تعداد بازدید: 4138

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 14 ارديبهشت 1388-0:0

ميرحسين در مازندران اعلام کرد:شعار اصلي بنده قانون اساسي است

گزارش کامل سفر ميرحسين موسوي به مازندران(ويرايش دوم)


 *موسوي در ملامجدالدين

مهندس میر حسین موسوی در میان استقبال خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در راس ساعت 7 صبح وارد گلزار شهدای ملا مجدالدین ساری شد.

*شال سبز سيد

در مراسم استقبال جانباز نابینا سید ضیاء معنوی از وي تجليل کرد و یادآور شد مازندراني ها با دادن ده هزار شهید دفاع مقدس خدمات ارزنده نخست وزیری ایشان را همواره به عنوان خاطراتی خوش در ذهن دارند.

در این استقبال مردم با دادن شعار "صلی علي محمد - یارامام خوش آمد ، "صلی علي محمد-بوی امام آمد" و" موسوی ، موسوی حمایتت می کنیم"از او استقبال کردند.

سه تن از خانواده شهدا شال سبز تبرک شده  را دور گردن مهندس موسوی قرار دادند.

*ديدار با بزرگان

مهندس موسوی طبق برنامه از پیش تعیین شده در ساعت 7:30 دقیقه صبح روز دوشنبه با حضور در دفترآیت الله طبرسی -نماینده ولی فقیه مازندران و امام جمعه ساری- در نشستی خصوصی با وي گفتگو کرد.

پس از دیدار خصوصی مهندس موسوی با آیت الله طبرسی، طول مسیر راه رابرای دیدار آیت الله صدوقی -یکی از روحانیون برجسته مازندران-پیاده طی کرد. 
 
*مهندس موسوي با آيت الله نظري هم ديدار کرد.آیت الله نظری در این دیدار از مازندران به عنوان مرزبان کشور نام برد که توانسته در طول تاریخ با دادن شهدای بی شماری دین خود را ادا نماید. 

آیت الله نظري در باب نصیحت گفتند: امیدواریم که انتخابات به صورت آزادانه برگزار شود و برکسی تحمیلی انجام نگیرد .

ایشان همچنین فرمودند:مسئولان برگزار کننده انتخابات باید با حفظ صیانت از آرای مردم این انتخابات را به صورت آزاد آن چه که شایسته ایران اسلامی است به انجام برسانند.

وی خطاب به مهندس موسوی گفت:بسیار خوشحال و خرسندم که امروز کسانی که در کنار جنابعالی قرار دارند از دوستان خوب من هستند .

مهندس موسوی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور و ملاقات با علمای مازندران گفت: افتخار من این است که از دوران کودکی از محضر علما بهره جسته ام .

میر حسین موسوی افزود: برکات جامعه ما از حضور امام ، انقلاب و اسلام است و برگزاری انتخابات جزئی از سرمایه های این انقلاب است که امیدواریم تلاشهای انتخاباتی هر کاندیدایی منجر به آگاهی مردم شود .

وی خاطر نشان ساخت : قبل از انقلاب انتخابات به صورت تحمیلی به مردم تحمیل می گردید و مردم نمی توانستند در سرنوشت خود دخیل باشند .
 

*مهندس موسوی راس ساعت 8 صبح  با حضور در حوزه علمیه آیت الله صدوقی مورد استقبال ایشان قرار گرفت .

آیت الله صدوقی در این دیدار اظهار داشتند : موسوی سایه امام را بر سر دارد و ایشان با توجه به حمایت امام در دوران دفاع مقدس تصریح نمود: مهندس موسوی سزاوار القاب بزرگی است.

*تغییر وضع موجود

میرحسین موسوی در ادامه دیدارش با مردم استان مازندران، میهمان ستاد حامیان خود در این استان شد. او در این نشست به اعضای کمیته‌ها و دفاتر ارتباطات مردمی خود در مازندران اظهار کرد: همه ما با یک انگیزه مشترک در اینجا جمع شدیم؛ آن انگیزه تغییر وضع موجود از یک شرایط بدتر به شرایط بهتر است که این انگیزه بسیار ارزش دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که قدرت این ستاد باید توسط خود اعضای آن تامین شود متذکر شد: نباید انتظاری از رسانه‌هایی نظیر صداوسیما داشته باشیم. البته روال این است که تا زمان انتخابات برنامه‌های ویژه‌ای انجام شود ولی در مقایسه با انتخابات گذشته که کارهای مربوط به شورآفرینی در انتخابات از بهمن ماه شروع شده بود، هنوز در صداوسیما خبری از این مساله نیست و این امر می‌طلبد که هر کس به صورت یک رسانه عمل کند تا پیام ما به سراسر کشور برسد.

او با اشاره به نقش زنان در حیات اجتماعی و خانوادگی استان مازندران گفت: زنان در مازندران زحمت زیادی می‌کشند و در کنار مردان خود در عرصه کشاورزی و تولید کمک‌های فراوانی می‌کنند. انشاءالله این مساله در ستادها مورد توجه قرار بگیرد. مردم این خطه قشر زحمت‌کش و عزیزی هستند که محصولات دست‌رنج آنها در سراسر کشور مصرف می‌شود. بنابراین حق بزرگی بر گردن ما دارند.

 به علاوه این که وقتی حرف از هزار شهید و هزاران جانباز و رزمنده در این استان زده می‌شود به یاد مادران شجاع می‌افتیم که در کنار همسران خود چنین فرزندان رشید و برومندی را تربیت کرده‌اند. باید تلاش کنیم و انشاءالله پیروز خواهیم شد.

*موسوي در دانشگاه:مدل دولت نهم به حکومت قاجار شبيه است! 

موسوي در جمع دانشجويان دانشگاه مازندران گفت: سفرهاي استاني دولت نهم موجب افزايش تعهدات دولت خارج از برنامه‌هاي مدون و افزايش هزينه‌ها و ريخت پاش مي‌شود.

 ميرحسين موسوي پيش از ظهر روز دوشنبه در جمع دانشجويان دانشگاه مازندران با اشاره به اينكه شاخص‌هاي فعلي كشور موجب افتخار و پيشرفت آن نيست اظهار داشت: شاخص‌هاي اقتصادي و فرهنگي كشور بايد در راستاي ايجاد فضاي اميد و پرفروغ‌ كردن اذهان مردم تغيير كند.


