تعداد بازدید: 2716

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 29 ارديبهشت 1388-0:0

اصلح چه کسی است؟

يادداشتي از:صادقعلی رنجبر،استاد دانشگاه-ساري


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم سنندج فرمودند: تمام نامزدهایی که از صافی شورای نگهبان عبور می کنند صالحند اما وظیفه ملت انتخاب اصلح است!

به راستی که سخت ترین کار ، به مردم واگذار شده و نمی توان از کنار این رسالت بزرگ به اغماض گذشت و در این مرحله همه موظفیم که مردم را در تحقق این رسالت عظیم یاری نموده و مانع از ترک اولی و گزینش های فاقد عنایت گردیم.

در علوم مدیریتی رهنمودهایی وجود دارد که ذکر آنها در این مقوله خالی از فایده نمی باشد. غالبا" می توان با کالبد شکافی اجتماعی به آنالیز مشکلات اساسی جامعه پرداخته و با ذکر شاخص های استاندارد در مقایسه های همه جانبه با سایر جوامع و نیز با گذشته و مهم تر از همه در مقایسه با چشم اندازهای راهبردی و درازمدت ، به اولویت گذاری و امتیازدهی آنها مبادرت و در دگرسوی نیز ، دانایی ، توانایی و کارآیی نامزدها را در یک فرآیند دقیق ، MRI کرده و در نهایت شفافیت و ابهام زدایی ، عملیات جاگذاری و انطباقی این دو گزینه را مورد به مورد اجرایی نمود.

فی المثل ، اگر مشکلات اصلی جامعه اقتصادی است طبعا نامزدی اصلح خواهد بود که قادر به واکردن گره های کور آن و عبور از خاکریزهای نفس گیرش می باشد و همینگونه خواهد بود ، اگر اولویت به مشکلات سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، نظامی ، امنیتی و غیره مربوط گردد.

مدارک علمی ، سابقه های مدیریتی ، تجربه های فنی ، اثر امنیت های نظارتی ، مطالعات موردی و ده ها مولفه دیگر می توانند در بخش صلاحیت های تخصصی ، افکار عمومی را یاری دهند و طبعا نظر به اینکه صلاحیت جامع و مانع مدنظر است ، بایستی در مرحله گزینش اصلح ، هم به کارکردها و هم به کژ کارکردهای نامزدها نیز توجه تیزبینانه نشان دهیم.

چرا که نمی توان صرفا بخاطر اولویت خاصی بقیه اولویت ها را قربانی و فدا کرد. مثلا اولویت اقتصادی ، نباید به مفهوم فراموشی های فرهنگی و یا توجه به مشکلات فرهنگی و سیاسی ، نباید نافی پردازش های اقتصادی باشند.

اگر چه نگارنده ، ارائه مصادیق عینی را با قابلیت های موجود در حوزه افکار عمومی در تضاد دیده و بدان اعتقادی ندارد ، اما اعتبار بخشی به شعور مردم ، دلیلی بر استنکاف از آگاهی بخشی های مرسوم نبوده و نمی توان منکر اعجاز اطلاع رسانی صحیح بود. ما نباید به سمت حرف های کلیشه ای برویم که مثلا آن کس که می آید حتما حرف ها و طرح های نو دارد و یا آن کس که فعلا هست از تجربه های ارزشمند تهی برخوردار است!

ما باید بی طرفانه به آنالیز مشکلات و نامزدها بپردازیم تا منطقی تر تصمیم بگیریم. در آنالیز مشکلات جامعه ما ، هیچ صاحب نظری نمی تواند به انکار مشکلات متعدد اقتصادی ، از جمله بیکاری جوانان و ترجیحا فارغ التحصیلان دانشگاهی در دو قالب پسر و دختر و نیز نرخ رو به تزاید و چشمگیر تورم و گرانی ناشی از آن پرداخت. کم درآمدی خانواده های آسیب پذیر و بالا بودن هزینه های زندگی ، خیلی از شهروندان را دچار اختلال های معیشتی ، روانی و اجتماعی نموده و آسیب های جدی را متوجه آنها کرده است.

عملکرد ضعیف بانک ها و حمایت نکردن لازم از چرخه تولید و کاهش محاسبه نشده ، نقدینگی در بخش خصوصی و بی سر و سامانی های موجود در سیاستگذاری اقتصادی از جمله در حوزه مسکن، موضوع یارانه ها و غیره ، در ردیف معضلاتی قرار دارند که کام مردم را تلخ می کنند.

همه اینها حاکی از آن است که چرخه توسعه ، مطلوبیت لازم را نداشته و اولویت ها با جابجایی های غیرمعقول مواجه می شوند و علی رغم همه توجهاتی که به استان ها و اقشار پایین دست شده و مصوبات محیرالعقولی که برای آنها در نظر گرفته شده ، باز هم ، آب از آب تکان نمی خورد و ظاهرا" به مراتب روند تصاعدی نرخ تورم سریع تر از بهبود اوضاع معیشتی مردم در حال پیشروی است.

البته نقل می شود بعضی از استان ها بهتر عمل کرده و نرخ معضلات اقتصادی آنها از نرخ ملی پایین تر است که استان مازندران مثل بسیاری از استانها در این قاعده استثناء قرار نمی گیرد. مشکلات فرهنگی جامعه ما نیز کمتر از مشکلات اقتصادی نیست ، و اگر در متن جامعه دقت گردد ، به نحوی می توان از کثرت دیش ها و غلظت شباهت های خیل دختران و پسران در رفتار و گفتار ، آرایش و پوشش و حتی تمایلات و مطالبات مسائلی را فهمید که طبعا مطلوب نبوده و نیاز به برنامه های جامع فرهنگی دارد. معضلات دامنه دار فرهنگی ، مستلزم اجرای طرح های فرهنگی است و نامزدی می تواند اصلح محسوب گردد که پتانسیل لازم را داشته باشد.

در عرصه سیاسی به خصوص در حوزه سیاست خارجی ، علی رغم موفقیت های بزرگ ، چالش های اساسی وجود دارد و استمرار آنها نمی تواند با مصالح و منافع نظام همخوانی داشته باشد و لازم است که نامزدی را اصلح بشماریم که قادر به ترمیم نقائص و پر کردن خلاءهای موجود در دنیای دیپلماسی باشد و با توجه به تحولات اخیر در سیاست های بین المللی و انتظارات ویژه ای که از ایران می رود، نیاز به نقش آفرینی های تاثیرگذار و تحرکات اجتماعی – سیاسی بسیار بالاست.

خلاصه اینکه ، مردم باید با درک درست از مشکلات موجود و نیز توانایی نامزدها و مهم تر از همه برنامه های اجرایی آنها وابسته پس از مشورت با افراد خبره و صاحب نظر ، تصمیم نهایی را بریا گزینش نامزد اصلح اتخاذ کنند.



©2013 APG.ir