجاد و راه‌اندازي دست‌فروشي‌‌ها همراه شد كه امسال با تصميم برگزار‌كنندگان، اجراي اين مراسم به وسط هفته و روز غير تعطيل گذاشته شد.(farsnews)



©2013 APG.ir