وي با اشاره به اينكه اصل در سياست‌هاي خارجي بايد مبتني بر اصول، ارزش‌ها و منافع ملي باشد، گفت: سياست‌هاي داخلي و خارجي كشور تاثير نامطلوبي بر روحيه مردم گذاشته است به طوري كه احساس عدم امنيت در فضاي داخلي كشور مشهود است و مردم در مقابل ناهنجاري‌هاي بين‌المللي احساس عدم امنيت مي‌كنند.


وي با اعلام اينكه قدم اساسي امروز بايد تنظيم برنامه روشن در كشور باشد افزود: سنبل و نماد بي‌برنامگي در كشور انحلال سازمان برنامه‌ريزي بود.


موسوي برنامه‌ريزي و مديريت را داراي سابقه در كشور عنوان كرد و يادآور شد: شوراهاي تاثيرگذاري كه مي‌توانست منبع برنامه‌ريزي و تدوين اصول كلي اجراي برنامه‌ها در كشور باشد اكنون كارايي خود را از دست داده است.


وي با اشاره به افزايش نقدينگي در سال‌هاي اخير در كشور خاطر نشان كرد: نتيجه تورم 25 درصدي كاهش قدرت خريد مستضعفين است.


وي با بيان اينكه امروز كشور به طور وسيع از نيروهاي نخبه مردمي و دانشگاهي بهره نمي‌گيرد گفت: ظاهر مدلي كه در كشور به عنوان معيار و ميزان رجوع استفاده مي‌شود مربوط به دوران قاجار است.


وي با اعلام اينكه دستگاه‌هاي برنامه‌ريزي كشور بر هزينه كرد دولت‌ها نظارت مي‌كردند كاهش كارايي آنها را موجب افزايش فساد و تخلف اداري عنوان و ادامه داد: نظام‌ها‌ در چارچوب قانون بايد به طور وسيع براي اداره كشور به كار گرفته شوند.


موسوي در خصوص مسائل فرهنگي كشور نيز با بيان اينكه فرهنگ در جامعه بايد غير دولتي باشد گفت: شايسته جوانان ايراني نيست كه پايبند فرهنگي باشد كه دولت ساخته است زيرا فرهنگ بايد غير دولتي باشد.
موسوي در پاسخ به شعار يكي از حاضرين كه مرگ بر ضد ولايت فقيه را سر مي‌داد گفت: پايبندي به اصول و ارزش‌ها مورد قبول همه است‌.


نخست وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سئوال يكي از 50 اقتصاددان مخالف دولت كه بحران‌هاي جهاني و كاهش قيمت نفت را در سال‌هاي آينده به عنوان يك تهديد براي كشور عنوان كرد اظهار داشت سياست‌هاي مورد اجرا در امور داخلي و خارجي كشور بايد مبتني بر ثبات باشد و امكان تصميم‌گيري از طريق مشاوره تمام دستگاه‌هاي ذي‌ربط صورت گيرد.


وي با اشاره به مشكلات بازرهاي پولي و مالي در كشور گفت: تصميم‌گيري محض اقتصادي به عهده دولت نيست بلكه دولت بايد در چارچوب قوانين و برنامه‌ها بر اساس منافع كشور تصميم بگيرد.


وي به عدم بهره‌گيري دولت از اصول كارشناسي در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي اشاره و يادآور شد: نگاه مجدد به بودجه سال جاري كه با كسري‌ 40 هزار ميليارد توماني روبه‌رو خواهد شد بايد صورت گيرد.


وي بر ايجاد نهادهايي براي تدوين و اجراي سياست‌هاي باثبات اقتصادي گفت: نهادهاي موجود در كشور به همراه دولت بايد فضا را براي سرمايه‌گذاري آماده كرده و با حمايت از توليد داخلي بيشترين تاثير را در بازار كار و اشتغال كشور بگذارد.


موسوي با اشاره به اينكه با انجام همه اين كارها تنها به نقطه آغاز مي‌رسيم‌، اين برنامه‌ها را موجب تحقق چشم‌انداز 20 ساله و اجراي برنامه پنجم توسعه عنوان و گفت: در شرايط بحران داخلي و خارجي انضباط اقتصادي از بسياري رويدادها جلوگيري خواهد كرد.


وي به بار مالي و هزينه‌هاي سفرهاي استاني دولت اشاره و خاطر نشان كرد: افزايش تعهدات دولت خارج از برنامه‌هاي مدون موجب افزايش هزينه‌ها و ريخت پاش مي‌شود، امروز به سياستي نياز داريم كه علي‌رغم درآمدهاي سرشار نفتي آن را در راستاي توسعه كشور در آينده به كار گيرد.


وي با اعلام اينكه طرح اقتصادي وي در دو هفته آينده به صورت مدون ارائه مي‌شود افزود: در اين طرح شيوه‌هاي عملياتي اقتصادي و گسترش توليد تا قبل از انتخابات در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

*در برابر رسانه ها:چه کسي نامه تبريک به اوباما نوشت؟من نبودم.

 ميرحسين موسوي داوطلب كانديداي انتخابات رياست جمهوري دوره دهم در ادامه سخنان خود در دانشگاه بابلسر با اشاره به مصوبه‌هاي هيئت دولت در سفرهاي استاني گفت: مصوبات سفرهاي استاني دولت گذشته نه تنها مشكلات را برطرف نمي‌كند، بلكه تعهدات دولت را در مقابل مردم افزايش مي‌دهد.


وي با بيان اينكه تعهدات دولت در مقابل مصوبات اجرايي نشده است، افزود: يقين دارم كه دولت قادر نيست تعهدات مصوب خود را در استان‌ها اجرايي كند.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه خط و مشي اقتصادي‌تان را چه زماني مشخص خواهيد كرد، گفت: در بيانه انتخاباتي خود خط و مشي اقتصادي‌ام را عنوان كردم، البته تا دو هفته آينده مسائل مربوط به موضوعات اقتصادي را در اختيار مردم قرار خواهم داد.


