تعداد بازدید: 2288

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 13 ارديبهشت 1388-0:0

کريمي مله:در دولت نهم منزلت ايران کاهش يافت

عضو هيت علمي دانشگاه مازندران گفت: دوره اخير به گونه‌اي شده كه از تدوين سياست‌هاي مالي تا تعيين سرمربي تيم ملي بايد از منظر يك نفر عبور كند.



انتخابات جاي دعواي گروه‌هاي سياسي نيست ‌
 استاد دانشكده علوم سياسي دانشگاه مازندران گفت: انتخابات به جاي اينكه دعواي بين افراد و گروه‌هاي سياسي باشد، دعواي بين تصاوير و گفتمان‌هاست.

 علي كريمي‌مله گفت: اگر بتوانيم وظيفه دانشگاهي خود را با وظيفه قشر جامعه تركيب كنيم، هم به وظيفه اطلاع‌رساني و آگاهي بخشي و هم تبيين زواياي مختلف مسئله انتخابات همت گمارده‌ايم و به عنوان شهروندي كه امروز در فضاي دانشگاهي است، مي‌توانيم وظيفه شهروندي‌مان را انجام دهيم.


وي گفت: با دقت در موضوع مي‌بينيم كه در اين تصويرسازي كه از انسان‌ها داريم، دو تصوير برجسته وجود دارد و هر كدام نماينده يك گفتمان هستند و در واقع ظواهر يك گفتمان را بازتاب مي‌دهند، گفتماني كه وضع موجود را نمي‌پذيرد و به دنبال تغيير آن است و گفتماني كه وضع موجود را وضع مطلوب مي‌داند.


معاون سابق سياسي استاندار مازندران در ادامه به ويژگي‌هاي بارز دولت از ديدگاه خود پرداخت و نقش اين ويژگي‌ها را در ترسيم و تصويرسازي وضع موجود به بخش‌هاي مختلف تقسيم كرد و افزود: هم اكنون در مقوله تصميم‌گيري با وجود مسير طبيعي و عقلاني كه دنيا به سمت آن در حركت است با فردي شدن و شخصي شدن فرايند تصميم‌گيري و سياست مواجه هستيم، اگر چه نظام جمهوري اسلامي ايران در مقاطعي از اين ويژگي‌ها برخوردار بوده اما در دوره اخير فرايند فردي شدن و شخصي شدن در فرآيند تصميم‌گيري در ابعاد و زواياي مختلف چهره بارزي پيدا كرده است، به گونه‌اي كه انسان و يا مجموعه‌اي از انسان‌ها فكر مي‌كنند كه همه مسائل خرد و كلان را مي‌دانند، از تدوين سياست‌هاي مالي گرفته تا تعيين سرمربي تيم ملي بايد از منظر يك نفر عبور كند.


عضو هيت علمي و استاد دانشكده علوم سياسي دانشگاه مازندران در ادامه افزود: امروزه در بيشتر نقاط دنيا براي ايجاد فضاي حاكم بر جامعه از تانكرهاي مختلف فكري ـ تخصصي در حوزه‌هاي مختلف براي تصميم‌گيري استفاده مي‌كنند اما حالا به ‌دور از اينها، حتي از اين مجامع كارشناسي دولتي هم استفاده نمي‌شود و معيار و ملاك فقط يك فرد است كه در تصميم‌گيري‌هاي خرد و كلان كشور تصميم مي‌گيرد.


وي گفت: ما مواجه هستيم با فراگير شدن احساس ناامني و همان‌طور كه حس ناعدالتي مي‌تواند منجر به بروز يك نارضايتي سياسي و اجتماعي شود، حس ناامني هم مي‌تواند منجر به بروز چنين فرآيندي باشد.


كريمه‌مله در ادامه از ويژگي‌هاي بارز ديگر دولت را روبه رو قرار گرفتن با فرآيند رشد فزاينده در تخريب و فرسايش سرمايه اجتماعي در ابعاد مختلف عنوان كرد و گفت: اگر بناست كه در عرصه بين‌المللي كارنامه‌اي از اين سه سال اخير ترسيم كنيم، برخلاف هياهو‌هاي رسانه‌هاي رسمي معتقدم منزلت بين‌المللي ايران نه تنها ارتقا‌ نيافته، بلكه روند نزولي رو به رشدي را طي كرده است كه به عنوان مثال از سال 84 به بعد ايران سالانه ‌11 رتبه در مقوله ريسك سرمايه‌گذاري مستقيم بين‌المللي در ايران دچار تنزل شديم و اين در حالي است كه در كشوري هستيم كه به لحاظ بهره‌مندي از منابع مختلف قدرت رتبه 27 را در سراسر جهان دارد اما در مقوله جايگاه اقتصادي در رتبه خيلي پايين‌تري داريم و اين دولت نتوانسته شاخص‌هاي طبقاتي را تنزل دهد.


