تعداد بازدید: 3585

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 19 خرداد 1388-0:0

عبور از احمدی نژاد یا عبور از میرحسین؟

يادداشتي از:دکتر ميلاد محقق،استاد دانشگاه،متولد رامسر


رفته رفته به روز جمعه،زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران نزدیک می شویم و همه ما این روزها و حتی شب ها شاهد شور و حال مردم برای حضوری سنگین و حداکثری در این رویداد بزرگ هستیم.

 نخستین انتخابات ریاست جمهوری در دهه چهارم انقلاب اسلامی از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار گشته و همین موضوع باعث دگرگونی رفتارهای مردم با مقوله انتخابات شده است که البته قصد بر این نیست که به شرح ویژگی های رفتاری مردم در این دوره اشاراتی داشته باشیم بلکه هدف از نگارش این مطالب،طرح یک پرسش اساسی و در صورت امکان ارائه پاسخ به آن است.

 واما پرسش مورد نظر ما: علت حضور میرحسین موسوی در دوره دهم پس از سالها غیبت چیست؟

 بدون تردید حضور و یا عدم حضور شخصیت ها در عرصه رقابت انتخاباتی،بخصوص در انتخابات ریاست جمهوری برای کسب عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران امری خصوصی و تابع اختیارات شخصی آنان می باشد و کسی را نمی توان به حکم جبر،وادار به پذیرش کاندیداتوری نمود و میرحسین موسوی نیز از این امر مستثنی نیست اما اگر اندکی تحمل داشته و مابقی نوشته حاضر را بخوانید،خواهید دید که طرح پرسش مذکور جنبه های دیگری را دنبال می کند که لازم است در این برهه از زمان هر ایرانی از آن مطلع گردد.

میرحسین موسوی که در دوران حساس دهه نخست انقلاب اسلامی بعنوان نخست وزیر، مدیریت اجرایی کشور را برعهده داشته است فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشت و این در حالی بود که دولت نوپای اسلامی که در نتیجه انقلاب 57 شکل گرفت،در حال تجربه نوع خاصی از مدیریت و کشورداری بود و به همین دلیل سنجش کیفیت مدیریت در دهه نخست انقلاب و مقایسه آن با دهه چهارم می بایست با تامل و هوشمندی بسیار همراه گردد که بررسی این موضوع را هم به زمان دیگری موکول می کنیم.

میرحسین پس از رحلت حضرت امام(ره) و آغاز دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی از صحنه اجرایی کشور خارج شد و در تمام دوره های انتخابات ریاست جمهوری،دعوت شخصیتها و گروههای مختلف را برای پذیرش ورود به عرصه رقابت رد می کرد تا اینکه در دوره دهم وارد این عرصه شد و هم اکنون سرگرم جذب و جلب افکار عمومی به نفع خود می باشد.

 اگر بطور صمیمانه از ایشان پرسیده شود که چرا در دوره های گذشته از ورود به میدان انتخابات خودداری کرده و هم اکنون آمده اید؟ بطور قطع و یقین خواهند گفت که در دوره های قبل یک جریان مانع من می شد و در این دوره همان جریان ورود مرا مجاز دانستند و بر این اساس هم اکنون مسئله اصلی بروز می یابد که هدف اصلی جریان مورد اشاره برای ورود میرحسین موسوی به عرصه انتخابات، عبور از احمدی نژاد است یا عبور از میر حسین موسوی؟

 شاید یکی از دلایل جریان موصوف برای عبور از احمدی نژاد،احساس خطری است که ممکن است نسبت به ادامه حضور او در مسئولیت ریاست جمهوری بروز یافته باشد، حال این احساس خطر برای چه جنبه ای بیشتر مد نظر قرار گرفته خود محل تفکر است. و اما دلیل عبور از میرحسین موسوی نیز می تواند این مسئله باشد که در تمام دوره های انتخابات ریاست جمهوری، وی بعنوان یک ظرفیت اتخاباتی همیشه مطرح بوده و در مقابل کاندیداهای برجسته قد علم می کرده است و این بار با ورود به عرصه رقابت و شکست در مقابل حریف قدر، برای ابد از صحنه مبارزات انتخاباتی جهت تصاحب جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران حذف خواهد شد.