موسوي در پاسخ به اين سوال كه آيا در صورت رئيس جمهور شدن، خاتمي در كابينه شما قرار خواهد داشت يا نه؟ پاسخ داد: آقاي خاتمي عزيز و برادر من است و از اوايل انقلاب در كنار وي كار كرده‌ام و هيچوقت خودم را از وي جدا ندانسته و جدا نخواهم دانست. در خصوص حضور در كابينه به ايشان جسارت نمي‌كنم و پيشنهاد كابينه نمي‌دهم. البته ايشان داراي شان بسيار بالاي بين‌المللي است و معتقدم مي‌تواند در خصوص مسائل بين‌المللي به كشور كمك كند. البته هر كجا كه خود ايشان بخواهد مي‌تواند به دولت كمك كند.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: تخريب شخصيت‌ها در كشور موجب آسيب‌هاي فراواني به كشور شده و البته اين تخريب‌ها براي برخي از دولتمردان ما بسيار زياد صورت گرفته است.


موسوي با بيان اينكه شعار اصلي بنده قانون اساسي است، بيان داشت: هر گونه مسئله و مشكلي كه داشته باشيم بايد آن را در چارچوب قانون اساسي حل كنيم و به اين مسئله معتقدم و تمامي اعمال خود را با قانون اساسي هماهنگ خواهم كرد.


وي يادآور شد: با طيف وسيعي از جامعه دولت آشنا هستم ولي حرف و موضع من هماني است كه اعلام كردم و به آن بيانيه خود پايبند هستم و در تصميم‌گيري‌ها قطعا استقلال راي خود را خواهم داشت.


اين دواطلب كانديداتوري رياست جمهوري دوره دهم با اشاره به امنيت انسان‌ها در جامعه خاطرنشان كرد: مهم‌ترين مسئله براي دولت اين است كه انسان‌ها در جامعه امنيت داشته باشند و دولت براي امنيت آنها تلاش كند و تنها امنيت دولت كافي نيست. يكي از مهم‌ترين هدف بنده ايجاد آزادي و ترس از رهايي از نياز بوده است.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه عقلانيت در سياست‌گذاري‌ها، مهم‌ترين مسئله‌اي است كه متاسفانه فراموش شده،‌خاطرنشان كرد: مجبوريي براي سياست‌گذاري‌ها به عقل رجوع كنيم و به عقلانيت احترام بگذاريم؛ چرا كه عقلانيت جزئي از افكار و اعتقادات مكتب اهل تشيع است.


وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دغدغه امروز شما جمع كردن گشت ارشاد است و اگر گشت ارشاد جمع شود مشكلات كشور حل مي‌شود؟ پاسخ داد: اگر نرخ تورم امروز كه 25 درصد است به 50 درصد تبديل شود، حتي اگر كل استان مازندران پر از اتومبيل‌هاي گشت ارشاد شود، نمي‌توانيم با بداخلاقي‌هاي اجتماعي مقابله كنيم.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: گشت ارشاد بايد در مقابل اوباش‌ موضع‌گيري كند نه اينكه خانمي را از شوهرش جدا كند و يا به آن بي‌احترامي كنند كه اين عمل را خلاف اعتقاداتم مي‌دانم.


موسوي بيان داشت: متاسفانه ما مشكلات اجتماعي كشور را از ريشه حل نكرده و انتظار داريم با گشت‌هاي ارشاد مشكلات حل شود بر همين دليل با صراحت مي‌گويم كه با اين امر مخالفم.


وي در خصوص رابطه با آمريكا افزود: در كشور كاره‌اي نيستم كه صحبت از رابطه با آمريكا كنم، بايد از كساني بپرسيد و سوال كنيد كه نامه تبريك براي رئيس‌جمهور آمريكا مي‌فرستند. از من سوال كردند كه آيا ادبيات اوباما را تغيير يافته مي‌بينيد يا نه، پاسخ دادم بله ادبيات اوباما تغيير كرده و اگر اين تغيير عملي شود با آمريكا ارتباط برقرار خواهد شد.


اين كانديداي داوطلب رياست جمهوري دوره دهم بيان داشت: در سياست‌ها دچار دوگانگي شده‌ايم برخي‌ها صحبت از هولوكاست مي‌كنند و برخي‌ها از دوستي با اسرائيل حرف مي‌زنند. حرف بنده اين است من با اين سياست‌هاي دوگانه مخالفم.


وي در خصوص حقوق زنان پاسخ گفت: معتقد به رفع تبعيض در خصوص زنان هستم و همين طور مخالف لايحه چند همسري، و اعلام مي‌كنم اگر رئيس‌جمهور شوم لايحه چند همسري را از مجلس پس خواهم گرفت.


موسوي ادامه داد: بنده با هر برخوردي كه آزادي‌هاي دانشجويي را كم و محدود كند، مخالف هستم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه آيا پدر شما مخالف حضور شما در سياست است يا نه؟ پاسخ گفت: پدر بنده مخالف حضور من در عرصه سياست نيست و درعين حال همواره به ايشان احترام مي‌گذارم.


موسوي در پاسخ به اين سئوال كه جامعه مدرسين در بيانيه سازمان مجاهدين را مشروع ندانسته، آيا شما با اين نظر مخالف هست يا نه؟ اظهار داشت: جامعه مدرسين قابل احترام است،‌اما بايد به اين مسئله توجه كنيم كه چرا جامعه مدرسين بيانيه سياسي مي‌دهد و البته آنها نظر فقهي نمي‌دهند.


وي اضافه كرد: جامعه مدرسين نظر فقهي نمي‌دهد و بنده درخصوص سازمان مجاهدين بايد بگويم ضمن استقلال خودم از حمايت سازمان مجاهدين استقبال مي‌كنم و با صراحت مي‌گويم سازمان مجاهدين رسميت دارد.


موسوي در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت نهم حتي يك نكته مثبت هم ندارد كه شما آن را بازگو نمي‌كنيد و فقط از دولت انتقاد مي‌كنيد، تصريح كرد: نكات مثبت دولت نهم را صدا و سيما و رسانه‌ها 24 ساعته اعلام مي‌كند و با اين شرايط لازم نمي‌دانم وقت خود را در اين جهت هدر دهم.


موسوي ادامه داد: خودم را بسيجي مي‌دانم البته يك بسيجي واقعي؛ زيرا بسيجي واقعي مدافع ناموس مردم، مطيع ولايت، پايبند به قانون اساسي و پاسدار صندوق‌هاي آراي ملت است.