‌كريمي در ادامه تصريح كرد: حضور ناخوانده و خود خوانده ايران در شوراي همكاري خليج فارس و صدور بيانيه در حضور عالي‌ترين مقام سياسي و اجرايي كشور مبني بر مالكيت جزاير سه گانه توسط امارات متحد عربي و يا حضور نماينده و روساي عضو اكو در ايران و تصريح در بيانيه صادره مبني بر عدم استفاده ايران در بهره‌برداري از منابع ‌درياي خزر را مي‌توان نام برد.


وي گفت: هيچ دولتي نمي‌تواند نسبت به انباشت مديريتي و علمي جامعه بي‌توجه باشد و اگر بناست فرايند توسعه در جامعه اتفاق بيفتد، حتما از طريق انباشت و تراكم ظرفيت‌هاي انساني و علمي مديريتي جامعه اتفاق مي‌افتد.


كريمي در ادامه افزود: به كنار گذاشتن تمام توان مديريتي جامعه در يك بازده زماني بسيار كوتاه و ناموزوني در فرايند توسعه و مديريت كشور از ويژگي‌هاي برجسته‌اي ‌است كه امروز مي‌توانيم بر پيشاني اين دولت بزنيم.


وي با بيان اين سئوال كه مگر فقط انرژي هسته‌اي حق مسلم ايرانيان است، گفت: مگر حق آزادي بيان حق آحاد ايرانيان نيست، مگر حق پاسخگو كردن دولت حق شفاف بودن دولت حق آحاد ايرانيان نيست، در كدام فرايند اعلام برنامه دولت توانسته با شفافيت و صداقت با مردم برخورد كند و بر اساس مستندات با آمار و ارقام با مردم صحبت كند.


اين فعال سياسي با اشاره به اين موضوع كه فقط در يك برنامه تفريغ بودجه يك ميليارد و 56 ميليون دلار ناپديد شده است، خاطر‌نشان كرد: 4 ميليارد دلار برداشت غير‌مجاز از ذخاير ارزي بدون مراحل اداري و در همان چهار برگ لايحه بودجه را به 20 صفحه تبديل كرده كه همين 20 صفحه‌اي در گزارش تحقيق بودجه سال 82، 4 هزار مورد تخلف صورت گرفته است و حتي افراد عام هم مي‌توانند بفهمند كه احتمالا هيچ ماده و هيچ‌ تبصره‌اي و هيچ رديفي در جاي اصلي خود قرار نگرفته و هزينه نشده است، مگر مي‌شود در جزوه 20 صفحه‌اي 4 هزار تخلف صورت بپذيرد؛ علاوه بر آن تخلفات 54 درصدي بودجه 86 كه به اذهان نمايندگان مجلس همسوي با دولت نهم كه در تفريغ بودجه 86 صورت گرفته و اگر به طريقي مي‌شد كه بودجه 87 هم بررسي شود، از اين تخلفات مشهود است.


وي از ديگر وي‍‍‍ژگي‌هاي مشهود دولت نهم را مسئله‌اي به نام كيش شخصيت عنوان كرد و گفت: بايد بپذيريم كه يك رئيس جمهور در مملكت داراي منابع و توانايي‌هاي محدودي است و رهبر معنوي جامعه نيست و نقش پيامبرگونه در اين جامعه و نقش مرشد فكري جامعه در آن مصداق ندارد بلكه رئيس جمهور در جامعه مدير اجرايي با منابع محدود و سياست‌هاي معين است.


كريمي در پايان تلاش براي اسطوره‌سازي و ايجاد فرهنگ اسطوره‌پردازي را يكي از مصيبت‌هاي فرهنگي امروز ايران دانست و گفت: اين كار هرگونه پويايي و تحرك را از جامعه سلب‌ و ما را به باتلاق عقب‌افتادگي دچار مي‌كند.(farsnews)


  • شهروند طبری پاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 14 ارديبهشت 1388-0:0

    با سلام
    آقای کریمی مله دیکته شما را مردم چند بار ارزیابی کرده و نمره شما را داده اند اکنون هم نوبت به آقای احمدی نژاد رسیده تا مردم دیکته ایشان را ارزیابی کنند و نمره ایشان را بدهند !شما که سیاست را فقط از لابلای افاضات غربیها در کتابهای دست چندمشان فرا گرفته اید اجازه بدهید مردم خود تصمیم بگیرند !دوران قیم مآبی از هر رنگ و نوعش سپری شده ! گذشته از این چرا از حیثیت دانشگاهی خود در جهت مطامع سیاسی خویش بهره می گیرید!معلوم نیست دوباره دفتر معاونت سیاسی و امنیتی را به شما تحویل دهند!بهتر است پیش روی دانشجویان خویش سر بلند باشید!
    نقد شما چنان غیر منصفانه است که به ناچار انسان را به شما و نیتتان مظنون می کند!
    چرا به مخاطبان خویش این را نمی گویید کدام سال در این سی سال گذشته بوده که دیوان محاسبات به تفریغ بودجه ایراد نگرفته است؟!
    روزی گوسفندی از مانعی پرید دنبلانش به هوا رفت بز شادی کنان به گوسفند گفت آی دیدم! آی دیدم! گوسفند گفت عمریست ما دیده ایم به روی خود نیاورده ایم!حال یک بار دیده ای اینگونه شادی می کنی!!


    ©2013 APG.ir