 اکنون برای رسیدن به پاسخ واقعی می بایست اطلاعات ویژه ای را در اختیار داشته باشیم تا بر اساس آن اطلاعات، به استنتاج صحیح دست یابیم و بدیهی به نظر می رسد که اطلاعات مورد بحث تا زمان اعلام رسمی نتیجه انتخابات، دارای طبقه بندی خیلی محرمانه و یا حتی سری باشد. پس به اتفاق هم، چند روز باقیمانده را با صبر و سکوت طی خواهیم کرد تا مجهولات ما معلوم شده و آنچه اکنون پنهان مانده، آشکار گردد. ( drmohaqeq@gmail.com )


  • جمعه 28 اسفند 1388-0:0

    جناب صفایی قادیکلایی عزیز سلام
    از اینکه مطالبم را خواندید متشکرم اما دوست عزیز مگر می شود که انسان دارای پیچیدگی نباشد آنهم جناب مهندس میرحسین موسوی،در باره بیماری و توهم نظراتی دارم که اینجا جایش نیست و ترجیح می دهم از طریق ایمیلتان به شما برسد و در باره کل مسائل مطرح شده از سوی من و مطلب شما باید پرسید که چرا آقای مهندس میرحسین موسوی در دوره های قبلی احساس خطر نکردند مگر شرایط مملکت تغییری کرده که ایشان در این دوره احساس خطر کرده اند و در نتیجه به میدان آمده اند در باره اینکه اگر در دوره قبل به میدان می آمد تا کنون فکر کرده اید من خیلی مختصر مطالبم را ارائه دادم تا به کسی آسیب نرسد چون وقتی به کسی آسیب می رسانی باید برای عوض آن گله ای نداشته باشی چون از قدیم گفته اند چیزی که عوض داره گله نداره.
    شما با احساسات پاکتان مسائل را بررسی و مورد تجزیه تحلیل قرار داده اید غافل از اینکه رویدادهای پس از انقلاب در تارخ دارای سابقه است و اگر تاریخ را خوب بخوانیم خواهیم دید که مهندس میرحسین موسوی بدل بسیاری از شخصیت های مطرح در تاریخ است که اگر ایشان هم تاریخ را خوب می خواندند و از آن درس می گرفتند اینگونه نمی شد که دیدیم شد.
    البته در پایان لازم می دانم این نکته را هم توضیح دهم که زمانی را که مهندس میر حسین موسوی در حال مدیریت اجرایی این کشور بود ما در مدرسه و دانشگاه در حال درس خواندن بودیم و بخشی هم در حال جنگیدن در جنگ تحمیلی و رعایت مقام پیش کسوت بر همه ما واجب است اما به عنوان شاگرد ایشان انتظار دارم در باره آنچه گذشت و آنچه در پیش است بیشتر دقت فرمایند که فردا دیر است.

    • محمود سفلا پاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 23 خرداد 1388-0:0

      مبارک باشد .الله مع الصابرین .
      جناب آقای دکتر محقق امروز به لطف خدا در این میدان ملت پیروز گردید . امروز زمان آن است که نیروهای خائن کنار و آنهاییکه غافلند هدایت شوند . سنت رسولان ترویج و پیگیری شود .مردم می بایست با دانستن حقوق خود از دولت و وظیفه ای که در قبال آن دارند آگاه شوند . چنانچه با راهکارهای مناسب این امر مهم تحقق یابد می توانیم گام های خود را در راه موفقیت کشور با سرعت بیشتری برداریم و دردهایی که اکثر مردم به آن دست به گریبان هستند و به دلیلعدم ریشه یابی و درمان بموقع توسط پزشکان، متاسفانه این مردم درمان را برای خود اشتباه تجویز می کنند .
      باشد که قدمی در این راه برداشته شود ...

      • سجاد صفایی قادیکلاییپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 22 خرداد 1388-0:0

        بیماری و توهم یک جریان مخالف در نظام یا خارج از آن نگاه موسوی نبود .
        دلیل اصلی حضور موسوی ، به یقین وضع اصف بار فعلی کشور بود . از اقتصاد تا فرهنگ و از سیاست تا جامعه مدنی کشور .
        این شخصیت فرهنگی علاقه ای به کسب قدرت در عرصه سیاست نداشته و ندارد و شاید همین نگاه بود که امام را شیفته خود کرد .
        در جواب آمنه رزاقی باید بگویم کسان دیگری در حال پایمال کردن خون شهدا هستند ، نه ایشان
        آقای محقق ، میر حسین به آن پیچیدگی که شما فکر میکنید نیست خیالتان راحت

        • پنجشنبه 21 خرداد 1388-0:0

          سلام برشما
          تك مضراب هاي شما گاهي خوش نواست. سپاس. د

          • آمنه رزاقیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 21 خرداد 1388-0:0

            سلام.نظر حضرت عالی بسیارعالمانه است.
            امروز مردم شریف و فهیم ایران حقایق را میبینند.امیدوارم خون شهداپایمال نشود.

            • سه شنبه 19 خرداد 1388-0:0

              سلام بر استاد محقق عزيز
              از ايجاد نگرش علمي شما بي نهايت لذت بردم و اميدوارم كه جواب سوالي كه طرح كرده ايد براي مردم تلخ نباشد.

              • محمود سفلاپاسخ به این دیدگاه 0 0
                سه شنبه 19 خرداد 1388-0:0

                1- ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار
                2- ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین


                ©2013 APG.ir