موسوي در پاسخ به سوال نماينده دفتر تحكيم وحدت طيف علامه كه پرسيد جمهوري اسلامي توانايي‌هاي دموكراسي دارد، اما بيشتر توان جمهوري اسلامي در راستاي ديكتاتوري است، آيا شما موافق اين هستيد يا نه؟ خاطر نشان كرد: قطعا نمي‌توانم با نظر شما موافق باشم، چون به قانون اساسي معتقدم و نمي‌توانم از قانون اساسي عبور كنم؛ چرا كه خون شهيدان را در مناطق مختلف ديده‌ام .

*حمايت از کشاورزي

نخست وزير دوران دفاع مقدس تاكيد كرد: اگر به عنوان منتخب مردم در انتخابات رياست جمهوري انتخاب شوم همانند دوران جنگ از محصولات، صنعت و كشاورزي داخلي حمايت خواهم كرد.


 ميرحسين موسوي در جمع مردم قائمشهر با بيان اينكه قائمشهر يكي از قديمي‌ترين شهرهاي كشور محسوب مي‌شود، از اين شهر به عنوان قطب صنعتي كشور ياد كرد و در بيان ويژگي‌هاي اين شهر گفت: قائمشهر جزو اولين مناطقي است كه به تشيع گرويده است و در انقلاب شكوهمند اسلامي نيز نقش تاثيرگذاري داشته است.


وي انتخابات را يكي از مهم‌ترين سرمايه‌هاي انقلاب دانست و با بيان اينكه در قبل از انقلاب انتخاباتي به معناي درست آن نداشتيم،‌اظهار داشت: جمهوري اسلامي يعني تحقق اراده مردم در سرنوشت خويش در چارچوب‌ معيارهاي اسلامي و كساني كه هم جمهوريت و هم اسلاميت را تضعيف مي‌كنند هر دو به يك اندازه در تضعيف انقلاب سهم دارند و تاكيد ما بر وجود جمهوري اسلامي متكي بر آراي مردم به اين دليل است كه ايران پيشرفته را بوجود مي‌آورد و ايران پيشرفته از يكي بودن دل مردم با دولت و ثبات سياست‌ها و مديريت‌ها بوجود مي‌آيد.


عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام تاكيد كرد: ايران عقب‌افتاده، سازگار با اين شعار نيست.


وي با تاكيد بر حمايت از صنايع داخلي گفت: حمايت از توليد داخلي و ملي متاسفانه در سال‌هاي اخير با واردات عجيب و بي‌رويه با دلارهاي نفتي مشكلاتي براي كشور بوجود آورده است و در سطوح بين‌المللي كشور با مشكلاتي روبرو شده است و در حالي كه همه كشورها عرق ملي دارند و تلاش مي‌كنند از توليدات خود حمايت كنند ولي متاسفانه كشور ما در سال‌هاي اخير از اين رويه دور افتاده است.


ميرحسين موسوي تاكيد كرد: صنايع ما به دليل عدم حمايت از توليد داخلي در حال ورشكستگي است و در جهان يك رقابت نابرابري براي توليدات داخلي وجود دارد. متاسفانه دست از حمايت توليدات داخلي و اقتصاد خودمان را برداشته‌ايم.


نخست وزير دوران دفاع مقدس در بيان مثالي از عدم حمايت از توليدات داخلي گفت: اكنون پرتقال‌هاي ما در انبارها مي‌پوسد اما پرتقال اسرائيلي در كشور ما توزيع مي‌شود و اين به صلاح كشور نيست.


وي وجود قوميت‌هاي مختلف در كنار هم همراه با صلح و دوستي را در ايران به عنوان يك فرصت دانست و اين موضوع را در پيشبرد اهداف انقلاب موثر عنوان كرد.

*اقتصاد صدقه‌ای دولت نهم


میرحسین موسوی در محل ستاد انتخاباتی خود در شهرستان بابل گفت: بابل سهم بزرگي در پیشرفت کشور دارد و قطعه‌ای از سرزمینی است که تشیع به صورت اختیاری توسط مردم پذیرفته شده است و زمینه‌ای ایجاد کرده که سراسر کشور را فرا گرفته است.


وی خطاب به مردم بابل گفت: امروز انگیزه جمع شدن شما فرا رسیدن موسم انتخابات است و انتخابات جزو سرمایه انقلاب اسلامی است.


موسوی افزود: در زمان انتخابات مردم به برنامه‌ها نگاه می‌کنند و می‌اندیشند که آیا راه گذشته را ادامه دهند، یا در فکر انتخاب راه جدید باشند.


نخست وزیر 8 سال دفاع مقدس گفت: اقتصاد کشور در حال حاضر عدم حمایت از تولید ملی را نشان می‌هد و گواه آن این است که در همین مازندران در حالی‌که برنج مازندرانی بعنوان بهترین برنج ایران در انبارها مانده است، و برنج‌های پاکستانی و هندی در بازار همین استان هم فراوان مشاهده می‌شود.


موسوی با ذکر اینکه ایران یکی از بهترین کشورهای تولید کننده محصولات باغی است، گفت: دولت با واردات 16 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی کارخانه‌های تبدیلی را به سمت ورشکستگی سوق داده است.


وی تصریح كرد: در گذشته افتخار می‌کردیم که محصولات ملی را در منازل خود مصرف می‌کنیم اما در حال حاضر هیچ محصول ملی با کیفیت بالایی در بازار نمی‌بینیم.


وی با اشاره به پروژه‌های ملی و اقتصادی نیز گفت: مهمترین طرح‌های نفتی کشور در حال تعطیلی است و ما مشغول دادن اقتصاد صدقه‌ای هستیم.


موسوی با تاکید بر اینکه امروز مردم به این نوع اقتصاد نیاز ندارند، گفت: مردم به دنبال اشتغال پایدار برای خود و فرزندان خود هستند.


وی افزود: ایران کشورثروتمندی است و حق مردم آن نیست که در فقر بسر ببرند، ملت به پخش سیب زمینی و توزیع پول‌های تو جیبی نیاز ندارند، مهمترین نیاز ما ایجاد اشتغال در کشور است که نرخ بیکاری آن بیش از 12 درصد و نرخ تورم آن بالای 25 درصد است.


