تعداد بازدید: 4831

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 14 تير 1388-0:0

درباره ي درباره الي

يادداشتي درباره فيلم "درباره الي"-دکتر سيف الرضاشهابي،بابل


چند روز پيش براي تماشاي فيلم"درباره الي"به سينما فلسطين (تهران)رفتم. انگيزه ام از تماشاي فيلم بيشتر به اين خاطر بود كه علت جلوگيري از اكران اين فيلم را دريابم .

شنيده بودم به خاطر بازي يكي از  هنرپيشه هاي زن اين فيلم  به نام  گلشيفته فراهاني در يكي از فيلم هاي هاليوود و يا كشف حجاب اين هنرپيشه در خارج از كشور و يا به علت اين كه پيش از اين كه بنياد فارابي مجوز صادر كند در  فستيوال برلين اكران شد، وزارت ارشاد اسلامي از اكران فيلم در داخل  جلوگيري به عمل آورد و بعد با وساطت يكي از فيلم سازان به نام جواد شمقدري و دستور رئيس جمهور اجازه اكران دریافت کرد .

     در طول تماشاي فيلم افسوس مي خوردم كه چرا اكران اين نوع فيلم ها كه مي تواند براي جوانان آموزنده باشد بايد در دست اندازهاي اداري و احيانا نظرات شخصي گرفتار شود تا جائي كه بالاترين مقام اجرائي كشور دخالت كند و اجازه اكران يك فيلم معمولي را بدهد.

     آيا سزاوار است در كشوري كه از ثبات و امنيت داخلي برخورداراست و تبديل به يك قدرت منطقه شده،به اين بهانه كه يكي از هنرپيشه هاي اين فيلم از كشور خارج شد و در هاليوود بازي كرد و يا كشف حجاب كرد و يا اكران در جشنواره سينمائي برلين از اكران در داخل جلوگيري كرد؟

     به نظر اين جانب آموزندگي فيلم را نبايد فداي موضوعات جانبي كرد اگر چه در يك كشور احاد افراد از جمله فيلم سازان ملزمند قوانين و مقررات را اجرا كنند.نكات قابل توجه در فيلم :

1-چند خانواده 2 يا 3 نفره جوان با بچه هايشان  راهي مازندران مي شوند تا چند روز رادر سواحل زيباي درياي خزر  به استراحت و تفريح بگذرانند. در طول سفر و اقامت در ويلا حركتي مبتذل از آن ها سر نزد و آن چه را كه انجام دادند كارهاي معمولي است كه  اين تيپ از جوان ها انجام مي دهند

2-در فيلم نشان داده شد جوان ها وقتي سرگرم و خوش اند  همه چيز را فراموش مي كنند حتي بچه هاي كوچك شان را.جوان ها باید به این ضعف مهم پی ببرند ودر همه امور جوانب را فراموش نکنند.

3-  هم چنين هنگامي كه دچار مشكل و بحران مي شوند قدرت مديريت و كنترل بحران ندارند همه به هم پرخاش مي كنند گريه مي كنند و خودشان را ملامت و سرزنش مي كنند و در يك كلام نياموختند چه بايد بكنند .در اين وضعيت به كودكان هم  آموزش دروغ مي دهند 

4-سپيده ظاهرا بدون كوچك ترين اطلاعاتي ازشخصيت الي حتي نام واقعي او و با اطلاع از نامزد  داشتن او براي آشنائي و ازدواج با جواني كه از خارج آمده به نام  محمود  اورا به شمال دعوت مي كند. به  خاطراين عمل زشت  بعد از بروز بحران همه اور را سرزنش مي كنند و خود  او بيش از همه دچار عذاب وجدان مي شود

5-  الي با اين كه نامزد داشت و هنوز نامزدي را بر هم نزده بود، در نهايت وقاحت دعوت سپيده را مي پذيرد و حتي به مادرش دروغ مي گويد. به اين خاطر بدترين سرنوشت براي او رخ مي دهد و در جواني و ناكامي براثر حادثه اي كه در فيلم مبهم بود مرگ تلخ را مي پذيرد.  الي پايان تلخ را بر  تلخي بي پايان ترجيح مي دهد (جمله اي كه محمود درمورد همسر اولش در خارج در  صحبت هايش به  الي  گفته بود ). در صورتی که اگر صداقت داشت می توانست تلخی زندگی اش را به خوشی تبدیل کند

6-نويسنده و كارگردان  سوژه ي خوب و آموزنده اي را تهيه كرده بود.اگر چه برخي معتقدند اقتباس از  فيلم   "ماجرا" به كارگرداني ميكل آنجلوآنتونيوني  ايتاليائي در دهه 70 ميلادي بود. به هر حال ماهرانه كارگرداني كرد و الحق كليه هنرپيشگان نقش خود را به بهترين شكل وبه طور  طبيعي ايفا كردند.

7- تعجب اين جانب از اين بود چه طور يك بچه 6-5 ساله بعداز چند دقيقه غرق شدن در درياي مواج سالم و زنده ماند احتمالا مصلحت فيلم و صلاح كارگردان اين بود .

   در پايان تاكيد دارم جمهوري اسلامي بايد آن قدر سعه صدر داشته باشد كه به  مسائل كوچك توجه نكند. گير دادن روي موضوعات پيش پا افتاده علاوه بر آن كه شانيت جمهوري اسلامي ايران را پائين مي آورد       موجب خستگي مردم از نظام مي شود

   اگر چند ماه قبل درباره الي اكران مي شد چه اشكالي به وجود مي آورد كه اكنون به وجود نياورد ؟ در هر دو زمان هيچ.


  • شنبه 27 تير 1388-0:0

    به نظر من نقدی که در مورد شخصیت الی کردید یه کم بی انصافیه و الی علارقم این که میتوانست به زنگیه خودش ادامه بده با فدای جونش شخصیت چندان منفی بر جای نگذاشت و زیبایی این فیلم همین ترکیب خوبی و بدی الی بود. البته بد نیست که به پیام اصلیه این فیلم که من جای اون رو تو متن به نسبت زیبای شما خالی دیدم.در آخر تشکر میکنم از آقای اصغر فرهادی به خاطر این فیلم زیبا و به یاد ماندنی. به امید دیدن چنین فیلم هایی در آینده ی سینمای ایران. merci

    • پنجشنبه 25 تير 1388-0:0

      اسم دوست سپیده که از آلمان اومده بود "احمد"است نه "محمود"!!!!!!لطفا" تصحیح بفرمایید تا از ارزش نقدتون کم نشه.

      • پنجشنبه 25 تير 1388-0:0

        احساس می کنم شخصیت الی براتون جا نیافتاد تو فیلم. ..
        در ضمن الی به مادرش گفت که من شمالم اما تو به کسی نگو...!!! از خیلی ها دروغ شنیدیم تو فیلم اما از الی چی؟؟

        • يکشنبه 14 تير 1388-0:0

          شما درمورد دلايل عدم اكران مي گوييد: "شنيده بودم ...." اما نگفتيد دلايل مكتوب و واقعي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره عدم صدور مجوز چه بود؟ آيا بهتر نيست به جمله هايي مثل: (( از فلاني شنيدم )) يا (( درفلان مجله خواندم)) و .... پايان دهيم و بدنبال واقعيات مستند برويم؟


          ©2013 APG.ir