موسوی ادامه داد: اگر به مردم اطمینان داده شود و مردم را محرم خود بدانیم و عزت نفس آنها پاس داشته شود، این ملت به رشد و شکوفایی خواهد رسید.


وی گفت: بنده در سفرهای استانی مکرراً این سوال را مطرح کرده‌ام که چرا مردم نباید از ریزهزینه‌های سیصدمیلیارد دلاری درآمد نفتی کشور خبر داشته باشد ؟و چرا نباید اطلاعات در اختیار مردم گذاشته شود؟


وی افزود:کشوردر زمان جنگ به دلیل اعتمادی که مردم به دولت داشتند پیش رفت و مطمئن بودند منابع کشور در راستای اهداف ملی بکار گرفته می‌شود.


وی ادامه داد: نبايد فکر کنیم پس از30سال که از زمان پیروزی انقلاب می‌گذرد دیگر نيازي به حضور مردم نداریم.باید قبول کرد نباید بین دولت و مردم فاصله باشد و دولت نباید با دادن وعده‌ها و انجام کارهای کوچک برای خود محبوبیت کسب کند.


در اصل دولت باید بدنبال انجام کارهای با ثباتی باشد که عمر آن کارها طولانی‌تر از عمر دولت باشد.


موسوی در پایان با مقایسه طرح‌های ایران و کشورهای پیشرفته اروپایی گفت: دولت‌های اروپایی برخی از طرح‌ها را حتی برای صد سال در نظر می‌گیرند، اما متاسفانه در کشور ما این طرح‌ها به عمر کوتاه یک دولت هم نمی‌انجامد.

*ميرحسين در جمع ساروي ها:در طول چهار سال گذشته قدمي به جلو برنداشته‌ايم


ميرحسين موسوي عصر روز دوشنبه در جمع مردم مركز استان مازندران در سالن سيدرسول حسيني شهرستان ساري از مازندران به عنوان سرزمين علويان و دلاوران ياد كرد و اظهار داشت:‌ جغرافياي ايران تشيع را براي كشورمان پايه‌گذاري كرد.


وي از سرزمين مازندران به عنوان افتخارآفرين حماسه‌ هشت دفاع مقدس ياد كرد و بيان داشت: مازندراني‌ها براي تعالي اسلام و انقلاب 10 هزار شهيد و هزاران جانباز را نثار اين انقلاب كردند.


موسوي دهه پرافتخار اول انقلاب را با حضور قدسي حضرت امام و مردم فداكار ميسر دانست و تصريح كرد: دولت در دهه اول انقلاب جزيي از امواج ميليوني مردم بوده است.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام دوران اوايل انقلاب را دوران عزت ناميد و خاطرنشان كرد: در اين دوره مردم كشورمان با مقاومت مثال‌زدني از كيان مملكت دفاع كردند.


وي با اشاره به صدور نخستين اطلاعيه درباره شركت در انتخابات تصريح كرد: الان زمان ديگري است كه همه بايد براي تغيير بپا خيزند.


موسوي يادآور شد: بعد از سال 68 كه نخست‌وزيري حذف شد بنده تصميم گرفتم كه در پست‌هاي بالايي سياسي و اجرايي نباشم.


موسوي با تأكيد بر اين نكته كه پست‌‌ها نبايد جاودانه باشند گفت: سياست تغيير به خاطر آن است كه اصل نظام حفظ شود.


وي ادامه داد: دليل حضور در انتخابات دقيقاً به اين علت است كه احساس كردم رويه‌هاي قانوني به خطر افتاده است.


كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينكه در توزيع رايگان سيب‌زميني عزت مردم هدف قرار گرفته شده است تصريح كرد: وعده‌هاي پشت‌سر هم كه اجراي آن امكان‌پذير نيست در شأن مردم ايران نيست.


وي لايحه تحول اقتصادي دولت را مورد نقد قرار داد و اظهار داشت:‌در مقابل اين لايحه مجلس هم مقاومت و ايستادگي كرد.


موسوي اشتغال را مسئله اول مملكت دانست و تأكيد كرد: اين مهم بايد به عنوان يك موضوع ثابت نگه داشته شود.


وي اضافه كرد:‌ ايران كشوري ثروتمندي است و منابع بي‌پايان آن مملكت را به توسعه مي‌رساند.


موسوي با يادآوري اين مهم كه توزيع پول در شب انتخابات هيچ توجيهي ندارد گفت: يكي از مهم‌ترين مسائلي كه انقلاب اسلامي ايران بر آن تأكيد دارد قانون‌گرايي و عدالت‌خواهي است.


وي پشتوانه مردمي را سرمايه نظام دانست و تأكيد كرد: اگر حتي به قانون اعتقاد نداشته باشيم بايد سعي كنيم تا حقوق بشر و كرامت انساني به خطر نيفتد.


وي به موضع‌گيري‌هاي مجلس هشتم پرداخت و اظهار داشت: مجلسي كه همسوي با دولت است بعضاً در مخالفت با دولت عمل مي‌كند.


موسوي به گزارش ديوان محاسبات درباره بودجه يكسال اشاره كرد و افزود: در طراحي و اجراي بودجه يكسال كشورمان هزاران تخلف مشاهده شده و ميلياردها ريال نيز حيف و ميل شده است.


وي خواستار ارائه گزارش روشن و شفاف به مردم درباره اين تخلف شد.


موسوي با اشاره به اينكه مهمتر از مسئله اجراي قانون چيز ديگري نداريم تأكيد كرد: فرار كردن از قانون عقلاني نيست.


وي اضافه كرد: قانون‌گريزي فرار از عقلانيت و دموكراسي است و اين مسئله كشور را به انحطاط مي‌كشاند.
موسوي يادآور شد: نظام برنامه‌ريزي كشور منحل شد و نظارت دقيقي بر برنامه‌ها و هزينه‌هاي كشور وجود ندارد.


وي به مسئله تغيير پي‌درپي مديران در چهار سال گذشته اشاره كرد و گفت: سازمان‌هايي كه از لحاظ بين‌المللي با اهميت هستند مثل بانك مركزي و بانك ملي مديران اين سازمان‌ها دائم در حال رفت‌وآمد و تغيير هستند.


موسوي اظهار داشت: با اين اوضاع سرمايه‌گذار وارد كشور نمي‌شود و سرمايه‌گذار خارجي نيز جذب نمي‌شود.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام علت فرار سرمايه را تغيير پي‌درپي مديران دانست.
وي اظهار داشت: در طول اين چهار سال گذشته قدمي به جلو برنداشته‌ايم.

*آن دوران طلايي
استاندار دولت اصلاحات نيز در مراسم سخنراني موسوي در ساري گفت: شايد براي نسل جوان چهره موسوي قدري ناآشنا باشد ولي دوران طلايي نخست‌وزير ميرحسين بهترين دوران انقلاب از نظر مديريتي بوده است.


داود كشاورزيان از ميرحسين با عنوان يادگار امام راحل ياد كرد و اظهار داشت:‌ شما يادگار بسيجيان و سرداراني هستيد كه جان خود را براي اين انقلاب تقديم كردند.


كشاورزيان خطاب به موسوي گفت: شما در شرايطي كشور را اداره كرديد كه محدوديت‌هاي گسترده براي صادرات نفت و درآمد ارزي ناچيز مواجه بوديد.


وي يادآور شد: ميرحسين موسوي در زماني نخست‌وزير شد كه بخش خصوصي توانمند نبود.
وي با اشاره به اينكه به ده‌ها دليل از ميرحسين حمايت مي‌كنيم تصريح كرد: هر چند مي‌دانيم كه چه مشكلاتي در پيش‌رو داريم.


كشاورزيان اظهار داشت: موسوي در شرايطي نامزد انتخاباتي شد كه دوستانشان نگران سلامت انتخابات هستند و در هيچ دوره‌اي شرايط امروز حاكم نبوده است.


وي بيان داشت: در حال حاضر دستگاه اجرايي و نظارتي از يك گرايش فكري است و به طور آشكارا از يك كانديدا حمايت مي‌كنند و دوستان موسوي در واقع نگران سلامت انتخابات هستند.


كشاورزيان با يادآوري اين نكته كه كمترين امكانات را براي بيان افكار موسوي در كشور داريم اضافه كرد: نه صداوسيما در اختيار موسوي است و نه روزنامه‌ها به بيان مطالب موسوي مي‌پردازند.


وي يادآور شد: دوستان موسوي در استان‌هاي مختلف در حالي نگران هزينه انتخابات هستند كه رقيب پول بيت‌المال را براي انتخابات به خدمت گرفته است.

*حاشيه‌‌هاي حضور

* برنامه ورود ميرحسين به فرودگاه دشت ناز ساري ساعت شش به خبرنگاران اعلام شد كه گفته مي‌شد موسوي زودتر از برنامه وارد فرودگاه دشت ناز ساري شد.

* نخستين برنامه ميرحسين در مازندران اداي احترام به مقام شامخ شهداي مازندران در گلزار شهدا بود كه در اين مكان خبرنگاران و عكاسان منتظر ورود ميرحسين ماندند.


* يكي از جانبازان مازندراني پس از ورود ميرحسين به گلزار شهدا و قرائت فاتحه به وي خيرمقدم گفت و براي وي آرزوي موفقيت كرد.


* خبرنگاراني كه از استان مازندران براي پوشش خبري سفر ميرحسين خود را آماده كرده بودن خبرنگاران خبرگزاري‌هاي فارس، رسا، مهر و برنا بودند كه در برنامه پيش از ظهر ديدار موسوي با علماي مازندران را اطلاع‌رساني كردند.


* ميرحسين و همراهان مسير منزل آيت‌الله طبرسي تا منزل آيت‌الله نظري و صدوقي را به دليل نزديكي مسير پياده طي كردند و در اين فاصله طرفداران ميرحسين به سردادن شعارهايي به حمايت از وي پرداختند.
* ميرحسين موسوي پس از ديدار با علماي مازندران راهي دانشگاه مازندران در شهرستان بابلسر شد تا در جمع دانشجويان و خبرنگاران سخنراني كند.


* از همراهان ميرحسين موسوي در اين سفر انتخاباتي علي‌اصغر يوسف‌نژاد نماينده مردم ساري در مجلس، محسن نريمان نماينده مردم بابل، كشاورزيان استاندار سابق مازندران، كريمي مله معاون سابق سياسي استانداري مازندران، احمدي فولادي رئيس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مازندران، رحمان‌زاده معاون سابق سياسي استاندار مازندران و مسئولان ستاد حمايت مردمي ميرحسين در مازندران بودند.


* اعضاي ستاد حمايت مردمي ميرحسين در مازندران در زماني كه همه براي شهر بابلسر آماده بودند، با تعدادي از مراجعان به ستاد موسوي به گفتگو پرداختند.


* خودروي حامل همراهان اين سفر اتوبوس بوده است كه تمام اعضاي ستاد وي را همراهي كردند.


* عكاسان و خبرنگاران حاضر در اين سفر انتخاباتي نيز به 25 نفر رسيده بودند كه تعداد عكاسان بيشتر از خبرنگاران بوده است.

 

*دانشجویان دانشگاه مازندران از ساعت ها پیش از حضور مهندس موسوی در سالن برگزاری مراسم اجتماع کرده بودند و با آمدن میرحسین به سالن یکصدا او را مورد حمایت قرار دادند و با شعار «درود بر موسوی، سلام بر خاتمی» به استقبال آخرین نخست وزیر رفتند.

*دانشجویان پلاکادرهایی در دست گرفته بودند با این مضمون:

«گشت ارشاد را منحل کنید»

«دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»

«انتخابات آزاد، حق مسلم ماست»

«دستی که نان می‌دزد نمی‌تواند آزادی ببخشد»

«نظارت استصوابی محکوم است»

«مرگ بر طالبان چه کابل چه تهران»

«اندکی صبر، سحر نزدیک است»

«آزادی مطبوعات حق مسلم ماست»

«این کشور ویرانه که ایران بودش نام/ از ظلم یکی خانه آباد ندارد»

«سیب زمینی را می‌خریم اما رای خود را نمی‌فروشیم»

«وعده پرداخت نقدی = وعده آوردن نفت بر سر سفره ها»

* تصاویری از دانشجویان زندانی در دست بعضی از دانشجویان بود و پلاکادر دیگری مبنی بر اینکه «تحصیل سهم ما نیست، حق ماست».

*دانشجویان دانشگاه مازندران در جای جای سخنان میرحسین او را تشویق می‌کردند و مورد حمایت قرار می دادند؛ از جمله زمانی که میرحسین موسوی از واقعه سوئیس انتقاد کرد، به شدت مورد حمایت قرار گرفت.

*انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی که مورد انتقاد نخست وزیر دوران دفاع مقدس بود، نیز مورد توجه دانشجویان و تشویق ها و حمایت های آنها قرار گرفت.

* انتقاد میرحسین از تعطیلی 18 شورای تاثیرگذار، افزایش دو برابر نقدینگی در کشور، پایین آمدن قدرت خرید مردم، نبود برنامه ریزی در اداره کشور، عمل کردن به شیوه‌های عهد قاجار در اداره کشور، مبهم هزینه کردن 300 میلیارد دلار در این دولت و شفاف نبودن هزینه‌ها جزو مواردی بود که با تشویق های شدید و مکرر دانشجویان همراه شد.

*دانشجویان همچنین زمانی که موسوی جمله‌ای را به نقل از عالی نسب به این مضمون گفت که تورم مالیاتی است که اغنیا از فقرا می‌گیرند، به شدت از سوی دانشجویان مورد تشویق قرار گرفت.

*در حین برگزاری مراسم و سخنان میرحسین، یک دانشجوی بسیجی شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» داد که میرحسین در پاسخ گفت: حرف ما هم همین است. ما پای بندی دولت برای اطاعت از ولی فقیه را در جدا کردن سازمان حج علی‌رغم دستور رهبری دیدیم! حرف از اطاعت از ولایت فقیه ساده است ولی اجرای آن خیلی ساده نیست.این سخنان مهندس موسوی با استقبال دانشجویان مواجه شد.

*«میرحسین» در بخشی از سخنان خود گفت: اولویت این دولت در مصوبات و اختصاص بودجه به آن بخش‌هایی است که مردم بیشتر هورا بکشند.

* میرحسین در بخشی از سخنان خود با تعریف از سید محمد خاتمی گفت: خاتمی می‌تواند در عبور از وضعیتی که ما در نظام بین الملل دچارش شدیم، ما را کمک کند.

*وی در سخنان خود بیان کرد: عقلانیت در سیاست گذاری ها از بین رفته و من در اولین قدم به عقلانیت بر می‌گردم.

*یک دانشجوی بسیجی از میرحسین درباره جمع آوری گشت های ارشاد پرسید و میرحسین گفت: اگر تورم 50 درصد شود و شما تمام خیابان‌ها را هم پر از گشت کنید، نمی توانید جلوی بد اخلاقی ها را بگیرید.

*وی در سخنان خود از برخورد گشت های ارشاد با بانوان و همچنین برخورد با یک خانم در برابر شوهرش انتقاد کرد و این کارها را به صلاح ندانست.

*موسوی در پاسخ به دانشجویی که در قالب یک سوال، برخی سخنان میرحسین را همنوایی با آمریکا می‌دانست گفت: من که پیام تبریک به اوباما نفرستادم! و دائم به آنها نمی‌گویم که زودتر بیایید که بحث‌هایمان مطرح شود!وی افزود: بحث پیچیده دیپلماتیک را با شعار آمیخته‌اند و من این را عوض خواهم کرد.

*میرحسین به صراحت در بخشی از سخنان خود اشاره کرد که لایحه حمایت از حقوق خانواده را پس خواهد گرفت و با نصب دوربین در دانشگاه‌ها مخالف است.

*دانشجویی از میرحسین درباره رابطه‌اش با پدرش و اینکه آیا درست است که پدرش مخالف ورود وی به عرصه سیاست است پرسید که وی در پاسخ گفت: چنین چیزی صحت ندارد؛ پدر من مخالف چنین مساله‌ای نبوده اند، من هر چه در رسیدگی به محرومان و مقابله با خودخواهی‌ها دارم از پدرم است.

*میرحسین درباره بسیجی واقعی گفت: بسیجی واقعی کسی است که از ناموس مردم حفاظت کند؛ بسیجی واقعی کسی است که از رای مردم حفاظت کند و من خود را یک بسیجی واقعی می‌دانم.

*در بخش هایی از این مراسم، دانشجویان شعار می دادند: «میرحسین موسوی صراحت صراحت»، «تحکیم طیف شیراز نداریم نداریم».

*در این مراسم با توجه به کم بودن وقت مجری جلسه از آقای موسوی درخواست کرد که اجازه دهد نمایندگاه طیف‌های دانشجویی سوالات خود را مطرح کنند زیرا اگر چنین نشود، مجریان جلسه نمی توانند پاسخگوی آنها باشند.موسوی گفت که دانشجویان سوالاتشان را مطرح کنند.

*یکی از دانشجویان، موسوی را متهم کرد که «در برابر اتفاقات دوران اصلاحات سکوت کرده است».

*موسوی پاسخ داد: «من همواره حرف خود را زده‌ام و از مواضع خود در دوره های مختلف دفاع کرده‌ام. در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی سخنرانی کرده‌ام و در جایی دیگر یک سخنرانی درباره توهم توسعه و توسعه توهم داشتم که واکنش‌های مختلفی را بر انگیخت.»وی افزود: «وقتی مجلس را تصفیه می‌کردند، من صریح ترین نظراتم را مطرح کردم و وقتی مطبوعات را توقیف کردند، توقیف فله‌ای مطبوعات را مطرح و نقد کردم».

*وي در پاسخ به سوال این دانشجو که می‌گفت قانون اساسی ظرفیت دیکتاتوری دارد گفت: «شما می‌توانید حرف خود را بزنید اما من با نظر شما موافق نیستم، من در چارچوب قانون اساسی کاندیدا شدم و در همین چارچوب فعالیت خواهم کرد. عبور از قانون اساسی منجر به دیکتاتوری خواهد شد.»

*جمعی از دانشجویان منتسب به بسیج پس از پایان نشست دانشگاه مازندران و زمانی که مهندس میرحسین موسوی در مسیر برنامه بعدی  قرار داشت، دور او جمع شدند و به بیان پرسش های خود از میرحسین پرداختند.مهندس موسوی نیز با سعه صدر کامل به سوالات آنها پاسخ داد.

* در ادامه مسیر، جمعی از شالی کاران مازندرانی نیز دور میرحسین جمع شدند و مشکلات خود را با وی در میان گذاشتند.

*- مهندس میرحسین موسوی با خانواده ای که 4 تن از فرزندانشان به درجه رفیع شهادت نائل شده اند، دیدار و گفت وگو کرد. وی در مسیرش به شهر بابل، در شهرستان امیرکلا از توابع بابل توقف کرد و با خانواده نجاریان که چهار شهید تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده اند، دیدار و گفت و گو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

*سالن سید رسول حسینی پر از جمعیت بود که تمام علاقه مندان میرحسین موسوی با جمع کردن صندلی ها و انتقال آن به بیرون از محیط سالن به صورت ایستاده به سخنرانی وي گوش و با تایید سخنان میرحسین موسوی شعارهایی در جهت حمایت او سر دادند.

* جمعیت حاضر در سالن سید رسول حسینی ساری بیش از 15 هزار نفر تخمين زدخ کي شد که با پرچم های سبز به عنوان سنبل مهندس موسوی پرچم به استقبال آمدند.

* تمام خیابان هاي اطراف سال مملو از جمعیت طرفدار میر حسین موسوی بود.

* مردم  ساری با شعارهای «موسوی موسوی حمایتت می کنیم»، «صل علی محمد بوی رجایی آمد»، «صل علی محمد بوی خمینی آمد» از میرحسین موسوی استقبال کردند.

*هزاران تن از مردم ساری از ساعتی قبل در ورزشگاه سید رسول حسینی این شهر حضور یافته بودند و جمعیت زیادی نیز بیرون از سالن حضور داشتند.

*حضور جوانان چشمگیر بود و عکس های مهندس موسوی و خاتمی در دست جمعیت حاضر در سالن مشاهده می شد.

*یکی از شعارهایی که به شکل مداوم در این دیدار مطرح شد، شعار «آزادی اندیشه، بی موسوی نمی شه» بود.

*جمعیت حاضر در سالن ورزشی سید رسول حسینی یکصدا شعار می دانند:«موسوی قهرمان امید نسل جوان» ، «یار امام و رهبری به چمع ما خوش آمدی» ، «روابط خارجه اصلاح باید گردد»، «یک یا حسین تا میرحسین»، «ما سیب زمینی نمی خواهیم».

*میرحسین در میان استقبال پرشور و ابراز احساسات و هیجان مردم خونگرم ساری و جوانان حاضر در سالن - که با پرچم ها و شال ها و بازوبندهای سبز به استقبال سخنان میرحسین آمده بودند- وارد سالن شد و به ابراز احساسات مردم پاسخ گفت.

*بر روی تعدادی از پلاکادرهایی که در دست مردم بود، نوشته شده بود: «از مردم، با مردم، متکی به مردم»، «انقلاب کردیم آزاد باشیم»، »موسوی موسوی حمایتت می کنیم».

*جمعی از جوانان که کنار یکدیگر در سالن پرجمعیت نشسته بودند به شکل منظم تکرار می کردند: «ما از موسوی می خواهیم حامی مستضعفان باشد».

*پیش از سخنان مهندس موسوی عهدنامه ای برای توسعه استان مازنداران به میرحسین داده شد.

* برادر شهید هاشمی نژاد در این مراسم از تصمیمات غیرکارشناسانه دولت انتقاد کرد و گفت: ما چقدر باید خسارت های این نوع تصمیم گیری ها را بپردازیم؟وی اظهار کرد: دولت خاتمی ذخایر ارزی صندوق ذخیر ه ارزی را به این دولت داد و این دولت، آن را صرف رای خریدن کرد.برادر شهید هاشمی ن‍ژاد در بخش دیگر سخنان خود، ‌موسوی را شایسته ترین کاندیدا از لحاظ اخلاقی، تدین و پایبندی به ارزش ها دانست و گفت: ما برای پیروزی، بیش از 30 میلیون رای می خواهیم و شما با شعارهای خود، رسیدن به این رای را تایید کنید.سخنان هاشمی نژاد به شدت از سوی جمعیت حاضر مورد تشویق قرار گرفت.

*مهندس در میان سخنانش، زمانی که جمعیت یکصدا شعار می داد «ما سیب زمینی نمی خواهیم»، گفت که درباره سیب زمینی هم سخن می گویم و پس از آن با انتقاد از سیاست های دولت در توزیع برخی اقلام و پول نقد بین مردم در آستانه انتخابات، این کارها را فعالیت انتخاباتی برای رای جمع کردن عنوان کرد که حاضران با تشویق او به تایید سخنانش پرداختند.

*میرحسین در بخشی از سخنان خود درباره دهه اول انقلاب گفت: ‌دستاوردهای دوران جنگ حاصل همراهی مردم با دولت بود و مردم نقش اصلی در آن دستاوردها و آن دوره طلایی داشتند. دولت نیز سهم کمی در این پیروزی ها داشت.

*موسوی پس از پایان سخنرانی خود سوار اتوبوس شد و در حالی از جمع مردم پرشور ساری خداحافظی کرد که جمعیت یکصدا شعار می داد: «موسوی موسوی حمایتت می کنیم».

*جمعیت زیادی از مردم در بیرون از سالن محل برگزاری تجمع کرده بودند و اطراف اتوبوس موسوی جمع شدند و آن را همراهی می کردند و جمعی از شهروندان ساری به نشانه شادمانی پشت سر اتوبوس میرحسین حرکت می کردند و در حالی که پرچم های سبز خود را از پنجره های ماشین بیرون آورده بودند، بوق می زدند.

*مهندس میر حسین موسوی طی تماس تلفنی با سردار توکلی فرمانده محترم نیروی انتظامی مازندران به لحاظ برقراری امنیت و پوشش ترافیکي این سفر از وي قدردانی کرد.

(خبرنگاران مازندنومه،سايت ها وخبرگزاري هاي داخلي)



    ©2013 APG.ir